Netherlands, Indonesia · 19 Days · 18 Moments · August 2018

De reis van Luca door Indonesië✈

3 September 2018

Weer thuis🏡. Na een ontzettende k*t vlucht van Denpasar naar Jakarta en een goede vlucht van Jakarta naar Amdterdam weer thuis. De vlucht van Denpasar naar Jakarta was 2uur, maar ik kon de heletijd niet slapen en lekker zitten. Ook zat er iemand achter mij die turbulentie niet leuk vond en zat heletijd zachtjes te praten/gillen/schreeuwen. Ik heb hm maar vertelt dat turbulentie niet gevaarlijk is. Helaas ging het alsnog door.... Toen moesten we wachten op de volgende vlucht en liepen we rond door het vliegveld op Jakarta. Aangezien de Asian Games 2sep ook afgelopen waren, waren er veel sporters. Ook het Zuid-Koreaanse voetbal team met Heung Min Son gespot (Wie kent hem niet)!!⚽ De vlucht van Jarkarta naar Amsterdam verliep beter, goed zelfs. Ongeveer 7uurtjes geslapen en een film gekeken. Alleen was hier wel een huilende baby aanboord waar iedereen he le maal gek van werd😅😂. Als afsluiter van deze Journi mijn persoonlijke hoogtepunten; Bromo Vulkaan Kuta Borobudur Prambanan

2 September 2018

Zit het er alweer bijna op😢... Binnen 24uur (Nederlandse tijd) ben ik weer te bewonderen in de Herfterlaan. Vandaag is dus een halve dag, beetje gezwommen en als afsluiter samen met Gijs op een terrasje een biertje gedronken🍻. Wat wel fijn is, is dat we de kamer tot 16.00 hebben en opgehaald worden om 16.15. Daarna naar het vliegveld van Jakarta voor binnenlandse vluchten😧 om vervolgens met een taxi diagonaal naar de andere kant van Jakarta te gaan. Vanuit die luchthaven vertrekken wij dan richting Amsterdam. Denpasar - Jakarta; 2uur, maar door tijdsverschil 1uur Jakarta - Amsterdam; 15uur, ook veel tijdsverschillen natuurlijk maar dat ga ik niet uitrekenen. Nederlandse tijd vliegen wij in Jakarta weg om 16.45. Wij landen Nederlandse tijd maandag ochtend rond 7.50. Voor nu maar de laatse dingen inpakken en klaarmaken voor vertrek richting Nederland. Ik maak hier bijna geen foto's, personen die toch fotos willen zien verwijs is door naar google.com

1 September 2018

Gisteren maar een beetje aan het zwembad en strand gelegen, aangezien ik zieker dan de dag ervoor was geworden😭. Eind van de middag de hele groep uitgezwaait die zijn ondertussen al weer in Nederland, behalve Walter en Frenky, Gijs en ik😏. Daarna zowat in 1 streep naar bed gegaan (16.30)... Vandaag zou ik eigenlijk naar Nusa Dua en Uluwatu gaan met Walter en Frenky. Dat zijn de zuidelijke puntjes van Bali, waar de mooie witte parelstranden me tegemoed lachten. Alleen was ik ziek dus uiteindelijk niet gedaan. Wel hadden Water en Frenky fietsen gehuurt dus hebben we gezellig koffie gedronken op het strand bij ons, wat ook leuk en lekker was (hun zitten met een upgrade in een ander hotel.) Gelukkig weer bijna helemaal opgeknapt, dus vanavond maar weer uitgaan naar Kuta. Waarschijnlijk weer naar het dakterras met de taxi, wat toch niet veel kost. SkyGarden = onbeperkt drinken en eten, 6,- Taxi = heen 45min, 3.50 p.p., terug zelfde prijs. Niet duur dus☺

30 August 2018

Vandaag lang uitgeslapen te lang zelfs, waardoor we het ontbijt hebbeb gemist. Daarna weer de dagelijkse structuur oppakken door niks te doen. Ik begin helaas wel een beetje ziek te worden met als gevolg hoofdpijn en hele dag koud, terwijl het hierzo 30 graden is.😞 Hopelijk is het geen buiktyfus, want daar heb ik me niet voor ingeënt.😆 Vanavond gaat het er iets anders uitzien, Gijs gaat uit naar Kuta (dat is de uitgaan plek van Bali) en ik ben dus niet helemaal fit, dus blijf hier. Ik ga wel met de orginele NRV groep eten in een restaurant hier ergens in Sanur. Alleen zijn er maar 14 van de 22 aanwezig, ook geen reisleidster. Ik had niet veel zin in uitgaan i.v.m mn mentale en fysieke gesteldheid. Wat wel leuk is om te weten is dat 99% van de Indonesiers geen tot heeel weinig armhaar hebben! En ja ook de mannen. Dus de kleine kinderen trekken hier massaal mn armhaar eruit, omdat blank armhaar geluk zou brengen. Op Bali is dit wel minder dan op Java, dus mn armen zijn herstellende😮

28 August 2018

De Journi van gister heb ik maar gecombineerd met die van vandaag aangezien ik niet zo veel doe🌴... Wakker worden op Bali is wel lekkerder dan op Java. Op Java hoor je alleen maar moskeën en hier heel soms en dan ook heel kort. Dus Bali +1. Dat is ook met de tijd in vergelijking met Java. Het verschil met Nederland is nu 6uur. Gisteren een beetje gelegen aan het strand en zwembad. De golven zijn te hoog dus snorkelen word hem niet.. Voor de rest ben ik gisteren naar Kuta geweest. Hier kun je mooi de zon zien ondergaan😍. Tevens heb ik nog een donders mooi shirt gekocht en ben ik daar ook nog uit eten geweest wat gecombineerd was met uitgaan op een dakterras🌆. Eet en zuip je ziek voor 9 piek😊. (Aanrader voor jou Kaj🍻)Voor vandaag uitgeslapen en weer aan het strand liggen. Ook gaan Gijs en ik fietsen huren om de kustlijn van Sanur af te fietsen, wat mooi moet zijn en even een terrasje pakken. In de avond nog niks op de planning staan😴😴

27 August 2018

Eindelijk vakantie☺. Ik ben namenlijk op de plaats aangekomen genaamd Sanur. Dit is de plek waar ik voor 6 dagen zal blijven. Dus de Journi's zullen wel wat korter en minder interessant worden.😢 Voordat we hier aankwamen stapte we de bus in in Lovina. We mochten weer een beetje uitslapen, aangezien wij niet de optionele excursie dolfijnen spotten hebben gedaan. Daarna via een mooie bergachtige route naar het zuiden gereden. Deze route ook weer vol met apen en ook veel apen..🐒 Als eerst gestopt bij de Gitgit waterval, wat mooi en ook koud was. Daarna naar Ubud, wat heel gezellig moest zijn. Ik vond er geen kloten aan, want ik wou wel naar het hotel eigenlijk. In Ubud alwel afscheid genomen van de eerste mensen die de groep hebben verlaten😐. Daarna naar hotel Diawangkara in Sanur, dat kort aan de zee licht. De zee is mooi lichtblauw, dus een snorkel poging komt er zeker nog wel🌊. Voor de rest nu maar eens lekker uit eten en de minibar leeghalen om vervolgens vol te gooien met bier🍻

26 August 2018

Ik dacht dat slapen in de Jungle leuk was, nou mooi niet dus.. Midden in de jungle hoorde ik toch weer die verdomde moskee😬. Ook waren er allemaal gekko's in de accomodatie, gelukkig niet op onze kamer🐉. Vervolgens koers gezet richting Bali met 1 tussenstop. Namenlijk een weeshuis met een mooie tuin. Allemaal exsotische bomen, ook gelopen tussen de rijstvelden. Daarna doorgereden naar Bali. Ongeveer 40 minuten op een afgetrapte ferry naar de overkant, wat wel heel mooi was. Maar ik ben er, Bali😍. Met hoofdstad Denpasar is dit eiland ongeveer net zo groot als de provincie Gelderland. Daarna door een nationaal natuurpark gereden vol met apen. Hier niet uitgestapt omdat die apen alles afpakken wat maar kan. Wel gestopt om vanuit de bus foto's te maken. Op dit moment blijf ik 1 nacht in een hotel in Lovina aan de noordkust. Morgen via Ubud naar Sanur, waar ik voor 5 dagen blijf. Sanur ligt tussen Denpasar en de Oostkust van Bali. Nu maar eens zwemmen in het zwembad met uitzicht op zee🌅

25 August 2018

Daar ging de wekker dan om 1.30, ofnouja wekker we waren nog wakker. (En alsnog telaat gekomen🙈.) Op naar de Bromo vulkaan! Dit is 1 van de 3 atieve vulkanen in een moedervulkaan die een krater diameter heeft van 13km! Met een busje voor 10man de moedervulkaan op om zo boven de wolken te komen en de zonsopgang te bekijken. Het busje kon door de steile wegen niet verder... Dus in een mooie ouwe jeep verder toen die op zijn beurt niet verder kon. Het laaste stuk gelopen en toen stonden we 5.30 aan de krater rand te wachten op de zon🌞. Hier was het 5graden dus alle touristen hadden het koud, behalve de Nederlanders natuurlijk. Daarna doorgereden de krater in naar de Bromo vulkaan met de jeep. Bij de Bromo aangekomen stond ons een wandeltoch te wachten richting de krater rand, mooi maar zwaar😰. Dit allemaal bij mekander duurde 10uur... Toen de jeep, kleine busje en grote bus in. Ben nu beland in een klein huisje midden in de jungle, tussen Malang en Bali. En dat is de plek voor morgen😲

24 August 2018

Uitslapen😏! Vandaag mochten we eindelijk eens uitslapen, tot 9 uur. De vorige dagen was het altijd tussen de 5.00 - 6.30😴 Na het uitslapen maar eens een goed ontbijt gehad en rond 10.00 de bus in voor een stadstour door Malang. Met 400.000 inwoners ongeveer net zo groot als Yogya. Allereerst naar een krottenwijk geweest wat is omgetovert tot touristen trekpleister. Ze hebben namenlijk alle huisjes en bruggen en stoepen enzovoort geschilderd. Daarna lekker middag gegeten, typisch Indonesisch. Het was mij veel te pittig, een cola extra moest het vuur in mn mond blussen😦. Voor de rest nog een dierenmarkt bezocht en weer optijd in het hotel terug, aangezien de wekker om 1.30 gaat. Nouja wekker, de kans zit er dik in om door te halen en in de bus te slapen. (Wordt ik niet zo misselijk😉.) De wekker gaat zo vroeg aangezien wij de zonsopgang gaan bekijken bij de Bromo vulkaan😍. Hier morgen een verhaal over. Nu maar weer eens het koude zwembad induiken en gebruik maken van de roomservice🍕

23 August 2018

Net de 2de en laatste treinrit van mijn rondreis gemaakt. De trein bracht ons van Yogya naar Jambong🚅. In de trein waren veel lokale Indonesiers die foto's van ons maakten als groep zijnde. Ook ben ik deze hele reis al een paar keer alleen met locals op de foto geweest, puur omdat ik blank/blond ben haha. Daarna met de bus vanaf Jombang via een mooie waterval naar Malang gereden. Hier verblijf ik voor 2 nachten🌛. Tevens ga ik hier ook mijn persoonlijke hoogtepunt beleven, letterlijk en figuurlijk. De Bromo vulkaan🌋 (actief)! Ik vertel hier later meer over😉. Gisteren was natuurlijk het offerfeest. Indonesië is het grootste moslim land ter wereld daarom werd dit goed gevierd. Doormiddel van een dier te onthoofden aan de rand van de weg... Wij hadden met onze reis het programma iets omgedraait met de temlels zodat we hier niks van meekregen, dit vond ik wel jammer. Voor nu niks geks meer. Dus dat wordt zwemmen, eten en morgen uitslapen.🌞( Sorry voor de foto's geen skik van vandaag📷)

22 August 2018

Vergeet alles wat ik gister heb vertelt over de Prambanan tempels. Dat verhaal klopte maar voor ongeveer 0%😰. Het hele verhaal hoort bij de Borobudur tempel. De meest heilige boedhistische tempel ter wereld. Voor de boeddhisten is deze tempel nog heiliger dan de keet voor mij is. (Dan heb je een beetje een beeld.) Probleem: nu heb ik zelf ook geen flau idee meer wat het verhaal van de Prambanan tempels zijn. Gister tijdens de rondleiding liep is achteraan foto's te maken. Ook was er een vliegveld in de buurt dus ik was vaak "afgeleid" haha😆. Voor de rest zijn we nog naar een zilver werkplaats geweest. Yogyakarta staat bekend om het produceren van zilver. Ik vond het persoonlijk niet heel indrukwekkend om te zien. Toch 1 kunstwerk wat ze gemaakt hebben vond ik wel geinig om te zien en dat waren de Borobudur tempels in miniatuur vorm🔬. Nu vroeg terug in het hotel namenlijk, 14.00 uur. Voor de rest niks op de planning staan dus dat wordt een beetje zwemmen en niks doen, vakantie dus.😋

21 August 2018

Allereerst vandaag een fietstour door o.a. rijstvelden gefietst🚴. De tour eindigde op een basisschool waar we kinden onze tandenbordtels, shampoo's en slippers van het hotel gaven, ze waren er een partij blij mee dat de vlag nog net niet uit ging, alleen hebben ze die waarschijnlijk niet.. Vervolgens lekker middag gegeten (als verandering een keer bami, nasi of rijst) en toen naar de Prambanan tempels, die ooit bij de 7 wereldwonderen behoorde😲. Dit tempelcomplex is in de 8ste eeuw gebouwd, maar door een aardbeving en kort daarna een vulkaan uitbarsting is die bijna helemaal verwoest. Doordat ze tijdens het renoveren niet alle orginele stenen konden vinden, werden dezelfde maar nieuwe stenen gebruikt. Hierdoor bestaat hij nu uit minder dan 50% uit de orginele steen. Daarom wordt het nu ook niet meer gezien als monument maar als gebouw en dat is de reden dat het niet meer behoort bij de 7 wereldwonderen.😓 Verder nog een tour gehad door Yogyakarta of hoe ze het hier noemen "YogYa"😊

20 August 2018

Net aangekomen in de culturele hoofdstad van Java, Yogyakarta🎨! Na een treinreis van ongeveer 8uur door jungles, rijstvelden, theeplantages en kleine dorpjes ben ik er dan 😏. De stoelen in de trein zaten goed en ook had je meer beenruimte dan de Nl'se treinen. 2 Nadelen, de trein schommelt aan alle kanten en de airco stond waarschijnlijk op -4 graden, want het was enorm koud in de trein❄.. Gelukkig had ik een dekentje uit het vliegtuig "meegenomen" aangezien ik wist via de reisbescheiden dat dit ging gebeuren. Blijkbaar wist de rest het niet, want iedereen zat te blauw bekken en ik zat lekker warm haha. Tevens werdt ik op 1/3de gedeelde van de reis misselijk. Ik wou het reispilletje liever niet innemen, want als ik die zie, ruik of proef dan moet ik af overgeven. (Kyra en Nina hebben daar ook last van😷). Uiteindelijk toch maar het pilletje gonomen met water en brood en niet gekotst👍. Nu eerst maar even bijkomen en zwemmen, daarna avondeten in de stad en ergens een biertje drinken🍻

19 August 2018

Vandaag een dagje door Bandung geweest en naar een theeplantage. Bandung is kleiner dan Jakarta is, maar eigenlijk is het veel leuker en gezelliger. Gister avond nog de sterren van de hemel gezongen in een karaoke bar tussen allemaal Indonesiers😂😂. Vanmorgen weinig ontbijt gehad aangezien ze in dit hotel alleen maar rekening houden met de lokale mensen lijkt het wel. Het ontbijt bestond uit nasi bami en rijst😣... Daarna zijn we naar een theeplantage gereden waar de mensen thee aan het plukken waren (bladeren). Die bladeren gaan vervolgens op transport naar een theefabriek en worden omgetovered tot thee🍵. Daarna nog een tour gedaan door Bandung wat ook wel het Parijs van Java wordt genoemd, door de gezelligheid en "liefde". Vanavond eten we Italiaans en daarna optijd naar bed aangezien de wekker om 5.00 gaat, de trein naar Yogyakarta staat te wachten☺🚅.

18 August 2018

Vandaag mochten we "uitslapen". We werden wakkergebeld om 6.30😐.... Dit doen ze iedere dag zodat je 1.5 uur hebt voordat we vertrekken. Dus rond 8.00 vanmorgen zijn wij begonnen met het laatste stuk van onze tour door Jakarta. We zijn naar het nieuwe gedeelte geweest wat super modern is. Hier staat ook de op 1 na grootste moskee van de wereld! Hier kunnen maarliefst meer dan 20.000 mensen in. Indonesië is met 75% van de bevolking (260miljoen) daarom ook het grootste moslim land ter wereld, al wordt ik hier niet zo blij van. 5x per dag horen wij de Moskeën hier😬😬😬. Daarna zijn wij verder gereden naar Bogor waar de president woont. Daar zijn wij daar de botanische tuin geweest en hebben we de president ook gespot in een golfkarrerje omsingeld door stuwards. Vervolgens weer terug de bus in om door te rijden naar Bandung. We komen nu ook in een steeds mooier landschap met bergen en rijstvelden. Maar voor nu eerst maar eens eten bij de KFC hier en daarna het centrum onveilig maken😈🍻.
Hier nog wat foto's van de Botanische tuin en rijstvelden onderweg naar Bandung. Die spin op foto 1 is rond de 11cm lang. Die lelybladeren op foto 7 hebben een doorsnede van meer dan 2 meter en de rijstvelden op foto 8 zijn uitgedroogd. Dat komt omdat je hier maar 2 seizoen hebt, regen en zomer Dus de boeren op de rijstvelden werken maar een half jaar, daarna laten ze de velden doodgaan om ze vervolgens weer op te knappen in het regenseizoen. Groen rijstvelden worden gesproeid. De reden dat de (meeste) rijsrvelden uit verschillende lagen bestaat is omdat er nu meer water blijft liggen. Rijst moet namenlijk verbouwd worden in laagstaand water.

16 August 2018

Na 14 uur vliegen eindelijk geland in Jakarta. De vlucht verliep prima, alleen heb ik geen oog dicht gedaan😨. We zijn geland om 8 uur in de ochtend dus we konden onze grote koffer/tas meteen afgeven aan de reisbegeleiding, om vervolgens direct met het programma te starten. (Het programma is iets aangepast aangezien het de 17de Indenpendence Day is door heel Indonesië en de 18de beginnen de Asian Games is Jakarta). De eerste indruk was voornamenlijk dat er veel armoede en smog is, dus de zon schijnt hier niet vollop, ookal is het hier ontiegelijk heet. Aller eest hebben wij een bezoek gebracht aan de oudste haven van Indonesië die gelegen ligt in Jakarta. Daarna zijn wij door getourt naar Batavia, de oudste wijk van Jakarta. De naam zegt het al, er is veel, heel veel Nederlanse invloed hier geweest in Indonesië. Na deze 2 activiteiten konden wij ons hotel opzoeken om de middag bij te komen. Tijdens de avond gaan wij met de hele groep uit eten in het Batavia Café op kosten van NRV😉.
Ein-de-lijk is het dan zover, na 289 nachtjes slapen ga ik naar Indonesië😍☺. Gisteravond mijn reispartner Gijs opgepikt in Wijthmen, zodat hij bij mij kan slapen om vervolgens door te gaan naar Schiphol. De wekker ging vroeg, namenlijk om 5.30....😴 Begonnen met een lekker ontbijtje die papa klaar had gemaakt. Vervolgens de trein gepakt van 6.47 richting Schiphol. Onze vlucht vertrekt om 12.05 en we landen Nederlandse tijd 1.10, dat wordt nog wat😧....