Croatia · 10 Days · 14 Moments · July 2017

De reis van Nikki door Kroatië

10 August 2017

Dag 10 - Weer te vroeg wakker en nog tijd over. Daarom ben ik nog een laatste keer naar de groet aan de zee en de zeeorgel geweest. Dit ligt namelijk maar op 5 minuten wandelen van het appartement. Hier nog een halfuurtje kunnen genieten van het uitzicht. Zeker nu het nog niet vol zat met toeristen was het echt super. Onderweg nog een lief katje tegengekomen. Helaas was het zoals alle katten hier heel mager. De vakantie zit er jammer genoeg op. Terug naar het koude België. De prachtige uitzichten zal ik het meeste missen. Kroatië is zeker een topbestemming! Een reis om niet te vergeten. Ik zie jullie in België! Bye bye 😉

Dag 9 - Om 7u30 de bus van Split terug naar Zadar, het beginpunt, gegaan. Na een busrit van 3u45 toegekomen in het mooie Zadar. Meer bewolking hier dan op andere plaatsen, maar nog steeds warm genoeg. Hier hebben we genoten van onze voorlaatste dag. Of eigenlijk de laatste volledige dag. Een deel van Zadar bezocht dat we nog niet gedaan hadden en de riva afgewandeld. Hier heb ik nog een laatste duik in het water genomen. Om af te sluiten zijn we gaan eten in La famiglia.

8 August 2017

Dag 8 - Een daguitstap met de boot naar Bol. Weer een mooie bestemming. Net zoals in Hvar zijn er veel kleine bootjes te vinden in de haven. De dag begonnen met de wandeling Vidova Gora van 5,8 km. De wandeling is een beklimming van een hoge berg. We zijn tamelijk hoog geraakt (geen idee hoe hoog want dit stond nergens aangeduid). Helaas niet helemaal tot de top want mama zag dit niet meer zitten. Het was een klim in de felle zon over een moeilijk paadje vol stenen, keien en wespen. Er was amper een schaduwplaats te vinden. Papa en ik zouden met veel afzien en doorzetting tot de top geraakt zijn denken we. Maar mama kon niet meer dus ging papa mee met haar. Moest het een beter pad zijn en minder zonnig, zou ik alleen hebben verder gedaan. Ik vond dit helaas te riskant nu. Jammer! Maar toch al van een mooi uitzicht genoten. Hierna gaan afkoelen op het mooie strand (Zlatni Rat). Nog wat gewandeld in Bol. En eindelijk Cevapi (typisch Kroatisch) gegeten. Zoals altijd dus een mooie dag!

7 August 2017

Dag 7 - Eindelijk was het zover, tijd voor de zipline. Het moment waar ik lang op zat te wachten. Deze ochtend om 7u15 alleen met de bus naar Omiš vertrokken. 10 minuten na aankomst kwam een busje mij en twee anderen ophalen om hoger de bergen in te rijden. Onderweg nog enkele mensen opgehaald. Eenmaal ter plaatse kregen we de nodige uitrusting en een goede uitleg van de gidsen. Eerst oefenen op een korte lijn voor we verder gingen naar het echte werk. De eerste lijn was het langst en het hoogst, dus toch wat gezonde kriebels. Na deze was iedereen gerust gesteld en konden we nog meer genieten. Nog 7 andere ziplines volgden. Het is een unieke ervaring om over de canyon en de Cetina-rivier te zweven. Dit was zeker een hoogtepunt van de reis! Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan. Hierna samen met de ouders in het kleine Omiš gewandeld. Tot nu toe het minst spectaculaire stadje. Hierna terug naar split om weer te af te koelen in de zee. Zoals altijd dus weer een geslaagde dag.

Dag 7 - Met de bus naar Trogir. Hier zijn we de oude stad binnen gegaan. De oude stad is mooi om te bezichtigen. Via de kathedraal zijn we verder de stad in gegaan door de kleine, maar mooie straatjes. Nadien hebben we de haven afgewandeld. Ook deze is zoals op veel andere plaatsen mooi aangekleed met palmbomen. Mooi om door te lopen. Last but not least hebben we ook hier het fort beklommen om een mooi overzicht over Trogir te hebben. De uitzichten blijven me telkens weer verbazen. In de vroege middag de bus terug naar Split genomen. Door de warmte was het echter amper uit te houden. Daarom ben ik voor een uur naar het Bačvice strand geweest op wandelafstand van het appartement. In de avond trekken we terug naar de oude stad van Split.

Dag 6 - Vroeg in de ochtend met de boot naar Hvar vertrokken. De boottocht was genieten! In Hvar eerst wat in de haven gewandeld. Hierna een fris pintje gedronken (het was al snikheet om 9 uur), zodat we het Spaanse fort konden beklimmen. Alweer genieten van een prachtig uitzicht op de stad en de haven. Indrukwekkend! Later op de dag heb ik alleen een taxiboot naar 1 van de Pakleni eilanden (Jerolim) genomen. Om hier te genieten van een mooi (en minder druk) strand. Door het helderblauw water kon ik de bodem zelf zien. Helemaal anders dan onze zee. Hierna nog wat in Hvar gewandeld en gegeten om daarna met de boot terug naar Split te gaan. Een lange maar geslaagde dag.

Dag 5 - Om 8u vertrokken met de bus naar Split. Na een rit van ongeveer twee uur, aangekomen aan de haven. Ons appartement deze keer wel snel gevonden op 10 minuten van de haven. Vandaag zijn we Split gaan verkennen. We zijn via de lokale markt naar de oude stad van Split geweest. Zoals in elk stadje zijn ook hier allemaal kleine straatjes te vinden. Maar naast dat, was het toch een indrukwekkende stad. We hebben gewandeld langs het Paleis van Diocletianus, de Kathedraal en klokkentoren van St. Domnius, het Grgur Ninski standbeeld en langs de mooie riva met palmbomen die uitzicht biedt op de haven. We hebben de klokkentoren beklommen wat een mooi uitzicht gaf op de stad en de haven. Omdat het weer zo warm was, ben ik nadien afkoeling gaan zoeken in de zee. Alweer een toffe dag dus.

3 August 2017

Dag 4 - Het kan dus toch warmer. De dag om 9u gestart met een overvolle busrit naar Skradin (Nationaal Park Krka). In Skradin begonnen met een toffe boottocht van 25 minuten naar het park. Gelukkig kwamen er, in de plaats van één boot per uur, om de 10 minuten boten door de overvloed aan volk. Bij aankomst heb ik zoals velen verkoeling gezocht in het water bij de mooie waterval Skradinski buk. Hierna hebben we een kleine twee uur in het park gewandeld. Het was vooral genieten van de natuur en de waterval. Nadien hebben we de boot terug genomen en genoten van een drankje. De busrit naar het appartement was er één om niet te vergeten. Brand en veel rook op de bus. Moeten afstappen in een verlaten gat zonder drinken. Alles is gelukkig goed afgelopen dankzij een vervangbus en een lief vrouwtje die voor water heeft gezorgd.

2 August 2017

Dag 3 - WARM! Zweten geblazen want dit was tot nu toe de warmste dag. Gelukkig vonden we verkoeling in de schaduw van de kleine straatjes in Sibenik. Het was aangenaam om in de stad rond te lopen. Zo kwamen we voorbij de St. Jakob Kathedraal die we zeker moesten gezien hebben tijdens ons bezoek aan de stad. Verder hebben we 2 forten (St. Michael Fort en Fort Barone) beklommen. Ondanks dat dit snikheet was om te doen, zijn we toch blij dat we dit gedaan hebben. Het uitzicht was prachtig.
Na een korte zoektocht hebben we het tweede appartement (apartment Sarita) in Sibenik gevonden. Op het eerste zicht lijkt het een proper en tof appartement. Buiten alweer wat geluidslast van buren is ook dit een goed appartement op een goede locatie. Vriendelijke ontvangst en uitleg gekregen van de gastvrouw.

1 August 2017

Dag 2 - Vroeg opgestaan om de bus naar Plitvice te nemen. Na een reis van 1u40 zijn we toegekomen aan het nationaal park van Plitvice. Het was aanschuiven om tickets te kopen, maar dit was het allemaal waard. We hebben gekozen voor route c, wat een wandeling van 8 km was. Op het einde waren we blij dat de wandeling ten einde was, maar het was een prachtige ervaring die we voor altijd zullen onthouden. We hebben er ongeveer 3 uur over gedaan. Naast de wandeling langs de meren en watervallen, hebben we een boottocht een een treinrit moeten doen. De boottocht was ook genieten. Plitvice zal zeker een hoogtepunt van onze reis geweest zijn.

31 July 2017

Dag 1 - We hebben, met de nodige tussenstoppen voor een drankje en een ijsje, rondgelopen in Zadar. Hier hebben we enkele bezienswaardigheden gezien waaronder het forum, de St Donatuskerk, de zeeorgel en groet aan de zon. In de avond zijn we nog terug geweest naar de zeeorgel om de zonsondergang te zien. Het was een prachtig zicht. De zeeorgel is een populaire plaats in de avond aan de hoeveelheid volk te zien. Dag 1 was ondanks de slechte start toch nog geslaagd.
Na een tijdje wachten hebben we een bus naar de oude stad van Zadar genomen. Hier hebben we na een lange en warme zoektocht van een uur en half eindelijk ons appartement (apartment Kolega) gevonden. Helaas was de eigenaar nergens te bereiken en zaten we daar maar te wachten. We waren bang dat onze eerste dag ging tegenvallen zo. Gelukkig heeft papa een verstopte sleutel gevonden waardoor we toch onze valiezen konden achterlaten en de stad gaan verkennen. Het appartement is klein maar proper. Alle noodzakelijke spullen zijn aanwezig. Buiten dat er 's nachts wat geluidsoverlast is, zitten we hier wel goed. Vooral de locatie (eenmaal je het weet zijn) is heel goed.