Europe, Asia · 20 Days · 36 Moments · October 2017

De reis van Michiel en Brigit in Maleisië

20 November 2017

We zijn klaar om zo aan boord te gaan van de Emirates vlucht EK345 van 10:15 ( lokale tijd) naar Dubai.

19 November 2017

Na vier dagen rust in Penang is nu onze terugreis héél dichtbij gekomen. Het prachtige Golden Sands Resort van Shangri-La heeft ons goed gedaan. Vanmiddag rond 13:00 uur hebben we de auto richting KL Gestuurd en we hebben er ongeveer vier uur over gedaan. De auto is terug gebracht en ons laatste hotel is op de luchthaven van KLIA2. Morgen om 10:00 gaan we richting Dubai wat ongeveer zeven uur zal duren.

15 November 2017

Wij zijn de dag begonnen met het bezoeken van een theeplantage. Híer is te zien hoe de thee gemaakt wordt. Daarna wat foto's van de omgeving gemaakt. Na een rit van ruim 3,5 uur aangekomen in Penang.We hebben een prachtig hotel aan het strand van Batu Ferringhi, het Golden Sands Resort van Shangri-La.

14 November 2017

Vanmorgen hebben we ons hotel langs de hoofdweg naar KL en de Cameron Highlands verlaten en zijn met ónze auto naar de Cameron Highlands gereden. Het was even wennen, maar ben snel opgegaan in het vekeer van Maleisië. Aangekomen in Tanah Rata heb je gelijk het gevoel dat je in de hooglanden bent. Voor het eerst deze vakantie hebben we een vest en lange broek aan. Als je door de Cameron Highlands heen rijdt heb je het gevoel dat je in Engeland bent aangekomen. Veel Engelse hotels afgewisseld met weer winkels en markten op z'n Maleis maakt deze streek erg wonderlijk en uniek. Ons hotel heet the old smokehouse.

13 November 2017

We pakken over een uur het vliegtuig terug naar Kuala Lumpur. Er staat dan een huurauto klaar waarmee we naar een hotel rijden om vervolgens morgen ochtend richting de Cameron Hilands te rijden
We pakken over een uur het vliegtuig terug naar Kuala Lumpur. Er staat dan een huurauto klaar waarmee we naar een hotel rijden om vervolgens morgen ochtend richting de Cameron Highlands te rijden
Hier zijn we weer! Drie dagen in de jungle zonder Wi-Fi. Het was wederom een heel mooi gebied in het noordoosten van Sabah aan de Kinabatangan rivier. We hebben geslapen boven op een berg dat Belanda (hollandse) mountain wordt genoemd. De eigenaar van het onderkomen dat de Last Frontier heet komt uit België, er was dus geen taalbarrière de afgelopen dagen. We hebben veel gezien van deze mooie omgeving, waaronder de Neusapen(proboscis) en een paar Oerang-oetans. De eerste dag na aankomst heben we de eerste tocht over de rivier gemaakt en hebben veel apen en vogels gezien. De tweede ochtend hebben we een jungle trekking gedaan over moutain Belanda en daar het hoogste punt bereikt. Na de lunch zijn we voor de tweede keer de rivier, maar nu stroom opwaarts gevaren. Ook hier hebben we veel apen en vogels gespot.

11 November 2017

We maken ons op voor het laatste deel van onze reis door Borneo. Het is nu 10:00 uur en we worden om 12:30 opgehaald voor een autorit van ongeveer 2,5 uur naar Kinabatangan. Dan zal er een boot klaar liggen die ons de jungle in brengt.
Eerst ontbijten voordat we weggaan. Nog nooit zo vroeg ge-bbq. Maar alles moet de eerste keer zijn . Toch?

10 November 2017

Nadat we zijn aangekomen in Sepilok zijn we direct naar het opvangcentrum van de orang-oetan gelopen. Hier wordt de orang-oetan gerehabiliteerd om terug in het regenwoud uitgezet te worden. Het zijn veelal apen die mishandeld, als wees achter gelaten zijn in het oerwoud of door stropers zijn buitgemaakt. Wij hebben de apen gezien die weer zelfstandig moeten worden. 60% van de orang-oetan zal weer in vrijheid kunnen leven!
Dit is onze lodge waar wij tot morgen zullen verblijven. Het Sepilok forest edge resort ligt midden in een mooie omgeving vlak bij het rehabilitatie centrum .

9 November 2017

Het is nu 5:00 uur in de ochtend en we maken ons gereed om het vliegtuig van 07:00 uur naar Sandakan te pakken. We verblijven dan bij het plaatsje Sepilok. Gaat lekker voorspoedig, je eigen bordingpas uitprinten, en daarna zelf je bagage inscannen. Er komt geen personeel meer aan te pas. Binnen 45 minuten zit je in het vliegtuig
Hier nog een selfie van ons op het mooie strand
De Filippijnse visser die ons met de boot heeft gebracht komt uit een vluchtelingenkamp aan de overkant van de haven. Duizenden Filippijnen wonen hier aan de Chinese zee. Hier een foto hoe de mensen erg armoedig wonen . (3 foto's)
Terug in de haven hebben we wat gedronken en hebben we een food festival bezocht. Dit is in Kota Kinabaru een hele happening. Veel verschillende kraampjes met Aziatisch eten.
Na een goed ontbijt in het luxe Promenade hotel zijn we naar de haven gelopen en daar hebben we een Philippijnse visser gesproken die ons naar twee eilandjes wilde brengen. Het eerste eilandje was erg druk door de toeristen en daar zijn we ongeveer twee uur gebleven. Daarna zijn we doorgevaren naar een héél mooi onbewoond eilandje met nog écht witte strandjes. ( 3 foto's)

8 November 2017

Vandaag gaan we met het vliegtuig naar Kota Kinabalu. We verlaten dus Sarawak en gaan naar een volgende staat van Maleisië, die Sabah heet. Dit is een vlucht van iets meer dan een uur. *foto(En ook hier is alles self check in)

6 November 2017

De bewoners van een longhouse in Batang Ai heten de Iban. Vroeger werden ze ook wel de koppensnellers genoemd, maar met deze traditie zijn ze gelukkig sinds gisteren gestopt. Wel hebben ze gedanst en werd er rijkelijk van de rijstwijn gedronken.
Met een longtailboat zijn we vanochtend vertrokken naar een de bewoners van een longhouse langs de rivier de Ai.

5 November 2017

Vandaag zijn we vanuit Kuching met een prive chauffeur naar de Batang Ai gereden. Deze reis duurde ruim 4,5 uur. Met een longtailboot was het nog ongeveer een 1/2 uur om bij het resort dat aan de rand van het tropisch regenwoud is gevestigd te komen. We hebben vanmiddag en kleine tocht gemaakt bij het resort. Morgen ochtend gaan we naar de longhouses.

3 November 2017

In het Chinese gedeelte van de stad zijn veel standbeelden van katten te zien. De kat is het symbool van de stad, want de naam kuching betekent in het Maleis kat. Niet iedereen is het hier mee eens, want sommigen zeggen dat de naam een verbastering is van cochin, Indiaas voor haven
Vandaag zijn we met Air Asia van Kuala Lumpur naar Kuching gevlogen. Dit is de hoofdstad van Sarawak. Sarawak is het grootste deel van het Eiland Borneo. Kuching ligt aan de rivier de Sarwak. We hebben vanmiddag de stad ontdekt en hebben de opstapplaats gevonden om morgen naar Bako National Park te vertrekken
Gisterenavond hebben we op straat gegeten in dé eetstraat van Kuala Lumpur, de Jalan Alor. Erg leuk en lekker eten in een bomvolle straat.
Jalan Alor straat
Na het eten nog één keer terug naar de Petronas Towers om een foto te maken met de torens in de avond.

2 November 2017

Jalan Bukit Bintang
Vanaf de Bukit Bintan zijn we richting we Central Market gereden met de gratis bus. Daar heben we het paleis van Sultan Abdul bekeken. De wandelroute door Chinatown ook was erg leuk
Vandaag zijn we de stad KL wezen bekijken. We zijn begonnen met de bezichtiging van de Petronas twintowers. Daarna de bus gepakt naar de Bukit Bintang. Een mooie winkelstraat met veel luxe merken
En nu gaan we ons opmaken voor deel twee van onze reis naar Kuala Lumpur. Even bijkomen op de luchthaven van Dubai. Wij vertrekken om 09:55 uur. Het is hier nu 3 uur later dan in Nederland