Indonesia · 36 Days · 12 Moments · May 2017

De reis van Romy door Indonesia

14 June 2017

Laatste dagen van mijn reis in Indonesië ben ik lekker even gaan relaxen bij Lake toba. Dit is het grootste kratermeer ter wereld, met een groot eiland (Samosir) op het meer. Dit eiland heeft een eigen cultuur met overal Batak huizen, dit zijn huizen met daken die gebaseerd zijn op schepen, zoals op de foto's. We zijn met scooters naar alle historische plekken gereden zoals het graf van de koning en de rechtszaal van vroeger, en hebben dus vooral veel over de geschiedenis en cultuur geleerd van dit eiland. Heel weinig toeristen, en verder ook niet zo veel te doen, maar wel een heerlijke plek om even tot rust te komen. Na 3 weken vrijwilligerswerk en 3 weken reizen heb ik alles gedaan en gezien wat ik wilde en vlieg ik vandaag naar mijn volgende bestemming; thailand! Dus ik zal weer een nieuwe Journi aanmaken die jullie dan weer kunnen volgen xxx

9 June 2017

Een 2 daagse jungletocht gedaan in Bukit lawang in sumatra. Suuuper gaaf om wilde oerang oetangs, black gibbons, thomas' leafs en honderden andere apen en dieren te zien. Wel heel eng ook af en toe want die beesten zijn soms wel 200kilo en toch wild dus niet te vertrouwen. Heb hele leuke filmpjes die jullie later wel te zien krijgen, dat ze bijvoorbeeld ons eten uit de tassen stelen of dat ik keihard wegren en over boomstronken struikel!😂 Gedoucht onder een waterval en geslapen langs de rivier (veiligste plek want oerang oetangs zijn bang voor water) in een hutje, van de bergen afgeklommen met behulp van lianen en met grote banden door de rivier gaan raften om uiteindelijk weer terug te komen in het dorpje. Heerlijk eten ook, vers fruit (wat er nog over was na de beroving van de apen😅) en een hele rijsttafel zo midden in de jungle. Super leuke ervaring dus!

5 June 2017

Yogjakarta: in de ochtend besefte ik dat mijn geld uit mijn backpack gestolen is door de tourguides van de vulkanen... Dus natuurlijk super pissig naar het politiebureau gegaan om vervolgens nog bozer daar weer weg te gaan(konden amper engels, moest mijn eigen rapport typen, en ze wilden alleen maar foto's met me maken-.-) Maarja het maar geaccepteerd en toen hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar sultan's palace en water palace geweest en in de avond naar de colourful cars (typisch aziatisch ,met allemaal lichtgevende auto's met hello kity en pokémons😂). De volgende dag ben ik naar de borobodur tempel en prambanan tempel geweest. De eerste is de grootste boeddhistische tempel van de wereld en de tweede is een Hindoe-javaanse tempel. Verder weet ik er niet zo veel van want heb geen tourguide genomen maar het was wel super mooi😅😜. Morgen vlieg ik naar sumatra om alweer de laatste week van mijn reis in Indonesië te spenderen. Time fliesssss

3 June 2017

Gisternacht om 01:00 opgestaan om de ijen vulkaan te beklimmen. Eenmaal boven aangekomen moesten we weer een heel stuk naar beneden om echt in de krater zelf te komen. Dit was echt super vet door het blauwe vuur, wat wordt veroorzaakt door de hoge temperatuur en zwavel, & de mijnwerkers die constant heen &weer lopen met grote manden gevuld met zwavel op hun schouders. Door de zwaveldampen moet je wel een gasmaker dragen, maar gelukkig stond de wind de goede kant op & hadden we niet zo veel last van de rook. Daarna zijn we weer omhoog geklommen om de zonsopgang te zien op het hoogste punt van de vulkaan. Vanaf hier had je ook een super mooi uitzicht op het groene meer in de krater. De weg terug was heel zwaar door de spierpijn van de afgelopen nachten maar gelukkig wel een heel mooi uitzicht (wat je 's nachts tijdens het klimmen natuurlijk niet ziet). Nu zit ik 15(😭!) uur in een bus om naar yogjakarta te gaan. Maar na 2 vulkanen, 2 bergen en amper slaap kan ik wel wat rust gebruiken😅

2 June 2017

Donderdagnacht om half 3 opgestaan om de Bromo vulkaan te beklimmen op het Indonesische eiland Java. Eerst hebben we voor 2 uur een berg beklommen om de zonsopgang te zien en daarna weer naar beneden om vervolgens de vulkaan zelf te beklimmen (alles bij elkaar 6 uur😱). Gister hadden we de berg al beklommen om het te zien terwijl het licht was en om de zonsondergang te kunnen zien. Aangezien we het zonder toergids deden wilden we wel eerst de weg weten voordat we het 's nachts moesten doen. Op de weg naar de vulkaan hebben we een 'geheime route' genomen waardoor we de ingang hebben omzeild en we dus geen entree moesten betalen voor de vulkaan (backpackers doen alles om geld te besparen😆). Uiteindelijk blij dat we geen tour geboekt hebben (waarbij je met jeeps naar boven wordt gebracht) , veel leukere ervaring + het bespaard veel geld. Ben nu onderweg met de auto naar een andere vulkaan die we vannacht gaan beklimmen, hopen dat ik nog kan lopen😂....

28 May 2017

Afgelopen dagen de komodotour gedaan. Dit is een boottour van 3 dagen, waarbij je naar verschillende eilanden gaat. De eerste dag zijn we naar rinca island gegaan voor de komodo dragons (geen foto samen met zo'n beest want als ze je bijten ben je gelijk vergiftigd😅). Daarna zijn we naar manta point gegaan om te snorkelen met reuzenroggen. En daarna naar gili laba om een berg te beklimmen met uiteindelijk een super mooi uitzicht. Toen we boven waren zagen we een hele heftige regenbui aankomen (zie foto), dus snel een foto genomen en naar beneden 'gerend' / gegleden🤣. Na 17uur zeilen kwamen we aan bij bij Mojo island. Hier ben ik van een waterval afgeslingerd (jane in the jungle🙆🏼). Ging niet elke keer even soepel maar na een paar pogingen heb ik wat leuke foto's en video's haha. Verder hebben we gesnorkeld en lekker gerelaxt op verschillende mooie onbewoonde eilanden. Nu even 1 dagje bijkomen in lombok en morgen vliegen naar Java.

25 May 2017

Mijn voeten worden op dit moment lekker gescrubd en gemasseerd voor een half uur dus ik dacht perfect moment om even mijn blog bij te werken😏Gister mijn afscheidsceremonie gehad bij mn vrijwilligerswerk, emotionele maar wel hele mooie dag. Ze hadden allemaal dansjes en liedjes voorbereid en allemaal mooie tekeningen, kettingen en bloemen gemaakt. Van elke klas kwam er ook 1 leerling naar voren om wat persoonlijks te zeggen. Ik (als jankebal) kon het natuurlijk niet droog houden en sommige leerlingen moesten ook huilen😞 Met sommigen bouw je in die 3 weken toch een band op en het was daarom ook heel moeilijk om afscheid te nemen. De 3 weken zijn voorbij gevlogen, maar heb veel geleerd en veel plezier gehad. Geleefd als 1 grote familie in een klein dorpje, maar nu weer op weg in m'n uppie. Morgen vlieg ik naar Flores om vanaf daar een boottour te doen van 3 dagen.

21 May 2017

Zaterdag zijn we met de boot naar het derde Nusa eiland gegaan (Nusa Penida) en hebben we ons naar alle mooie plekken van het eiland laten brengen; Broken beach, Angels billabong, klungkung en crystal beach. Broken beach is een natuurlijke brug van rotsen, angels billabong is een natuurlijke zwembad aan de rand van de oceaan, klungkung is een super hoge cliff met aan de bodem een super mooi strand. Op crystal beach gingen we snorkelen, maar na 15min zag ik een slang in het water en durfden we allemaal niet meer😆. Toen hebben we maar een local in een palmboom laten klimmen om kokosnoten voor ons te pakken haha (makkelijk geld verdienen toch?😅) Zondag hebben we scooters gehuurd om nog even langs alle stranden te gaan op het eiland en hebben we schildpadden, dolfijnen en manta roggen gespot😻. Nu weer terug naar Tianyar om alweer voor mijn laatste week les te geven aan alle lieve kindjes.

19 May 2017

Yeeyy it's weekendd🎉 Vrijdag zijn we naar Nusa lembongan en Nusa ceningan gegaan. Dit zijn eilandjes naast Bali , dus we moesten een half uurtje met de boot. Hier hebben we scooters gehuurd en hebben we beide eilanden (die zijn verbonden met een brug) rondgegaan. Omdat de eilanden nog niet zo bekend zijn is het niet heel toeristisch wat het nog mooier maakt dan dat het al is! Hele mooie natuur en allemaal leuke restaurantjes en beachclubs om lekkere smoothies, cocktails en eten te bestellen😍 En omdat het niet zo toeristisch is , suuuper goedkoop allemaal (scooter €3, bungalow €3) dus we kunnen lekker genieten zonder na te hoeven denken over geld, wat het tegenovergestelde is van Australië😆

18 May 2017

Vandaag zijn we 's ochtends vroeg voor het lesgeven naar de pura lempuyang luhur gegaan. Het zijn verschillende tempels op een berg en op de top van de berg de hoogste tempel van Bali. Na 2 uur trappen omhoog te lopen waren we helemaal kapot, maar het was het zeker waard! (Zoals te zien op de foto's🤗). Vandaag was er ook een jaarlijkse ceremonie, dus dat mochten we ook nog meemaken! De rest van de week verder niet zo veel gedaan buiten het lesgeven om. We hebben een bbq op het strand gedaan en een kampvuur later op de avond. De week gaat zo snel voorbij het is nu alweer donderdag, morgen gaan we weer met zijn alle wat leuks doen voor het weekend🌞🎉

14 May 2017

Dit weekend met 10 andere vrijwilligers een villa gehuurd en ff lekker gerelaxed en gefeest! Vrijdag zijn we met z'n alle gaan stappen in Skygarden, de grootste club van Bali, dus zaterdag was hangover dag en hebben we bij het zwembad gechillt de hele dag. Zaterdagavond zijn we naar La laguna geweest, dat is een hippie-achtige beachclub/restaurant, waar we wat tapas hebben gegeten. Zondag moesten we helaas alweer uitchecken dus zijn we de hele dag naar Finns beachclub gegaan. Niet veel boeiends dus maar vooral wat foto's om jullie even jaloers te maken🤗. Een fancy weekend gehad dus maar nu weer back to basic want het werk gaat weer beginnen📗 ps; happy mothersday everyone❤

10 May 2017

Alweer bijna een week in Bali! Maandag tm donderdag geven we engelse bijles aan kinderen. In de ochtend hebben we de tijd om de lessen voor te bereiden en dan van 2-5 lesgeven. Het is best lastig, omdat de verschillende klassen een verschillend niveau engels hebben en je dus ter plekke pas merkt of ze het snappen of niet. Ook is het een bijles na school, zodat het lastig is om de aandacht te behouden en we het dus constant in de vorm van spelletjes moeten doen om het leuk te houden. De kinderen zijn echt heeel lief (eerste dag gingen ze mijn naam al tekenen met hartjes). Het is in een klein dorpje waar weinig te doen is, dus 's weekends gaan we naar andere plekken van het eiland. Het is gelukkig een groep van 24 vrijwilligers, dus ik verveel me niet en in de avonden spelen we spelletjes, kampvuur en yoga (een van de meiden is yoga-teacher). Elke woensdag gaan we met zijn alle naar een dorpje hier vlakbij om uiteten te gaan met live-music etc. Heel leuk en uitdagend dus!🤗📗