Europe, Asia · 27 Days · 17 Moments · September 2017

De reis van Matthijs en Nadine in Iran

20 October 2017

TEHERAN Onze laatste dag... Rennen of relaxen? We gaan voor optie twee en onderzoeken welke route we vandaag gaan afleggen. We starten bij de freedom tower, bij de ingang begint een Iraanse oudere dame en haar man tegen ons aan te kletsen, maar we snappen er weinig van. Bovenin de toren, waar we alleen zijn komen we ze weer tegen. Ze laten van alles op hun telefoon zien, maar we snappen het niet. Ze bellen hun dochter, die in vloeiend Engels uitlegt dat haar ouders een bijzonder geloof beleiden etc. We knikken, zeggen bedankt, maken selfies met het oudere paar en zwaaien af. We lopen richting Golestan Palace, langs de bazaar waar het vandaag rustig is naar het park om even te chillen. Al snel hebben we weer aanspraak. Deze man neemt ons via een giga wandeling naar een souvenirshop die dicht is. Toch maar naar de US embassy en vervolgens naar Tailbat bridge, waar we met Amir en zijn vrouw hebben afgesproken. Een gezellig stel, waarmee we eten en veel lachen en kletsen. IRAN WE LOVE YOU!

19 October 2017

ALAMUT VALLEY De natuur in! Dat is ons plan. Vanuit Shiraz reizen we in een keer door naar Qazvin, ten noorden van Teheran. Met Hassan onze gids, de NLse Carsten en twee Italianen verkennen we de Vallei. We kijken onze ogen uit! Wat zijn de bergen toch mooi! We bezoeken een toffe en lege canyon, waar we berggeiten spotten. Stijgen naar grote hoogte om het kasteel van de oorspronkelijke assasins te bekijken en zien de zon ondergaan in ovan meer. Onze chauffeur in een idiote wegpiraat, dus we zijn blij als we daar met Carsten blijven tukken bij Ali thuis, die met zijn vrouw en kinderen een nachtje bij de buren logeert. De vrouw van Ali is echt meester kok! Wat zet ze heerlijke hapjes voor ons klaar. Na een nachtje op de grond, maken we een wandeling rondom het meer, waar ook de schapenherder in de weer is. Hij weet wel hoe je een 'schaapje moet wassen'. In een ontspannen mood, nemen we afscheid en gaan we op Teheran aan.

17 October 2017

LIEVE MENSEN Keer op keer verbazen we ons over de liefheid van de Iraniërs. Ongekende vriendelijkheid in vergelijking met hoe we in Nederland leven. Op straat praat iedereen met elkaar en als je iets niet weet vraag je het aan iemand anders, mensen vragen ons waar we vandaan komen en heten ons welkom in Iran. Op straat helpen mensen ons met het vinden van de juiste locatie. In het vliegtuig naar Teheran zat een gezinnetje met een hard huilend baby'tje. Andere passagiers hielpen om het kindje stil te krijgen. We kwamen ook in gesprek met Amir, die terwijl hij al laat was voor zijn Engelse les ons naar het busstation hielp en onze tickets naar Qazvin betaalde en ons uitnodigde bij hem thuis. En niet omdat hij iets van ons wil, maar omdat hij aardig wil zijn. In de metro maakt een jongen van een jaar of 25 zijn plaats voor me vrij zodat ik kan zitten. Echt ongelofelijk, daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren!

16 October 2017

Na onze verkenningstocht door Shiraz op zondagavond, besluiten we na wat opstart problemen de stad bij daglicht verder te bekijken. Met een kop koffie en dikke chocotaart stippelen we de route uit. De bloemige Vakil Moskee als eerste. Via de bazaar naar het heiligdom van de Imam. Nog voordat we die betreden worden we aangesproken door een drukke dame die vraagt wat we geloven en dat ze Iran zo verschrikkelijk vindt en of wij haar kunnen dopen en nog 100 vragen meer. Het geeft een moeilijk gevoel. Het heiligdom mag alleen betreden worden met bloemetjesjurk en blinkt aan alle kanten. Zonsondergang bekijken we bij de Koran Poort. Met ons hart id keel steken we de drukke snelweg over. Willekeurig komen jonge Iraniërs een praatje / plaatje met ons maken. De graftombe van Hafez is vandaag het eindstation. Samen met de locals luisteren we naar de voorgedragen gedichten, wandelen we door de geurende tuin en kopen we Hafez gedichtjes.

15 October 2017

SHIRAZ De bus uit Yazd brengt ons langs woestijnig gebied met prachtige rotsige vergezichten naar Shiraz. Deze stad was ooit hoofdstad van Iran en herbergt het mausoleum van de grote dichter Hafez. In de avond slenteren we over de kleine straatjes van de bazaar, gevuld met fel tl-licht, paspoppen met mega billen en fluitende vogeltjes in kooitjes. Via via regelt Matthijs dat we de volgende ochtend met een gids naar de historische plekken rondom Shiraz gaan. We worden opgehaald door Farshid, een geoloog en scheuren naar de villa van Shila waar we worden uitgenodigd voor thee en een rondleiding door het huis. Vervolgens bekijken we de duizelingwekkende tombes van Darius en prachtige reliëfs met afbeeldingen uit vroegere tijden. Het bezoek aan Persepolis (ceremonieel paleis van Darius) is nog overweldigender! Ongelooflijk knappe reliëfs laten mensen uit de dynastie van de koning der koningen zien met kado's, eten en prachtige kleren. Echt een adembenemende trip, met geweldig gezelschap!

13 October 2017

YAZD. 1e indruk: vieze, hete, stink stad 2e indruk: oude stad is mooi en super toeristisch. Na een nachtelijke wandeling gister, met heerlijk streetfood als diner, hebben we vandaag de stad bij daglicht bewonderd. Het is vrijdag en vrijwel alles is dan dicht. Dus geen hotspots, maar vooral mensen ontmoeten. In het hostel ontmoeten we tijdens het ontbijt een Belgische man van in de 60, die door Iran fietst. Na een geanimeerd gesprek vertrekken we naar de moskee. Buiten komen we Martin (een Tsjech) tegen en samen zoeken we naar een plek om te lunchen. Tijdens de zoektocht komen we een Amerikaan tegen die een aardig woordje NL's praat. We vervolgen onze weg naar het water museum van Yazd. Daar ontmoeten we Ali, die zich ook goed kan uitdrukken in het NL's. Met hem drinken we thee en kletsen een eind weg. Een flinke wandeling brengt ons bij een dichte stadstuin, waarna we de taxi nemen naar een rooftop restaurant. Heerlijk Indiaas eten met adembenemend uitzicht. Eind goed, al goed. 😍

11 October 2017

Varzaneh laat een onvergetelijke herinnering achter. Het is een slaperig dorp, wat ontwaakt bij dageraad en waar het leven binnen afspeelt als de zon hoog boven het dorp staat. Mojtaba, onze super aardige gids, neemt ons in zijn Saipa mee naar de hotspots in de buurt. We rijden eindeloos door zanderig gebied en komen uit bij de salt lakes, een gigantisch terrein met bruin zand en wit zout. De zon begint te zakken en we vertrekken richting de zandduinen om aldaar, dicht tegen elkaar aangekropen te genieten van het mooie moment samen. De zon gaat prachtig onder in een rij bergen, zachte schaduwen achterlatend in de duinen. In de verte beginnen lichtjes te vonkelen. In het guesthouse staat een heerlijke maaltijd op ons te wachten en vervolgens rijden we weer richting de woestijn. Uren liggen we dicht tegen elkaar aan onder dekens naar de (vallende) sterren te kijken tot de maan er een einde aan maakt. In alle vroegte kruipen we ons tentje uit om zonsopgang te bekijken. Het was speciaal!

10 October 2017

Vandaag stond in het teken van onze reis naar Varzaneh, het is maar twee uur met een minivan dus de rest van de dag stond in het teken van chillen. Na rustig opruimen en een perfecte bak koffie bij safavi hotel is het tijd voor uitchecken. Omdat we onze witte schoentjes hebben schoongemaakt met een witte doek van het hotel moeten we die natuurlijk ook bijlappen. Op het busstation dropt een Iraanse moeder haar dochter van twee tussen ons in voor de foto en wil ze weten of we bij haar op visite komen. Het is wat overweldigend. Het landschap op de weg naar Varzaneh is droog, met hier en daar een proekje schapen of een mais veld. In de verte wat heuvels. Varzaneh zelf is een dorpje, woestijnig en bruin met niet alleen dames in zwart maar ook in witte chador. Ahmed en zijn vrienden van het Guesthouse zijn erg welkom, en we chillen de pan uit. 's avonds komt de plaatselijke Wibi langs met een bijzonder instrument, hij tokkelt er grandioos op los.

9 October 2017

De straat waarin ons hotel staat is (zo zien we net) de babystraat van Esfahan. Winkel achter winkel babykleertjes, mini schoentjes, positiekleding, speelgoed, kinderwagens etc. Even verder zit ook een lingeriezaak, er hangt een gordijn voor de ingang en in de etalage (die verder dicht is) hangen twee bodies. Ik kan mijn nieuwsgierigheid moeilijk bedwingen en denk dat ik morgen toch een kijkje ga nemen. Vanavond speelde we een spelletje buiten en vanuit de keuken in het restaurant onder het hotel kwamen ineens af en aan kratten met voedselpakketjes. Voor de bezoekers van de moskee, vertelde de bezorger en wij kregen ook een portie. Heerlijke kruidige rijst met linzen. Super vriendelijk zijn de mensen hier!
Vandaag op pad geweest met Hossein, hoewel we het hebben gehad over een afkorting voor zijn naam gaan we daar maar niet verder op in. Het was echt fantastisch want hij kon veel vertellen en liet ons een hoop toffe dingen zien en horen! Zoals de opgedroogde rivierbedding met onder de brug kleine koffie tentjes, de Mashed-e Shah moskee van de binnenkant met de 'microphone spot', de muziekkamer in het paleis van de Shah en de Armeense kerk. We zijn miljoenen kwijt aan de bezichtiging van dit alles, dus morgen 'on a shoestring' naar Varzaneh. Adios!

8 October 2017

Na wat gesnurk eropuit om de omgeving te verkennen. Esfahan's hotspot 'Imam square' en de verbonden Mashed-e Shah (moskee, zie foto) zitten om de hoek en zijn prachtig! Het is echt op een leuke manier vreemd om hier te zijn. Er wordt veel naar ons gekeken en regelmatig spreken mensen ons aan. Zoals de meneer in de bazaar, die vroeg waar we vandaan kwamen en wees vervolgens naar het kaartje in zijn vitrine. Vanavond gaan we met Houssein op stap. Die weet leuke plekjes om te eten en drinken.
We made it 😉 After more than 24 hours of travelling. three flights, taxi, bus, taxi. We are in Esfahan! yeah. For now we go sleep a bit!

7 October 2017

Na een kort nachtje, ruilen we Londen in voor Frankfurt. En daar hoort een Duits worstje bij! Ook al moet het nog 12.00 uur worden =). Op naar Teheran! We hebben er zin in!

6 October 2017

Ons eerste nachtje! We zijn in Londen blijven hangen na een laat vertrek uit Schiphol en een mislukte landing op Heatrow. Maar met vouchers, een tas vol M&S meuk en een survival kit van Britisch Airways, vermaken we ons prima in de Holiday Inn Express. Snel oogjes dicht want over 4,5 uur gaat de wekker weer!
Spannend! Alles ingepakt? Nee, lonely planet vergeten! Gelukkig waren we niet ver van huis, Nadine haalt hem op.