Japan · 19 Days · 30 Moments · August 2018

De reis van Rudi & Kitty in Japan

7 September 2018

We zijn weer veilig terug in Mierlo. We hebben een paar producten mee terug genomen. Uiteraard Japanse whisky, een whiskyglas en zelfs bruiswater gemaakt van het water uit de oorspronkelijke Yamazaki waterbron. Kittus is helemaal gek van de zoutjes gemaakt van sojabonen, dus die liggen hier ook een zakje of 12(!) 😄. Verder Yona-bier, Matchathee-poeder en een houten sake bekertje. Inmiddels hebben we ook al ons bestek weg gegooid 😂 , want we hebben serieus alleen maar met stokjes gegeten in Japan. Die hebben we dus ook maar gekocht met onze namen er in gegraveerd. Ach, best leuk toch, een paar spulletjes uit Japan? Zeker! Maar het allermooist zijn alle herinneringen aan Japan, die wij vanaf heden koesteren!! 😊 Arigatou Japan!! 🇯🇵 En jullie, kei bedankt voor het mee lezen en alle leuke enthousiaste reacties!! Groetjes Rudi & Kitty

6 September 2018

Onze laatste dag in Japan is helaas aangebroken. Snel tickets boeken naar ons hotel op Narita airport. Hey, maar waarom gaan we niet nog even terug naar Tokyo? Tja, we komen niet elke dag daar in de buurt, dus doen, hahaha.😄 De bagage op Tokyo station gestald (fijne service) en hup de metro in...Yahoooo! Natuurlijk nog even een laatste Ramen scoren, want dat is toch wel ons favoriete voedsel hier geworden. 🍜 Duiken we even Takeshita Street in, want dit is de straat met allerlei kleding en attributen op het gebied van cosplay. Superdruk en echt bijzonder om te zien. Vlak daarnaast ervaren we opeens een oase van rust in het bos bij de Meiji-jingu tempel. Wel gaaf hoor, die tegenstelling van drukte en rust binnen 100 meter, midden in Tokyo. Daarna (weer) naar Shibuya-crossing om af te sluiten waarmee we begonnen zijn! Nu samen aan het afsluitdiner in het hotel bij het vliegveld....Potverdorie! Wat was dit een gave reis! We ❤️ Japan!🇯🇵

5 September 2018

Wat een dag gisteren! Gelukkig konden we ‘s avonds wel weer de straat op en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Meteen even een keer Gyokotsu-ramen (noodles met soyasaussmaak, in een bouillon van runderbotten) gaan eten. Lekker! Vanwege de tyfoon van gisteren was het vanochtend een gekkenhuis op het station van Osaka. Gelukkig konden we nog redelijk op tijd de Shinkansen pakken richting Tokyo, en overstappen op de bus naar Hakone. We zitten nu in een bijzonder luxe hotel aan een meer waar je met goed weer de mt. Fuji kan zien... Echter, de naweeën van tyfoon Jebi (in Japan geven ze trouwens een nummer, 21) zorgen helaas nog voor slecht weer. Dan maar even de hotel-onsen in. Dit keer van warm water voorzien door een natuurlijke geiser. Het avondeten was in buffetvorm en de keuze was reuze. Morgen ons laatste dagje in Japan! 😟

4 September 2018

Eigenlijk had hier een verslag moeten staan van onze reis naar Kōbe waar we heerlijke Kōbe beef zouden eten en het grootste kasteel van Japan zouden gaan bezoeken....niets van dat😏. Vandaag is Japan getroffen door een van de zwaarste typhoons van de afgelopen 25 jaar en trok precies over het gebied (hoofdeiland Honshu) waar wij zitten. Gisterenavond zagen we al de waarschuwingen in de metrostations en we hebben op dat moment onze opties bekeken. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het reizen naar Kōbe geen slimme zet zou zijn. Een andere optie was om naar Tokyo te gaan, aangezien de typhoon daar niet echt actief zou zijn. Helaas reden de treinen al niet meer. Beste optie was dus om een extra nacht in Osaka te boeken, eten in te slaan en in ons hotel te blijven. Vervelend natuurlijk, maar dat is niet te vergelijken met de schade die de typhoon heeft aangericht😢. Morgen staat Hakone op het programma. We gaan er vooralsnog maar vanuit dat het gaat lukken om daar te komen. Zin in

3 September 2018

We hebben ons vanmorgen maar eens verdiept in de hoge gebouwen van Osaka. Eerst bezochten we de Tsutenkaku Tower. Een soort van Eiffeltoren, en destijds (1912) een symbool van de nieuwe wereld. Vervolgens naar de Umeda Sky Building. Een architectonisch interessant kantoorgebouw dat bestaat uit twee verbonden torens. Mmm, toen was het (alweer, sorry) sushitime! Op naar het aquarium met een aantal walvishaaien als bewoners. het complex heeft meerdere aquaria met verschillende thema’s en eigenlijk vonden we het wel een welkome afleiding van de drukte in Osaka. Nou, gauw nog een fotootje van onszelf met een hoop kwallen op de achtergrond. 🐡

2 September 2018

Wat een contrast 😳. Van het serene Koya-san naar het über hectische Osaka. Het eerste uur even wennen...We liepen in een overvolle wijk met vage winkeltjes en konden geen kroeg vinden voor ons eerste biertje 😏. Uiteindelijk toch onze draai kunnen vinden ( ook de kroeg trouwens😉). Osaka is vooral bekend van de neonreclames, vele restaurants en het uitgaansleven. Osaka is totaal niet te vergelijken met steden als Tokyo en Kyoto. Hier lijkt het allemaal wat jeugdiger, vrijer en extremer. Leuk om ook deze kant van Japan te ontdekken. We hadden trouwens vanuit Kyoto onze bagage door laten sturen naar ons hotel in Osaka, zodat we niet met grote tassen naar en door Koya-san hoeven te sjouwen. Blijkt ook goed te werken👍. Onze bagage was keurig aangekomen in Osaka....ook fijn! Oh ja, ik vergeet het bijna maar we eten hier aan de lopende band sushi🍣.
Vanochtend vroeg opgestaan om het ochtendritueel van de monniken bij te wonen. Half 7 precies start het ochtendgebed. We komen deze keer allebei iets minder gebroken van onze futons gelukkig👍. Na het ochtendgebed hebben we ook nog de vuurceremonie bijgewoond. Heel bijzonder om dit allemaal mee te maken! Terug op de kamer staat het ontbijt klaar....als we richting Osaka gaan toch maar ergens een broodje zien te scoren ☺️.

1 September 2018

Koyasan is ook vooral bekend vanwege de grootste begraafplaats van Japan. Hier liggen meer dan 200.000(!) graven. Dat heeft te maken met het feit dat het mausoleum van Kobo Daishi zich hier bevindt. Kobo Daishi is de oprichter van het eerder genoemde Shingon-Boeddhisme en 1 van de meest vereerde personen van Japan. Er wordt gezegd dat hij niet is overleden, maar rust in eeuwige meditatie, wachtend op Miroku Nyora (Boeddha van de toekomst). Als dit moment daadwerkelijk plaats vindt, en Kobo Daishi uit z’n eeuwige meditatie komt, wil je als gelovige natuurlijk bij de eerste zijn, om te ontwaken in een nieuwe wereld, dus laat je je graag juist hier begraven. Het is zelfs zo dat als je in Japan tijdens je werk overlijdt, de werkgever je bedankt door begraven te worden op Koyasan op kosten van het bedrijf. Vanavond zijn we samen met een monnik over de begraafplaats naar het mausoleum gelopen (zo’n 2 km) en heeft hij allerlei interessante feiten verteld. Echt boeiend! Nu gauw naar bed.🙏
Met de kabeltrein de berg Koyasan op. Het traject is vrij steil met een lengte van 800m en een hoogteverschil van 328m. We komen aan in het dorp met dezelfde naam als de berg. Koyasan staat op de werelderfgoedlijst en is bekend als hoofdkwartier van het Shingon-Boeddhisme. Dit dorpje is zo’n 2 bij 3km maar herbergt maar liefst 117 tempels 😲. In één van deze tempels, nl. Ekoin dineren, slapen, ontbijten en mediteren wij. Het eten is allemaal strikt vegetarisch, en wordt geserveerd in je eigen kamer. Van te voren hebben Kittus en ik gebruik gemaakt van de aanwezige Onsen (warm bad), met het bijbehorende Japanse badritueel. Vervolgens in onze Yukata’s (zomerkimono) de maaltijd genuttigd. Best lekker, maar niet helemaal ons ding. Na het eten stond een bijzondere avondwandeling op het programma, die nog meer duidelijk maakt waarom Kyosan zo bijzonder is....Maar daarover meer in de volgende post🌛....

31 August 2018

De stad Nara staat bekend om de vele tamme herten (zo’n 1200) die beschouwd worden als boodschappers van de goden en dwars door de stad lopen. Ooit was Nara de hoofdstad van Japan en deze stad herbergt (daarom) ook vele tempels. Een aantal, zoals de Todai-Ji (foto 4 en 5) staan ook op de werelderfgoedlijst. In de Todai-Ji staat een bronzen boeddhabeeld van 16 meter hoog en dit beeld weegt maar liefst 500.000 kilo!😳 Daarna zijn we via een pad met vele lantaarns naar de Kasugataisha-tempel gelopen. En werkelijk waar, overal kom je de hertjes weer tegen, echt geinig. Terug naar Kyoto met respectievelijk de Kintetsu en de Keihan-spoorlijnmaatschappijen, en even de machinist uithangen....Oh nee, we zaten juist achterin 😄

30 August 2018

Whiskydistilleerderij Yamazaki bij Kyoto! Vele jaren geleden raakte ik al besmet met het single malt whiskyvirus, maar de laatste jaren kregen vooral ook Japanse single malt whisky’s steeds meer mijn aandacht. En wat is er dan mooier dan een Japanse distilleerderij te bezoeken?! En dan vooral deze, want Yamazaki wordt gezien als de’ moeder’ van alle goede whiskydistileerderijen in Japan. Destijds opgericht door de heer Shinjiro Torii (oprichter Suntory). Hij nam vrijwel meteen Masataka Taketsuru in dienst, die in Schotland veel kennis opgedaan had door bij verschillende distilleerderijen gewerkt te hebben. Het resultaat was dus deze Yamazaki. Daarna is Mr. Taketsuru overigens z’n eigen merk gestart (Nu Nikka). Enfin, ik kan nog wel uren doorgaan, maar feit is dat we hier een bijzonder leuke rondleiding en proeverij gehad hebben en vervolgens ook nog wat zeldzamere whisky’s gedronken hebben. Ik loop met een dikke smile de deur uit....😁😁😁 Ps. Kittus is nog steeds geen liefhebber😉

29 August 2018

Even een dagje cultuur snuiven in Kyoto. Via het indrukwekkende station naar de Fushimi Inari. De met meer dan 10.000(!) oranje poorten overdekte paden zijn in de 9e eeuw gesticht ter ere van de vos. Volgens Japanse boeren de God van de goede oogst. Vervolgens door naar het Arashiyama bamboebos. In de ongelofelijke hitte (36C 😰) van vandaag was dit prettig wandelen. Op naar weer een tempel, maar dit keer niet zomaar één, want dit is misschien wel de bekendste Boeddhistische tempel van Japan. We hebben het over de Kinkaku-ji, ook wel het gouden paviljoen genoemd. Vanavond een restaurant uitgekozen aan de Kamo-rivier. De buurt hier staat bekend om de vele terrassen aan deze rivier; een unicum. Het was even net of we bij de Brug in Mierlo zaten, want we waren aan het steengrillen 😂. Hier ook wel Iwayaki genoemd. Ach weet je, lopen we nog even naar het Geishadistrict...En wat denk je...komen we er maar liefst 3 tegen!! Het is echt heel slecht, maar ‘Geisha-hunten’ werkt verslavend 😄

28 August 2018

Kanazawa was echt fantastisch leuk. Vanmorgen met de ‘thunderbird’-trein naar Kyoto. Ook weer een bijzonder mooi station. Ons hotel ligt midden in een winkelcentrum met vele eettentjes, dus een overheerlijke roastbeef-bowl was snel op de ‘vending machine’ als lunch besteld. We hebben serieus nog niet 1 keer slecht gegeten! 👊 Daarna alvast een beetje Kyoto verkennen. Leuke straatjes bij de rivier en vervolgens de bekende Geishawijk Gion in gelopen. En nu maar hopen dat we een echte Geisha spotten, want die zijn schijnbaar net zo zeldzaam als een luipaard in Tanzania... Yessss, meteen raak! Maar eh, stond op dat bord nou dat je ongevraagd foto’s van ze mag maken, of niet? Geen idee meer; maak er maar stiekem één, haha. Gelukt! Die is alvast in de pocket. 😁

27 August 2018

We wandelen van de versmarkt naar het kasteel van Kanazawa. Mooi ruim complex. Nu naar de typische Japanse tuin (Kenroku-en). Kittus en ik hadden ons al voorbereid, om enigszins inzicht te krijgen in de elementen van een Japanse tuin, en dat maakt het veel interessanter om door zo’n tuin te lopen kan ik je melden. Prachtige bomen, mooie watercreaties, lantaarns, bruggetjes etc. Ook veel Japanners in traditionele yukata’s (soort zomer-kimono), leuk hoor. Daarna nog even een oude wijk in en wederom genoten van de relaxte sfeer en de historische houten huizen. Zin in Yakitori! Het was vandaag weer een graad of 33C dus snel even opfrissen. Kittus vraagt bij de hotelbalie naar een goed Yakitori-restaurant en krijgt 2 opties. We kiezen voor WaiWai. Maar eh...ze spreken hier serieus geen woord Engels!?! Met handen en voeten bestellen we gewoon wat de kok denkt dat we lekker vinden. Ondertussen krijgen we van lacherige Japanners de eerste spiesen al aangeboden. Wat is dit leuk en lekker!🇯
Vandaag de Japanse Alpen achter ons gelaten en vertrokken naar Kanazawa, wat aan de Japanse zee ligt. Door een eerdere tyfoon (hebben ze hier nog wel eens last van😏) was de treinverbinding niet meer in tact en hebben we eerst een gedeelte met de bus afgelegd. Geen straf hoor; heerlijk genoten van het uitzicht onder het genot van een cappuccino en broodje. Op het station van Toyama hadden we de overstap naar Kanazawa en dit laatste stukje hebben we met de supersnelle Shinkansen gedaan. Rudi was weer even een kleine jongen😊. Aangekomen op station Kanazawa! Mooie architectuur man. Wat we ook heel gaaf vonden, was de klok die de tijd aangeeft door middel van minifonteintjes.. Vervolgens naar de versmarkt. Wat is dat toch leuk hè?! Het liefst ga je meteen achter de stoof staan met al deze mooie ingrediënten. Maar i.p.v. koken zitten wij opeens in een sushirestaurant, haha. 🍣🍤 Daarna gaan we naar de Kenroku-en, één van de top 3 tuinen in Japanse stijl..daarover meer in de volgende post

26 August 2018

Overstappen op Nagoya station naar Takayama, en dan tegen elkaar zeggen dat het behoorlijk druk is. Lees je later dat dit de 4e stad van Japan is met zo’n 2,26 miljoen inwoners....dusss, geen wonder, hahaha. Aangekomen in bergdorp Takayama snel naar het hotel met een slaapkamer waar we onze tassen eigenlijk niet eens kwijt kunnen, zo klein, hahaha. Vervolgens het stadje in en genoten van de mooie straatjes met houten huisjes, met allerlei winkeltjes en leuke terrasjes.....Oh nee, geen terrasjes, want potverdorie dat kennen ze hier in Japan echt niet. Binnen zitten met de airco op standje ijsbeer, dat is wat ze het liefste hier doen❄️. Hida-beef!! We ontdekken samen dat hier overal Hida-beef wordt aangeprezen. Krijg nou wat; het is een soort wagyu van zwarte koeien met een prachtige marmering. We bestellen de sushi-versie (met rauwe Hida!) en de gebakken versie... Sodeju man! Het vlees smelt op je tong, zowel rauw als gebakken. Wat een mooie afsluiting van de dag.Morgen naar Kanazawa.
Zoals gezegd, een geweldig mooie ervaring in deze Ryokan. Maarrrr, vanochtend compleet gebroken van onze (Louis) futon opgestaan. Vannacht om 3 uur hebben we serieus besproken hoe je nog kon gaan liggen zodat het geen pijn deed. Rudi heeft zelfs de sushirol-houding geïntroduceerd. Je legt je deken dwars, en rolt je er in...hahahaha....maar helaas, ook die extra onderlaag bood geen soelaas...😏. Het ontbijt was weer stipt en om half acht. Kittus moest nog even wennen aan een Japans ontbijt en zat maar te wachten op het brood 😉. Tja, gewoon goed verzorgd met allerlei Japanse heerlijkheden en natuurlijk de (eeuwige) groene thee 😀. Daarna weer even gewandeld door Magome. Volgens ons, echt een must-do als je in Japan bent. Prachtige omgeving. Tijd voor een cappuccino, en warempel, die was top! Hoppa, de bus in, en op naar Takamaya🚌🚝

25 August 2018

Wauw!, Wauw! En vooruit nog eentje dan; Wauw! Dit is echt gaaf. We overnachten in een Ryokan, zeg maar een authentiek Japans ‘guesthouse’, We werden keurig ontvangen door een oud Japans vrouwtje die totaal geen Engels spreekt, maar dan zie je dat je met handen en voeten ver komt...hahaha. Uiteraard moeten de schoenen uit en de pantoffels aan. Vervolgens werden we naar onze kamer gebracht en dat is echt cool hoor. Want op de mattenvloer staat een mooi laag tafeltje met groene thee en de (Louis 😉) futons (slaapmatten) liggen al gereed om uit te vouwen. De douches en toiletten worden met de andere gasten gedeeld, maar ik moet zeggen dat dit voor ons geen probleem is. Dat komt denk ik wel ook door het feit dat alles er 100% proper uitziet. Om 18.00 stipt werden we voor het diner verwacht.... Néééé!!!! Niet normaal, dit is wat je wil! Check even de foto’s! Diverse lekkernijen stonden keurig klaar op onze eigen tafel. Heerlijk, was het! Straks slapen op onze futons. Ben benieuwd! 😉👍
We wandelen vandaag een stukje van de Nakasendo-route, een oude handelsroute tussen Tokyo en Kyoto. Wij lopen van Magome naar Tsumago. Twee oude stadjes met authentieke houten huisjes. Geweldig om te zien! Het was warm (zo’n 29C) en er zitten ook wat opgaande stukken in de wandeling dus Kittus en ik liepen badend in het zweet zo’n 2 uur over deze 8km...Was dat erg? Nee zeker niet, supermooi en heel relaxed eigenlijk, zo’n stukje wandelen. Ik zou het zeker aanraden. Onderweg kregen we nog groene thee aangeboden en aan het eind in Tsumago smaakte het biertje absurd lekker Haha. Gaaf hoor! We gingen daarna met de bus terug naar Magome, naar onze Ryokan, want om 18.00 stipt werden we aan tafel verwacht.... Maar over onze ervaringen in de Ryokan tot nu toe, vertel ik in het volgende stukje. ⛩
Vanochtend van Matsumoto naar Magome met de trein en bus. Dat gaat eigenlijk allemaal best makkelijk tot nu toe. Voor in de bus bijvoorbeeld, hangt een display (foto 2) met precies de kosten van je rit. Handig! Aangekomen in Magome, meteen geluncht met heerlijke noodles en rijst met beef. Magome is echt een heel pittoresk oud Japans stadje met traditionele houten woningen. Hier slapen we vannacht in een authentieke Japanse Ryokan (soort pension). Ik kan je vertellen, dat Kittus en ik dit nu al niet hadden willen missen. Daarover meer na het wandelmoment....;-)

24 August 2018

Vandaag hadden we onze eerste reisdag in Japan. En dat op de verjaardag van Rudi 🎉. We hebben vanochtend Tokyo verlaten en zijn met de trein naar Matsumoto vertrokken. Ik moet zeggen dat het reizen in Japan erg goed en makkelijk gaat! We hebben eerst onze Japanse Railpass geactiveerd, stoel gereserveerd (blijkt ook echt nodig te zijn, want de treinen zitten behoorlijk vol) en vervolgens konden we vertrekken. Uiteraard niet zonder onze eerste Bentobox (met Sushi) op het station te kopen voor onderweg😋. Na 2,5 uur kwamen we aan in Matsumoto en hebben direct de stoelen voor de treinreis van morgen gereserveerd. In Matsumoto is niet heel veel te doen...de reden voor ons (en vele andere Japanse toeristen) om hier naar toe te komen is het kasteel van Matsumoto, wat het oudste kasteel van Japan is. Verder moet ik zeggen dat het even een omschakeling is als je net uit Tokyo komt. Minder tot geen schreeuwende lichtreclames en minder eettentjes (😏). Morgen gaan we op weg naar Magome. Truste
Onderweg naar Matsumoto!🚈

23 August 2018

Had ik al gezegd dat we weer mooie kookinspiratie hebben opgedaan. Zo wou ik sowieso Matcha hebben; een groene thee in poedervorm waar je natuurlijk thee van kan zetten maar ook leuke dingen mee kan koken, maar dat gaan jullie natuurlijk zien als we weer in NL zijn. Ook bonitovlokken (gedroogde tonijnvlokken) zijn fijn om te verwerken in de keuken, dus die nemen we ook zeker nog mee. Hier hadden ze trouwens maar liefst 5 verschillende kwaliteiten! (Zie foto 5) 😳. Verder zag ik nog verse wasabiwortel (foto 3) en hebben we (zoals gezegd) ook zwarte soyabonen geproefd. Lekker hoor...al die producten; doe mij een Japanse markt in Mierlo 😄👨‍🍳
De vismarkt van Tsukiji in Tokyo is misschien wel de grootste vismarkt ter wereld en vandaag gingen wij een kijkje nemen. Naast de vismarkt heb je overigens een openbare markt met tientallen kraampjes met eten en drinken dus Kittus en ik hebben er een begeleide Food & drinktour van gemaakt. Echt Superleuk natuurlijk om met een Japanse de markt af te struinen en typische Japanse heerlijkheden te proeven. Denk aan fishcake, omelet, zwarte sojabonen (gewoon en gezoet), superverse sashimi van tonijn, yuzu, sprinkhaan, groene thee, sushi etc. We hebben weer de nodige kookinspiratie opgedaan, haha. De vismarkt begint elke ochtend om 5 uur en was al wat rustiger, maar blijft een belevenis. Zo’n berg vis heb ik nog nooit gezien. De markt is opgedeeld in verschillende vissecties, waaronder natuurlijk Tonijn, schelpdieren, maar ook bijvoorbeeld kogelvis 😱. Echt bijzonder leuk om een keer te bezoeken! 🐡🦀🦐🐙🐠🦑🐟

22 August 2018

Vandaag de dag rustig aan begonnen. Even bijslapen na een nacht gemist te hebben..ontbijten in een van de leuke straatjes bij ons hotel en daarna naar de Senso-ji (tempel) geweest; Zeker de moeite waard! Vanaf de skytree hebben we vervolgens Tokyo vanaf 350 meter hoogte bekeken 👍. Het eten is echt heerlijk in Japan (en dat zeg ik nadat we hier pas 2 dagen zijn😊). Een heerlijke lunch bij de skytree genuttigd om vervolgens naar de tuinen van het imperial palace te gaan....dat hadden we ook over kunnen slaan 😏. Bij ons hotel is een prachtige Japanse tuin te bewonderen, dus dat maar gedaan. Zojuist de dag afgesloten met heerlijk eten en een laatste drankje in de skybar van ons hotel op de 40e verdieping! Morgen gaan we oa. naar de vismarkt; nu al zin in!

21 August 2018

Eten!!! We zoeken eerst een gezellig restaurant uit; zie foto...hahaha. Zonder gekheid, om de 3 meter zit er wel weer een nieuw restaurant met schreeuwende reclames en meestal verscholen in de kelder of op de ‘tigste’ verdieping. Natuurlijk kiezen we onze maaltijd en drankjes eerst op een ‘vending machine’ inclusief afrekenen en daarna gaan we zitten. En ik moet toegeven, die miso-ramen smaakte verdomd lekker! 😋
Na de drukte even de rust opgezocht in een kattencafé en het Yoyogi-park. Bij het kattencafé natuurlijk even een drankje uit een ‘vending-machine’.....die hier volgens mij 10 per m2 staan 😄
Gisteren eerst maar eens naar Shibuya-crossing. De welbekende oversteekplaats waar ‘per groen stoplicht’ zo’n 1000 mensen tegelijk kris-kras oversteken 😳. De schreeuwende reclames met bijpassend geluid komen je tegemoet. Haha en hoe cool is het om midden in zo’n miljoenenstad als Tokyo te Mario-karten....👍😂
Nou, daar zijn we dan.....in Japan! Na een vlucht van 11 uur zijn we om 08.45 uur local time (01.45 uur Nederlandse tijd) geland op Tokyo. Vervolgens onze WiFi pocket opgehaald bij het postkantoor en uitgezocht hoe we naar ons hotel moeten komen. Tot nu toe wijst het zich allemaal voor zich en zijn we dus ook goed aangekomen in ons hotel New Otani garden tower. Vanuit onze kamer op de 34e verdieping hebben we een fantastisch uitzicht over de stad. Nu even acclimatiseren, wennen aan de warmte en een powernap doen zodat we straks weer fris Tokyo kunnen gaan ontdekken.

20 August 2018

Daar gaan we dan!! Onze reis naar Japan gaat nu echt beginnen. Over ruim 11 uur zullen we in Tokyo landen en jullie zoveel mogelijk meenemen met onze reis.