Netherlands, Peru, Bolivia · 382 Days · 25 Moments · July 2016

De reis van Mandy door Peru, Bolivia & Chili

7 August 2017

Dag 27 & 28: pff Gisteravond zijn we van Santiago (chili) naar Lima (Peru) gevlogen. Dit was 4 uur vliegen. Halverwege werd ik niet lekker en na een paar keer naar de wc te zijn geweest, moest ik ook spugen. Dit hield helaas niet op en ik liep helemaal leeg. Die nacht kreeg ik koorts en kon ik niet stoppen met trillen. Omdat het vanmorgen niet beter ging, zijn we naar de eerste hulp gegaan. Hier hebben ze me aan het infuus gelegd om ervoor te zorgen dat ik vocht, zouten e.d. binnen zou krijgen. Ze denken dat ik een maaginfectie heb en daar heb ik dan ook medicijnen voor gehad. We hebben een extra hotel geboekt zodat ik kon gaan slapen en het gaat nu al wel wat beter. Over 4 uurtjes gaat onze vlucht, dus hopen dat dat een beetje gaat. Morgenavond om 7 uur zijn we weer in Nederland. Tot van de week 😘

Dag 26: Santiago Vanmorgen zijn we met de bus naar Calama gegaan en hier hebben we een taxi naar het superkleine vliegveld genomen. Het vliegtuig vloog laag waardoor we een prachtig uitzicht hadden op de bergen van Chili. Aangekomen in Santiago hebben we een taxi genomen naar ons appartement die heel groot en luxe is. We hebben onze spullen neergegooid en zijn naar de Mac gelopen voor een burgertje. Daarna zijn we naar Plaza de Arma gegaan waar verschillende mooie en beroemde gebouwen aan staan. Daar aangekomen zagen we dat het feest was met een optocht van muziek en dansers. Heel gezellig en leuk! Vervolgens zijn we nog naar Santa Lucia gelopen. Dit is een fort in een park met een geweldig uitzicht op de stad. Omdat we ontzettend verlangen naar 'normaal' eten zijn we naar de supermarkt gegaan om zelf te kunnen koken. We hebben heerlijke macaroni gegeten! Kan niet wachten tot er over vier dagen weer Hollandse kost voor m'n neus staat. Nu lekker slapen in ons zachte en warme bedje ?

Dag 25: San Pedro Iedere dag van deze reis hebben we iets gedaan, regelmatig zelfs heel intensief. Vooraf hadden we dan al besloten om een dag helemaal niets te gaan doen, dat was vandaag. We hebben uitgeslapen, in de zon gezeten, spelletjes gedaan en ik heb mijn derde boek uitgelezen. 'S avonds hebben we ons toch maar in onze kleren gehesen en hebben 3 meter gelopen naar het restaurant aan de overkant. Helaas was dit echt niet te eten. Afgezien van het eten was het een heerlijke, echte vakantiedag β˜€οΈπŸͺπŸ“š

3 August 2017

Dag 24: San Pedro de Atacama Vanmorgen zijn we laat gaan ontbijten en daarna heb ik heerlijk in het zonnetje mijn boek uitgelezen. In het dorpje zijn we gaan eten en daarna moesten we ons melden voor de trip. We zijn naar de maanvallei gegaan. Hier zijn we eerst door grotten geklommen en gekropen. Het waren rotsen van voornamelijk zout en dat zag er heel gaaf uit! Daarna zijn we over de rotsen gelopen met een mooi uitzicht op de vallei en de vulkanen. Ook konden we Bolivia en ArgentiniΓ« zien liggen. Indrukwekkend om te zien hoe hoog, groot en robuust het landschap is. Als laatst zijn we naar een uitzichtpunt gegaan om de zonsondergang te bekijken. Nu zitten we in een gezellig tentje bij de haard en wachten we op onze pizza πŸ•

2 August 2017

Dag 23: Salar - Chili Na een ijskoude nacht in een dorm, werden we vanmorgen allemaal een beetje bluuhh wakker. Gelukkig mochten we rustig ontbijten en gingen we rond half 8 weg. We hebben nog een blik geworpen op de laatste prachtige meren, wat een top tour was dit zeg! Daarna zijn Levi en ik afgezet bij de grens van Chili. Deze grensovergang duurde natuurlijk weer even en rond 12 uur werden we met onze backpackjes op straat gedropt. We zijn even ergens gaan eten en daarna begon de jacht naar een goed hostel. Uiteindelijk hebben we er eentje een stukje buiten het centrum gevonden. Eenmaal in het hostel zijn we lekker rustig foto's uit gaan zoeken, dingen gaan regelen enz. Want we hadden na 3 dagen weer wifi. Het is hier gelukkig een stukje warmer en zo'n 2km lager waardoor het een stuk aangenamer is. We zijn net terug van een goede en welverdiende maaltijd en zitten nu even te kaarten. πŸ‘‹πŸΌ
Dag 21: Salar de Uyuni We hebben een tijdje geen wifi gehad, dus vandaar de verlate journi's. Vanmorgen zijn we met Marieke, Jeroen en twee anderen in een 4x4 gesprongen om aan onze 3-daagse trip te beginnen. We zijn gestart bij het treinkerkhof. Daarna zijn we naar de zoutvlaktes gegaan. Dit was heel bizar om te zien en om overheen te rijden. Superwitte ondergrond met een helderblauw luchtje πŸ‘Œ Het was alleen wel heel koud. Midden in de zoutvlaktes kwamen we bij een eiland vol met reuzencactussen. Ook dit was heel bijzonder om te zien. 'S avonds hebben we in een hostel geslapen die compleet gemaakt was van zout. Een unieke en koude ervaring!

Dag 20: Sucre - Uyuni Vanmorgen zat het een beetje tegen en moesten we allerlei dingen regelen waar ik jullie niet mee zal vermoeien. Gelukkig hadden we pas om half 1 de bus naar Uyuni. Deze bus was met een overstap in Potosi. Gelukkig hadden we prachtige uitzichten wat de lange reis een beetje dragelijk maakte. Om 8 uur kwamen we aan in Uyuni. We zijn snel wat gaan eten en hebben daarna een drankje gedaan met Marieke en Jeroen. Met hen gaan we de komende drie dagen weer gezellig om stap 😁😊

29 July 2017

Dag 19: Sucre Vanmorgen zijn we in het vliegtuig gestapt naar Sucre vanuit La Paz. Gisteren schreef ik dat La Paz de hoofdstad van Bolivia is, maar dat is blijkbaar de fout die veel mensen maken. Sucre is de hoofdstad en dit willen ze maar al te graag bewijzen. Op foto 2 is dan ook het vrijheidsgebouw te zien. Na de onafhankelijkheidsverklaring is in dit gebouw Sucre als hoofdstad gekozen. Dit terwijl La Paz veeeel meer inwoners heeft. Sucre staat bekend om de witte gebouwen. Het voelt een beetje Mediterraans aan en het ziet er heel mooi uit. Grote, witte kathedralen en kerken vind je op zowat iedere hoek. Toen we aan het wandelen waren, kwamen we een ontzettend grote markt tegen waar je makkelijk kon verdwalen. We hebben geluncht in een Nederlands tentje met een patatje flip en bitterbalen. Stiekem best lekker πŸ™ˆ Verder hebben we de was gedaan en bustickets voor morgen geregeld. Al met al is Sucre een prachtstad en is het jammer dat we morgen alweer doorgaan 🚎

28 July 2017

Dag 18: Copacabana - La Paz Vanmorgen hebben we laat ontbeten en uitgecheckt en zijn we lekker in het zonnetje gaan zitten. Om half 2 ging onze bus richting La Paz, de hoofdstad van Bolivia. Een stad met wel 2,7 miljoen inwoners! Immens groot dus. Onderweg naar de stad toe was het uitzicht weer verbluffend. Alleen beetje jammer van de vieze ramen van de bus... halverwege moesten we met een pondje naar de overkant en zelfs de bus werd per water overgebracht. Aangekomen in La Paz zagen we dat we een hele grote, mooie en luxe kamer geboekt hadden. Heel gaaf! De jongen achter de receptie raadde ons een restaurant aan. Wij daarheen.... komt hij 2 minuten later binnen huppelen als kok πŸ˜‚ Maar hij heeft goed voor ons gekookt hoor. Zo terug naar onze grote kamer en een paar uur slaap pakken. Morgen vliegen we naar onze volgende locatie ✈️

27 July 2017

Dag 17: Eilanden Vandaag zijn we met een superslome boot naar Isla del Luna en Isla del Sol (maaneiland en zoneiland) gegaan. Hier zou de Inca cultuur zijn ontstaan. Het mooiste gedeelte van het eiland konden we niet op, omdat de stammen onderling ruzie hebben en dingen op aan het blazen zijn met dynamiet. Al met al duurde het varen erg lang en viel het een beetje tegen wat we te zien kregen. Op het tweede eiland besloten we dan ook lekker op een terrasje te gaan zitten. Toch nog een prima dagje ondanks de tegenvallende excursie. We kwamen rond 5 uur terug en zijn meteen gaan eten, dit was super ranzig. Nu liggen we lekker te lezen/puzzelen. Het klopt trouwens dat de journi's er wat later opstaan. De wifi werkt hier niet goed.

26 July 2017

Dag 16: Copacabana Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en zijn we daarna de stad in gegaan. Copacabana ligt aan het Titicaca meer. Dit is het hoogstgelegen meer ter wereld (3800 meter) en de grootste van Zuid-Amerika. We zijn eerst naar de kathedraal geweest. Dit leek erg op een gebouw uit het Midden-Oosten, heel mooi! Daarna hebben we een taxi gepakt naar een dorpje wat gemaakt is aan de hand van Inca ruïnes. Ook zijn we naar een havenstadje gegaan. Onderweg konden we genieten van prachtige uitzichten over het meer en kreeg ik zweethandjes omdat we flink wat keren vlak langs de afgrond reden. Toen we weer terugkwamen, zijn we voor de tweede keer deze vakantie bij de politie beland. Deze keer omdat de taxichauffeur veel meer geld vroeg dan van tevoren afgesproken was. Uiteindelijk heeft de politie ervoor gezorgd dat we op een bedrag in het midden uitkwamen. 'S avonds hebben we heerlijk verse forel gegeten 🐟 al met al weer een zeer geslaagde dag!

25 July 2017

Dag 15: on the road Gisteravond om half 11 gingen we de nachtbus in. Met amper slaap kwamen we om half 7 in Puno aan. Om 7 uur reden we weer verder, maar konden na 10 minuten niet meer verder doordat stakende leerkrachten de weg hadden afgezet. Terug naar het busstation dus. Ons werd verteld dat we om 1 uur weer de weg over konden. Om de tijd te overbruggen zijn we met 2 Aussies en een Canadees Puno ingegaan. Het stadje was oke, maar niet bijzonder. We hebben wel een heerlijke salade gegeten in een tentje met een Nederlandse eigenaar. Om 1 uur reden we verder naar de grens van Bolivia. Hier kwamen we om 3 uur aan. Meennnnn wat ging het bij immigratie zo traag als dikke stront zeg. Pas om 5 uur zaten we weer in de bus en om half 6 waren we in ons hostel in Copacabana. Heel wat uurtjes gereisd dus! Het is hier trouwens 1 uur later dan in Peru, dus nog maar 6 uur tijdsverschil met NL. Nu snel wat eten, douchen en naar bed. Ik ben namelijk total-loss.

24 July 2017

Dag 14: secred valley of the incas Vanmorgen werden we om half 9 opgehaald om een aantal heilige plekken van de incas te bekijken. Eerst zijn we naar Pisac market en Pisac ruins gegaan, een oud dorpje van de incas. Na de lunch hebben we Ollantaytambo en Chinchero bezocht. Het was prachtig allemaal en ondertussen zijn we inca-experts πŸ˜‚ 'S avonds hebben we een lekkere burger gegeten, omdat deze gisteren ook zo lekker was πŸ™ˆπŸ˜Š Ik zie dat de verhalen een beetje door elkaar staan, ik weet niet hoe dat komt en krijg het helaas ook niet goed. Vanavond om half 11 hebben we de nachtbus naar Bolivia. Dit betekent dus ook dat we de grens over moeten. We hopen dat dit een beetje soepeltjes verloopt en dat we goed kunnen slapen. Ciao 😘

22 July 2017

Dag 11: Machu Pichu Vanmorgen hebben we met Marieke en Jeroen een stevig ontbijtje gehaald bij een Franse bakker en daarna zijn we aan onze tocht naar de Machu Pichu begonnen. Rond 12 uur zijn we erin gegaan en we vonden het meteen fantastisch! Wat was dit super indrukwekkend!! Eerst hebben we MP van bovenaf bekeken en daarna zijn we er ook doorheen gelopen. Dit met uitleg van een gids. Gelukkig werd ons uitzicht niet beperkt door het vuur. Dit was overigens wel heel dichtbij gekomen en woedde aan de andere kant van de berg. 'S avonds hebben we echt heeeeerlijk gegeten! Zo'n beetje voor de eerste keer hier. Het is hier nu 22:45 en we zitten in een (stilstaande) trein richting het dorpje waar we opgehaald worden met de auto om naar ons hostel te gaan. Morgen gaan we dus flink uitslapen, want dit gaat wel nachtwerk worden!

20 July 2017

Dag 9: Cusco Vannacht in de nachtbus gezeten naar Cusco en dit was een flinke wilde rit! Cusco is een plaats in de bergen op 3350 meter hoogte. Je lichaam moet hier flink aan wennen, dus het is belangrijk rustig aan te doen. Zo heb ik wat last van ademtekort en Levi heeft hoofdpijn, maar dat is beide heel normaal. Vanmorgen hebben we dus nog even geslapen en toen zijn we de stad in gegaan. Er zijn veel mooie gebouwen en uitzichten. Tussen het lopen door hebben we lekker een biertje gedaan in een Ierse pub. In de middag hebben we veel dingen geregeld voor de komende dagen. Omdat we niet ontzettend veel tijd hebben en veel excursies ook super duur zijn, hebben we keuzes moeten maken in wat we wel en niet gaan doen. We gaan zo lekker een hapje eten en nog wat dingen uitstippelen aangezien we thuis echt niets voorbereid hebben. Dan onze tas inpakken voor morgen en lekker slapen.

19 July 2017

Dag 8: Arequipa Vanmorgen werd ik gelukkig een stuk fitter wakker. Wel nog wat buikpijn, maar dat mag de pret niet drukken. Het eerste wat we gedaan hebben is aangifte gedaan voor mijn telefoon. Super balen dat ie weg is, maar laat m'n vakantie er niet door verpesten. Hoop alleen wel dat er een nieuwe klaar ligt als ik thuis kom πŸ™ˆ We hebben het vandaag rustig aangedaan, omdat ik nog niet topfit was. Na het politiebureau hebben we een lekker fruitsapje gehaald en daarna zijn we weer door de stad gaan wandelen. De hofjes en de kleuren blijven prachtig! Ook kwamen we erachter dat als je bepaalde deuren doorgaat, er een heel gangenstelsel van shops achter zit. We hebben hier leuke souvenirtjes gescoord. Levi was al een paar weken niet naar de kapper geweest, dus vond ik dit de uitgelezen kans voor een knipbeurtje. Een grote sensatie natuurlijk! Nu zitten we in een organisch tentje en krijgen we straks superhealthy#fitgirl eten. Ik ben benieuwd! Straks weer de nachtbus in. Laterzz

18 July 2017

Dag 7: colca de canyon Gisteravond gingen we vroeg slapen, maar ergens rond 8 uur werd ik wakker van een aardbeving! 6,4 op de schaal van richter. Levi sliep er uiteraard gewoon doorheen. Om 02:45 werden we opgehaald om naar colca de canyon te gaan met hele diepe valleien. Super mooi om te zien! Op de eerste foto zie je een actieve vulkaan. Ook hebben we condors gespot. Deze vogels zijn ontzettend groot en mooi om te zien. We hadden heel veel geluk, want we zagen er wel 10 tegelijk. Ook ben ik op de foto geweest met een alpaca in mijn alpacatruuuii ❀️ (die alweer stuk is πŸ˜‚). Rond de lunch werd ik ziek. Ik moest spugen en in de stress ben ik vergeten op mijn telefoon te letten. Deze is helaas weg en de reden dat deze journi zo laat pas online staat. Ik heb nog 5 uur moeten volhouden voordat we terug waren is ons hostel, was echt afzien! Nu voel ik me gelukkig weer wat beter en kunnen we weer gaan genieten!

17 July 2017

Dag 6: Arequipa Vannacht 14 uur in een nachtbus gezeten naar Arequipa op 2300m hoogte. De weg hierheen was al prachtig! We zijn omringd door vulkanen en bergen. We zijn even de stad ingelopen en kwamen uit bij een kathedraal met een parkje ervoor (foto 1: men is hier katholiek). Daarna hebben we een excursie voor morgen geboekt en de bus voor over 2 dagen geregeld. Daarna zijn we een rondje door de stad gaan lopen. Het is een hele kleurrijke stad met veel mooie en oude gebouwen. Heel tof om te zien. We hebben lekker geluncht op een dagterras met uitzicht op de bergenπŸ‘Œ. Toen we terug kwamen in ons hostel was de wc verstopt door Levi's wc-papier. Het stroomde zelfs de badkamer uit. We liggen nu te wachten op een ontstopper πŸ˜‚. Verder hebben we de was geregeld en boodschappen gedaan voor de komende dagen. Vanavond proberen we heel vroeg naar bed te gaan, want voor onze excursie morgen worden we 02:45 (ja, 's nachts!) opgehaald 😱

16 July 2017

Dag 5: Paracas Vanmorgen zouden we om kwart voor 7 opgehaald worden. Wij stonden er met ons goede gedrag ruim op tijd, maar de beste meneer kwam pas om half 8 opdagen. Hij heeft ons naar Paracas gereden, een havenstadje. Hier hebben we eerst ontbeten. Ook heb ik een extra vest gekocht, omdat het hier flink koud kan zijn. Eentje met alpaca's, foto's volgen πŸ˜πŸ˜‚ We hebben een boottocht gemaakt naar Islas Ballestas. Dit is een eiland met een zeer bijzonder ecosysteem. Er zijn diersoorten en begroeiingen die er niet horen te zijn. Zo hebben we zeehonden, pinguΓ―ns en vogels uit Antartica gezien. Heel bijzonder! Onderweg zagen we een Nasca-lijn. Deze tekening is ergens voor Christus gemaakt, maar ze weten niet precies wat het betekend. Na deze tocht zijn we naar een National park gegaan. Hier stikte het van de pelikanen en de mooie uitzichten! Ook hebben we hier flamingo's gespot. Een hele geslaagde dag dus! Nu wachten we op onze pizza en stappen we over 2 uurtjes in de nachtbus.

15 July 2017

Dag 4: Ica Vanmorgen hebben we heerlijk rustig aan gedaan. Ontbeten, spelletje gedaan en een uur of 2 in de zon gezeten bij het zwembad. De jetlag is nu aardig weg πŸ‘ In de middag hebben we een jeeptour door de woestijn gemaakt. Dit was onwijs gaaf! Tussendoor mochten we ook sandboarden, dit was heel tof om te doen. Ik ben alleen halverwege afgehaakt, omdat ik door het zand in mijn bh ineens cup F had πŸ˜‚ De ondergaande zon was super mooi en vanuit de woestijn hadden we een goed uitzicht op de oase. Morgen gaat om kwart over 6 het wekkertje, dus wij gaan zo lekker slapen βœ‹πŸΌ

14 July 2017

Dag 3: Lima-Ica Gisteravond zijn we veel te vroeg in slaap gevallen waardoor we vanmorgen super vroeg wakker waren. Om 9 uur zijn we in de bus gestapt en rond half 2 waren we bij ons hostel in Ica. Dit is een provincie die omringd wordt door de woestijn. We zijn meteen naar Huacachina gegaan. Dit is een oase midden in de woestijn, super mooi om te zien! Hier hebben we gelijk onze excursies voor de komende twee dagen kunnen boeken. Ook heb ik een armbandje laten maken, bizar hoe snel ze dat doen. Het vervoer hier is een soort tuktuk met motor (zie foto). Het weer in Ica is een stuk beter dan in Lima, zo'n 23 graden. Rond 6 uur gaat de zon onder en dan is het wel gelijk koud. Wederom proberen wakker te blijven zodat we niet weer om 3 uur wakker worden. Toedelsssss

13 July 2017

Dag 2: Lima Na een ontzettend lange reis kwamen we vanmorgen rond 6 uur aan in Lima. Meteen zagen we waarom mensen ons hadden afgeraden een auto te huren, wat een chaos! Ons hostel zit in Miraflores, een upper class wijk. Nadat we even op bed hadden gelegen, zijn we de stad ingegaan. We hebben bustickets gekocht voor de komende dagen en daarna zijn we naar de boulevard gelopen. Hier hadden we mooi uitzicht op de cliffs en de baai. Ook kon je hier shoppen en lekker eten. Verder hadden we niet veel gepland voor vandaag, omdat we nog een aantal dingen moesten regelen en moe zijn van de vliegreis. Het is hier nog geen half 7 en we liggen al uitgeteld op bed. Hopen dat we een beetje kunnen slapen vannacht, want morgen reizen we alweer door.

12 July 2017

Dag 1: 12-07 Ready to go! Amsterdam-Madrid-Lima βœˆοΈπŸŒŽπŸ”πŸ₯‚πŸ Nog even de lange vluchten overleven. Morgen rond 6 uur in de ochtend komen we aan in Lima. Tijdsverschil is 7 uur, dus in NL is het dan 1 uur.

23 May 2017

Dag 13: Cusco Vannacht kwamen we ontzettend laat thuis, omdat er niemand op ons stond te wachten toen we eindelijk met de trein aankwamen. Uiteindelijk hebben we een taxi gepakt en dit geld vandaag terug geeist van de travelagency. Vanmorgen hebben we dus heerlijk lang uitgeslapen en geluierd. Pas rond 1 uur gingen we de deur uit, ik met heel veel spierpijn van gisteren.... We hebben even wat gegeten en toen zijn we met een bus een tourtje gaan doen. We zijn naar wat uitzichtpunten gegaan en hebben inca bouwwerken gezien voor o.a. offers en meteorologische instrumenten. 'S avonds hebben we weer met Marieke en Jeroen afgesproken en hebben we heerlijk gegeten. Op de terugweg hebben Jeroen en ik nog even een prachtige muts gekocht voor als we naar de zoutvlaktes gaan. Veel warme kleren hebben Leef en ik namelijk helaas niet meegenomen...

21 July 2016

Dag 10: Agua Calientes Gisteravond hebben we tijdens het boeken van Machu Pichu een leuk stel ontmoet waarmee we deze twee dagen doorbrengen. Vanmorgen zijn we opgehaald door een busje en daarna met z'n vieren in de trein gestapt richting het stadje vlakbij Machu Pichu. De treinreis was ontzettend mooi! We zitten nu tussen de bergen in een soort oerwoud gebied. Toen we aankwamen zijn we het dorpje ingegaan en hebben we wederom souvenirtjes gekocht. 'S avonds zijn we gezellig uiteten gegaan met Jeroen en Marieke. Vanavond slapen we hier en morgen gaan we naar de MP. Er is brand hier in de buurt, 10 km bij MP vandaan. We zien de rookwolken hier, dus hopen niet dat dit morgen ons zicht gaat verpesten. Nu gauw slapen, want morgen wordt een intensieve en lange dag.