Europe, Africa · 19 Days · 20 Moments · October 2017

De reis van Suzan door South Africa

31 October 2017

Wauw, wat een geweldige dag hebben we gehad. We zijn begonnen in Houtbaai, waar we met een boot Seal Island bezocht hebben. Er waren enorm veel zeehonden, zowel in het water als op het land. Daarna zijn we doorgereden naar Kaap de Goede Hoop. We hebben hier een groepsfoto gemaakt en vervolgens zijn we doorgereden naar Cape Point. Een pittige wandeling heeft ons naar een prachtig mooi uitzicht gebracht. Tot slot zijn we doorgereden naar Simonstown, waar we de pinguïnkolonie bij Boulders Beach bekeken hebben. Vanuit Simonstown zijn we terug gereden naar het hotel. We hebben nu een moment om ons even op te frissen en dan gaan we naar het Victoria & Albert Waterfront voor het afscheidsdiner. We hebben voor de reisleider en chauffeur een cadeautje geregeld en Corine heeft een speech geschreven, welke ze gaat voordragen. Voor Chris hebben we een lege fles vodka gevuld met geld, omdat hij dat altijd drinkt. Voor Obri hebben we een voetbal met onze namen en een enveloppe met geld.

30 October 2017

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken, omdat we veel wilden doen. We zijn begonnen in Stellenbosch, waar we in het dorpje gewandeld hebben en Oom Samie Se Winkel bezocht hebben. Daarna zijn we doorgereden naar Franschhoek. Een mooi oud dorpje met verschillende winkeltjes. Tussen Stellenbosch en Franschhoek zijn we nog gestopt bij de gevangenis waar Nelson Mandela de laatste 3,5 jaar gevangen heeft gezeten. Na Franschhoek zijn we doorgereden naar de locatie waar we de wijnproeverij gehad hebben. We hebben daar ook geluncht. De witte wijnen waren erg lekker. De rode vond ik niet lekker. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar Kaapstad (de eindbestemming van deze reis). We zijn met de kabelbaan de Tafelberg op gegaan en hebben genoten van het prachtige uitzicht. Vandaag was het erg warm, namelijk 37 graden... Het record van deze vakantie. Morgen beloofd een mooie dag te worden, want we gaan zeehonden en pinguïns zien. Ook gaan we naar Kaap de Goede Hoop.

29 October 2017

Na een lange reisdag kwamen we om 15.00 uur aan bij onze een na laatste overnachtingsplaats. We slapen vannacht in Wijnlanden, nabij Stellenbosch. We bevinden ons op dit moment in dé wijnstreek van Zuid-Afrika. We hebben een prachtig hotel met alles erop en eraan. Tot 19.00 uur hadden we even tijd voor onszelf. Ik ben naar het winkelcentrum gelopen. Er zat een makelaarskantoor, dus daar heb ik uiteraard even in de etalage gekeken. Ook is het me gelukt om nog een kaartje voor Robbeneiland te scoren. Om 19.00 uur heb ik met een groepje gegeten in het restaurant van het hotel. Omdat het gisteren zo in de smaak viel, heb ik vandaag weer gekozen voor struisvogel. Weer ontzettend lekker gegeten! Ondertussen is het me gelukt om de foto's van mijn fototoestel op mijn telefoon te zetten. Ik zal jullie vandaag een klein voorproefje geven van de fantastische foto's, die ik tijdens deze geweldige reis gemaakt heb. Nog 3 dagen te gaan en dan vlieg ik weer naar huis :).

28 October 2017

Via de binnenlanden zijn we naar Oudtshoorn, de "struisvogelhoofdstad" van Zuid-Afrika, gereden. Op de route zijn we gestopt bij een meubelmakerij, waarbij ze allerlei houten meubels maakten van verschillende soorten hout. Erg mooi om te zien! Ik heb daar zelf een tapasplank/snijplank van black wood gekocht. Aan het einde van de ochtend zijn we bij een struisvogelboerderij gestopt en hebben we daar een rondleiding gekregen. Ook mochten we de struisvogels voeren. We hebben daar geluncht en daarna zijn we doorgereden naar Cango Caves. Vanaf de grotten hebben we onze weg vervolgd naar de overnachtingsplaats. We kwamen aan en iedereen zei gelijk: wauw! Het waren prachtige lodges met een fantastisch uitzicht. Ik heb vanavond een heerlijke struisvogelbiefstuk gegeten. Het was onwijs genieten, zo lekker was het vlees. Helaas blijven we hier maar één nachtje... P.S. Aftrekplek is in het Afrikaans parkeerplaats.

27 October 2017

Vandaag hebben we een bewolkte en regenachtige dag gehad. Vanochtend met Chris en Corine een mooie strandwandeling gemaakt. Het was lekker om even uit te waaien en de golven te zien en horen. Daarna ontbeten en toen zijn we naar Knysna gegaan. Een mooi dorp met een kleine haven. Vervolgens zijn we in de bus gestapt en zijn we naar Plettenberg Bay gereden. Hier zouden we een boottocht gaan maken om dolfijnen en walvissen te spotten. Helaas was het weer te onstuimig, waardoor de boottocht niet door kon gaan. We zijn terug gegaan naar het hotel en daar heb ik heerlijk genoten van een vrije middag. Ik ben in een lekker warm bad geweest en aan het einde van de middag zijn we nog met een groepje naar het strand gewandeld. We hebben in de verte een walvis gezien. Zometeen weer lekker eten en morgen rijden we door naar Oudtshoorn.

26 October 2017

Vandaag zijn we via het mooie berglandschap en de Tuinroute, een grote publiekstrekker in Zuid-Afrika, naar de kust gereden. We hebben onderweg veel regen gehad en bij de lunch was het maar 10 graden. Erg koud als je in een korte broek en T-shirt loopt ;). We hebben een heerlijke pizza gegeten en zijn toen weer verder gereden. Onze nieuwe overnachtingsplaats ligt heel dicht bij de Indische Oceaan in een erg mooie omgeving. Eind van de middag hebben we nog Saboteur gespeeld met een groepje en daarna hebben we gegeten. Ik had alleen niet veel honger, omdat ik nog erg vol zat van de pizza. Ik heb weer een super mooie kamer met heel veel ruimte, dus dat is weer dikke prima. Morgen gaan we dolfijnen en walvissen spotten :D. Zin in!!

25 October 2017

We hebben gisteren nog tot laat gedanst met een hele groep, echt heel erg leuk! Vanochtend alles weer ingepakt en ontbeten bij de lodge. Op de tafel lag voor iedereen een brief als bedankje, heel bijzonder en lief. Na het ontbijt zijn we in de bus gestapt en zijn we naar Graaff-Reinet gereden. Een prachtig dorp met veel monumenten. We zijn door het dorp gewandeld en om half 5 verzamelden we ons weer bij de B&B, omdat we naar een berg zouden gaan om de zonsondergang te bekijken. Met een aantal busjes zijn we naar boven gereden. Onderweg zijn we nog bij een aantal uitzichtpunten gestopt. Super mooi! Ook de zonsondergang was erg mooi. Daarna zijn we weer naar beneden gereden. Chris had gereserveerd bij een restaurant in het dorp en daar hebben we heerlijk gegeten. Morgen rijden we weer naar de kust. Op naar Plettenberg Bay!

24 October 2017

Het was een erg bijzondere dag vandaag. Vanochtend hebben we met olifanten gelopen en mochten we ze aanraken/met ze knuffelen. We kregen er veel uitleg bij, dat maakte het erg interessant. Het zijn ontzettend grote en bijzondere dieren. Daarna hebben we onze laatste safari gehad. Tijdens de safari hebben we onwijs mooie (witte) leeuwen van heel dichtbij gezien. Degene waar wij naar keken stonden ineens op en kwamen richting de 4WD gelopen. Echt vet!! En uiteraard hebben we ook heel veel andere dieren gezien. Helaas de luipaard niet, waardoor we niet de gehele big 5 gezien hebben tijdens deze vakantie. Toch nog maar een keertje terug ;). Na de lunch hebben we nog een prachtige wandeling gemaakt door de bush en hebben we de umtiza boom gezien. Daarna zijn we terug gegaan naar de lodge. We hebben net weer heerlijk gegeten en na het eten met een hele groep gedanst. Erg leuk!! Morgen staan we weer vroeg op en gaan dan naar Graaff-Reinet.

23 October 2017

Vandaag hebben we weer een lange reisdag gehad. In totaal ongeveer 570 kilometer gereden over een tijdsbestek van ruim 9 uur. Onderweg zijn we door verschillende dorpjes gereden, waarbij we gezien hebben dat er in Zuid-Afrika echt veel armoede is. Ook hebben we het huis van Nelson Mandela gezien, waar hij gewoond heeft na zijn vrijlating. Om 16.30 uur kwamen we aan bij onze nieuwe overnachtingsplaats. Een prachtige lodge dichtbij het strand. We zijn met een groepje naar het strand gewandeld en hebben genoten van de wilde zee. Bij aankomst kregen we een boekje met het programma, we voelden ons gelijk welkom. Zometeen hebben we weer een uitgebreid diner, lekker lekker! Ik merk wel dat ik het thuisfront erg mis. Dan is drie weken alleen op vakantie toch best lang. Toch geniet ik van elk moment! Het is een fantastisch mooi land met een prachtige natuur, cultuur en zee.

22 October 2017

Wauw, wat hebben we vandaag een fantastische excursie gehad. We hebben een bijzondere tocht gemaakt over de Sani Pass en we hebben Lesotho bezocht. De bergpas heeft prachtige vergezichten. Per 4WD zijn we omhoog gegaan over de steile en kronkelige wegen (een tocht van 3 uur). Een unieke ervaring. Ook het bezoek aan Lesotho was erg bijzonder. De mensen zijn daar heel arm en leven in kleine "huisjes". Op het hoogst gelegen restaurant van Zuid-Afrika hebben we geluncht en daarna zijn we weer naar beneden gegaan. We hebben enorm gelachen met de groep in de 4WD. Bij terugkomst even lekker in het appartement geweest en gefacetimed met het thuisfront. Net weer heerlijk genoten van het buffet. Morgen wordt weer een lange reisdag. We gaan richting de Oostkaap. Hopelijk vinden jullie het nog steeds leuk om mijn vakantie verhalen te lezen :). Veel liefs xxx

21 October 2017

Vanochtend om 07.45 uur hebben we onze lodge in Hluhluwe National Park verlaten en hebben we veel kilometers gereden in de richting van Drakensbergen ("het dak van Afrika"). Gelukkig ging het erg snel en kwamen we om half 6 aan bij ons appartement. Onderweg zijn we nog gestopt bij een mooie waterval (Horwick Falls) en het monument van Nelson Mandela. Op deze plek werd Nelson Mandela in 1962 opgepakt voor zijn strijd tegen apartheid. Het is een kunstwerk van stalen buizen, welke in 2012 is geplaatst ter nagedachtenis aan deze gebeurtenis. Het appartement waar we de komende twee nachten verblijven heeft veel voorzieningen zoals een zwembad, wellness en golfbaan. Vanavond hebben we genoten van een uitgebreid buffet en heerlijke desserts. Na het eten hebben we nog een optreden gekregen van Zuid-Afrikaanse mensen. Erg leuk met veel zang en dans! Na het eten zijn we met een groepje naar de bar gegaan en gingen we karaoke en dansen. Het was erg gezellig en de muziek was top! Morgen Sani Pass.

20 October 2017

Yes, we hebben weer een safari gehad vandaag. Dit keer in het Hluhluwe National Park, het was onwijs gaaf. Ik vind dit park mooier dan het Krugerpark. Er was onwijs veel groen en een grote wilddichtheid. We hadden een hele goede ranger en hij vertelde ons alles over de dieren, planten en andere dingen. We hebben de witte neushoorn van heel dichtbij gezien en ook andere dieren kwamen vlak voor onze 4WD gelopen. De ranger had een geluidsopname van een vogel die we zagen op zijn telefoon staan. Toen hij die afspeelde begon de vogel, een paar seconde later, hetzelfde geluid te maken. Een bijzondere ervaring. In de middag hebben we nog een boottocht gemaakt op het St. Lucia-meer, waar we veel nijlpaarden en krokodillen gezien hebben. Het was weer een bijzondere dag, waarbij we veel wild gezien hebben. Morgen beloofd een lange reis dag te gaan worden. Op naar Drakensbergen!

19 October 2017

Vandaag zijn we begonnen bij een glasfabriek in de hoofdstad van Swaziland (Mbabane). In deze glasfabriek konden we precies zien hoe de glazen, beeldjes et cetera gemaakt werden. Daarna zijn we doorgereden naar een kaarsfabriek. Ze maakte allerlei mooie beeldjes, waaronder olifanten en neushoorns. Ook was er een marktje. In de bus had Chris (reisleider) een verrassing voor ons.... we zijn langs gegaan bij een school. Het was ongelofelijk bijzonder. Alle kinderen waren ontzettend blij, enthousiast en vooral heel erg lief. We hebben in een klas gekeken en ze hebben voor ons gezongen. Het was een hele bijzondere ervaring, waarbij de kinderen het ontzettend leuk vonden als je een foto van ze maakte. Het leukste vonden ze om de gemaakte foto terug te zien op het toestel. Ook gaven ze vaak een high five en low five. Toen we terug waren in de bus was iedereen stil. Het heeft veel indruk gemaakt op iedereen. Daarna zijn we verder gereden naar onze volgende overnachtingsplaats. Morgen safari!!

18 October 2017

Vanochtend zijn we om 07.45 uur vertrokken in de richting van Swaziland. Eerst nog een laatste rit (van circa 5 uur) door het zuidelijkste deel van het Krugerpark, waarbij we veel olifanten en neushoorns gezien hebben. Tijdens de bustour door het Krugerpark kreeg een van de groepsleden telefoon van haar zoon, die ze al 1,5 jaar niet gezien had omdat hij de hele wereld over reist. Hij was op dat moment ook in het zuidelijk deel van het Krugerpark en wilde kijken of ze af konden spreken. Op de lunch plek hebben ze elkaar ontmoet. Een erg bijzonder moment. Na de lunch zijn we doorgereden naar de controlegrens. Eerst een grens om Zuid-Afrika te verlaten en dan een grens om Swaziland in te mogen. In Swaziland hebben we een bezoek gebracht aan Matsamo Cultural Village. Daar hebben we naar de cultuur, zang en dans gekeken en hebben we ook zelf mogen dansen met de Swazi's. Vervolgens hebben we nog 2 uur door de bergen gereden naar onze overnachtingsplaats, waar we om half 7 aankwamen.

17 October 2017

Vandaag hebben we, na 2 overnachtingen, Timbavati Safari Lodge verlaten en zijn we via de Panorama Route (één van de meest spectaculaire routes van Zuid-Afrika) vertrokken naar Hazyview. Onderweg zijn we bij een aantal fantastisch mooie plaatsen gestopt, zoals de Blyde River Canyon, Bourke's Luck en God's Window (zie foto's). Om 15.45 uur kwamen we aan bij Gecko Lodge, onze overnachtingsplaats voor één nacht. Vanmiddag hebben we gezellig samen met de gehele groep wat gedronken bij het zwembad en vanavond hebben we weer heerlijk gegeten. Morgen beloofd een warme dag te worden met een temperatuur van circa 40 graden. We rijden morgenvroeg nog een stukje door het Krugerpark en dan gaan we verder naar Swaziland.

16 October 2017

Per 4WD zijn we vanochtend om 05.30 uur vertrokken naar het Krugerpark. Vanuit Timbavati Safari Lodge (de overnachtingsplaats), welke aan de rand van het Krugerpark ligt, kregen we een ontbijt pakketje mee. In het Krugerpark hebben we geluncht en om 15.30 uur waren we terug bij onze overnachtingsplaats. We hebben een fantastische safari dag gehad, waarbij we weer veel dieren gezien hebben (ook hierbij geldt dat de foto's op het fototoestel staan). Bij terugkomst hebben we lekker aan het zwembad gelegen en zijn we even tot rust gekomen. In de avond hebben we, op een bijzondere plek, samen met de groep gegeten. Het was weer erg lekker! Morgen gaan we weer met de bus.

15 October 2017

Om 07.30 uur zaten we in de bus onderweg naar Hoedspruit (Krugerpark). Het was een reis van 430 kilometer waar we in totaal 7 uur over gedaan hebben. Tijdens een tussenstop ben ik uitgegleden en op de stoeprand gevallen met m'n heup, waardoor ik nu wat last van m'n rug heb. Gaat gelukkig wel weer over 😊. Om 14.30 uur kwamen we aan bij onze overnachtingsplaats met geweldig mooie lodges. Om 15.30 uur begon de eerste safari, een avond game drive. Best spannend, maar ook wel erg gaaf! We hebben geweldig mooie dieren en de zonsondergang gezien. Enorm genoten! Helaas staan de mooie foto's van de dieren op m'n camera, dus daar moeten jullie nog eventjes op wachten... In de avond een heerlijk diner gehad met de hele groep. Morgen om 04.30 uur de wekker om naar het Krugerpark te gaan. Zin in!

14 October 2017

Vanochtend om 09.00 uur vertrokken we met de bus naar Pretoria. De eerste stop was bij het parlementsgebouw. De ene helft van het jaar zetelt het parlement in Pretoria. De andere helft van het jaar wordt er vergaderd in Kaapstad. Op deze plek staat ook een enorm beeld van Nelson Mandela. Daarna gingen we door naar het Voortrekkermonument. Een mooie plek met een bijzondere geschiedenis. Vervolgens zijn we doorgereden naar Soweto. Daar hebben we de voormalige woning van Nelson Mandela gezien, gewandeld door een wijk en met de bus gereden door de armere wijken. Het was een bijzonder inkijkje in de manier waarop een groot deel van de Zuid-Afrikaanse bevolking leeft. Bij terugkomst in het hotel viel gelijk weer de straat met de jacaranda's op. Deze paarskleurende bomen geven een fraai uiterlijk aan de stad. Vanavond heerlijk gegeten in het hotel. Nu lekker slapen. Morgen om 06.15 uur op en gaan we richting Hoedspruit (een klein plaatsje aan de westelijke rand van het Krugerpark). Zin in!!😃

13 October 2017

Aangekomen op het vliegveld van Johannesburg. Hele goede vlucht gehad en alles was top verzorgd. Naast mij zat een echtpaar uit Drunen, welke ook dezelfde groepsreis gaan maken. Erg leuk! Lekker met ze gekletst en ook nog wat gelezen en tv gekeken. Op het vliegveld van Johannesburg heb ik de rest van de groep ontmoet. Allemaal super aardige mensen en gelukkig ook jongeren 😃👍🏻. Vanaf het vliegveld zijn we met een bus naar ons hotel in Pretoria gereden.
Vandaag begint mijn reis naar Zuid-Afrika🇿🇦. Alles is goed gegaan met inchecken. Net een broodje gegeten en nu nog even wachten. Ik heb de band van Guus Meeuwis op Schiphol gezien. Helaas Guus zelf niet. Zometeen boarden en dan het vliegtuig in ✈️.