Vietnam · 19 Days · 7 Moments · December 2017

De reis van Rens in Vietnam

21 December 2017

Hanoi. Het einde van de reis is nabij. Over een half uur vertrekt de bus naar het vliegveld. Ik ga naar Amsterdam, naar huis. Een nieuw apartement staat op mijn te wachten. Maar belangrijker nog, mijn vrienden en familie. Ik verheug me om iedereen weer te zien. Ook verlang ik weer naar mijn eigen bed en dat ik weer kan poepen met de deur open. Wat heb ik een bijzondere tijd meegemaakt de afgelopen 10 weken en wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Het was werkelijk fantastisch. Natuurlijk waren er pieken en dalen en heb ik het af en toe zwaar gehad. Toch wist ik iedere keer mezelf weer op te pakken. Ik heb vriendschappen gesloten, de mooiste plekken mogen bewonderen, iedere dag de heerlijkste gerechten gegeten, honderde kilometers op een scooter gereden, paradijselijke eilanden gezien, heel veel gedronken en gefeest, spellen gespeeld en avondtuurlijke dingen gedaan. Maar vooral ontzettend veel genoten van alles. Ik kijk nu alweer uit naar mijn volgende reis. Zie jullie snel!

18 December 2017

Sa Pa. Sa Pa staat bekend om haar mooie landschap en dan vooral om de prachtige rijstvelden. Ik besloot om samen met twee dames een tour te boeken. Vanuit Hanoi zou de reis 7 uur duren. Eenmaal aangekomen waren de omstandigheden niet al te best. Ik heb niet kunnen slapen in de bus en het was koud (3 graden). Maar na een korte tijd kreeg ik weer goede moed. Vanwege de winterperiode was het landschap minder groen, toch was het schitterend! In totaal hebben we in twee dagen 25 km gelopen. Ook kregen we tijdens de tour een goed beeld hoe de dorpelingen hier leven. We sliepen dan ook bij een familie die woonden in Sa Pa. Er werd voor ons gekookt en hebben heerlijk gegeten. Met trui en jas aan zaten we binnen bij het vuur, vanwege de kou. Er was namelijk geen verwarming. Erg primitief, maar wel gezellig. Ik zou hier graag terug willen komen in september als Sa Pa op zijn mooist is. Al met al was het een hele leuke ervaring. Nu terug naar Hanoi voor de laatste dagen van mijn reis, helaas.

14 December 2017

Hai von Pas. Het plan was om naar Phong Nah te gaan, maar vanwege de korte tijd besloten om iets anders te doen. Ik kon ook een dag langer in Hoi An blijven of een dag eerder naar Hanoi vliegen. Tijdens het reizen in Vietnam hebben een aantal mensen mij getipt om met een scooter naar Hue te gaan vanwege de mooie route. Deze route is bekend geworden vanwege het tv-programma top gear. Het wordt door velen gezien als een van de mooiste kustwegen van Azië. In totaal duurt deze rit 170 km. Ik heb dit gedaan en het was fantastisch! Een heerlijke route met weinig verkeer, perfect weer en een adembenemend uitzicht. We hebben een paar stops gemaakt om te genieten van het uitzicht. Toen we een stop wilde maken, vroegen een aantal Vietnamese studenten of wij wilde mee eten. Ze hoefde er niets voor en we konden zo veel eten als we wilden. De barbecue was verrukkelijk! Dit maakte de tour nog beter dan dat het al was. Ik stap nu het vliegtuig in naar Hanoi. Op naar het noorden!

10 December 2017

Hoi An. Uiteindelijk is de busreis naar Hoi An enorm mee gevallen en heb ik nog zeker 6 uurtjes kunnen slapen. Ik had veel goede verhalen gehoord over deze stad, dus mijn verwachtingen waren hoog. Toen ik voor het eerst naar de oude stad liep werd ik opslag verliefd op de schoonheid van de straatjes. Zo kleurrijk en sfeervol. De dagen erna ben ik iedere keer met mijn fietsje naar de stad gegaan om onder andere te shoppen. Ik heb schoenen en een shirt op maat laten maken en een jas en een lange broek gekocht. Zo heb ik een outfit voor kerst gescoord en voorbereiding getroffen voor mijn reis naar het koude noorden. Nou ja koud.. Laten we zeggen dat toen het in Nederland code rood was ik lekker op het strand zat. Voor de laatste keer, dat wel.

9 December 2017

Da Lat. Op het nippertje is het mij gelukt om de bus te halen naar Hoi An. Ik kijk er erg tegenop, deze reis zal maar liefs 16 uur duren. Ik heb een slaappil gekregen en ik hoop echt dat ik wat uurtjes kan slapen. Ik vind het wel jammer om Dalat te verlaten. Ik kwam aan bij mijn hostel en kon meteen aanschuiven bij het familie diner. Bijna iedereen van het hostel eet gezamelijk aan een lange tafel wat de sfeer erg gezellig en intiem maakt. De eerste dag heb ik canyoning gedaan. Wat was dit vet! Een combinatie van abseilen, hiken en springen. We hebben gesprongen van een clif van 11 meter en zijn door watervallen gegleden. Vandaag zijn we scooter gaan rijden en hebben we de mooiste watervallen gezien van Da Lat! Alleen had ik geen idee dat het zo lang duurde om van de ene plek naar de andere plek te rijden. Om die reden was ik erg laat bij het hostel en heb ik geen eten kunnen kopen en mijn mobiel kunnen opladen. Ik hoop echt heel erg dat de busreis gaat meevallen!

5 December 2017

Mui Ne. Na de pispauze ben ik weer terug in de bus gestapt opweg naar Dalat. Mui Ne was vooral een plek om lekker te chillen en te ontspannen. Ik dacht in eerste instantie dat ik een hostel had geboekt, maar je kan het gerust een resort noemen. Voor maar 4 euro per nacht met een eigen prive strand. In de avonden hebben we veel spelletjes gespeeld en gister zelfs een pup quiz gedaan. Dik verloren! Diezelfde dag zijn drie jongens van de groep waar ik samen mee heb gereist naar Mui Ne gekomen. Het was erg leuk om ze weer te zien. Het voelde weer als vanoudst. Het was verleidelijk om daarom wat langer te blijven, maar ik ben wel weer toe aan een andere omgeving. Vooral omdat ik nog maar twee weken heb voor Vietnam. Ik ga van het zuiden naar het noorden, van warm naar koud en van mooie natuur naar nog mooiere natuur. Waarschijnlijk zal ik in Dalat een jas en trui moeten kopen. Kan ik alvast wennen als ik naar Nederland ga. Nog maar twee weken, dus nog even volop genieten!

2 December 2017

Ho Chi Minh. In een niet al te comfortabele houding lig ik in een slaapbus helemaal achterin terwijl het 8 uur s’morgens is. Ik ben op weg naar Mui Ne en het zal ongeveer vijf uur duren. Ik heb nog niet echt een goed beeld van Vietnam. Dat heeft ermee te maken dat HCM erg westers is door de invloed van de Amerikanen tijdens de Oorlog. Gister ben ik naar het oorlogsmuseum gegaan. Erg aangrijpend om te zien wat er allemaal is gebeurd en hoe de Vietnamezen dit hebben ervaren. Wel moet ik erbij zeggen dat het niet altijd even objectief was. Ook zijn we naar de Chu Chi tunnels gegaan. Ik ben er zelfs doorheen gekropen. Het schieten met een M16 maakte de tour compleet. Ik heb me goed vermaakt hier in HCM. Dat komt met name door het hostel en de mensen die ik daar heb ontmoet. Gister een heerlijke Vietnamese delicatesse gehad en kijk daarom erg uit naar de andere gerechten. Maar natuurlijk ook naar wat de rest mij brengt in Vietnam!