Peru · 18 Days · 27 Moments · November 2017

Peru 2017

1 December 2017

Het zit erop! Het is voorbij. Vanochtend met wat inpak stress de koffer gepakt (er mag maar 20kg mee op de binnenlandse vlucht). Uiteindelijk de bergschoenen tijdelijk bij een reisgenoot onder kunnen brengen om aan het juiste gewicht te komen. Vlucht naar Lima ging soepel. Daar hebben we afscheid genomen van onze prima reisleidster Ellen. Nog even wat gegeten en daarna zeggen we, als alles volgens planning loopt, om 21:05 dag tegen Peru en keren we weer huiswaarts. 👋🏼🛫

30 November 2017

Vandaag is de dag! We gaan eindelijk het laatste deel lopen naar Machu Picchu! Dat betekent wel om 3:00 opstaan om dus vooraan te kunnen staan. Dat eerste lukte, het tweede een tikkie minder. We waren groepje 3 uiteindelijk geloof ik. Helaas moet je als je vroeg bent ook lang wachten want om 5:30 ging het pad pas open. Ontbijt was dan dus ook wat schaars en nuttigden we in de rij. Gelukkig was het droog geworden gisteren in de middag en droog gebleven. Uiteindelijk om 5:30 dus met een flinke vaart het pad op naar de Sun Gate. Het tempo zat er bij mij helemaal in want ik wilde per sé daar zijn voordat de zon boven de berg uit kwam. Dat lukte door echt turbo door te lopen over "Peruvian flat" terrein. Wel gelukt en dus genoten van de zonsopkomst op Machu Picchu. Echt gaaf!! En een beloning voor de het harde werken van de afgelopen dagen. Machu Picchu zelf is ook erg leuk met wat uitleg van de gids erbij. Maar uiteindelijk na de rondleiding in een restaurant gestrand. Uitpuffen!!

29 November 2017

En weer vroeg op pad. Vandaag als ontbijt kregen we taart. Dat is wel een beetje vreemd zo vroeg in de ochtend! Eenmaal het kamp verlaten lijkt de linker kuit vandaag moeilijk te gaan doen maar gelukkig zet het niet door. Vandaag staan er een stuk meer mooie Inca locaties op de planning en nog twee bergpassen maar niet zo extreem hoog. Wel een paar leuke foto's gemaakt (merendeel met het fototoestel). Helaas begon het in de middag toch weer te regenen. Dat was wel jammer en zo nu en dan zette het ook wel redelijk door. Het levert echter wel mooie plaatjes op natuurlijk, zeker als aan de andere kant van de vallei de zon nog wel schijnt! Aan het eind van de dag begonnen de knieën toch wel weer op te spelen maar door met hoge snelheid naar beneden te joggen ging het al een stuk beter 😉 's Middags in het kamp weer heerlijk thee met popcorn en ook weer een heerlijk avondmaal. Vroeg naar bed want morgen om 3:00 in de ochtend op om in de rij te gaan staan voor Machu Picchu 😅

28 November 2017

Okeeeeeee, 's nachts is het begonnen met regenen en 's ochtends was het nog niet droog. Gelukkig niet heel hard maar niet heel fijn. Na het ontbijt begonnen met de klim naar de "Dead Woman's Pass". Dat was 1200 meter omhoog en hoe! Trappen lopen en dat met de ijle lucht. Wel nog steeds geen Porter (drager) genomen waar een aantal van de groep dit wel hadden gedaan. Na flink wat gehijg en gepuf als een van de eersten boven gekomen. Klim ging best lekker. Wel nog steeds regen en op de top ook wind dus: poncho aan 😐. Gewacht op de rest van de groep en een foto gemaakt op de top. Helaas moet je dan ook weer naar beneden en toen begonnen mijn knieën te klagen. Kortom: wat omhoog best vlot ging, ging naar beneden tergend traag en redelijk pijnlijk. Daarnaast regende het ook nog steeds... Toch aangekomen in het kamp wat een stuk minder luxe was dan gisteren, maar wel eindelijk droog! Daar een gigantische lunch gegeten en om 5 uur kregen we ook nog popcorn! De rest van de middag gerust

27 November 2017

In de ochtend vertrokken van onze prachtige overnachtingsplaats naar de beginplek van de Inca Trail, door het checkpoint en op weg gingen we. Met regelmaat gestopt terwijl we over "Peruvian flat" pad liepen. Dat is dus niet plat! Wel nog vrij makkelijk en na niet al te lang lopen waren we op het kamp voor de lunch. Dat eten is dus echt bizar: heel veel, heel lekker en ook nog met decoratie! Het laatste stuk na de lunch was ook weer wat zwaarder. Ook nog aangelopen door een pakezel 😅. Uiteindelijk aangekomen op de overnachtingsplaats. Bijna glamping met een schone wc. Ook het avondeten weer uitbundig. Nog wel een dingetje: de gids was dronken. Gelukkig aangegeven bij zijn assistent en die nam toen de leiding over. Wel erg vreemd.

26 November 2017

Aangekomen bij het hotel. Onze laatste comfortabele overnachtingsplaats voor een paar dagen. Aangezien morgen 11 man van de groep op Inca Trail gaat en de dag daarna gaat een tweetal naar de Amazone hebben we ook het afscheidsdiner vanavond. Morgen gaan we op pad!
Wat een dag! Koffer achtergelaten in Cusco en nu dus alles met de rugzak doen. Snel de bus in naar de Heilige Inca Vallei. Een drukke dag staat op de planning. Eerste stop een Inca nederzetting gekenmerkt door heel veel terrassen voor landbouw. Erg indrukwekkend en ook mooi om te zien. Daarna nog even het tegenwoordige dorp in om wat souvenirs te kopen. Vervolgens via het dorpje waar ze cavias op stokjes verkopen naar Ollantaytambo gereden en daar een volgende indrukwekkende Inca nederzetting gezien. Bizar hoe ze stenen van meerdere tonnen zonder naden op elkaar gezet hebben om zo muren te vormen! Ook uitzicht op een gezicht in de berg, spot hem op foto 4. Daarna de bus weer in en naar een zoutmijn gereden met honderden zout-win-baden. Echter hadden we daar door planningskrapte maar een kwartier. Als laatste nog bij een Inca landbouw kuil gekeken van 90 meter diep, waar de Inca's experimenteerden met hun gewassen. Echt gigantisch!

25 November 2017

Nou briefing gehad en tas is ingepakt. Als ik iedereen over hele kleine tassen hoor praten vraag ik mij steeds af wat ik dan fout doe maar goed, het zit erin. Daarna wezen eten bij een prima restaurant en nog even op zoek geweest naar wat leuks voor de reisleidster naast de fooi.
Vertrek uit Puno met een goed gevoel over de gezondheid. Eerst gaan we net buiten Puno nog even langs in Sillustani om bij graftorens van de Inca en pre-Inca tijd te kijken. Indrukwekkende bouwwerken! Daarna de bus in en van de dorre en droge omgeving rustig naar eens steeds groenere en nattere omgeving. Eindelijk ook weer eens bomen te zien en zelfs een gletsjer die niet eens zo heel veel hoger dan onze positie lag! De bergen worden steeds hoger en imposanter. Ze zijn prachtig glad groen waardoor het meer op hele hoge en steile heuvels lijken! Lunch hadden we in een langs-de-weg-restaurant waar ik een espresso van het huis kreeg omdat ik zo goed had geholpen met uitserveren en vertalen 😂. Was ook nog erg lekkere koffie! Nu aangekomen in druk en chaotisch Cusco. Vanavond briefing over de Inca Trail.

24 November 2017

Gelukkig opgeknapt gedurende de dag in het hotel in Puno. In de middag nog even een rondje Puno gedaan met mede ziekenboeg genoot Bert. Ook nog even aan de oever van het Titicacameer gestaan maar we waren net te vroeg om de excursie groep op te vangen. 's Avonds wezen eten bij "Macchu Pizza". Chaos compleet toen bleek dat de ober niet tot 17 kon tellen. Meerdere mensen werden zonder pardon van hun tafel verjaagd om ruimte te maken voor onze groep. Beetje bizar maar wel stiekem erg grappig. Na het eten ook nog even UNO gespeeld met een klein deel van de groep. Morgen op pad naar Cusco en dus weer dichterbij de Inca Trail!
Helaas is de hoofdpijn niet gezakt dus vanochtend met een brok in mijn keel Jasper en de rest (samen met nog 1 groepsgenoot) uitgezwaaid. Ik blijf dus in het hotel. Dat is flink balen want er stond een 9 uur lange boottocht over het Titicacameer op de planning. Ik had de rieteilanden graag gezien. Hopelijk vanavond nog wel mee uit eten. We zien 't wel...

23 November 2017

Transfer dag van Corporaque naar Puno. De vulkaan gaf 's ochtends nog een afscheidswolkje en daarna de bus in. Veel heb ik er niet van meegekregen want ik had wederom hoofdpijn to the max. Dit keer van pure vermoeidheid waarschijnlijk. Nog wel even op 4910 meter mijn torentje achtergelaten (hij is wat sneu maar hij blijft wel staan). De rest van de rit liggen ronken in de bus. Nu zijn we ondertussen in Puno. Morgen Titicacameer!

22 November 2017

Met een beetje schuldgevoel toch maar even de wifi aangezet in het restaurant. Snel even een update dan maar! Vanochtend weer vroeg op en rap naar de condors! Twee keer gestopt voor eerst een baño en daarna voor het uitzicht. En wat een uitzicht. Mooie terrassen op de bergen langs de kloof die al aangelegd zijn door de pre-inca bevolking. Eenmaal aangekomen moesten we wachten op de vogels. Dat duurde best lang maar uiteindelijk werd het geduld beloond met indrukwekkende condors die zo nu en dan best dichtbij langs of overvlogen. Een mooie ervaring! Op de terugweg mocht ik voor 1 sole met een alpaca knuffelen. Dus dat heb ik dan ook vol overgave gedaan 😎😎 Nu dus in het restaurant lekker gegeten en zo tijd voor de nodige ontspanning in de (volgens onze tour leider) "terminale" baden. Zin in!

21 November 2017

Arequipa laten we vandaag achter ons en we gaan op weg naar de Colca Canyon. De hoogte in want we moeten een pas over 4910 meter hoog! Hoger dan de Mont Blanc dus. Hoogteziekte ligt op de loer en ondanks de Coca thee kuur was ik als eerste van de bus aan de beurt. Gelukkig deed een watje met alcohol snuiven en paracetamol wonderen. Op de rit ook nog wat stops gemaakt om bijvoorbeeld een selfie te maken met een lama en drie kruiden thee te drinken. Daarna door naar het hotel in Coporaque waar we prachtig uitzicht hebben over de vallei en op een actieve vulkaan (foto's volgen). Bij het hotel nog een rondje gelopen naar een mirador (uitkijkpunt) en daarna wederom vroeg naar bed. Morgen condors spotten!!

20 November 2017

Jaaa een vrije dag dus! Eerst "uitgeslapen" tot 8 uur 's ochtends, daarna lekker in de tuin ontbeten op het dooie gemak. Meteen maar aan de Coca thee want dat is goed tegen de hoogte. Vervolgens met Jasper de stad in. Fototoestel mee en plaatjes schieten. Eerst een oud klooster bezocht en samen met nog een foto liefhebber uit de groep 2 uur rondgelopen en veel foto's gemaakt. Jasper ben ik daar kwijt geraakt (de rest van de groep dwaalde af, wij waren te traag 😉). Lekker geluncht met dezelfde persoon in het klooster. Als laatste nog een Inca museum bezocht met een ijsmummie. Erg indrukwekkend. Nu even opfrissen en mogelijk een dutje doen in de hangmat hier in de hoteltuin en dan lekker uit eten met de groep! Morgen Colca Canyon en daarmee ook 48 uur geen wifi meer. Verslagen komen dus iets later 😎

19 November 2017

Rijden, rijden, rijden.. Langs de kust en uiteindelijk naar het binnenland. Rechts rollende, kolkende golven die tegen de kliffen slaan, links de woestijn met hoge bergkammen en nul groen. Dan opeens is daar soms een plek met groen en wordt er bijvoorbeeld rijst verbouwd! Bizarre variëteit aan landschappen dus. Ook langs de kust met vrij hoge snelheid langs zeer diepe en steile kliffen gereden. Daar was ik op een gegeven moment wat minder gelukkig mee 😅. Gegeten in een stadje op de route en niet zo vlot doorgereden naar Arequipa want vrachtwagens rijden tergend langzaam de berg op. En omhoog gingen we! Van zeeniveau naar ondertussen op ongeveer 2300 meter! De eerste opstap naar het letterlijke hoogtepunt van de reis: de Colca Canyon op 5000+ meter!! Nu zo uit eten bij een van dé restaurants hier: Zig Zag. Morgen godzijdank een vrije dag. Heerlijk! 😎

18 November 2017

Buggytour afgerond. Best wel bizar. Eerst een paar Nazca graftempels daarna een oude Nazca begraafplaats bezocht. Bij die laatste liepen we serieus tussen de schedels, ruggenwervels en allerlei andere botten van het menselijk lichaam. Het gevolg van schatgravers en slechte bescherming van dit soort plekken in Peru. Maar daardoor dus wel veel te zien! Vanavond nog wezen eten in Nazca met bijna de hele groep. Morgen gaat de wekker om 4:45 voor onze eerste echte reisdag (+/- 10 uur). Speciaal voor Bart een plaatje van een alpaca 😋
Ondertussen aangekomen op ons verblijf voor vannacht. Een echt haciënda! Heel gaaf! Met zwembad dus er gaat vermoedelijk zometeen even geplonst worden 😎 Vanmiddag een buggy tour a la wat meer cultureel dan gisteren. Oude Nazca dingen bezoeken enzo!

17 November 2017

Jajaja! Buggytour was gaaf! Keihard over de zandduinen scheuren en zo nu en dan ook opeens in het diepe duiken om dan vervolgens volle vaart naar beneden te gassen! Heel gaaf! Het is net een achtbaan waar je in zit. Ook mooie foto's gemaakt in de duinen waaronder wat groepsfoto's (had ik al gezegd dat de groep erg leuk was?) Ook nog wezen sandboarden wat ook wel spectaculair te noemen valt. Op een soort snowboard op goede hoop met volle vaart van duinen afrazen die tientallen meters hoog zijn is in een woord: awesome! Na terugkomst nog maar even de duin achter het hotel beklommen. Slechts 100+ meter hoog oid en lekker los zand dus behoorlijk pittig maar wel nog een mooi uitzicht op de stad Ica. Nu net het officiële welkomstdiner gehad met de groep bij het hotel. Morgen weer rap de bus in, dus sluiten we wederom maar gauw de luiken. Geslaagde dag ondanks de vrij grote reistijd.
Aangekomen in het hotel bij de oase in de buurt van Ica. Lekker pootje baden en een rondje rond de oase gelopen. Over half uurtje gaan we met buggy's over de heeeeeeeele hoge duinen scheuren en dan er vanaf sandboarden 💪🏼 Maar eerst dus nog even pootje baden want het is hier warm en dus zoekt iedereen verkoeling in het zwembad of in de schaduw aan het zwembad.. Aaaaaaaaaaahh... lekkerrrr
Vanochtend dus om 2:30 de wake-up call om de bus te pakken om 3:45 want we moesten een flink stukje rijden. Uiteindelijk aangekomen in Pisco en daar de speedboot gepakt om naar Las Islas Balestas te varen. Daar veel foto's gemaakt van een belachelijke hoeveelheid vogels, pinguïns en zeeleeuwen. Bijzonder luchtje ook maar wij mensen ruiken ook meestal niet zo fris als er zoveel op elkaar zitten 😉 Nog even een schaamteloze selfie gemaakt op de terugweg.

16 November 2017

Ow ja! Nog een leuk feitje! Gisteren heeft Peru gewonnen met de kwalificatiewedstrijd waardoor ze voor het eerst in meer dan 35 jaar weer aan het WK meedoen. Daarom hebben ze maar meteen vandaag als nationale feestdag uitgeroepen en was iedereen dus ook vrij 😝 Klein nadeel was wel dat er gisteren van 22:00 tot laat mensen al toeterend door de straat heen reden. Daaaaaag nachtrust 😉
Eerste dag zit er bijna op. Vrij vlotte toeristische tour door Lima gedaan. Niet heel veel goede foto's gemaakt maar wel mooie dingen zelf gezien. Lunch in Larco del Mar wat allemaal herinneringen omhoog bracht aangezien ik daar vorige keer in Lima ook regelmatig ging eten. De rest van de middag nog even aan zee gekeken en nog wat andere bekende plekken aangedaan met een kleiner deel van de groep (vrije invulling). Aangezien de lunch nogal groot en vrij laat was (en lekker!), zo nog even langs de super of Starbucks voor een klein broodje als avondmaal en dan vrij vlot de oogjes alweer toe want vannacht gaan we om KWART VOOR 4 alweer de bus in! 😅

15 November 2017

Nou we zijn er hoor! Versleten maar hotel is prima en de eerste pisco sour is binnen. Groep ook ondertussen ontmoet en, ondanks dat we de jongste zijn, het lijkt een leuke groep te zijn. Morgenochtend om half 9 alweer vertrekken voor de Lima City Tour inclusief lunch op een voor mij bekende plek. Maar nu eerst dus maar gauw die luiken dicht en hopen dat er redelijk doorgeslapen kan worden!
Onderkomen voor de komende 12 uur is geregeld! Over 9 minuten die gashendel op stand 1000 kmph en volle vaart naar Peru toe! 00:30 NL tijd zijn we in Lima dus dat is prima. Genoeg gerijmd, tijd om het zitvlees te trainen. 👋🏼🛫
Lekker in de lounge. Rustig kijken naar mensen die hete thee over elkaar heen gooien en Jasper voorzien van GRATIS koffie! Wel 30 min vertraging (sad..)

14 November 2017

Nog even een bak koffie en dan begint morgen het avontuur!