Europe, Asia · 9 Days · 9 Moments · June 2017

Bezoek aan de EurIndian Academy in Bangalore

12 June 2017

Terug in Nederland de gelegenheid om terug te blikken op de reis naar India. Het was bijzonder om het werk van ECHO, Planet Hope en Mondriaan van dichtbij te mogen meemaken. Ik ben echt onder de indruk geraakt van de manier waarop deze drie partijen kinderen en jongeren door middel van opleiding een kans bieden om te ontvluchten aan hun uitzichtloze situatie en een toekomst op te bouwen. Dit gebeurt op een gestructureerde en duurzame manier. Ik ben er van overtuigd dat dit een effectieve aanpak is. Mondriaan is in dit partnerschap de partij die kennis en ervaring op het gebied van beroepsonderwijs en de opleiding hotelmanagement. Waarom doet Mondriaan dit? Vanuit de gedachte dat we in Nederland in een bevoorrechte positie zitten en de morele verplichting hebben om onze kennis er ervaring te delen, zodat kinderen in India in een kansarme situatie zich kunnen ontwikkelen en een toekomst op kunnen bouwen. Ik ben dankbaar voor deze ervaring! Einde van mijn blog, dank voor het volgen!

8 June 2017

Inmiddels weer terug in Nederland en eindelijk even tijd en rust om terug te blikken op de laatste dagen in India. Donderdagmiddag zijn we naar een steengroeve vlakbij Bangalore gegaan. Dit is werkelijk de meest mensonterende en uitzichtloze plek die ik ooit heb gezien. Mannen en vrouwen werken onder erbarmelijke omstandigheden aan het vullen van vrachtwagens met grind of stenen. Met dynamiet en vuur worden de rotsen los geknald of gebrand zodat de arbeiders stenen en grind in de vrachtwagens kunnen gooien. Hartstikke gevaarlijk dus. Dit is werkelijk moderne slavernij. Voor de arbeiders en hun kids is dit een uitzichtloze situatie. De arbeiders zitten volledig in de greep van de eigenaren en hun kinderen gaan vaak ook in de steengroeve werken. Daarom is het zo mooi dat op zo'n uitzichtloze plek Planet Hope zich ontfermd over kinderen van de arbeiders. Ze financieren de opleiding van deze kids zodat ze een basis krijgen om aan de ellende te ontvluchten. Prachtig werk van Planet Hope!
Donderdagochtend was voor de studenten het hoogtepunt van de week: de diploma-uitreiking! 28 studenten hebben hun diploma hotelmanagement ontvangen. Voor hen een goede basis voor vervolgopleiding of werk. Waar ze met het diploma een periode afsluiten is het tegelijkertijd ook de start van hun loopbaan. Tijdens de diploma-uitreiking hebben een aantal studenten opgetreden (zang, dans, muziek) en anderen hebben toespraak gegeven. Mooi om al dat talent te zien! Vervolgens hebben de studenten het diploma gekregen en daarna natuurlijk op de foto met het diploma! De studenten zijn stuk voor stuk enorm blij en dankbaar voor deze kans. Het heeft hen de hoop op een goede toekomst teruggegeven.

7 June 2017

Vandaag hebben we met de kids gesproken over hun plannen na het afronden van de opleiding. Morgen krijgen ze het diploma en na het volgen van deze opleiding in de hospitality kunnen ze doorstuderen of gaan werken. Een van de mogelijkheden is de Degree Course Hotelmanagement bij ECHO, de driejarige opleiding die dit jaar gestart wordt. Veel van de studenten gaan de uitdaging aan! Ook hebben we gewerkt aan hun zelfvertrouwen en houding. Ze hebben elkaar complimenten gegeven en deze opgeschreven, zodat elke student een A4 had vol met complimenten. Je zag de jongens en meiden gaan stralen en groeien bij het lezen van de complimenten die ze gekregen hebben. Daarna hebben we een oefening gedaan over hun ambities. Die ambities hebben ze gepresenteerd aan de groep. De groep heeft hen feedback gegeven op de wijze van presenteren en hun houding. Dat pakten ze prima op. We hebben ze geadviseerd over stemvolume, oogcontact maken, rechtop staan. Ook hier zag je ze groeien. Topdag!

5 June 2017

Vandaag hebben de studenten de eerste praktijkexamens gedaan. Jan heeft na een kort maar zeker leerzaam college over Housekeeping die examens beoordeeld en Cindy en ik hebben de examens Frontoffice opgepakt. De ervaring van het praktijkexamen Frontoffice bij Toerisme en Recreatie van een paar weken geleden kwam vandaag goed pas (dank aan ADA en DEU!). We hebben in een rollenspel een check-in bij een hotel gesimuleerd: de student aan de frontoffice, Cindy de hotelgast en ik als beoordelaar. Later op de middag in de tweede sessie had ik een dubbelrol als gast en beoordelaar. We hebben het de studenten moeilijk gemaakt met situaties zoals overboeking van hotelkamers, reserveringen die niet goed waren doorgekomen en kamers die nog niet gereed waren. Maar met de kennis uit de opleiding en de ervaring uit de stage hebben ze zich uitstekend gered. Ik heb de kids vorig jaar juli tijdens onze vakantie gezien en ze zijn in 1 jaar enorm gegroeid. Geweldig om dat te zien!
Ook vandaag hebben we examens beoordeeld, alle studenten hebben nu de praktijkexamens afgerond. De dag van vandaag leek dus op die van vandaag. Dat ga ik dan ook niet beschrijven. Dit is een mooie gelegenheid om stil te staan bij de culinaire prestaties van de boys en girls. Vanaf het moment dat we hier zondagavond arriveerden zijn we verwend met heerlijke ontbijtjes, lunches en diners. Op de foto's een korte samenvatting van de gerechten en menu's: uit de Indiase, Europese en Chinese keuken. Zo heb ik dus voor het eerst in mijn leven pinguïn gegeten. Geen echte pinguïn natuurlijk maar gemaakt van wortel, een kaasballetje en olijven! Verder ben ik bij het ontbijt getrakteerd op dosa, een zuid-Indiase delicatesse. Dit was het favoriete ontbijt van madhavie en mij tijdens onze vakantie in India vorig jaar. De kwaliteit van het eten is echt indrukwekkend, het toont nogmaals aan hoeveel de studenten geleerd hebben en dat ze hiermee verder kunnen in hun loopbaan!

4 June 2017

Na een reis van 18 uur zijn we aangekomen in Bangalore. En wat een ontvangst hebben we gekregen! Alle studenten van de opleiding waren aanwezig. Ze hebben ons bij de frontoffice ingecheckt, naar onze kamers gebracht en vervolgens een geweldig diner voorgeschoteld. Vandaag hebben de studenten zelf het diner samengesteld, de gerechten bereid en geserveerd. Ik heb deze studenten ook in juli 2016 ontmoet, toen zij net waren gestart met de opleiding. Zij hebben stuk voor stuk een enorme groei doorgemaakt, indrukwekkend. Hun stageperiodes zitten er op, sommigen hebben zelfs al een baan aangeboden gekregen bij het Hilton in Bangalore. Morgen gaan we de examens beoordelen en daarnaast ook een check doen op het verloop van het examen. Zodat we de school feedback kunnen geven op de examenprocessen. De studenten gaan in vijf groepen de examens frontoffice, housekeeping, koken en serveren doen. Morgen een verslag van de eerste examens! Groeten uit India!
De vlucht van Schiphol naar Abu Dhabi is goed verlopen, we zijn veilig geland. In het vliegtuig nog live naar de tweede helft van de Champions League finale kunnen kijken! Nu een lange tussenstop in Abu Dhabi van 8 uur. We hebben er voor gekozen om op het vliegveld te blijven omdat er in verband met de ramadan nergens eten en drinken te krijgen, met uitzondering van het vliegveld. Het wachten en het wachten zit er bijna op, nu nog vier uur vliegen naar Bangalore. Tot morgen!

3 June 2017

Vandaag vertrek ik naar Bangalore in India! Ik ga de EurIndian Academy in Bangalore bezoeken. Dit is een school van de Indiase NGO ECHO, ondersteund door de Nederlandse NGO Planet Hope. Op deze school krijgen kansarme jongeren uit sloppenwijken een opleiding hotelmanagement. Ze lopen tijdens de opleiding stage bij 5-sterrenhotels in Bangalore. ECHO werkt samen met deze hotels. Voor de studenten aan deze opleiding is dit een lifechanging opportunity! Samen met Paul van Planet Hope en Cindy en Jan van ROC Mondriaan gaan we op de school examens beoordelen en de school adviseren over het opzetten van een vierjarige opleiding. Het is een bijzondere kans om aan dit geweldige initiatief een bijdrage te mogen leveren! Op de foto zie je Cindy, Paul, Jan en ik. We vliegen vanavond naar Abu Dhabi en na een lange tussenstop door naar Bangalore. Zondag komen we aan in India. In dit blog zal ik het thuisfront op de hoogte houden van mijn belevenissen. Morgen vanuit Abu Dhabi mijn volgende post!