Sri Lanka · 13 Days · 18 Moments · February 2019

De reis van Marco en Anke in Sri Lanka

4 March 2019

Vanochtend vertrokken naar Mirissa onze laatste bestemming alweer. Rond 13.00 waren we in het hotel,en hebben we afscheid van Hiran genomen. De man die ons veilig door Sri Lanka heeft gereden!! Na de lunch zijn we even de linkerkant gaan verkennen want daar zat een leuk fotomomentje!! Lekker langs het strand er naar toe gewandeld. Toen we daar een poosje zaten,zagen we eerst nog een dolfijn net wegzwemmen,en enorme zeeschilpadden daar rondzwemmen,heerlijk relaxed,totdat Marco die op een rots zat een enorme golf over hem heen kreeg🤣🤣 De komende 2 dagen gaan wij hier nog even lekker nagenieten van de prachtige reis die we hebben gemaakt door Sri Lanka!! Wat hebben we veel gezien,bijzondere mensen ontmoet,heerlijk gegeten,veel kilometers gemaakt in de auto,trein en met de beentjes....maar vooral volop genoten!!! Hierbij sluit in het blog ook weer af,want we gaan nu alleen nog maar zwemmen lezen slapen en niks doen!! Bedankt weer voor het meelezen en tot snel ziens!!!

3 March 2019

Vanochtend mochten we uitslapen,we werden om 10.00 opgehaald door Hiran op weg naar Buttala, hier gingen we nog 1 nachtje slapen. Recensies over deze locatie waren een beetje wisselend dus we hadden geen hoge verwachtingen. Eerst nog even een stop bij een mooie waterval gemaakt. Toen kwamen we aan bij onze locatie helemaal weer tussen de mensen van hier. Hier kom je geen toerist tegen! Eerst thuis geluncht bij de mensen die hier de huisjes verzorgen,wederom heerlijke rice en curry. Daarna hadden we even 2 uurtjes niks,en hebben we even het terrein verkend. Best mooi maar verder echt niks te doen. Dus waren we blij dat we om 16.00 een wandeling gingen maken. Prachtige natuur,zo af en toe wat farmerhuisjes met blije zwaaiende kindjes die soms een stukje meelopen,merk je dat ze hier weinig toeristen zien. Na 2 uur waren we weer terug,om 19.00 ons diner gehad,en net een zeer bijzondere douche genomen. Leuke ervaring,maar we zijn blij dat we morgen naar Mirissa gaan!!

2 March 2019

Gister via google maps nog even een handige wandelroute uitgedacht. Dat betekende wel dat we om 8.00 weg moesten want we wilden de trein op de nine arche bridge zien. Eerst naar het station gelopen,en daar zijn we het spoor opgegaan,zo’n 3 kilometer over de rails gelopen,iets wat hier heel normaal is,en toen door de spoortunnel,en daar was die dan. De nine arche brug!! Echt een heel mooi plaatje om te zien!! Daarna zijn we via vele klimweggetjes richting little adams peak gelopen,laatste stuk nog even wat traptreden😅 en daar stonden we dan bovenop de berg. Wat een geweldig uitzicht!!! We hadden een lunchpakket meegekregen van het hotel en dat hebben we hier op een prachtig plekje opgegeten!! Daarna weer terug naar het stadje Ella gelopen,door de theevelden,ook weer een mooi stuk... Terug naar het hotel gegaan en maar even de voetjes laten rusten,vanavond toch nog even naar het stadje terug wat wezen eten en drinken.. Een lekker voldaan dagje zo weer!

1 March 2019

Vanochtend moesten op tijd weg,want we moesten de trein in Nanu oha halen,en dat was nog een paar uurtjes rijden. Onderweg nog een paar keer gestopt voor de prachtige uitzicht puntjes,we rijden nu vooral door de theevelden en bergen. Na een uurtje of 5 waren we op het station,en moesten we nog even wachten want de trein had wat vertraging. Hiran had zitplaatsen voor ons geregeld in de gereserveerde coupe waardoor we makkelijk heen en weer konden lopen,en makkelijk uit de deuren konden hangen en genieten. Wat een prachtige treinreis!!! Hoog door de bergen heen,en dan langs rijstvelden, dorpjes,diepe dalen,en een soort bos/jungle En toen kwamen we in Ella aan. Een erg gezellig druk stadje met heel veel toeristen. Lijkt bijna wel de plek van het land waar alles samenkomt. Heel veel winkeltjes en eettentjes. Ook leuk om dit nu eens te zien!! Vanavond maar weer op tijd naar bed,want we hebben morgen de nodige wandelingen op programma......kom wel aan mn kilometers hier😉😉

28 February 2019

Vanochtend begonnen met een wandeling door de theeplantage’s en waar de theeplanten gestekt worden. Eigenlijk stekken ze een theeplant door weer 1 blaadje opnieuw in een soort stekzakje te zetten,wel met een soort blad als zonbescherming,als die gaat wortelen gaat die over na een iets groter stekzakje en zo uiteindelijk de grond in. Dan heb je de planten op 3 verschillende hoogte’s staan low,medium(boven 600mtr),en high(boven 1200mtr) hoe hoger hoe beter de smaak en aroma. Wij hadden de wandeling door de low,ook heb ik de plukvrouwen nog even mogen helpen plukken,heel leuk om te doen,maar erg zwaar als je dat de hele dag moet doen. Daarna zijn we naar de theefabriek geweest en hebben we het hele proces kunnen zien hoe thee gemaakt word,en ook de verschillende soorten kunnen proeven. Na de lunch zijn we van low naar high gaan hiken,best pittig maar wel heel mooi!! En einde vd middag hebben we nog een junglewandeling gemaakt,dus beentjes nu omhoog en op naar Ella morgen met de trein🚂🚂

27 February 2019

En dan nog vandaag. We gingen vandaag naar onze locatie tussen de thee plantages. Onderweg hebben we nog even een groentemarkt bezocht,ik weet nu welke ingrediënten ik nodig heb voor de curry’s,alles op de foto gezet en dan hopen dat de toko ze heeft!! Daarna nog een stop bij een tempel gemaakt,daar is Marco alleen met Hiran geweest,ik heb er even genoeg gezien,en vond de schoolkinderen die daar waren leuker om te observeren. Daarna door na onze locatie tussen de theevelden,echt weer een prachtige plek!! Helaas een beetje bewolkt, onderweg hadden we ook al een beetje regen gehad. Dus we verwachten dat het uitzicht morgen nog mooier zal zijn. We hebben wel een beetje een deja voux momentje,met het huis van Sarah. We hebben weer zo’n koloniaals megahuis ter beschikking,en er is net weer heerlijk voor ons gekookt!!! Zo maar vroeg naar bed om een beetje slaap in te halen,want we gaan morgen wandelen, hiken en fietsen en naar de theefabriek!!
Gister vroeg naar bed gegaan omdat we best wel moe waren,we lagen nog geen 5 minuten.....en horen iets wat we niet konden plaatsen,was jij dat? Nee jij?? Oke zaklamp aan.....zien we een muisje die een cracker aan het pakken was die we waren vergeten op te ruimen🤣🤣 Geen gezicht een muis met een cracker 4 keer zo groot,terwijl de muis zijn cracker at....dommelden wij weg 23.00 werd ik wakker van een geluid heel dichtbij,toch maar weer even kijken,en jawel daar was de olifant🙏🏻 snel Marco wakker gemaakt en zitten kijken.....voor onze boomhut liep die zo de bosjes weer in.... Maar we hoorden links ook gekraak wat langzaam steeds dichterbij kwam,besloten om geen zaklamp te schijnen want dat schrikt toch af.... En jawel na een half uur komt me daar toch een grote olifant de bosjes uit Marco ging halverwege de trap zitten met een breed schijnend licht....en daar stonden we dan,oog in oog met die olifant!!! Zo supervet!! Geen foto’s gemaakt alleen maar genoten😍😍🐘🐘

26 February 2019

En dan vandaag,we gingen om 8.00 op pad richting de Sigiriyarots ,daar waar vroeger een paleis op heeft gestaan. We gingen deze berg met 1860 treden beklimmen,in een temperatuur van 30+ Toen we aankwamen was het een grote toeristische attractie,ook kwa entree prijs(25,-pp) We hebben het gedaan,tenminste Marco tot helemaal boven en ik tot de leeuweklauwen,vond daar het dierenhospitaaltje misschien nog wel het leukste,onze gids had een aapje gevangen met een gebroken pootje,die daar werd geholpen,goed om te zien dat ze zo goed voor de aapjes zijn😁 Maar jammer dat het verder zo commercieel is! Daarna gingen we naar Polonnaruwa een oud tempelcomplex. Eerst de 3 die verder weg zatten met de auto,en daarna zijn we op de fiets gestapt om langs de rest te fietsen,en af en toe om even af te stappen en weer een complex te bekijken,was wel aardig,maar na de ‘Ankor Wat ‘overtreft er niks meer. Nu weer lekker in ons hangmatje!! Op naar morgen naar de thee plantages

25 February 2019

Het uurtje internet werkte niet,dus dan de volgende er gelijk maar achteraan.... Gister na ons zwembadje,wederom heerlijk gegeten in de buitenlucht met een kampvuur en wat solarverlichting,lekker primitief,houden wij van op vakantie!! Later in de avond rond 21.30 zijn we met 3 jongens van hier naar de openbare weg gegaan om olifanten te spotten,we hadden nog zoiets naar de weg?? Maar ach wie niet waagt wie niet wint....nou ditmaal werden we verrast,wat hebben we veel olifanten gezien,die gewoon naast de weg lopen en eten,en af en toe even op de weg komen om het verkeer te ontregelen,hier heel normaal maar voor ons een leuke gewaarwording !! Na een uurtje waren we weer terug en zijn we in onze boomhut gaan liggen,luisteren naar alle natuurgeluiden,om 3.00 werd ik wakker en hoorde ik een olifant eten,dus weer een poos op het balkon zitten genieten!! Helaas niet dichtbij genoeg om hem te kunnen zien.....wie weet komen ze vannacht dichterbij!!!
Vandaag hadden we een lange dag voor de boeg,we hadden besloten om toch vroeg te vertrekken ondanks dat we verder vandaag niks op het programma hadden staan. Maar we wisten waar we naar toe gingen en dat wilden we zeker een paar uur met daglicht meemaken. Rond 14.00 werden we door Hiran bij een weggetje afgezet en vanaf daar moesten we verder met een tuk tuk omdat er geen auto’s bij onze slaaplocatie kunnen komen. En daar was dan na een leuk ritje onze boomhut voor 2 nachten. En wat voor een boomhut,we liggen hoog genoeg zodat er geen olifanten bij ons kunnen komen,maar we hebben geen muren,alleen een klamboe voor de muggen......echt geweldig helemaal in de vrije natuur slapen!!! Op een plek waar de olifanten regelmatig langs de boomhut lopen. Hangmatjes ligbedden en een zwembadje!! Alles werkt verder allemaal op solar,te leuk!!! Als het goed is hebben we zo even een uurtje internet,dus schrijf ik morgen de rest van hier En nu hopen dat de olifanten vannacht komen🙏🏻

24 February 2019

Vanochtend om 6.30 gingen we naar de locale vismarkt,waar nog geen toeristen komen. We gingen daar een visje kopen met Nadesh,die we met de lunch bij hem thuis mochten opeten. Erg leuk om te zien hoe dit hele proces ging,vanuit de boot leggen ze alle vis die gevangen werd op een doek op de weg,dan gingen ze het sorteren,en dan op de markt werd het per op bod verkocht. Na de markt hebben we een palmyra village bezocht. Hier maken ze van alles van palmbladeren,ik heb het ook geprobeerd,en het begin ging best goed,maar kon het helaas niet afmaken zoals de mensen daar,wel een leuke tas gekocht,waar 3 dagen aan gewerkt is😅 Daarna hebben we bij Nadesh thuis geluncht,op de grond,met de rechterhand. Wederom heerlijk eten,maar op de grond is niet echt handig voor ons🤣 Daarna nog 2 dingen bezocht wat ik al niet meer weet,en als laatste zijn we naar het noordelijkpunt van Sri lanka geweest. En om de dag af te sluiten nog een ijsje gegeten en afscheid van Nadesh genomen. Morgen op naar de boomh

23 February 2019

Ons diner.....blog was bijna vol,en moet dit toch even omschrijven!! We hadden tussen de middag zelf een restaurantje gevonden waar we graag tussen de locals wilde gaan eten. Onze chauffeur Hiran(geen Hyrma) kwam ons ophalen bij het fort,en moest even wennen aan dat idee.maar nadat we beloofd hadden goed uit te kijken was het goed,en zette hij ons daar af. Toen we binnen kwamen moesten we in een vitrine aan wijzen wat we wilde,geen idee wat het allemaal was dus we hebben maar wat aangewezen. Toen werden we aan een tafel gezet,werden er 2 bananenbladeren neergelegd,en daar werd wat we uitgezocht hadden opgekwakt met nog wat pittige sausjes. En een anderhalve liter fles water erbij,en dan eten met je rechterhand,absoluut niet met links want dat is onrein dus gewoon zoals ze het hier doen,alsof we het al jaren zo doen Halverwege kwam er nog even een koe binnen kijken🤣 echt zo leuk,en wederom te lekker!! En dat allemaal voor 1,50😱 Daarna lopend terug naar het hotel....heerlijk daagje!!
Vanochtend zijn we met de trein naar Jaffna vertrokken,helemaal naar het noorden! We hadden de ‘sneltrein’ maar die gaat iets minder snel dan bij ons,en hobbelt iets meer,maar erg leuk om nu op deze manier te reizen!! Vanmiddag werden we naar een hindoe tempel gebracht,waar onze gids Nadesh van vandaag en morgen klaar stond. Met hem zijn we de tempel in gegaan en hebben hele duidelijke uitleg gehad,waardoor een tempel bezoek een keer leuk werd!! Ook nog een ceremonie meegemaakt,waar we ons voor het eerst ook niet ongemakkelijk bij voelden....dus met as stippen op ons hoofd weer verder op pad! Op de fiets door Jaffna heen,altijd leuk om zo in het verkeer mee te doen,wel ietsje hectisch🤣 Daarna zijn we naar een fort geweest ontworpen door de nederlanders,kreeg er een beetje Willemstad idee bij. Het was opgedeeld in 5 punten.....een holland,gelderland,zeeland,utrecht,en een friesland Erg grappig om daar even in Friesland te lopen🤣🤣 Over ons diner maak ik even een aparte blog...,te leuk

22 February 2019

Vanochtend kwam Hyrma,die Fries noemt Marco hem inmiddels🤣 ons weer ophalen om een stuk naar boven te gaan. Onderweg nog wat uitleg gehad over de rijstvelden die ze nu hier aan het oogsten zijn,dus mooi groen zijn ze dan niet meer,maar eerder een beetje dor geel. Na 4 uur rijden en een lunch stapten we over in een safariejeep,op zoek naar olifanten luipaarden en wat al niet meer.... We hebben 4 uur rondgereden en met de camera in de hand gespeurd naar de luipaarden,helaas lieten ze zich niet zien,vele verse sporen over de paden,maar geen luipaarden😢 Wel een olifant waterbuffel,vele aapjes,krokodillen ,varanen,en heel veel mooie verschillende vogels. Maar alleen al die spanning was na Afrika weer erg leuk!!!! Helaas niet met wat we zo graag wilden zien... Dus besloten dat we dat maar weer eens in een ander land moeten gaan proberen😉 Na de safari moesten we nog een klein uurtje rijden naar Anuradhapura,hier blijven we 1 nachtje,om vanuit hier morgen met de trein naar Jaffna te gaan!!?

21 February 2019

Na de markt gingen we een boottochtje maken door de Dutch kanaal,lang geleden gegraven door de nederlanders. Helaas zag je hier echt de enorme plastic vervuiling....ook verderop tussen de mangrove dreef het nodige plastic. Verder was het een heerlijk tochtje met links en rechts de vele vissers met hun kleurrijke bootjes. Ook hebben we nog een varaan van heel dichtbij gezien,die ik even van heel dichtbij op de foto ging zetten......had ik denk ik niet gedaan toen ze me daarna gingen vertellen hoe gevaarlijk die was🤭 Foto’s staan alleen op de camera.... Ook nog langs apeneiland gevaren,wat altijd leuk blijft!!! Na de boottocht werden we thuis uitgenodigd bij de eigenaar van de boot om thee te komen drinken,met een stukje zelf gebakken cake erbij! Na nog een rondje door Negombo te zijn gereden,werden we weer bij ons hotel gebracht. Na even bij het zwembad te hebben zitten relaxen zijn we weer zo’n heerlijke curry gaan eten!!! Voor heeeeel weinig,voor 6 euro hadden we gegeten en gedronken
Vanochtend werden we opgehaald door Hyrma om Negombo te verkennen. Eerst gingen we een rondje tempels doen,dus de omslagdoeken om als rok,want je mag er niet met blote benen en schouders in. Ook je slippers/schoenen moeten uit,al had ik halverwege de eerste tempel iets van bleeee even doorlopen na het zien rondrennen van de nodige (grote) kakkerlakken😝 We hebben 2 hindoe tempels en 1 rooms katholieke tempel bezocht. Bij de hindoe tempels zie je heel andere rituelen dan bij de katholieke. Daarna gingen we naar de vismarkt,waarbij we uit de auto gelijk roken waar we waren....hier deden ze op het strand de vis 2 dagen in de hete zon laten drogen,wat die sterke vislucht ook veroorzaakte. Op de markt werden vele vissen schoongemaakt en verkocht.blijft toch zo leuk om te zien!! Ernaast zat ook een markt met groente en fruit,hier hebben we een oranje kokosnoot gedronken. Die iets zoeter smaakt dan de gewone.

20 February 2019

En toen waren we in Sri Lanka!!! Na een prima vlucht,zonder oorpijn!! We werden op het vliegveld ontvangen met een mooie bloemenketting,en naar onze chauffeur Hyrma(als ik het goed heb🤔) gebracht. Hyrma blijft de komende 2 weken onze chauffeur. We zijn vanaf het vliegveld naar Negombo gebracht voor ons eerste hotel. Inmiddels was het 11.00 in de ochtend,en hebben we eerst even een paar uur geslapen.... Einde van de middag zijn we naar het strand gelopen,waar ze net de visnetten met man en macht,weliswaar op het gemakkie naar binnen aan het halen waren. Leuk om dat even te zien,en even later zie je ze op tafeltjes aan de straat liggen voor de verkoop!! Na nog een stukje langs het strand te hebben gelopen,onze eerste Sri Lankaanse curry gegeten! En dat is zeer zeker niet de laatste......wat was dat lekker!!!! Zo op tijd naar bed,en dan op naar morgen!!