Europe, Africa · 21 Days · 25 Moments · July 2018

De reis van Maaike en Bieke door South Africa

28 July 2018

Veilig geland in Addis Ababababa! Nog een vlucht van 9u te gaan and we’re backkkk 😉

27 July 2018

Dag 18: laatste dag! De ochtend begon onzeker aangezien we nog niet wisten of we de Tafelberg konden beklimmen vanwege het mindere weer. Maar we hebben al zoveel chance gehad afgelopen weken dat dit er ook wel nog bij kon! Vol goeie moed startten we onze tocht van 3km naar een hoogte 1085 m!! Na 1u30 (recordtijd volgens Sam, de meesten doen het in 2u!!!) kwamen we aan en werden we beloond met een prachtig zicht! Helaas moesten we ook weer naar beneden (ging gelukkig net iets vlotter dan het klimmen). In de namiddag zijn we dan nog naar Bo-Kaap gegaan om gekleurde huisjes te spotten. ‘s Avonds zijn we met de ganse groep opnieuw naar de foodmarket gegaan om nog eens allemaal samen te eten (en te drinken - duuh). Sam heeft ons dan nog meegenomen naar een van de lokale ‘clubs’ waar we nog wat gedanst (en gedronken - duuh) hebben! Het was een superleuke afsluiter van een geweldige reis!!! Weetje van de dag: wij willen niet naar huis 😥😥 Xoxo

26 July 2018

Dag 17: Deze ochtend reden we met de greenmachine naar Houtbay, een gezellig haventje waar we de tijd kregen om souvenirs te kopen. Daarna reisden we verder naar Kaap de Goede Hoop en wandelden naar het meest zuidwestelijk punt van het Afrikaans continent. Het uitzicht was zeker de moeite waard! Na onze wandeling was het tijd voor ontspanning. Iets wat je zeker niet mag missen als je in Zuid-Afrika bent, een winetasting natuurlijk! 2 witte en 3 rode wijnen mochten we proeven met heel uiteenlopende smaken. ‘s Avonds aten we voor de allerlaatste keer met de ganse groep samen. Weetje van de dag: 170 km van het meest zuidwestelijk punt van Afrika komen de Indische en de Atlantische oceaan samen. Het water van de eerste voelt eerder warm aan en de tweede eerder koud. Doei!!

25 July 2018

Dag 16: vertrokken richting Kaapstad, onze eindbestemming (nooooo!). Weer een lange rit in de greenmachine maar onderweg wel nog eens gestopt bij de pinguïns in Betty’s Bay, schattige beestjes! Ook hebben we dassies en een paar vreemde vogels gespot. Paar uur later kwamen we dan toe in de hoofdstad, weliswaar met een beetje file (jawel, dat kennen ze hier dus ook!). Onderweg hebben we al de Tafelberg gezien in de wolken (hopelijk vrijdag mooie lucht)! Nu zitten we iets te drinken in een foodmarket met gezellige Afrikaanse muziek. Het einde komt jammer genoeg in zicht... Weetje van de dag: de eitjes van de pinguïns worden door zowel het vrouwtje als mannetje gebroed (slimme beesten!!), dit doen ze door een stukje naakte huid onder hun buik die enkel tevoorschijn komt tijdens het broeden! Tot heel snel (jammer genoeg!) xxxx

24 July 2018

Dag 15 al, het doet raar om dit te schrijven, maar onze laatste dagen gaan in (zo jammer!!) Deze ochtend was echt fantastisch! We zaten nog geen kwartier op de boot om Walvissen te spotten en het was al zo ver. Wel 6 bultruggen hebben we gezien, van heel dichtbij zelfs. Zo imposant! Nadien zagen we ook heel wat zeeleeuwen op de rotsen. Er zaten er wel duizenden. Sommigen deden zelfs kunstjes 😅. Nadien reisden we verder naar onze lodge en kregen we vrij om het stadje wat te verkennen. ‘s Avonds gingen we op restaurant. Maaike testte de Zuid-Afrikaanse dieren uit. Zebra, impala, koedoe en springbok stonden op het menu en ja, ze waren echt lekker! Weetje van de dag: Walvissen spuiten hete lucht afkomstig van hun longen die direct verneveld bij het naar buiten komen om zo te ademen. Kusjes xxx

23 July 2018

Dag 13: Meer dan 580 km stond op het programma wat dus wil zeggen: vroeg opstaan en een ganse dag in de truck! We passeerden langs de geboorteplaats van Nelson Mandela en het dorp waar hij is opgegroeid (zie foto’s). ‘s Avonds konden we in het hotel genieten van lekkere winterse kost. Weetje van de dag: als zonnecrème gebruiken de Pondo en Konza stammen een soort van klei gemaakt van witte of rode steen ofwel as waarmee ze hun hele gezicht bedekken. Slaapwel xxx
Dag 14: dag vol adrenaline! ‘s Morgens zijn we onze dag gestart met een wandeling naar de brug over de Storms River in Tsitsikamma Coastal National Park. Die brug was 77m lang en hing op 7m hoogte (niets in vergelijking met wat er volgt!). Daarna hebben we gelunched met zicht op zee, niet te veel natuurlijk want de stress begon op te komen. Rond 16u was het zo ver: tijd voor onze bungee jump!! Eerst moesten we nog een lange 200m stappen op de Bloukrans brug. Daar aangekomen was er een super chille sfeer met luide muziek, dansende Afrikanen en veel lachende gezichten waardoor we direct veel meer op ons gemak waren! De sprong was zalig (grootste adrenalinekick ever!!)! Na wat bengelen boven het water werden we terug omhoog getrokken (dat moest geen minuut langer duren want het bloed zat in ons hoofd). Zo blij en trots dat we gesprongen hebben!! We zijn nog steeds aan het nagenieten ☺️☺️ Weetje: de bungee jump was 216m hoog en is daarmee de hoogste jump ter wereld vanaf een brug!! Kus

21 July 2018

Dag 12: De dag begon met een Zuid-Afrikaans dansoptreden van de lokale kinderen. Ze deden allen keihard hun best en het resultaat mocht er zeker zijn. Daarna volgde een stevige ochtendwandeling langs de Wild Coast waar we opnieuw dolfijnen gespot hebben (joepieee!). Nadat we een aantal kilometer gestapt hadden, konden we ‘genieten’ van een plons nabij de watervallen. Genieten tussen aanhalingstekens want het water was echt ijskoud!! ‘s Middags hebben we van het mooie weer geprofiteerd aan het strand, weliswaar met een wijntje. Er was zelfs een bodyboard ter beschikking waarmee Maaike en ikzelf ons rot geamuseerd hebben. Precies terug 10 jaar oud! Weetje van de dag: dolfijnen kloppen eerst sardienen dood met hun neus vooraleer ze ze opeten. Knuffels en kusjes 😘

20 July 2018

Dag 11: opnieuw een dag in de ‘green machine’ richting Wild Coast! Deze keer mocht ik (Maaike) Sam vergezellen vanvoor in de truck. We zijn heel veel dorpjes gepasseerd waarbij we met onze neus op de feiten werden gedrukt hoe arm sommige mensen nog zijn.. Sam had ons gewaarschuwd voor de hobbelige wegen die ons nog te wachten stonden en uiteindelijk was het zo ver. Ongeveer 30km over zanderige steenwegen in 45 min! Een record volgens Sam (normaal doet hij er 1u30 over, yes!). Rond 18u ruilden we onze green machine in voor een 4x4 truck, want het ergste moest nog komen!! Letterlijk door de duinen, zand en rotsen moesten we naar onze lodge geraken. Als je de Marie-Louise zingt, kun je je er misschien iets bij voorstellen (van voor naar achter, van links naar rechts). We hebben nog geen idee hoe het er hier uitziet want het was donker toen we toekwamen, verrassing voor morgen dus! Weetje van de dag: in Zuid-Afrika worden er 11 verschillende talen gesproken, waarvan Sam er 6 spreekt! X

19 July 2018

Dag 10: noooooo over de helft! 😥 wekker gezet om 6u om een pyjamaparty te houden op ons balkon (met zicht op zee) met de andere #belgiangirls. Zo konden we genieten van een prachtige zonsopgang en dolfijntjes en walvissen (eerste keer hier!!) spotten! Hoe zalig is dit om wakker te worden? (I know, superzalig!) Daarna zijn we het stadje Durban gaan verkennen: tocht van 8km langs de kust naar het stadion Moses Mabhida, gebouwd voor het WK van 2010! In de namiddag hebben we gezwommen tussen de haaien (mopje) in de Indische oceaan, fantastisch die golven hier! Savonds zijn we Indisch gaan eten waar ze suuuuuperlekkere en spotgoedkope (lees: €3,5) cocktails hadden - gevolg: #tipsybelgiangirls. Weetje van de dag: Durban heeft het grootste aantal Indiërs per vierkante meter na India zelf! Lovies xxx

18 July 2018

Dag 9: Deze ochtend verlieten we na een uitgebreid ontbijt het koude Drakensbergen en vertrokken richting Dolphin coast met een tussenstop in de Nelson Mandela capture site naar aanleiding van zijn 100ste verjaardag, juist vandaag! Daarna zetten we onze rit verder. Tegen de avond kwamen we aan in onze lodge en kregen allemaal een kamer met zicht op de Indische oceaan!!😍 (ja, die zee werd toch al een beetje gemist). Als diner konden we genieten van een heerlijke visbraai met typische Zuid-Afrikaanse Slinger vis. Weetje van de dag: het monument waarin het gezicht van Mandela te zien is (zie foto), bestaat uit 27 palen die staan voor elk jaar dat hij in de gevangenis heeft doorgebracht. Slaapwel xxx

17 July 2018

Dag 8: De dag begon opnieuw met een lekker ontbijt. We maakten een korte maar stevige wandeling en zagen prachtige muurschilderijen die tot wel 2000 jaar oud waren. Daarna kon er gekozen worden tussen ofwel 14 km hiking in het Drakengebergte ofwel paardrijden. Maaike koos voor het paardrijden en beleefde de tijd van haar leven! De foto’s spreken voor zich! Ikzelf koos voor de hiking. Tot wel 2260 meter zijn we geklommen. Er zat zelfs een stuk muurklimmen bij, maar dan zonder beveiliging... Het bordje ‘difficult and dangerous’ was zeker niet overdreven. Prachtige uitzichten waren het resultaat! ‘s Avonds genoten we opnieuw van een zalige maaltijd. Weetje van de dag: om vis te hangen gooiden de bergbewoners vroeger gif in het water dat een membraan om de kiewen vormde. Doei xxx

16 July 2018

Dag 7! Opnieuw lang in de ‘greenmachine’ gezeten onderweg naar Drakensbergen! Klaar voor 2 nachten in max 12 graden en min 5 ‘s nachts zonder (ja zonder!) elektriciteit. Dat belooft! Onderweg nog gestopt aan het Talana museum in Zululand, met leuke zuid-Afrikaanse teksten (zie foto’s). Aangekomen aan het begin van de berg zijn de #belgiangirls uitgestapt en hebben we de resterende 5 km te voet gestapt naar de top van de berg (sportief als we zijn)! Je gaat het nooit geloven, maar net voor aankomst hebben we een vallende ster gezien. Hopelijk komen al onze wensen uit! Na 1u10 stappen kwamen we aan in de lodge, met amper elektriciteit, maar wel super gezellig! Nu zitten we hier allemaal samen cosy in onze ‘kamer’ bij ons open haardje een wijntje te drinken (surprise surprise)!! Weetje van de dag: stropers die neushoorn vermoorden voor hun ivoor, vergiftigden de neushoorn zodat de gieren ook vergiftigd werden en zo niet boven het dode dier cirkelden. Daardoor zijn gieren bedreigd! Xxx

15 July 2018

Dag 6: Vandaag verlieten we Swaziland om ons avontuur verder te zetten naar Zululand. Van geen kwaad bewust kwamen we toe aan de grensovergang. Toen we ons paspoort lieten controleren, was er duidelijk iets goed fout. We waren blijkbaar illegaal Swaziland binnengetreden (say whaaat??). De stempel om Zuid-Afrika te verlaten stond er op, maar geen stempel om Swaziland binnen te treden. We hadden geen flauw idee hoe we dit moesten oplossen, gelukkig hadden we Sem (the Man) bij ons en heeft hij dit (mits een kleine boete) kunnen regelen voor ons. Niet veel later kwamen we aan in onze super luxueuze lodge mét zwembad en buitendouche!! Daarna gingen we nog op safari en zagen een zebra, giraf, wrattenzwijn, impala’s maar nergens was een neushoorn te bespeuren! Toch een klein beetje teleurgesteld keerden we terug naar de lodge waar we konden genieten van een heerlijk diner! Weetje van de dag: het geslacht van krokodilleneieren wordt bepaald o.b.v de diepte waar ze gelegd worden. Toedels! X

14 July 2018

Dag 5: Vandaag werden we pas om 7u30 aan de ontbijttafel verwacht, uitslaapdag dus volgens Zuid-Afrikaanse normen. Na een uitgebreid ontbijt met eitjes, spek, vers fruit, wafels en yoghurt waren we klaar voor een lange rit in onze ‘greenmachine’ richting Swaziland. ‘s Middags aten we op een gezellige plek nabij de Sibebe rots met een waterval. Eens aangekomen op onze slaapplaats kon de vreugde niet op. Er was WiFi, eindelijk na 5 dagen!! We konden er ook genieten van een zalig diner met typisch Zuid-Afrikaanse gerechten. Het was dus een vrij rustige dag vandaag. Morgen staat alweer een drukke dag gepland. Weetje van de dag: de koning van Swaziland kiest per jaar een vrouw uit die hij laat ontvoeren om er daarna mee te kunnen trouwen.

13 July 2018

Dag 4: WAT EEN DAG!!! Vandaag 22 verschillende dieren gezien (tweeëntwintig!!!)! Voorlopig nog nét geen Big Five, de neushoorn gaf ons enkel zijn voetafdruk, maar hopelijk binnen 2 dagen meer geluk (thumbs up). Deze keer wel dierenfoto’s om jullie al een idee te geven, hopelijk worden jullie jaloers (you should be!). Ze spreken hier trouwens ook een beetje West-Vlaams: een steenbok heet hier een ‘stjeenbok’ en een nijlpaard een ‘zjeekoeie’! Niet slecht toch? 😉 Weetje van de dag: cheeta’s hebben een zwarte plek onder hun ogen zodat ze, als enig dier, tegen de zon kunnen in jagen. Ook hebben ze geen sleutelbeen! Tot snel! X

12 July 2018

Dag 3! Weer een dag in de truck waar we stopten bij blyde river canyons, potholes, God’s window en een paar mooie uitzichten langs de weg. ‘s Middags en ‘s avonds hebben we ons eigen eten gemaakt (wij waren vandaag het cooking team samen met 2 Duitsers - huj huj!!). De aapjes zaten vol verwachting in de bomen naast ons te kijken om ons eten af te pakken. ‘s Avonds kwamen we dan aan in onze volgende lodge waar we opnieuw 2 keer zullen slapen en hebben we spaghetti leren maken à la Duitsers (na veel toe te voegen kwamen we toch spaghettisaus uit en het eating team vond het lekker - oef!). Dan maar weer snel in ons bedje want om 6u (help!) vertrekken we hier naar het Kruger!! Weetje van de dag: de Zuid-Afrikanen noemen een giraf hier een ‘kameelpeerd’ - reden: hij wandelt als een kameel (linker voor- en achterpoot eerst) en galoppeert als een paard. Xxx

11 July 2018

Hello again! Dag 2 zit er op! Vanmorgen een wandeling gemaakt in het wild waar we een korte maar stevige ontmoeting hebben gemaakt met een wrattenzwijn die recht voor onze voeten voorbijliep. Daarna nog tot de late namiddag mogen genieten van het zalige uitzicht. Rond 15u30 zijn we dan vertrokken op safari in onze 4x4 en hebben we alweer veel dieren gezien!! Foto’s nog niet beschikbaar (extra spanning voor jullie). We hebben ook al nieuwe vrienden gemaakt: Sammy, Jo en Gilbert, onze salamanders! Morgen weer een dag in de truck waar we ondertussen ook veel dingen zullen zien! Vanaf morgen opnieuw 2 dagen in de wildernis in het Krugerpark/Hazyview. P.S. Al 3 van de 5 dieren van de Big Five gespot!!! 🐘🐅🐆 Weetje van de dag: een leeuw zal een giraf altijd van vanboven op de berg naar beneden jagen, want door hun lange poten zullen ze vallen waardoor de leeuw hen kan aanvallen! Groetjes en slaapwel 😘

10 July 2018

Goeiemorgen! We zijn vandaag woensdag 5u45, gisteren hebben we al eens ‘snel’ door het Balule reservaat gereden op weg naar onze lodges. Niet te geloven maar we hebben toen al een giraffenkop (vanuit de verte), kudu, impala, antilope, olifant en jawel een luipaard (zie foto’s) gezien. Dat beest liep gewoon voor onze truck! Onze gids die mee was zei dat hij zo’n dier nog nooit van zo dicht heeft kunnen zien (say what!!). ‘s Avonds hebben we dan lekkere ‘braai’ gegeten en hebben we iedereen gekleurd met Belgische strepen (jawel, ook de Duitsers en de mannen van de lodge!) (groepsfoto staat op Facebook). Lief als ze zijn die Afrikanen hebben ze voor ons een tv(tje) gefixt en zo was het mogelijk om naar de Belgen te kijken! Rond 3u30 zijn we wakker geworden van de beesten rondom ons in het wild! Ongelofelijk die geluiden die ze maken. En dan hebben we die 2u minder slaap er wel voor over ipv oordoppen in te steken!! Weetje van de dag: een olifant zit altijd neer om kaka te doen! Xxx
Tussenstop op weg naar ons eerste dierenpark in het Balule reservaat! 😁😁

9 July 2018

En nu een goede maar korte nachtrust tegemoet, want om 5u15 gaat de wekker al terug af.
Veilig aangekomen!! Onze taxichauffeur heeft de foto getrokken! 😁
Met piepoogjes en wallen aangekomen in Addis Abeba, Ethiopië 🇪🇹

8 July 2018

Klaar voor onze eerste vlucht van 9u!