Europe · 27 Days · 50 Moments · August 2017

roadtrip om de Baltische zee Nick & Yvonne

25 September 2017

Na 6.941 kilometer zijn we weer veilig thuis!

24 September 2017

Vandaag was het plan om een dagje Kopenhagen te doen....maar op zondag bleek in het stadscentrum alles dicht te zijn. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar een heel leuk (gratis!) interactief Viking museum in Jelling. Feitje van de dag: hier komt het woord Bluetooth vandaan zoals wij het nu kennen. Harald Bluetooth was namelijk een echte Viking en degene die de Bluetooth verbinding heeft ontwikkeld heeft het alfabet van de Vikingen gebruikt om het teken van Bluetooth te ontwerpen. Dit bestaat namelijk uit de H en B, van Harald Bluetooth. Nadat we een portie geschiedenis hadden gehad, hebben we besloten om maar in 1 ruk door naar huis te rijden :( nog 3 uurtjes en dan zijn we, helaas, weer thuis...

23 September 2017

Aangekomen op een hele mooie camping in Kopenhagen! We verblijven hier in een fort naast de zee! Terwijl ik wat aan het lezen was, is Nick naar zee gelopen en heeft daar viervoeter vrienden gemaakt en een bruidspaar bespied tijdens hun fotoshoot!

22 September 2017

Na een lekkere nacht op de boerderij camping, vertrokken we eind van de ochtend richting Zweden met een lekker zonnetje! Ik werkte nog wat onderweg op de achterbank zoals je ziet. We kwamen in Zweden helaas weer regen en file tegen 😕 We hadden een mooie camperplaats uitgezocht bij een natuurreservaat, maar het regent zo hard dat we maar binnen blijven. Nick waagde nog wel een poging om wild te spotten met de geleende verrekijker...verder dan een paar muggen kwamen we niet🙈

21 September 2017

Een hele dag rijden (vooral door de vroege spits die we in Oslo halverwege de middag tegenkwamen. Dat hebben we echt niet gemist 🙄) en we staan nu vlak voor de grens van Zweden op een boerderij camping. De zoon van de eigenaar zou na een telefoontje bij de receptie ons in komen checken. Wij verwachtten een gezonde Noorse Viking van halverwege de 20. Er kwam een jochie van een jaar of 8 binnenlopen, met een stem alsof hij een pakje Javaanse jongens per dag rookt 🤣 Maar hij sprak prima Engels voor z'n leeftijd en handelde alles zakelijk af! Lekker nog even van het zonnetje kunnen genieten, nadat we vanmorgen op sneeuwhoogte (ruim 1.100 meter) reden met 4 graden 😱 Ennn Yvonne heeft ein-de-lijk een eland gespot langs de weg. Nick is nu verwoed naar de bosrand aan het turen, want hij had hem net gemist 😕

20 September 2017

Gisteravond hebben we tijdens regenachtige avond gezellig met z'n drietjes zitten Rumikubben (Rumikuppen of weet ik veel hoe je het schrijft!) in de camper. Vanmorgen was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen van Peter. De verplichtingen in Nederland roepen en met frisse tegenzin namen we afscheid van elkaar. Maar met de belofte dat de mannen hier samen binnen nu en een jaar weer terugkomen! De liefde voor Noorwegen zit inmiddels diep in ons hart. Het land waar je na elke bocht weer een ander fantastisch uitzicht hebt op fjorden, meren, gletsjers en watervallen!

19 September 2017

Onze kampeerplek was er gisteravond een met een spectaculair uitzicht! Helaas gooide regen vanmorgen roet in het eten, maar we werden wel om 6u30 vrolijk gewekt door een grote kudde schapen met bellen om. Via de camper en het tentje van Peter gingen ze verder de berg op om te grazen. Een wildplassende Yvonne vonden ze maar een beetje vreemd tussen de kudde 😂 Vandaag hebben we de laatste camping waar we samen zullen staan, aangezien Peter morgen weer richting Nederland rijdt. Dus vanavond nog lekker uit eten, echt Noorse rendier burgers! Nick en ik zullen nog een stukje naar het noorden rijden, om wat beter weer op te zoeken.

18 September 2017

Vanmorgen was het weer een frisse duik om de ochtend mee te starten voor de mannen. Ik heb nog even een uurtje zitten werken, waarna we zijn gaan hiken. Het einde werd beloond met een aantal mooie watervallen!

17 September 2017

Een kampvuurtje en leuke mensen, meer heb je niet nodig 🤙🏼
Na de lange hike van de mannen, zijn we doorgereden naar een camperplaats in een haventje in de buurt. Dat was erg lekker wakker worden (en de temperaturen zijn een stuk warmer in de nacht!) met zoveel rust en natuurschoon om ons heen. Als je goed kijkt zie je een van de vele zeesterren op de foto! Ik heb een ochtend gewerkt in de wifi van een hotel in het dorp, terwijl Nick en Peter een hike maakten in de omgeving. We lunchten daar met typisch Noors stukje vlees. Varkensvlees wat 2 weken in een soort zure room heeft gelegen, zo lekker! Vandaag hebben we ons kamp opgezet op een mooie camping. Morgen volgen de foto's!

16 September 2017

Eind van de middag bereiken we Preikestolen, hét bekende uitzichtpunt! Rond 17:30 beginnen we aan de tocht naar boven, maar ik merk al snel dat dit voor mij te pittig zal zijn met hoofdpijn. Terug naar de camper en de mannen lopen door en komen terug met dit fantastische fotomateriaal😍
Werken onderweg, terwijl we door bergachtig gebied rijden met veel bochten. Het is geen aanrader, maar soms wel nodig om wat werk voor klanten op tijd klaar te hebben. Ondertussen nog wel even stiekem van de prachtige omgeving...we blijven maar wijzen en oohh roepen! Ik plaats trouwens (bijna) dagelijks een filmpje op mijn Instagram account (www.instagram.com/virtualsidekickyvonne) voor de mensen die dit leuk vinden om te zien. Dat kan hier niet geplaatst worden, tenzij we de betaalde versie nemen. Overigens zal de kwaliteit van de foto's hier ook naar beneden worden gehaald. Er blijken maar 100 foto's gratis in hoge resolutie kunnen worden geplaatst :(
Gistermiddag kwamen we op de camping aan, waar Peter al sinds die nacht stond. Een tochtje naar het lokale winkelcentrum leverde een stapel instant bbq's op en wat lekkers te eten. Dus die avond trokken we naar het water en aten we broodjes hamburger, terwijl warm ingepakt waren. Een mooie zonsondergang was het cadeautje van de dag! Vanmorgen een ontbijtje met de musjes die brutaal de camper in kwamen. Nick en Peter hadden elkaar beloofd om een verfrissende duik te nemen in het meer, dus zo gezegd...zwembroek aan...en zo gedaan! Nu op weg naar Stavanger met z'n drieën, gezellig!

15 September 2017

Ja Noorwegen is nu al, zoals verwacht, favoriet! We blijven maar foto's maken van alle mooie meertjes met perfect spiegelend water. Bij een pitstop zaten er ineens allemaal eekhoorntjes om ons heen! Over een half uur zijn we bij de camping waar Peter staat!
Goedemorgen Ärjäng! De herfst is hier al in volle gang. Vandaag gaan we Noorwegen in!

14 September 2017

Huisgenoot Guillermo bleek een broer in Arnhem te hebben, hoe sterk is dat! We rijden nu rustig door naar Noorwegen. Een collega van Nick is nu in Denemarken en maakt vannacht de oversteek naar Noorwegen om een week met ons mee te reizen, gezellig!
Zo we zijn geland op Zwëëdse grond! We hebben gisteravond nog afscheid genomen van Augustin, onze Airbnb host. We hadden natuurlijk maar een halve dag voor aankomst geboekt. Hij gaf aan het weekend weg te zijn, maar zijn vriend Jordi zou ons binnenlaten. We appten wat en rond 21:00 kwamen we aan bij het adres wat in de boeking stond. Aanbellen, maar er gebeurde niks...appen met Jordi...maar hoe hard we ook aanbelden op het nr dat hij zei, hij hoorde niks? Bleek dat de flat 4 deuren verderop was! Dat zal te maken hebben met de strenge controles die er zijn op verhuur. Op tijd naar bed na een lange dag tot 4:00 's nachts aangebeld werd! Slaperig loop ik naar de deur 'who's there?' vragend. 'Guilermo and I live here' zei de stem achter de deur..ik probeer me te herinneren of dat de host of die vriend was, maar nee...'Who are you?' Toen hij alle details van ons verblijf kon noemen liet ik hem binnen. Bleek dat Augustin vergeten was te melden dat hij een huisgenoot had met nachtdienst 🙈

13 September 2017

Een relax laatste dagje in Barcelona. We startten de dag met het oplopen van de berg Montjuïc en gaan met de kabelbaan weer naar beneden. En daarna is het eigenlijk van terrasje naar bankje in de zon en zo verder! Nu van onze laatste Spaanse tapas!

12 September 2017

Aan het begin van La Rambla vind je de gedenkplek van de aanslag die onlangs is gepleegd. Aan die zijde is het voetgangersdeel nu ook helemaal afgesloten met politiebusjes en zwaar bewapende agenten. Er is overal wel veel politie op de been in de stad. Je kan bijna geen 2 blokken lopen of je komt ze wel tegen. Op het moment dat ik dit typ is de omgeving van de Segrada Familia afgesloten vanwege een verdacht pakketje in een bestelbusje. Fingers crossed dat het loos alarm is.
We zijn een beetje rond gaan lopen in de zijstraatjes van La Rambla en stuitten op een mooie kathedraal (ja we zijn voor de verandering eens echt de toerist aan het uithangen!). Prachtig om te zien, het was alleen een beetje jammer dat er automaten stonden om een donatie in te doen, waarna er een kitscherig led kaarsje ging knipperen 🙈
Vanmiddag hadden we afgesproken met Estée (een klant van mij) en haar nicht Britt. Ze zaten toevallig deze week ook in Barcelona en ze vond het wel leuk om Nick ook eens te ontmoeten. Bij de foodhallen van Barcelona, El Nacional, spraken we af voor een drankje. Gezellig bijgekletst en genoten van de stijlvolle inrichting!
Terwijl ik lekker zit te werken in onze Airbnb (we wonen bij 2 aardige jongens in, daarover later meer) moet ik even naar de wc. Ik doe mijn ding en wil de badkamer weer verlaten, maar merk dat de deur niet opent. Het is een wat ouder huis, dus de deur klemt soms. Maar wat ik ook probeer, de deur blijft dicht! Nick zit in een andere kamer en ik ben blij dat ik mijn werktelefoon op zak heb (multitasking natuurlijk!) en bel hem op. Een beetje verbaast neemt hij op en ik vertel giechelend dat ik opgesloten zit in de badkamer. Heerlijk om je eigen brandweerman te hebben! Maar met pasjes, een stuk plastic fles en een verbogen schroevendraaier lukt het niet. Toch maar even kijken of de Airbnb eigenaar Augustin nog thuis is. Slaperig en in alleen een handdoekje komt hij zijn kamer uit. Ook hij krijgt het niet voor elkaar, maar trommelt een bevriende slotenmaker uit de straat op. Hij is er met 5 minuten en na wat sloopwerk gaat de deur dan eindelijk open: Buenos dias 💃🏻

11 September 2017

Een half dagje bij het strand sluiten we af met heerlijke tapas!
Onderweg naar de Sagrada Familia zien we nog meer politie dan anders op straat. Er lopen mensen met rood gele vlaggen om zich heen geslagen op straat, over veel balkonnetjes hangen de vlaggen en auto's rijden met vlaggen uit het raam. Na wat Googlen lezen we: 11 september is een nationale feestdag in de autonome deelstaat Catalonië en dat is, naast de sluiting van alle winkels, musea en overheidsinstellingen, op straat ook te merken aan de vele Catalaanse festiviteiten waarbij protestmarsen, sardanas dansen en andere pro-Catalunya evenementen zeker nooit ontbreken. Dit jaar zal er een gespannen “feest” zijn aangezien er nogal wat politieke spanningen zijn over het komende referendum van 1 oktober. Waarschijnlijk zullen we de Sagrada Familia niet in kunnen, maar van buiten zal het ook vast erg indrukwekkend zijn.

10 September 2017

De weersvoorspellingen waren zo slecht (nog meer regen dan we al hadden gehad), dat we een rigoureus besluit hebben genomen. We hebben een retourtje Barcelona geboekt vanaf vliegveld Stockholm, om even wat zon te hebben. De was konden we niet buiten hangen, dus die hing 3 dagen te stinken in de camper...alles was nat en vies...er lijkt een vloek te rusten op onze plannen naar Scandinavië. Vorig jaar begaf de camper het 1,5 week voor vertrek en nu laat het weer ons in de steek. We zitten in een fijne Airbnb aan de rand van het centrum en blijven hier tot donderdag. Dan nemen we de zon mee naar het noorden.

9 September 2017

Rondrijden door de mooie dorpjes rondom Stockholm met de mooie rode houten huisjes!

8 September 2017

We staan klaar om de veerboot naar Stockholm op te rijden. Morgenochtend komen we aan op Zweedse bodem
Een foto van ons uitzicht vanmorgen op de camping. Het weer zit niet mee en de voorspellingen in heel Scandinavië zien er niet al te best uit. Gisteravond zijn we daarom maar lekker in de Finse sauna gegaan om op te warmen. We zijn nu onderweg naar de boot in Türkü om alvast de oversteek naar Zweden te maken.

7 September 2017

Vanmorgen wilden we lekker ontbijten met de melk die we laatst hadden gekocht....nadat Nick een hap had genomen van zijn ontbijtgranen, bleek het karnemelk (of het was gewoon zure melk)...dus Helsinki in gefietst om lekker te ontbijten en een warme jas te scoren 😱

6 September 2017

We zijn in Finland na een heftig boottripje met hoge golven. Nu lekker aan het water overnachten en morgen Helsinki in.
Terwijl Yvonne een lekkere flexwerkplek in een rooftopbar in Tallin heeft, gaat Nick op pad met de camera. Hij komt bijzondere straatnamen tegen en maakt een selfie met magere Hein!
Goeiemorgen wat een kkkou! Het was vannacht heel diep wegkruipen in de slaapzak 😮 zo op naar Tallin en waarschijnlijk maken we eind van de dag de oversteek met de boot naar Finland!

5 September 2017

Welkom in Estland! Op de Garmin hoeven we al 3 landen niet te vertrouwen, want die wijst ons niet echt de juiste weg 🙄 Nu staan we op een camping vlakbij Tallin, waar we morgen even gaan kijken, voordat we de boot naar Helsinki pakken.
Onderweg naar Estland eindelijk zon en zee!
Een ochtendje Riga

4 September 2017

We zijn in Letland! Het vierde land in de roadtrip
Na een mooie rit door schattige dorpjes in Litouwen, komen we bij de Heuvel der Kruisen of Kruisheuvel (Litouws: Kryžiu kalnas). Dit is een (inter)nationaal bedevaartsoord. Exacte gegevens ontbreken, maar men neemt over het algemeen aan dat de eerste kruisen geplaatst werden op de voormalige Jurgaičiai of Domantai-verdedigingsheuvel, na de Novemberopstand (1830-1831). Door de eeuwen heen werden hier niet alleen kruisen geplaatst, maar ook grote crucifixen, gravures van Litouwse patriotten, beelden van de maagd Maria en duizenden kleine heiligenbeelden en gebedskettingen. Dit werd en wordt vandaag de dag nog steeds gedaan door katholieke pelgrims. Het precieze aantal kruisen op de heuvel is onbekend, maar het lijken er meer dan een miljoen.
Er moet vanaf vandaag weer wat gewerkt worden, dus we hebben een wegrestaurantje opgezocht in Litouwen en wat lekkers van de kaart besteld ;)
Het Negende Fort (Devintas Fortas) in Kaunas, Litouwen is een fort dat onderdeel uitmaakt van het grotere complex Fort Kaunas en dat dienstdeed als gevangenis en tijdens de Tweede Wereldoorlog als concentratiekamp van nazi-Duitsland. Het fort werd gebouwd tussen 1902 en 1913 en was sinds 1924 een gevangenis. Tijdens de Sovjet bezetting (1940-41) van de Baltische Staten na het Molotov-Ribbentroppact deed het fort dienst als gevangenis van de NKVD die er politieke gevangenen opsloot. Tijdens de bezettingstijd door nazi-Duitsland was het een concentratiekamp waar in totaal 30.000 mensen, meest Litouwse Joden, omkwamen. Ook vanuit andere landen werden Joden naar Kaunas gebracht. Direct na de oorlog gebruikte de Sovjet-Unie het wederom als gevangenis. Vanaf 1948 tot 1958 deed het fort en de directe omgeving dienst als landbouwcomplex. Hierna werd er een museum gevestigd.

3 September 2017

Je moet maar van ons aannemen dat we in Litouwen zijn hahaha! Het is takkeweer 😩
We starten de ochtend met een rondje op de schietbaan in Warschau. Yvonne wil namelijk al 15 jaar met een shotgun schieten en die kan nu van de bucketlist worden afgestreept!

1 September 2017

Vanaf de hobbelige wegen in Polen zijn we naar het huis van mijn (achter)nicht gereden. Met de camper op de oprit hebben we de hele avond gezellig gegeten en bijgekletst na 14 jaar!
En we zijn in Polen en de snelweg bestaat uit hobbels en gaten. Op weg naar Wroclaw om mijn achternicht Marielle te bezoeken
De Rakotzbrücke is in 1860 gebouwd door Friedrich Hermann Rötschke. De brug is in de spiegeling van het water (als het niet zo hoost als vandaag) een perfecte cirkel!

31 August 2017

Dagje Berlijn

30 August 2017

Een lekker biertje heeft hij wel verdiend in de biergarten op de camping in Berlin!
Het is hartje zomer onderweg met temperaturen ver boven de 30 graden! Nog een half uurtje en dan komen we in Berlijn aan.
Het is woensdag 30 augustus 10:00 en het regent flink in Arnhem. Hét perfecte moment om een roadtrip om de Baltische zee te starten!