Germany, Denmark, Norway · 14 Days · 16 Moments · July 2017

Reis van Gert, Mendy en Daan door Noorwegen

Ons laatste verslag van deze vakantie. Vanmorgen stonden we om 10.00 uur voor de ingang van Legoland. Zeven uur later kwamen we weer naar buiten na heel wat ritjes in achtbanen en andere atracties. In enkele is zelfs Mendy mee geweest. Ook de enorme legowinkel bezocht waarbij we tot de conclusie kwamen dat je de meeste lego beter in Nederland kunt halen want tot 20% goedkoper. Maar ja, er zal toch iets gekocht moeten worden. Daan is niet extra 14 dagen met ons op vakantie geweest voorafgaand aan Legoland om dan niets te kopen (volgens hem zelf) 😂. Morgen gaan we nog een paar uur naar Legoland en daarna nog een paar uurtjes naar het zwembad. Daan is nog niet op alle glijbanen geweest. Dinsdagochtend vertrekken we weer naar Overdinkel. Geschatte reistijd is 6 uur. Jullie horen of lezen wel wanneer we weer thuis zijn. Nu is het weer tijd voor een Deens biertje.

Even weer een update. Eergisteren hadden we slecht weer. We hebben eerst uitgeslapen en daarna in ons huisje wat gelezen en spelletjes gedaan waaronder een bordspel dat Daan ' s ochtends zelf gemaakt had. Gert was de winnaar want hij had de meeste Danopunten gehaald. Gisteren zijn we aan de terugreis begonnen. In twee etappes weer richting Overdinkel. Eerst naar het stadje Skien via een toeristische route langs het Telemarkskanaal. Daarna wat in Skien rondgelopen en uit eten geweest bij McDonalds (de eerste die we in Noorwegen tegen kwamen). Vanochtend om 5.30 uur op. We moesten om 7.00 inchecken op de boot naar Denemarken. Om 11.45 uur aankomst en om 15.00 uur in Billund bij onze laatste stop. Snel inchekken, boodschappen halen en daarna nog een paar uur naar het zwembad. Morgen en overmorgen gaan we naar Legoland. Daan loopt de hele dag al te stuiteren van de voorpret.

2 August 2017

Vandaag zijn we naar Kragerø geweest, een klein havenstadje aan de Noorse zuidkust. Beetje slenteren langs de haven, lunchen in het zonnetje. Op het vakantiepark heeft Daan geprobeert een klein riviertje om te leiden door het bouwen van een dam. Een rustige dag met heerlijk weer.

1 August 2017

Gisteren zijn we van Geilo naar Vrådal gereden. Een rit van plm. 3,5 uur door een zeer afwisselend landschap. We zijn nu op onze laatste locatie in Noorwegen (met uitzondering van 1 overnachting in een hotel van vrijdag op zaterdag). De omgeving is minder ruig dan de vorige locaties. Het weer is hier redelijk, 20 tot 22 graden, overwegend zonnig met voorbijtrekkende bewolking. Vandaag 1 korte bui. Dat zijn ook de verwachtingen voor morgen. Vrådal ligt aan een groot meer. Vandaag een rustige dag die we aan de oever van het meer hebben doorgebracht en Daan heeft gespeeld in het meer. Hij is nu in de speeltuin op het vakantiepark aan het spelen. We zijn 65 kilometer vanaf de zuidkust en de bedoeling is om morgen naar de kust te gaan. Vanmorgen genoot Gert van de eerste zonnestralen 😀.

Vandaag zijn we naar Eidfjord gereden, een klein dorp aan het Hardangerfjord. De rit ging over de Hardangervida, een enorme hoogvlakte. Op deze hoogvlakte leven 10.000 rendieren maar helaas lieten ze zich niet zien in de nabijheid van de weg. Wel kwamen we langs mooie uitzichtpunten, een enorme waterval, stuwmeren en een leuk natuurmuseum. Het is prachtig om te zien hoe een landschap tijdens een rit van 1,5 uur verandert van berghellingen met bos, een ruige kale hoogvlakte (de boomgrens ligt hier op 1000 meter) met 10-tallen grote en kleine meren, een gletscher tot het bergachtige fjordengebied aan de kust (weer op zeeniveau). Ook de temperatuur verandert onderweg mee van 22 graden aan het fjord tot 13 graden op 1300 meter hoogte. Het zonnetje maakte het vandaag bijna de gehele dag aangenaam.

29 July 2017

Vandaag hebben we een wandeling gemaakt in het hooggebergte, de Prestholtrunden. De wandeling begon op 1250 meter hoogte. We liepen via smalle paden en een lange stenen trap naar 1600 meter hoogte. De trap is gemaakt door Nepalese Sherpa's en heeft ongeveer 2000 treden. Op de top hebben een kleine picknik gehouden. Daarna ging het door naar de volgende top op 1700 meter hoogte. Deze route ging via een grote stenenvlakte naar de top van de berg. Het grootste gedeelte van de afdaling ging ook via een stenenvlakte. Deze werd onderbroken door een sneeuwrichel van 200 meter waarover we schuivelend naar beneden moesten. De laatste twee kilometer gingen over redelijk goed begaanbare paden. De wandeling was 7 kilometer lang. We zijn 4 uur onderweg geweest waarvan we 2,5 uur hebben gelopen. Het was een stevige wandeling maar volgens Daan erg vét. En daarna thuis de haard aan😜

28 July 2017

Vandaag een rustige dag. Uitgeslapen. Daarna met de kabelbaan omhoog voor een korte wandeling op de berg direct achter onze blokhut. Verder wat lezen, spelletjes gedaan en een kort bezoek aan het centrum van Geilo. Zon, bewolking en een paar korte regenbuien wisselden elkaar af. En nu tijd voor de Sauna 😀

27 July 2017

Vanmiddag gearriveerd bij onze volgende accommodatie in Geilo. Het weer is een stuk minder goed dan gisteren en eergisteren . De reis hier naar toe was bijzonder. Het eerste stuk hoog de bergen in waar we gedeeltelijk in de sneeuw waren. Tijdens er vervolg van de reis kwamen we door erg veel tunnels. We zijn het er over eens dat je niet naar Noorwegen moet gaan als je niet door tunnels durft te reizen. De foto heb ik van internet. Het komt nu echt met bakken uit de lucht 🙈.

26 July 2017

Vandaag zijn we naar de Jostedalsbreen geweest. Dit is de grootste gletscher van het Europese vasteland. We hebben eerst het gletschermuseum bezocht en daarna zijn we naar twee gletschertongen geweest. De gletcher was goed te zien. Te dicht naderen was niet mogelijk in verband met het afbreken van ijs. Bij de eerste gletschertong hebben we inderdaad meerdere lawines gezien. Sneeuw en ijs kwamen met donderend geweld naar beneden.

25 July 2017

Vandaag hebben we een treinreis gemaakt met de Flåmsbahnen. De trein gaat dwars door een prachtig berglandschap. De rit is 20 kilometer lang en gaat daarbij meer dan 800 meter omhoog. Onderweg een stop bij een woeste waterval. Onderweg naar het vertrekstation reden we door de langste autotunnel ter wereld: 25 kilometer en 20 minuten reistijd. Op de terugweg hebben we nog een stop gemaakt aan het Sognefjord.

24 July 2017

Vanmorgen om 10 uur zijn we aangemeerd in Oslo. Door het Oslofjord varen was een belevenis. Daarna op weg naar het Vesterland resort. Het was een reis van ongeveer 5 uur. Onderweg veel verschillende landschappen en veel water. Helaas ook veel water uit de lucht aan het eind van de middag 😬. Morgen ziet het weer er beter uit.

23 July 2017

Om 14 u zijn we vertrokken uit Kiel. Het schip is groot en er is van alles te doen. We vervelen ons niet. Net even met Daan naar de disco geweest. Nu zitten we nog even op dek, maar we gaan zo naar onze hut en Daan gaat zijn kooi in 😀.
We zijn gearriveerd in Kiel. Wachten voor boarding naar Oslo 🛳.