Asia, Europe · 17 Days · 38 Moments · October 2017

De reis van Ria en Karen naar Bali Indonesiƫ.

8 November 2017

Ja aan alle leuke dingen komt een eind. Nog een weekje was geen straf geweest! Na een lange reis met een tussenstop in Dubai zijn we weer veilig geland in het koude Nederland! 7 graden. Onze mannen kwamen ons ophalen!

4 November 2017

Vanavond geen Indonesisch eten maar een Blackhouse burger. Zo leuk het meisje herkende ons van de vorige keer.

3 November 2017

Gisteren gewinkeld. 5 km gelopen. Bleek de winkel waar Karen eerder kleding met Balinese kant had gezien een paar honderd meter om de hoek te zitten!! Leuke aankopen gedaan. Handgemaakt Balinees kant. Onderweg Balinese vrouwen die offers neerzetten voor de spirits. Hoe lager op de grond het offer hoe lager de spirit. Dir wordt elke dag opnieuw gedaan.

2 November 2017

Het eiland Air. Je kunt er alleen op de fiets of met paardje en wagentje rijden. Echt kleine paardjes. Helaas van het snorkelen geen foto's want onze gids Ali ging natuurlijk mee om de mooiste plekjes te wijzen. Twee keer een ruim uur gesnorkeld. Veel mooi koraal en kleurige vissen bekeken. Een prachtige onderwaterwereld! Neontetra's maanvissen en veel andere soorten.
Eenmaal weer bij het hotel kregen we kookles bij het zwembad. Was echt leuk. Ga het recept zeker thuis maken
Na een goede nachtrust kwam Ali ons halen voor het snorkelavontuur. We zijn ook bij de Gili eilanden geweest. Gesnorkeld bij het middelste eiland Meno en later bij het meest rechtse eiland Air. Trawange het grootste en het meest toeristisch hebben we letterlijk links laten liggen.
Na de watervallen weer terug naar Puri Mas. Na een opknapbeurt hebben we heerlijk gegeten met uitzicht op de zee. De golven werden zo mooi aangelicht. De steak smaakte echt voortreffelijk. We hebben ons ook bezondigd aan een toetje. Dat hadden we wel verdiend na die forse klimpartij bij de Stokal watervallen.
Het was een hele klim van 20 minuten en een aardig aantal zweetdruppeltjes maar dat was de moeite waard. Op het eind prachtige watervallen en lekker met de voeten in het koude water!
Op weg naar de watervallen!
Locals aan het werk op Lombok. En ikzelf
Na twee fantastische dagen gaan we weer met het vliegtuig naar de Four Points of Sheraton op Bali. We kregen nog een snack in het vliegtuig.

1 November 2017

Het personeel in het hotel is uiterst vriendelijk. Er is een prachtig zwembad bij met uitzicht over de zee.

31 October 2017

30 October 2017

Vanaf het vliegveld hebben we een trip door Lombok gemaakt. We hebben veel natuur gezien en uitleg gehad over de bevolking. Deze bestaat voor 70% uit moslims en de rest is hindoe en christen. Allen met hun eigen vieringen en gebruiken. Deze bevolkingsgroep leeft in harmonie naast elkaar met hun eigen regels. Er is niet veel politie! Ook in het verkeer zijn er ongeschreven regels. Er rijden enorm veel scooters en het verkeer rijdt links. Onderweg hebben we allerlei tropisch fruit gezien en geproefd. Zoals drakenfruit, papaya's, mango's en fruit waarvan ik helaas de naam ben vergeten. We reden langs rijstvelden en zagen veel locals bezig met hun werk.
Maandag 29 oktober zijn we voor een driedaagse trip naar Lombok gevlogen. De vliegreis duurde maar 45 minuten met vliegtuig maatschappij Garuda een Indonesische maatschappij. Wij werden opgehaald van het vliegveld door Ali onze reisgids. Hij woont op Lombok. We hadden een hotel aan zee. We hebben nog nooit zoiets meegemaakt zo mooi! Het hotel heet Puri Mas en is opgezet door Marcel de Rijk een Nederlander. Het verblijf en eten daar is fantastisch.

28 October 2017

Op de terugweg zagen we nog een paar koeien. Zagen er apart uit. Jonny is nog langs een winkel gereden waar Karen spekkoek heeft gekocht. Moesten gelijk een halve taart kopen!
Vanaf het strand zaten we een half uur op Jonny onze taxichauffeur te wachten. Beetje balen. Gelukkig vond hij ons. De tempel was niet echt een tempel maar er was mooi uitzicht over de zee. Er zaten ook apen daarom alles goed opbergen: zonnebril en telefoon. We moesten ook een sarong aan! Veel trappen gelopen dus de workout kunnen we morgen overslaan!
Heerlijk strand met een zeewatertemperatuur van 28 graden!
Gisteren naar Dusa nusa strand verder op het eiland geweest en daarna naar de Uluwata tempel. Op het strand zaten we bij een beachclub aan het strand. Heerlijke dag gehad. 's avonds naar de spa voor een full body massage en Karen een voetreflexmassage en een schoudermassage.

26 October 2017

Eenmaal weer op pad kregen wij een lekke band. De chauffeur heeft ons in een restaurantje geparkeerd. Later heeft hij ons weer opgehaald en gingen we naar een koffieplantage. Daar hebben we diverse soorten thee en koffie geproefd. Was heel leuk om te doen! Daarna weer terug naar het hotel. Bij een spa lekker onze voetjes laten verwennen!
26 oktober een dagje met taxi met chauffeur Bali verkend. We hebben eerst een Balinese dans gezien. Was erg indrukwekkend. Daarna zijn we naar de mark geweest n Ubud. Onderweg erg druk verkeer met massa's scooters en veel getoeter. We zijn nog naar een artgallery geweest waar hele mooie schilderijen te koop waren. Onderweg zie je veel beelden van steen en hout. In een plaats was er veel handwerk in zilver. Op de markt wat tropisch fruit gekocht en voor ieder een sarong. Grote markt met veel handenarbeid artikelen te koop. Iedereen wil wel wat aan je slijten. Na deze indrukken zijn we naar de rijstvelden gegaan. Oei oei het begon al een beetje te spetteren. Bij de prachtige rijstvelden meteen een aantal foto's gemaakt. We wilden naar beneden afdalen maar toen begon het vreselijk hard te regenen. Snel schuilen bij het huisje van een Balinese familie. Een opa en zijn kleindochter en kleinzoon. Die wilden wel wat ansichtkaarten aan ons slijten. Het bleef regenen dus weer op pad gegaan.

25 October 2017

Vandaag een paar uurtjes op het strand gelegen en in de zee. Daarna heerlijk gegeten.

24 October 2017

Vanavond bij een warung gegeten. Groenten met kip en rijst voor 5 euro! Met drinken.
Super lekker geslapen in het fourpont of Sheraton hotel in Kuta. Door Kuta gezworven en lekker gegeten onderweg. Nasi goreng! Daarna onze voetjes laten verwennen met een voetreflexmassage. Tegen zessen nog lekker even in het zwembad gelegen op het dak en een radler gedronken!

23 October 2017

Na verder een prima vlucht zijn we geland in Denpasar Bali. Er stond al een mannetje klaar om ons naar het hotel te brengen. Dwars door de stad (Kuta) met hele nauwe straatjes naar ons hotel gebracht. Links en rechts schieten de scooters je voorbij.
Onze vlucht was vertraagd dus we moesten anderhalf uur wachten voor dat we konden vertrekken. We dreigden onze aansluiting in Dubai te gaan missen. Gelukkig stond er een medewerkster van Emirates ons met een bordje op te wachten. Na een lang stuk lopen gingen we een bus in die ons na een kwartier rijden bij het vliegtuig afzette.