Europe, Asia · 23 Days · 67 Moments · April 2017

De reis van Ube door Vietnam

28 April 2017

Onderweg DONDER EN BLIKSEM. Gelukkig was het droog toen we bij de Ferry aan kwamen . Koh Chang . Prachtig eiland en nu alleen maar LUIEREN,,,,,
Laatste kopje koffie voor ons huisje in San Riep en op pad naar Thailand. Dat ging niet zo vlot. Gekkenhuis, druk heet smerig en veel bedelende mensen.😰

27 April 2017

Jungle tempel, maakte het meeste indruk op ons. Vroeger was alles overwoekerd nu is dit nog het enige complex waar je de kracht van de natuur kunt zien. Apen en een slang in de boom maakte het jungle gevoel compleet Alle jungle is voor de rest volledig weggekapt in Cambodja😧
Angkor Thom ( Kmer voor grote stad) 12e eeuw.Stad vol met mysterieus glimlachende gezichten die in de vier windrichtingen kijken. Wij kijken ook mysterieus maar dat komt door de hitte.
Angkor Wat in de bloedhitte bezocht met de gids.kaartjes van de ene dag verhoogd van 20 naar 37 dollar maar dan krijg je wel een eigen pas met foto. De foto met de voeten is het middelpunt van het tempelcomplex.

25 April 2017

The killing fields en de gevangenis ten tijde van Pol Pot 3miljoen mensen op beestachtige wijze vermoord ? De gids had als 9 jarig jongetje de genocide overleefd. Vrolijk werden we er niet van.

24 April 2017

Aankomst in Phnom Pen met de tuk,tuk. Gelijk een duik en aardige jongens die we Nederlands probeerden te leren.

23 April 2017

Op naar de markt. Allerlei producten die we niet thuis konden brengen. Wel ratten gezien😮 Onze laatste maaltje bestond uit kikkerbillen. Morgen 6 uur ontbijten en dan worden we met een betjak? naar de speedboot gebracht. Op naar Cambodja!
Ons allerlaatste hotel in Chao Pho. Communistische stijl en tegenover een flitsende Karaokebar.
Leuke rondwandeling en een doodenge bamboebrug over het smerige water😮
Op onze laatste dag in Vietnam, met de Ferry naar Tiger Island. Omdat er ooit tijgers op het eiland waren😧 We begonnen met een heerlijke lunch en het was gelukkig niet meer zo warm.
Van alles wordt er verkocht. Wij kregen van de gids heerlijke ananas.
Om 6 uur op voor een bezoek aan de floating markt. Maar eerst Thai Chi!

22 April 2017

Uitzicht vanaf het dakterras van ons hotel.
Aankomst in Can Tho
Hoe is het mogelijk dat de mensen zo kunnen leven!
Tussendoor een stop voor een wandeling en fietstocht bij 38 graden😰😓Alles groeit en bloeit hier alsof het niets is. Aangezien ik Ada's hoedje kwijt ben geraakt , voelde ik me verplicht een Vietnamese hoed te kopen.miss Saigon.
Gelukkig verlaten we Ho Chi Min voor de boottocht over op de rivier in de Mekongdelta.

21 April 2017

Na een rit van twee uur ( file, file, file) weer in de file bij de Cu Chi tunnels. Heel druk dus en een matige gids. Nu ons geestelijk voorbereiden op de boottocht morgen😙😙

20 April 2017

Ho Chi Min, geen aanrader. Gelukkig een goed hotel en tijd voor minnekozen.

19 April 2017

Heerlijk eten bij mr Son en de volgende dag per vliegtuig na Ho chi Min
Dagje strand en lekkere lunch😎😎

18 April 2017

De jeugd trekt weg van het eiland. Werken voor de toeristen is leuker dan het zware werk als visser.
Viskwekerijen en een waterbuffel die de koelte opzoekt.
Met de boot samen met vissersvrouwtjes naar een visserseiland.

17 April 2017

Hoi de stad van de lampionnen en goedkope maatkleding en schoenen
Met de trein naar Hoi aan

16 April 2017

Keizer Hubrecht Jan de eerst.
Met de drakenbloed naar de Citadel van Hue.
Hotel Romance in Hue en gelijk een heerlijk restaurant gevonden. Canard a l' orange , inktvis met gember en heerlijke wijn
Easy Rider , maar dan anders🤓😛
Tu Hieupagode. Verwoest tijdens de oorlog en weer opgebouwd
Stop bij dames die bamboe hoeden en wierook stokjes maken.
Tombe van Tuc Doc , keizer van de Nguyendynastie
Uitzicht op de Song Huong of te wel Parfumrivier. Overblijfsel van een bunker uit de Vietnamoorlog. De heuvels waren helemaal kaal door de ontbladeringsmiddelen! Studenten hebben de nieuwe bomen geplant
Bezoek aan de keizerlijke tombe.
Toeren o.l.v.een gids.

15 April 2017

Voor de laatste keer Pheu? Soep in ons favoriet tentje , een koffer voor Huib en afscheid genomen van ons aller vriendelijkste hotelpersoneel. Met het vliegtuig naar Hue.
Vlak voor ons vertrek nog een laatste wandeling door Hanoi . Op zaterdag is een gedeelte langs het Hoi Kiemmeer auto vrij en worden er allerlei activiteiten voor de kinderen georganiseerd.

14 April 2017

Daarna lekker eten!
Laatste avond in Hanoi. Streetfood! En een operazangeres als toetje.
Hoog in de lucht een lekker drankje en uitzicht op Hanoi
Mausoleum van Ho Chi Min
Tijdens de wandeling kwamen we op een markt terecht. Het is allemaal lekker vers , zegt Dick. Maar zomers dat alles nog levend in plastic zakkenen bakken zit, wachtend op het einde..... Ik bespaar jullie de foto's
Lekker geslapen in de trein en in Hanoi vroeg op pad naar Van Mieu. De tempel van de literatuur. Er washok een beeldschone juf met haar klas aanwezig

13 April 2017

In de middag naar Cat cat gelopen van de zwarte Hmong . Volendam is er niets bij. Alles opgezet voor de toerist😒😫 . In de avond met de nachttrein terug naar Hanoi.
In de ochtend een markt bezocht
Vanuit ons hotel zagen we notabene hoe een HOND werd klaargemaakt voor de maaltijd😣☹️ Verder genieten van eggkoffie . Een laag stijfgeslagen eiwit met suiker erbovenop. Yummmm

12 April 2017

Terug in Sapa. Toch aardig vermoeid en stijve kuiten! Sapa is 1 grote bouwput waar in een hoog tempo het ene lelijke hotel na het andere de grond wordt uitgestampt. Men wil i.p.v 1 miljoen, naar 3 miljoen toeristen per jaar😒😳 Gelukkig vonden we naast alle massagehuizen en pizza en hamburgertenten een tent met Vietnamees eten en lekkere wijn. De aandoenlijke ober probeerde de schroefdop van de wijnfles te openen met een kurkentrekker😂😂
Ahum er ging iets fout. We werden in een klein bootje naar de Dragon Legend gebracht 50 mensen aan boord dus dat viel mee. Vanuit Halong Bay voeren we naar Bai Tu Long . Prachtige kamer met ligbad vanwaaruit je een pracht uitzicht had op de ontelbare rotsformaties die dmv erosie waren ontstaan. Begonnen met een heerlijke lunch aan dek en vervolgens kon je ofzelf met een kajak of met een klein bootje naar een baai gaan waar je kon zwemmen. Natuurlijk kozen we voor het motorbootje want we zijn uiteindelijk al op leeftijd nietwaar. Ada en ik namen een duik, de heren geloofden het wel. Terug aan boot aan de cocktail en alweer heerlijk eten . Vervolgens een optreden van prachtige Vietnamese muziek,door de bemanning zelf gespeeld. De boot legde aan op een mooie plek en het uitzicht was schitterend!!! Maanlicht weerspiegelt in het water, lichtjes van kleinere boten in de verte en....... sterren. Dat beloofde mooi weer voor de volgende dag.
. Na een heerlijke nacht mer regen en onweer, een lekker ontbijt : pannenkoeken met banaan ananas en honing 😊 klaar voor de volgende wandeling. Het was gelukkig een stuk koeler en enkel afdalen. Na een avond regen zag alles er een stuk groener uit. Later zagen we een wolk en voor we het wisten zagen we niets meer van de omgeving😔

11 April 2017

Na een zware tocht kwamen we bij ons logeeradres. Een boerenbedrijf van de Rode Hmong Opa ( al op z'n 35e !) oma en zoon schoondochter en kleinzoon van 4 De kip werd ter plekke geslacht en wederom Een heerlijke maaltijd met alcohol van rijst gemaakt toe daarna gingen we in een Hot tube : een houten tobbe met gloeiend heet water en kruiden! We vielen als een blok in slaap😴😴
Wat een prachtige kinderen. Helaas , meehelpen op het land of de was doen enop de kleintjes passen . Dus niet naar school Maar wat waren ze blij met de ballonnen van Huib.
Met een busje naar Sapa gereden . Het was 1 grote bouwput!!! Sapa krijgt 1 miljoen toeristen voor z'n kiezen en de regering wil naar de 3 miljoen. Het weer hadden we " mee" 34 graden !!! Stijgen en dalen . We kwamen al spoedig een vrouw van de zwarte Hmong tegen die ons begeleidde en een parasol boven onze hoofden hield
Sawa's en loslopende beesten. Wat een andere wereld

10 April 2017

Terug in Hanoi snel de inhoud van onze rugzakken verwisseld voor onze trektocht naar de bergvolkeren rondom Sapa. We kwamen om 6 uur in de ochtend aan.
Een beetje knullig was het wel! De mensen zelf zie je niet, die staan achter een rieten mat tot hun middel in het water. Het geheel deed me aan Dappere dodo denken!

9 April 2017

De volgende dag wakker gemaakt door de zon .Gelijk 34 graden! Nog een bezoek gebracht aan een grot en teug gevaren naar Halong Bai. Op weg terug naar Hanoi eerst nog een voorstelling van waterpompen

8 April 2017

Alles rijdt hier op scooters kris kras door elkaar en ze vervoeren er alles op. Ze toeteren allemaal tegelijk. Als voetganger oversteken is een kamikazeactie. Zebrapaden zijn maar betekenen niks.
Ondanks de drukte een overvloed aan eten op straat. En dat eten is subliem en kost geen drol. Morgen vroeg op voor een cruise van 2 dagen. Tot volgende keer.

7 April 2017

Onze reis verliep geheel volgens schema. Met busje naar Hanoi waar we er achter kwamen dat de Laan van NOI best een stil straatje is.

6 April 2017

Dit is ons toestel naar Bangkok. Geen vertraging.

5 April 2017

Dag lieve volgers ( hoe klinkt dat!!!) De koffers zijn gepakt , de merel voor het laatst wurmen en de lieve buren hebben net een krat voer op gehaald om poeseke voor 4 weken van eten te voorzien. De reiskriebels nemen in heftigheid toe! Bij deze sturen we jullie de kaart van onze reis. Tot in de pruimentijd!,, Liefs Huib en Les