Israel, Palestine, Jordan · 8 Days · 14 Moments · November 2017

Israël, Jordanië en Palestina

12 November 2017

Terug in Israël, in de nachtbus terug naar Tel Aviv! Genieten nog even van deze mooie stad aan het strand. Opnieuw het hostel opgezocht waar ik tijdens mijn eerste reis geslapen had. Daar weer alle gezelligheid met Jesse (bekende muzikant van mijn eerste reis) en mede reizigers. En toen en toen... zat mijn reis er weer op.... met weer fantastische reiservaringen op zak weer terug naar Nederland! Nagenietend en wel....
Na Palestina weer richting het zuiden! Om diezelfde dag nog de grens naar Jordanië over te steken. Maar niet na wat selfies met palestijnen en opnieuw de prachtige rit door de woestijn naar eilat. Bij de grensovergang mijn twee fantastische israelische reisgenoten ontmoet. Met hen uiteindelijk heel fijn gesproken over het conflict, maar over alles... En geen idee wat ik precies geboekt had... kwamen we na een zeer chaotische grensovergang naar Jordanië aan bij mijn hotel in aqaba... te veel luxe voor een veelste vieze mij... Maar heerlijk! Dag 1 naar Petra. Heerlijk om door het mooie landschap naar alle mooie gebouwen in de bergen te kijken. Bijzonder ook! Die nacht geslapen bij de bedoeïen, in een tent in de kou... vuurtje er bij, naast de mooie sterrenhemel. De tweede dag de wadi rum woestijn in! En dat was pas echt fantastisch... zo genoten van de mooie natuur, het rode zand, hoofd in de wind in de jeep.

11 November 2017

Wadi Rum

10 November 2017

Petra!!

8 November 2017

In Palestina eerst een mooie hike door battir gemaakt:) in de avond heeft mijn bijna 65 jarige Italiaanse huisgenoot pasta voor me gemaakt en ben ik op tijd gaan slapen. De tweede dag heb ik het project 'tent of nations'  bezocht. Een christelijk Palestijnse organisatie die zich proberen te handhaven op hun berg in de Westbank, al in hun bezit sinds 1916. Rond hun berg 6 Israëlische nederzettingen. De staat Israël wil de berg graag in hun bezit krijgen. Op slimme manieren hebben ze tot nu toe hun grond behouden. Mooi project dat als doel heeft geweldloos verzet te bieden en tgt het goede in de 'zogenoemde vijand' naar boven te laten komen. Al deze heftigheid even van me afgedanst in Christel haar zumba les. Fijn om Christel en haar kids en man weer te zien:) Nu! Jordanië!!!!
Wat een prachtige rit van het zuiden naar het midden van het land. Tel Aviv!! Moe maar voldaan aangekomen. Onverwachts heel fijn om daar weer te zijn, herinneringen ophalen en mijn minder fijne herinneringen 'over'schrijven. Dat is gelukt! Zon, zee, fijne mensen, leuke buurtjes, lekker eten en een hele leuke host. Top! En weer door! Naar Palestina om Christel weer te zien! Na Israël is het contrast toch weer groot en ik kan er nog steeds niet helemaal bij met mijn hoofd. Het conflict raakt me... ik mijd daarom tijdens deze trip dan ook de muur in Bethlehem en de beladen oude stad van Jeruzalem. Ik probeer in Israël ook wat over het conflict te praten, maar ze zijn er kort over; lijken wat onverschillig. In Palestina is dit anders; maar water en elektriciteit tekorten, de checkpoints en nederzettingen maken het ook de orde van de dag.
Tent of nations

7 November 2017

Battir hike!! @palestina
Palestina! Een attractie zijn terwijl je naar een bezienswaardigheid gaat! Met Kristel!

6 November 2017

'Terug'schrijven van goede momenten in Tel-Aviv :) genieten van florentine!

5 November 2017

vandaag wilde ik heel graag naar het zuiderstrand! Maar ook weer shabat en dus geen bussen. Maar de super aardige vrouw van het appartement had me verteld dat liften vanaf 'daar en daar' ook geen probleem is.  Dus dan maar dat! Na 15 minuten geen geluk (behalve dan van het feit dat ik in mijn korte broek en slippers heerlijk in de zon sta) wil ik het bijna opgeven; als er iemand stopt! Super aardige vrouw met haar 2 hondjes heeft me (ondanks dat het niet op haar route stond) mij naar het beste strand gebracht :):) wowie mooie visjes en mooi rif! En heeeeel veel Russen;) Rode zee --> top! Eilat wel ok... Maar ik heb wel de enige aardige rus hier zo gevonden. Op mijn hike in alle vroegte vanmorgen kwam hij me voorbij gesneld... bleek geen woord Engels te spreken, dus met handen en voeten samen in stilte verder. Als eindpunt van de hike het punt waar je zowel Saoedi-Arabië, Egypte, Israël als Jordanië kan zien! En heerlijk om even actief te zijn. Zo naar Tel Aviv!!!
Toch maar wel weer update apps... ondanks dat het maar een kort 10 daags trippie is. Super gezellig begin met Willeke, die me midden in de nacht heeft weggebracht naar het vliegveld, thx toppertje  :) eenmaal aangekomen ging eigenlijk alles soepel, om 3u in de middag arriveerde ik bij mijn airbnb appartement.... behalve dan dat ik ondanks dat ik hier in juni nog was (en opnieuw een slechte voorbereiding) de shabat vergeten was...dus echt recht voor mijn neus met onwijze honger wordt de supermarkt gesloten.... cola & pringles doen het gelukkig ook als lunch en op naar het strand! Mijn eerste dippie in de rode zee net als later op de middag mijn eerste hummus, falafel met een biertje:):) vakantiegevoel check! En! Ik had onwijs goed opgelet met heen lopen, alleen maar heuvel af... dus de terugweg (in het donker) mag geen probleem zijn... wel dus... 15 minuten was de heenweg, daar heb ik uiteindelijk een uur over gedaan :p en mn bedje in voor zo'n uurtje of 12...
Hike naar 4- landenpunt! Israël, Jordanië, Saudie-Arabië en Egypte.