Europe, Asia, Africa · 20 Days · 34 Moments · February 2019

De reis van Sarah door Zuid-Afrika

20 February 2019

Dinsdag 19 februari We zetten koers naar onze allerlaatste stop..Kaapstad. Een klein uurtje rijden. Het 1e dat ons opviel was de immense drukte die we niet meer gewoon zijn. Veel verkeer, lawaai, mensen...We parkeerden onze auto en gingen de stad in. We liepen voorbij aan City hall.. We lieten de stad voor wat het is en rijden naar table mountain of tafelberg..we namen de kabbelbaan naar boven. Het weer was uitstekend waardoor het uitzicht prachtig was. Je kan een mooie toer lopen. We waren bijna 3u boven. Genietend van alles. We liepen zelfs enkele Belgen van De Panne tegen het lijf, de wereld is klein.. Nadien reden we door naar de Guesthouse, een Nederlandse gastheer die al 15 jaar in Kaapstad woont. We verblijven in de iets chiquere buurt. We blazen even uit aan het zwembad. Omdat de buurt veilig is laten we de auto staan en gaan te voet in de buurt iets gaan eten..

18 February 2019

We reden door naar onze voorlaatste slaapplaats. Waar we al snel het zwembad vonden en bekomen van de tocht. Het meisje aan de check in is een Belgische student die hier 4 maanden stage loopt. S avonds gingen we terug de stad in om een hapje te eten. Het is zelden gebeurd dat we na donker nog in de stad waren. Maar hier voelden we ons goed. We genoten nog even op ons terras van het prachtige uitzicht...het begint op zijn einde te lopen. Morgen naar het eindpunt van de reis...Kaapstad..
Maandag 18 februari Iets langer geslapen. Na het ontbijt deden we nog een wandeling op het wijndomein tussen de wijnranken.. Dan namen we afscheid en reden richting Jonkhoek Nature Reserve waar we een off trail tocht reden. Onderweg hielden we even halt om te klimmen naar een waterval. Het pad was klauteren. Dit bij 34 graden was niet ideaal. De zon brandde. Zonder te weten liepen we er voorbij. We waren bijna bij de 2e toen we een koppel tegenkwamen die zei dat er niks te zien was. Beide watervallen waren droog door de hitte. Wel een zware teleurstelling. 6km klimmen voor niks in deze hitte. Maar gelukkig maakte de prachtige natuur veel goed. Op de rit terug stopten we nog even aan een stuwmeer..

17 February 2019

We legden de laatste kilometers af. We merkten een bosbrand op langs de weg. Hoe dichter we kwamen hoe meer we beseften dat het bij ons guesthouse in de buurt was. Met een eventuele evacuatie in het achterhoofd gingen we bij de buren posthoogte nemen. We lieper geen enkel gevaar het vuur aan onze kant was al uit maar smeulde nog na. De brand was op verschillende plaatsen aangestoken. Er was een grote brandweereenheid die alles in de gaten hield. We zaken ook de werking van blusheli's. Die water haalden in de rivier. We reden door en installeerden ons op het terras van onze cottage..๐Ÿค—
Zondag 17 februari Een vroege start met een hele lange rit voor de boeg. Onze 1e stop is Mosselbaai. Daarvoor moeten we eerst de Robinsonpass door. Een mooie rit. In Mosselbaai klimmen we richting vuurtoren. Daar krijgen we een indruk over de baai. De 2e stop op 3,5u is L'agulhas. Het meest zuiderse punt van Afrika. Hoeveel kunnen dat zeggen dat ze daar gestaan hebben? Ze hadden net een bus Japaners afgezet. We reden nog even door en namen een kijkje bij een oud schipswrak. Onze 3e stop ligt op anderhalfuur. Hermanus. Die vooral leeft van de walvissen. Maar voor ons is het niet het goede seizoen. Opnieuw een prachtig zicht op de stranden. Wel een sterke stroming in combinatie met rotsvorming. We zetten koers richting eindhalte. Stellenbosch. We hadden de guesthouse al gebeld dat we later zouden zijn. We gingen nog een hapje eten in de stad. Een universitairstad. Met heel wat jongeren rondlopen. We voelden ons direct op ons gemak.

16 February 2019

Zaterdag 16 februari Een iets latere ochtend..onze 1e afspraak was op een struisvogelboerderij. We kregen gedurende een uurtje een interessante rondleiding. We mochten op eieren staan, de kleintjes van een week oud vasthouden en de volwassene voederen.. Onze volgende stop is cango caves.. een rondleiding in de ondergrondse grotten..zeker wel een aanrader jammer van de grote groep. Even ontsnappen aan de hitte waar het in de grot continue 17 graden is. In Oudshoorn is er verder echt niks te doen. Nog inkopen doen en dan verfrissing zoeken aan het zwembad..

15 February 2019

Vrijdag 15 februari Klaar voor opnieuw een doorreis..onze 1e stop victoria bay op een uurtje rijden ongeveer. Een surfers paradise met prachtige golven. Waar je zelf zin krijgt in het surfen... 2e stop. George. Eeen levendige stad. Een bezoek aan de old slave oak. Waar volgens de mythe slaven vroeger werden verkocht. Tijd voor off road te gaan in de montagu pass..prachtige bergen en zichten. Een stop op deze pass is the old toll house..we rijden verder en worden stil van de omgeving. Maar ook het kwik stijgt. De invloed van de karoo vlakte zorgde ervoor dat we een goeie 38,5graden kregen... Van het berglandschap gaat het verder naar de "woestijnvlakte". We komen terug op asfalt en volgen de meiringspass dwars door de kloven richtiฬ‚ng prins albert..daar aangekomen een hapje eten. We reden de swartbergpass in. Vanaf het begin prachtig..niet voor beginnende chauffeurs..smalle steile wegen..geen vangrails. Een stuurfout was uit den boze. Een angstige afdaling...

14 February 2019

Donderdag 14 februari... Happy Valentine ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜ De zon is van de partij. Geen wolkje aan de lucht. Het beloofd een warme dag te worden..๐Ÿ˜… Onze 1e stop knysna lagoon. Op amper 10min rijden. Een verlaten strand maar prachtige rotsen..we werden er even stil van...het zou een dag worden van veem foto's. 2e. Brenton on sea. Een gezellig stranddorpje. Prachtig om te zien van bovenaf. 3e buffelsbaai. Een klein dorpje waar we weer even halt hielden en genoten van de natuur die we kregen..kayters. surfers op het strand. Genieten van een ijsje.. 4e dolphinspoint. Jammer genoeg niet het seizoen voor dolfijnen te spotten maar een stop met opnieuw een prachtig zicht Enkele meters verder vinden we kaaimans river railway bridge. Let op de prachtige kleurschakkering.. Dan tijd voor off road te gaan. Seven passes road. Vol smalle wegen en rust. Afwisseling van asfalt en off road. Een mooie rit misschien mooier wnr de bloemen bloeien.. Tijd voor een plons en takeway voor valentijn...๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜

13 February 2019

Woensdag 13 februari Vandaag opnieuw een lange rit voor de boeg. Een laatste ontbijt op ons terras en dan vertrekken richting west cape... Onderweg genieten van prachtige uitzichten en goed weer. Toch geleerd dat het snel kan omslaan.. 1e stop op 3u rijden storms river bridge. Een kloof waar je kan wandelen aan beide kanten van de snelweg. De river mouth hebben we niet gedaan. Teveel geld om aan uit te geven. Volgende stop. Bloukranspass. Maar deze weg was jammer genoeg afgesloten omwille van een verzakking waardoor we moeten omrijden. Anders een grote aanrader. Volgende stop keurboomstrand. Een gezellig strandje waar er amper volk was. De rust en genieten van de zee. Volgende stop op 10min. Plettenbergbay. Waar we ook gegetetrn hebben. Als laatste robberg beach end. Een schiereiland op 15min. Met prachtig uitzicht. Zeker een aanrader om er ook te wandelen. We zetten koers richting onze lodge. Snel langs de supermarkt en dan zwembad in. Het zit hier vol van de Belgen.๐Ÿ˜‰

12 February 2019

Dinsdag 12 februari Een vroege morgen. De voormiddag in het park doorgebracht. Enkele loops gereden en dan richting de andere gate. Een goeie 38km verder door het park. Enkele uitkijkpunten meegenomen. Opnieuw veel beestjes gespot maar geen leeuwen ๐Ÿ˜“ Dan op de middag koers gezet richting Port Elisabeth. Een goed halfuurtje rijden. 1 van de mooiere en moderne steden dat we al gezien hebben. ๐ŸคฉAbsoluut een aanrader. Perfecte mix tussen cultuur en shoppen. Een hapje gaan eteฬn en een wandeling rond de stad gedaan. Op tijd vertrokken om terug te zijn wnr de gates sluiten. Ruim op tijd aangekomen en genoten van een ijsje. Nog een uurtje het park verkent.. Genoten van een rustige avond buiten op het terras in aanwezigheid van een paar gecko's..๐Ÿค”

11 February 2019

We waren redelijk vroeg en reden het park binnen via de verste gate. Daarna reden we nog een goeie 28km. Goed voor een uurtje in het park rijden. We kwamen onderweg nog een familie olifanten en zebra's tegen. We waren ruim op tijd binnen de poorten van rest camp voor de poorten sluiten. We installeerden ons en genoten van het prachtige zicht vanop ons terras. We maakten nog even een wandeling naar the pool om een duik te nemen. Daarna namen we een fantastische douche. En genoten van een broodje op het terras...de avond afsluiten ๐Ÿ˜๐Ÿ˜
Maandag 11 februari Beiden een goede nacht gehad en goed geslapen. Het hotel zit zonder water dus douchen of opfrissen was geen optie. Het was behelpen met natte doekjes en deo. Samen stinken... Het ontbijt was goed maar moest lang wachten tot alles bij gevuld was. We vertrokken opnieuw vroeg om de laatste lange rit van de vakantie. De 1e stop was Chintsa. Op 2.5u rijden. Een mooi stranddorpje jammer van het weer. Wat regen en mist. Jammer dat je niet ver kon kijken.. bij goed weer is het waarschijnlijk een gezellig strandje..zeker een aanrader en niet ver van de snelweg.. De volgende stop is port alfred. Op 2u rijden.Een heel klein gezellig dorpje die leuk is bij goed weer. We zijn er wel door gereden. Jammer dat het regende anderd gingen we zeker een wandeling gemaakt hebben. We besloten zoals de toeristen om 14.30u te gaan eten en tanken. Klaar voor de laatste anderhalf uur rijden richting addo park.

10 February 2019

We zetten koers richting hotel met onderweg nog een paar foto stops en uitzichten. Geniet vooral zelf mee ๐Ÿ˜˜. De reis was nog een goede 4,5u rijden. Met de nodige powernap van de co piloot en playlisten met karaoke waarvan zelf de katten wegliepen... Rond 16u kunnen inchecken in het hotel. Maar eerst door de stad gereden. Een echte vuile stad. We gingen nog even een duik nemen maar voordat we ons konden omkleden is er een hels onweer en regenval losgebarsten die de ganse avond heeft geduurd. We besloten toch nog even buiten te gaan om naast het hotel een hapje te gaan eten..om dan nadien nog een film te zien...
Zondag 10 februari Beiden al vroeg wakker van het licht, de gordijnen zorgen wel voor privacy maar niet voor afscherming. Zalig wakker worden met de brandiฬ‚ng op de achtergrond. Na een goed en uitgebreid ontbijt waar we wijselijk de eieren eens hebben afgeslaan. We waren de 1e aan het ontbijt omdat we een lange reis voor de boeg hadden wilden we vroeg vertrekken dat we alle tijd hadden... Onze 1e stop was valley of the 1000 hills op een goed uurtje rijden..we dachten dat het opnieuw een uitkijkpunt ging zijn maar het bleek een route te zijn . Dus berg op en af. Gelukkig kon onze polo het aan.. Normaal ging de volgende stop drakenberg zijn maar in de b&b zeiden ze dat we zeker voor 17u op onze bestemming moesten zijn.. Dus reden we van the valley rechtstreeks door onderweg nog eens stoppen voor een kfc voor ons Rani ๐Ÿ˜‚, een keten die je trouwens hier in ieder dorp vind net als de spar.

9 February 2019

We zetten koers richting onze lodge...een prachtig gelegen b&b vlak aan het strand. Het was een prachtige dag dus giฬ‚ngen we nog even naar het strand. Zwemmen in zee was geen optie een hevige branding en sterke onderstroom ook hadden ze deze week hier de vissers al enkele haaien boven gehaald. Bij mij bleef het bij pootje badden. We fristen ons op en gingen langs de dijk op zoek naar een gezellig restaurant. We kwamen uit op een pizza pasta tapas restau. Bij een gebrek aan tafels gingen we aan de bar zitten...een prachtige plaats zicht op de zee...het eten was fantastisch. Jammer dat we morgen alweer doorreizen anders gingen we zeker terugkeren... Nu genieten we buiten op het terras van een goeie serie met op de achtergrond de branding van de zee met nog een goeie 26graden echt aangenaam...๐Ÿ˜˜
Zaterdag 9 februari: Vandaag opnieuw een rit voor de boeg. Afscheid nemen van het prachtige st Lucia, maar die agressieve muggen gaak toch niet missen ๐Ÿ˜’ Een vlotte rit van 250km. Rond 13u aangekomen in Durban. Als je een week de kalmte en rust gewoon bent is dit een grote aanpassing. Een rijke stad maar zo druk. Hun pinkers weten ze niet staan maar hun claxon des te meer. Het is een stad die op vlak van drukte goed lijkt op NY. We besloten de rust van de haven even op te zoeken en wat sight seeiing te doen. We hadden beiden het gevoel dat we hier niet te lang zouden blijven...te druk voor ons. Maar wel de stad waar je voor 60cent (11 rand) een broodje kan kopen en een goeike... We deden nog de plaatselijke markt aan en liepen nog wat rond maar dan was het genoeg. Durban was wss door de zaterdag heel druk maar niet een meerwaarde tijdens de reis

8 February 2019

Vrijdag 8 febrauari Vandaag kozen we voor een ontspannende dag wetend dat er nog een paar lange dagen aan zitten te komen. Deze morgen gingen we met het hoogwater gaan snorkelen. Het beloofde een mooie dag te komen. Er stond veel wind en een goed doenbare stroming. Voor Rani een 1e kennismaking met het snorkelen op cape vidal. We kregen allemaal een wetsuit omdat er in de buurt kwallen gesignaleerd waren. We waren met 4 om te snorkelen. Belgie en Nederland weer goed vertegenwoordigt. Onder begeleiding van 2 monitoren. We zaten 1.5-2u in het water. Zagen een 50 tal verschillende vissen. Nadien bespraken we de vissen met een bakje koffie of chocomelk. Nadien keerden we terug via het natuurgebied en bezochten nog enkele uitkijkpunten. Zoals mission rock.een steenstrand met een prachtig uitzicht...
Bij terugkeren aten we nog een hapje. Onze volgende afspraak was om 16u. Een boottocht op zoek naar nijlpaarden en croco's gedurende een 2 tal uur. Schitterend om de afkoeling op te zoeken en te genieten op het water... Nog even genieten op het terras en een plonsje in het zwembad...

7 February 2019

Na een rit van 5uur goed voor een dikke 330km kwamen we aan in st lucia. Een prachtig stadje waar we s avonds ook eens kunnen rondlopen. Na een hapje en drankje installeerden we ons aan het zwembad waar we kennis maakten met onze nieuwe buren. Oh jawel opnieuw Nederlanders. We besloten onze activitieiten voor de volgende dag vast te leggen en even de stad in te gaan om buitenshuis een hapje te eten...en natuurlijk een drankje...๐Ÿ˜‰ We installeerden ons op het terras van onze tent en keken de 1e aflevering down the road south africa. Kaapstad-Johannesburg. Wij doen de omgekeerde reis....
Donderdag 7 febrauri: Al vroeg wakker van alle bedrijvigheid ronddom het kamp. Een goed ontbijt met een mooi uitzicht ondanks de regen van die nacht en morgen. We pakten alles in en stelden op de wifi de route richting volgende stop in. Na wat omwegen van de gps zaten we eindelijk op de goede baan. Het ging in een rechte lijn richting st lucia. Natuurlijk terug de grens over van Swaziland naar Zuid-afrika. Opnieuw de nodige stempels en genieten van een een prachtige omgeving.

6 February 2019

We kregen een schitterende hut. En zochten even het zwembad op. Het kwik klom tot 32graden. Daar ontdekte we al dat 2/3 van de gasten Nederlanders zijn. Leuk tog. Er volgende al snel wat verbroedering later aan het kampvuur. Een groep ook op doorreis. Na het avondeten kregen we nog een optreden van de lokale stam...
We zetten koers richting de grens naar Swaziland. Na de nodige documenten en stempels in ons nieuw paspoort verlaten we zuid-afrika voor even. Op het programma stond een iron mine. Maar door de vele regenval was de weg ernaartoe te drassig uit angst om ons met de polo vast te rijden besloten we door te rijden naar het hotel. Onderweg stopte we nog even om te genieten van de omgeving. We kwamen op een nieuw probleem uit. Onze lokale sim kaart deed het niet. Dus bestond het laatste deel van de rit uit veel stress en optimaal teamwork. We behielpen ons met de kaart en routebeschrijving... We kwamen goed aan op onze bestemming na nog even off road te rijden in het nationaal park. Waar de tijd is blijven stilstaan. Waar de wrattenzwijnen vrij rondliepen.
Woensdag 6 februari: Na een vroege start om 6.30u en een snel ontbijt in het restaurant lieten we onze sleutel achter. Opnieuw dieren spotten. Iets later dan gisteren maar wel al heel wat warmer. We besloten het park uit te rijden aan de onderkant van het park om dan ook door te rijden. Een route van 80km door het werk. Goed voor 4u rijden. De ene keer veel gezien. Maar het was een goede dag. Buffels, giraffen, veel olifanten, herten, okapi's' zebra's, neushoorn. Een prachtige opgeviฬ‚ng met een ideale temperatuur...omstreeks 12u reden we voor de laatste keer het park uit met pijn in het hart...

5 February 2019

De volgende stop was long tom pass. Een stevige rit in de bergen waar we opnieuw terecht kwamen in een mistbank. Door de mist kon je op het uitkijkpunt niets zien. Na een maaltijd terug in het dal besloten we een natuurreservaat te doorkruisen ipv. Dezelfde weg terug te nemen. Het werdt een route offroad goed voor 50km..een avontuurlijke rit langs prachtige uitzichten. De laatste stop van de dag was sudwala caves. Ondergrondse grotten van 600 meter lang. Samen met een gids gingen we de grotten in. We moesten jammer genoeg vroeger vertrekken aangezien we nog een rit van meer dan anderhalfuur voor de boeg hadden en op tijd moesten zij binnen de muren van het restcamp in kruger. Tijdens de weg in het park spotten we nog enkele wilde honden en zebra's. Het was te laat om nog te zwemmen dus gingen we deze avond iets eten in het plaatselijk restaurant binnenin het restkamp. De avond sloten we af op ons eigen terras...๐Ÿ™‚vandaag een iets "frissere" dag met een maximum van 25graden...๐Ÿค”
Dinsdag 5 februari: Na een ontbijt te smeren om 7u vertrokken om de dieren te spotten. Het was frisser en regende wat. Ideaal weer. We reden in een loup rond een rotsformatie waar we buffels zagen. Kwamen nog een vroege spotter tegen en wisselde informatie uit (ook een witte polo). We zagen nog veel apen. Olifanten en op de hoofdbaan een kudde zebra's.We besloten richting de gate te gaan om aan onze dag te beginnen. Rond 9u reden we de gate uit. Onze 1e stop was sabie falls. Daar kwamen we door een local te weten dat het park dicht bleef door de regen. Onze 2e stop Bridal Veil Falls. Een waterval die te bereiken was via een beklimming in het woud. Daar kwamen we een groep Engelsen tegen die we nog eens tegen het lijf zouden lopen tijdens de volgende stop. Na een slipperige afdaling reden we door. Stop 3 was eveneens een waterval. Lone Creek Falls. Een hoge waterval met een enorme kracht. Je voelde het water opspatten...

4 February 2019

Omdat de gates van het domein om 18.30u sluiten gingen we nog ene drinken. Waar we gezelschap kregen van de apen die het restaurant gebruikte als speeltuin. We hadden bij ons hutje een eigen BBQ. Onze leuke Zuid-Afrikaanse buren boden aan om onze bbq aan te steken en te bakken in ruil voor een glas wijn.๐Ÿ˜€ Terwijl kunnen we genieten van een apero op ons eigen terras met op de achtergrond de lichten van de safaritoers en een prachtig onweer....een warmte onweer. Het heeft vandaag gepiekt op 37graden..๐Ÿ˜›
Maandag 4 februari: Als 1e hebben we onze auto gaan wisselen. Na de platteband van gisteren mochten we na telefoneren de auto komen wisselen. Vanaf nu een witte polo in ons bezit. We zetten koers richting "graskop". Een mooi woud waar je in kan wandelen na een afdeling met de lift. Na een uurtje rond te lopen was het genoeg. We maakten een ommetje langs ons vorig hotel daar ons Rani de sleutel was vergeten af te geven. ๐Ÿคฃ Dan zetten we koers richting kruger park. Een park de grote van 2/3 belgie. We reden binnen langs de dichtste gate voor ons en reden nog een goede 30km door het park richting Pretoriuskop rest camp. Na installatie gingen we nog even plonzen in het zwembad op het domein.

3 February 2019

Vroeger dan gedacht ook na onze platte band aangekomen in de lodge. Een rit van 230km. Maar toch een goede 8u nodog om alles te bezoeken. Nog zonnig en warm. Na de middag is het opgeklommen tot 32graden. Bij gevolg dat we wat "rood" staan. Dus tijd voor een "plonsje". Ene al wat langer dan de ander. ๐Ÿ˜†. Voor het eten besloten we de stad in te gaan. Boodschappen doen en de plaatselijke pizza voor amper 4 euro proberen. We hebben ondervonden dat lichten hier een luxe zijn. Geen straatverlichting eฬn die van de auto is ook niet vet. Trager dan anders maar heelhuids aangekomen. Ondertussen hebben we al de bar gevonden ook. Genieten van de krekels en de rust bij nog een goeie 24graden. Tot morgen ๐Ÿ˜
Vertrokken met bewolkt weer maar wel al een goeie 20graden. Op de hoogste toppen dichte mist gehad om te rijden. Onze 1e stop was blyde river canyon. Nog wat mistig in de verte maar doenbaar. Next tree rondavels. Die zon kwam erdoor en het was direct heet en vochtig. Onze 3e stap en van ons beiden de favoriet; bourke's luck patholes. Waar we ook gegeten hebben. Tussendoor hebben we nog Berlin Falls gedaan en dan op naar gods window. Dan de laatste stop van de dag. Pelgrimsrest. Om er te geraken was het al precies Parijs Dakar rijden. Waar de snelheid absoluut niet aangepast is aan de wegen. Daar kregen we plots het bezoek van een bende koeien en aangezien dieren hier voorang hadden was het dus diertjes kijken. Pelgrimsrest was een afknapper. Een dorpje waar niks te zien was. De weg ernaar was meer spektakel. We besloten richting lodge te gaan maar niet zonder beproeving. Een platte band oplopen. Hulp gekregen van een heel vriendelijke Zuid afrikaan.

2 February 2019

Wat een dag. Na een moeilijke en stressvolle start rond onze huurauto toch kunnen vertrekken. Wat een aanpassing. Links rijden. Rechts sturen en Links schakelen. Een avontuur op zich... Vandaag was het alleen rijden. Een rit van 5u. Goed voor 400km. Wel "laf" en wat regen. Maar dat kon ons plezier niet deren. Wegen die niet aangepast zijn aan snelheden. Putten. Regen. Ja we zijn in Afrika. Rond 19u aangekomen in onze lodge e mogen aan tafel schuiven...
Good morning..Nog 1.5u voor landing...

1 February 2019

Ready for departure...love the plane...tot in Doha...
Inchecken voor onze vluchten... ;)