Europe, Asia · 26 Days · 13 Moments · April 2019

De reis van “The Spaas Family” door Sri Lanka

29 April 2019

19 April 2019

En we zijn vertrokken naar huis met veel verhalen en herinneringen 😉!

14 April 2019

Even onze samenvatting van de afgelopen dagen: eten - zwemmen - eten - Siësta - bingo - douchen - eten - show! Veel afwisseling 😜! Seffens zetten we onze terugweg in... x

13 April 2019

Toch even jullie kort bijbriefen: vandaag hebben we bijna niets gedaan 😎! Gisterenavond lachten we nog met Britten die eruit zagen als een kreeft. Vandaag zijn we zelf wat gepakt door de zon 😳! De kinderen hadden gelukkig zwemshirts aan. De ouders daarentegen hebben wat aftersun nodig... Op tijd slapen nu want morgen vieren we nieuwjaar!

12 April 2019

We worden al vroeg wakker van de warmte. Slapen onder een klamboe is vermoeiend 😆! Telkens als je naar het toilet moet, er onderuit klimmen, pillamp mee, badkamer inspecteren op insecten en weer terug er onder😳! Dan maar snel naar ons strandhotel! Snel is sneller gezegd dan gedaan... het is al voorbij de middag als we er bijna zijn. Onze gids/chauffeur wil ons nog een bijzondere boottocht laten doen. Hoogtepunt wordt als Emile en Arthur zelf aan het roer mogen zitten. Kinderen baas he! Emile heeft ook als “baas” van deze vakantie het strandhotel gekozen. Dat lijkt na een eerste inspectie een zeer goede keuze. We genieten van het Italiaanse restaurant en de karaokeavond!

11 April 2019

Vandaag staat een bezoek aan een olifantenweeshuis én een nieuwe safari gepland! We slapen opnieuw in een tent ⛺️! Deze keer op een groter domein mét zwembad... Zalig! Cedric is moe en wat misselijk dus gaan mama en de kids alleen op safari! Eigenlijk zien we dezelfde dieren als gisteren. Emile en Arthur genieten vooral van het rijden van de jeep door véél water! ‘ s Avonds geraakt het niet afgekoeld 🥵! We snakken naar een hotel met airco! Ik ben wel trots dat ik in de badkamer een beest (denk kakkerlak) van 2 á 3 cm heb gevangen onder een glas.

10 April 2019

Weer 2 dagen met slechte tot geen WiFi... Geen nood: we hebben ons niet verveeld 😜! Woensdag moesten we een heel eind rijden om van de bergen terug naar Yala National park te gaan! Echt prachtig uitzicht: theeplantages, rijstvelden, groententerrassen... Een tussenstop maakten we bij een uit een rots gehouwen boeddha. Maar daarvoor kwamen we niet zover. We willen op safari! Een coole jeep en een bumpy ride krijgen we. Jammer genoeg zien we geen luipaarden terwijl net voor ons een jeep met andere toeristen fier hun foto’s tonen 🤨. Ach Arthur is even blij om voor de vijfde keer een pauw te zien in het park en Emile geniet ook. Het is al donker als we onze tent (!) in de wildernis opzoeken. Een kampvuur en olielampjes begeleiden het avondeten... Pas ‘s morgens zien we hoe de tent er uitziet 🤗! Het was een warme nacht, de douche met enkel koud water verfrist!

9 April 2019

Dag 5: vandaag zijn we eerst naar een “verplicht” nummerke geweest. Al meer dan 20 jaar lang hebben we dit bij elke georganiseerde reis aan de hand: je wordt naar een museum gebracht maar het blijkt een juwelenwinkel te zijn! Na 20 jaar kunnen we gelukkig ook heel snel nee zeggen 😉! Dan naar onze volgende stop: het treinstation. Onze gids zet ons liever niet 5 uur op een trein zonder airco dus stelt voor een kort stukje af te leggen. Hij komt ons een uurtje later oppikken aan het volgende station. Arthur is in de wolken als absolute fan van treinen. Wij genieten van zijn vreugde. Onze derdeklasse plaatsen vallen trouwens mee. Behalve dat de deuren niet sluiten is het proper en ok. Dan weer verder met ons busje. Onze lunchplaats was deze keer vlak aan een waterval tussen de theeplantages. Indrukwekkend uitzicht 😀! Hierna nog een bezoek aan een theefabriek. Zelfs Emile wil plots thee proeven 😋! We eindigen jammer genoeg met regen en 16 graden in ons bergdorpje op 2000 meter! Brrr!

8 April 2019

Even voor diegenen die zich zorgen maken over de kindjes: ze slapen prima (Arthur ook in de kleine bus), ze eten heel gezond (rijst, kip, vis, groenten, fruit) en de “ik ben drie dus ik doe het lekker nie” blijven uit. Hout vasthouden! Ik denk dat de aandacht die hij van ons en vooral de volledige plaatselijke bevolking krijgt hier voor iets tussenzit 🤪! En Emile is zijn spreekbeurt voor volgend al aan het voorbereiden... maar over vandaag: we hadden vandaag weer 3u rijden voor de boeg. Een tussenstop in een kruidentuin hebben ons weer wijzer gemaakt. Dé te bezoeken tempel ook natuurlijk. Jammer genoeg begon het keihard te regenen bij aankomst in het hotel dus geen zwembad vandaag... wel nog een show met dans en vuurspektakel! Weerom lekker gegeten en nu slapen... oei morgen toch zorgen voor wat foto’s die de tekst ondersteunen 🤣!

7 April 2019

We trekken voornamelijk foto’s met het echt fototoestel en zeker als het warm is heb ik niet de moed heb om mijn gsm uit te halen... zo ook zondag: 1700 trappen om 200 meter te klimmen bij meer dan 35 graden. Daar stonden we dan op de sigiriya rock oftewel het bekendste monument van Sri Lanka! Emile en Arthur hebben duidelijk de beste conditie van ons 4 😜! Even daarvoor was er wel even paniek bij Arthur toen een aapje zijn banaan uit zijn hand pakte en rustig opat... later in de namiddag zijn we ook nog gaan fietsen in Pollonaruwa bij dezelfde temperatuur 😳! Gelukkig hebben we een zwembad in ons hotel waar we na onze uitstappen kunnen inspringen 👍!

6 April 2019

Oeps - even offline! Ja in Sri Lanka is de WiFi soms afwezig... Dus hier volgen 3 korte verslagjes van de afgelopen dagen. Zaterdag vertrekken we al vroeg richting de culturele driehoek van Sri Lanka. In km viel het best mee maar we zouden zo’n 6u onderweg zijn. Arthur slaapt bijna het hele stuk voor de lunch. De wegen zijn hobbelig en we zijn blij met onze defensieve chauffeur die rustig tussen bussen, tuktuk’s, brommers enz rijdt. Plan van de dag is een tempel in Dambullah te bezoeken en vervolgens één of ander dorpje. De tempel is leuk en we krijgen ook Arthur enthousiast, al komt dat voornamelijk door de aandacht van héél veel meisjes die in zijn wangen knijpen en over zijn hoofd aaien. Even later krijgen we ook Emile helemaal mee (al is het op deze foto niet duidelijk) als hij in het dorpje aan het stuur én op de gaspedaal van een échte tuktuk mag zitten. De rest van de rondleiding was ook wel leuk al vermoeden we dat Gaia de koeienkoets niet echt ok vond 🤔.

5 April 2019

Ook de tweede vlucht verliep vlot! Arthur heeft bijna 3 uur geslapen! Eenmaal de koffers van de band wacht een man ons op! Hij zal de eerste week onze gids én chauffeur zijn! Het eerste wat ons opvalt - naast het prachtige weer 😎 - is de chaos in het verkeer! Met constant getoeter en bijna-botsingen tot gevolg... We zijn dus blij als we uiteindelijk aankomen in ons hotel! Na een verfrissende douche gaan we avondeten in het restaurant van het hotel. We wandelen nog naar een nabijgelegen tempel en laten ons terugbrengen met een tuktuk! De kop is eraf! Eerst goed slapen en dan morgen de échte start van de rondreis!
De eerste lange vlucht is goed verlopen. We hebben allemaal een beetje geslapen. Nu wachten op de tweede vlucht naar Colombo!