Philippines · 20 Days · 6 Moments · August 2017

De reis van Romy door Philippines

29 August 2017

Mijn reis zit er op! Geweldige tijd gehad de afgelopen 6 maanden, maar aan alles komt een eind😋. Zometeen vliegen naar Taiwan en vanaf daar door naar Amsterdam. Heb jullie allemaal suuuper erg gemist en kan niet wachten om weer in mijn eigen bedje te slapen😵. Zie jullie snel xxxx

25 August 2017

Tijdje niks geplaatst door slecht bereik dus hier even een samenvatting van de afgelopen week. Na Coron zijn we gevlogen naar het party eiland Borocay. Helaas regende het hier heel veel dus hebben we weinig kunnen doen, gelukkig zaten we in een heel gezellig hostel dus we hebben het alsnog leuk gehad! Hierna zijn we naar het Noorden van Manila gevlogen en naar het dorpje Banaue gereisd. Hier heb je overal super mooie rijstvelden en zijn we naar natural hot springs geweest. Toen zijn we voor 1 dag naar het dorpje Sagada gereisd. Hier hebben we eerst een tour gedaan in een grot, waar er watervallen etc in de grot waren en we met touwen naar beneden moesten klimmen. Daarna zijn we naar de 'begraafplaats' van dit dorpje geweest. Zij hangen de kisten aan de muur van een berg omdat ze geloven dat dit het lichaam beschermd tegen de mens/dieren. In sommige kisten zag je ook echt nog het lijk liggen😵. Gisternacht gereisd naar de hoofstad Manila voor onze laatste dag!

In El Nido hebben we 2 dagtours gedaan met de boot. De 1e dag zijn we langs allemaal verschillende lagoons gegaan & de 2e dag langs allemaal verschillende eilandjes en stranden (expeditie robinson is hier ook opgenomen). Na El Nido zijn we 8uur lang met de boot naar Coron gevaren. Hier ben ik een dagje gaan duiken en de rest is een boottour gaan doen. Rondom Coron liggen 10 Japanse oorlogsschepen op de bodem van de zee, dus ik ben 2x gaan duiken bij verschillende boten en de laatste duik was in een super mooie koraalrif (nog steeds geen schildpadden gezien mweh maar wel zeepaardjes!😍). We mochten ook in de oorlogsschepen waar je dan echt nog de keuken, telescopen, motor etc nog kon zien. We moesten wel met een zaklantaarn want het is natuurlijk pikdonker in die boot dus het was best spannend (ook omdat je jezelf super goed moet balanceren en ik ben nog niet zo ervaren dus vond het best eng). Uiteindelijk alles goed gegaan(go pro verloren maar gelukkig weer terug gevonden😂)super gaaf!

In Puerto Princesa zijn we onze 1e dag naar de underground river geweest, dit is een van de 7 natuurlijke wereldwonderen omdat het een rivier is die kilometers lang door de grotten gaat. De volgende dag zijn we naar een open gevangenis geweest, waar de gevangen voor je dansen, zingen &masseren (voelde me net een prinses😂 de een zat mijn haar in te vlechten en de ander me voeten te masseren). Je mag alleen in de open ruimte komen waar dan ongeveer 10 van de 1000 gevangen zitten die hun verhaal aan je vertellen waarom zij vast zitten. Dit is natuurlijk heel indrukwekkend en zelfs bekende mensen zoals Paul Walker & Sylvester Stallone zijn hier daarom geweest. In de avond zijn we doorgereisd naar El Nido, een van de meest populaire plekken in de Filipijnen. Vandaag zijn we hier gaan ziplinen van het ene eiland naar het andere eiland en verder lekker gerelaxt op de mooie witte stranden (moet natuurlijk wel zo bruin mogelijk zijn voordat ik over 2 weken weer in NL ben😜).

Laatste dag op het eiland Cebu hebben we vanaf Malaspascua eiland een boottour gedaan naar Kalanggaman eiland. Dit is een tropisch, onbewoond eiland met een grote zandbank waardoor je dus 'door' de zee heen kan lopen. Eind van de dag was ik helemaal verbrand dus heb ik maar een gewaad voor mezelf gemaakt😂 In de avond hebben we gezellig met andere mensen van de boottour wat gedronken en kaartspelletjes gespeeld. Vandaag zijn we naar een grote shoppingmall in Cebu City gegaan en 's avonds gaan vliegen naar Puerto Princesa. Dit is een stadje op weer een ander eiland van de Filipijnen; Palawan.

10 August 2017

De Phillipinos zijn amazing! Het is een stuk minder toeristisch wel, dus het reizen is bijvoorbeeld veel lastiger dan in Thailand en Vietnam. De busreizen duren uren (omdat je een lokale bus moet nemen die overal stopt) en de binnenlandse vluchten zijn prijzig. Maar omdat de Filipijnen een engelse kolonie zijn geweest spreekt iedereen hier echt super goed engels dus de communicatie is wel veel makkelijker. Vanaf nu reizen we met zijn 4e (sabine en lesley zijn er nu ook😍❤️)We zijn onze trip begonnen op het eiland Cebu. De eerste dagen hebben we een canyoneering tour gedaan in het plaatsje Moalboal waarbij je door de rivier zwemt/drijft en langs allemaal mooie watervallen en lagoons komt, en in Oslob zijn we gaan snorkelen met walvishaaien🦈. Ze eten alleen planten en kleine visjes, maar omdat ze zoo groot zijn (ze kunnen wel 18m worden) was het af en toe toch wel een beetje spannend haha. Gister zijn we na een hele dag in de bus te hebben gezeten aangekomen in het Noorden van Cebu. ~Ad