Europe, Africa, North America · 20 Days · 36 Moments · October 2017

De reis van Jo en Luc in Zuid Afrika

20 November 2017

Chapmand peak drive is kustweg terug naar Kaapstad. Het is een zeer mooie weg met 126 bochten en prachtige uitzichten op de baai met steile rotswanden. Mooi en triest tegelijk want het is het einde van onze prachtige en avontuurlijke vakantie die we iedereen aanraden.
We picknicken op het rotsstrand en krijgen het gezelschap van een schildpad en een zwarte hagedis. In de verte trotseert een kite surfer in zijn eentje de wilde golven. We genieten van het spectakel van de branding en denken aan de ontdekkingsreizigers van eeuwen geleden. Het moeten mannen met baarden geweest zijn 😉 Iets verder ligt de befaamde kaap de goede hoop waar we ons welwillig laten fotograferen. Het is in tegenstelling wat men vroeger dacht niet het meest zuidelijk punt van Afrika is, maar dat kan ons niet deren.
Op Cape Point staat een vuurtoren die we bezocht hebben met de kabelbaan, de flying dutchman. Het uitzicht boven is fantastisch. Hier voer 500 jaar geleden bartholomeus diaz rond in deze wilde wateren. Een helse karwei als je de wilde golven en rotsen ziet! Niet te verwonderen dat hier talloze schepen zijn vergaan.
Na ons ontbijt hebben we schiereiland onder Kaapstad verkend. Jammer genoeg was het grijs weer. In Boulders beachclub stonden pinguïns met zijn allen ons al op te wachten. De walvissen echter lieten verstek gaan.
Cape Point is het uiterste punt van het schiereiland. De vuurtoren ligt helemaal bovenaan op een rots. Hiervoor hebben we de kabelbaantrein, the flying dutchman, genomen. Het uitzicht was magnifiek. Je moet je inbeelden dat 500 jaar geleden bartelomeus Diaz hier door de wilde wateren voer.

19 November 2017

Na ons ontbijt hebben we de hopon-hopoff bus genomen om Kaapstad te bezoeken. In het centrum hebben we de lokale markt afgeschuimd en dingetjes gekocht. Na een hapje hebben we de stad verder verkend inclusief de kleurige huisjes van bo-kaap. Met de bus hebben een dan de volledige kust met prachtige stranden en luxueuze verblijven gedaan. 's avonds hebben we gezellig door het havenkwartier gestruind, mooie artisanale winkeltjes bezocht, naar straatoptredens geluisterd en een lekker ijsje gegeten. De dag hebben we afgesloten met een seafood schotel mmmmmmmmm.

18 November 2017

We dachten even de Tafelberg te voet te beklimmen. Maar halverwege de wandeling besloten we toch maar de kabellift te nemen. Het uitzicht was adembenemend en misschien wel het hoogtepunt van onze reis:zicht op zee, op Kaapstad en op de wolken beneden ons. Een zonsondergang maakte het plaatje volledig. Het juiste moment om daar boven te zijn.
Na bijna 5.000 km zijn we in onze eindbestemming aanbeland:Kaapstad. Vanuit het bloubergstrand hadden we een prachtig zicht op Kaapstad en de Tafelberg!
Stellenbosch is bekend voor zijn wijn wat we dan ook even moesten testen door een bezoekje aan het wijnhuis muratie: lekker en gezellig. Na het proeven van een vijftal wijntjes hebben we een aantal flessen besteld die thuis worden geleverd. Dan kunnen we thuis nog nagenieten van onze vakantie.

17 November 2017

In Betty's bay bezochten we een kolonie pinguïns en klipdassies.
Na een heerlijk ontbijt zijn we ingescheept voor de walvissentocht op zee. Gewapend met zwemvesten en oliejekkers zaten we achteraan op de boot, maar dat bleek een erg natte plek te zijn waar het water binnenspatte. We hebben dolfijnen gezien, een opduikende walvismama met haar jong en heel veel zeehonden op een eiland. Achteraf werden we op soep getrakteerd. Dat was wel nodig als opwarming!

16 November 2017

De weg van Oudtshoorn naar Gansbaai aan de kust is verrassend mooi hoewel de reisgids hier niets over vermeldde: prachtige bergpassen, mooie rotsformaties, .... Naar de kust toe waren het weer eindeloos glooiende graanvelden in gele tinten. 's avonds komen we aan in Gansbaai. We eten in een restaurant met een walvisskelet boven onze hoofden en reserveren een 🐋 spottingtocht voor morgenmiddag.
Vandaag belooft het mooi weer te worden. Van de kust gaan we richting Oudtshoorn. Onderweg bezoeken we een struisvogelfarm waar ook een giraf als huisdier rondloopt. We mogen even op een struisvogel zitten! Helaas mogen we niet rijden omdat het te modderig is en het beest zijn poot zou breken. Wist je dat een struisvogelei meer dan 2 kg weegt en 8 uren moet koken voordat het hardgekookt is? Je kan trouwens gewoon op verse eieren gaan staan. Een struisvogel kan meer dan 60 jaar worden! 's middags hebben we pannenkoeken met struisvogel gegeten, niet slecht.

15 November 2017

Vandaag laat opgestaan, 9u30. Na een lekkere omelet met worstjes was het tijd om naar buiten te gaan. Maar het regende pijpestelen. We zijn doorregend aangekomen in de galerij met souvenirwinkeltjes. Daar wat rondgeneusd en dan naar de supermarkt. Na de inkopen nog een kunstgalerij bezocht en dan naar huis voor de broodjeslunch. We reden naar Plettenbergbaai en konden vanuit de hoogte dolfijnen zien in de zee. Het regende maar door. We kozen voor een ommetje langs Diepwalle Forest. Na een tocht door verbrande bossen kwamen we uit bij de Edward VII Big tree, een boom met 7 m omtrek en 600 jaar oud. Toch wel een specialleke. We wilden dan nog zeepaardjes gaan bekijken in San Parks Thesen Island Office maar vonden de locatie niet. Thuisgekomen maakten we het eten klaar : kip met appelmoes en rijst, fruitsla als dessert. Mjam mjam! We beseffen dat het weer een grote rol speelt bij het invullen van de dag. Vandaag was dat een beetje balen met die regen. Morgen wordt het beter!

14 November 2017

Na het ontbijt met een prachtig uitzicht op de tuin, zijn we verder naar het zuiden getrokken. Het grijze weer werd steeds grijzer terwijl we de Tuinroute gingen volgen. Het bezoek aan een fameuze hangbrug moesten we wegens wind en regen annuleren. Een geplande bergpas was gesloten. Als compensatie hebben we een vogelpark bezocht. Helaas begon het even later pas goed te regenen zodat we eruit zagen als verzopen eenden. We zijn nu in knysna waar we twee nachten verblijven. Morgen wordt hetzelfde weer voorspeld. ... Vanavond zijn we in een typisch afrikaans Restaurant gaan eten met tempura krokodil als voorgerecht 😋. Het hoofdgerecht was een strandloper potjie ttz een vispannetje.
Onze verblijfplaatsen liggen blijkbaar altijd een eindje van de hoofdweg, te bereiken via een dirty Road van enkele kilometers. Moeilijk bereikbaar maar altijd prachtig gelegen zoals deze aan de rivier.

13 November 2017

Na een koninklijk ontbijt zijn we door een mooi maar eentonig landschap zuidwaarts gereden tot we aankwamen in addo Elephant park. In het begin waren er weinig olifanten te bespeuren totdat we uitkwamen aan een poel met heel veel olifanten, grote en kleintjes. Naar het einde van de rit door het park kwamen ze in drommen over de weg. Een olifant is van dichtbij wel heel indrukwekkend !

12 November 2017

Kingsman boutique hotel overtrof al onze verwachtingen! We waanden ons president in the president's suite! Nog even eten in een lokaal restaurant 😜
Het golden gate national park was verrassend mooi met prachtige uitzichten op de Drakensbergen. Dat bleef ook zo gedurende de hele rit rond Lesotho. Thé bakery in een klein dorpje had bijzonder veel verse broodjes, koekjes, taartjes en pizza te bieden. Dit aanbod hadden we nog nergens gezien. De weg naar Burgersdorp van meer dan 500km verliep heel vlot met adembenemende vergezichten' type god's window "na elke bocht. In groot contrast zagen we townships: sloppenwijken met heel kleine armzalige huisjes uit hout en golfplaten.

11 November 2017

's avonds hebben we ons geïnstalleerd op het uitzichtspunt van de cottages. We hebben genoten van de zonsondergang achter de bergkammen. Op het avondmenu stond chakalakasoep van Knorr, vreselijk pikant! Het haardvuur op het terras zorgde voor de sfeer.
Na het ontbijt hebben we onze rugzak gevuld met picknick voor onze uitstap naar het royal Natal natuurreservaat. Eerst bezochten we de rotstekeningen van de bosjesmannen. Onze gids was een echte Zulu die onderweg uitleg gaf over planten, bomen maar ook hun levenswijze. Na een stevige klim bereikten we de rotswand met enkele geschilderde taferelen. Daarna na een mooie wandeling hebben we bij de watervallen onze bokes gegeten. In de namiddag hebben we een tocht met paarden gemaakt in het Drakensbergen landschap. Dat was eens een andere manier om de omgeving te bewonderen.

10 November 2017

Via een drukke weg zijn we 's avonds laat in de Drakensbergen aangekomen. Morgen gaan we de bergen verkennen.
Na wat zoeken, hebben we de 110m hoge waterval van howick gevonden. Het regent intussen pijpestelen. Het zicht is wel prachtig!
Vanop het strand zagen we de grote vrachtschepen die vanuit de havenstad Durban waren vertrokken. Geen echt zwemweer, de zon scheen wel maar er waren hoge golven. Resultaat:Luc met natte voeten.

9 November 2017

Petite Provence is een B&B met veel groen en een gezellige Frans uitziende look. We eten zelf gemaakte balletjes met champignons in tomatensaus en met pasta, lekker zittend op ons terras onder de bananenboom.
Vandaag 2 safariparken bij Hluhluwe bezocht. Na een lekker ontbijt pakten we in en namen afscheid van onze honeymoon suite. In het Hluhluwe park zagen we een varaan vlakbij lekkere blaadjes eten. De natuur is heuvelachtig en groen. De rivieren hebben weinig water. De neushoorn die we tegenkomen zijn meestal hoornloos, een beetje zielig. Maar we zagen er ook twee met hoorn. Op een parking zat er een toekanachtige vogel, die een zagerig geluid maakte. Zebra's waren ook van de partij, naast hartebeest en kudu's. Boven ons zagen we roofvogels cirkelen, maar hun naam kennen we niet. Na de middag reden we door het tweede park, iMfolozi, gewoon het aangrenzend park. De formaliteiten aan de grensposten zijn altijd indrukwekkend, een heus tewerkstellingsproject. Aan de toiletten zag Luc een slang in het rieten dak.

8 November 2017

Het weer is beter geworden. Gelukkig maar, anders zou de boot in st Lucia misschien niet uitvaren. En dat zou jammer zijn want dan zouden we geen nijlpaarden, krokodillen of visarenden hebben gezien. En ook geen gele weavertjes die hangnestjes maken in de bomen. Na een kleine souvenierslag hebben we een ander natuurpark bezocht met onze eerste neushoorns. Giraffen en zebra's waren ook weer van de partij.

7 November 2017

Vandaag hebben we het wildpark bezocht waar we de nacht hebben doorgebracht. Het landschap was prachtig. De parkwachter liet ons de plaats zien waar een krokodil op haar eieren lag te 'broeden'. Er waren mooie bonte vogels, speciale steenbokken enz. Namiddag zijn we in regenachtig weer Swaziland uitgereden. De grensadministratie is een verhaal met veel nodeloos papier en stempels. Deze avond zijn we in ons verblijf in Hluhluwe aangekomen, moe maar tevreden. We hebben ons tegoed gedaan aan het buffet van een dichtbij gelegen hotel. Aan de hand van de Infomappen van de huisbaas hebben we de dag, van morgen uitgestippeld, hopelijk is het weer beter.

6 November 2017

Vandaag naar Swaziland getrokken. Maar eerst hebben we barberton bezocht, een stadje ontstaan waar vroeger goud werd gevonden. Niet echt de moeite waard. De bergpas naar het grensstadje bulembu was prachtig, een echte must voor geologen en liefhebbers van gesteenten. De weg aan de zijde van Swaziland was verschrikkelijk slecht. Drie swazi-kindjes kwamen tijdens fotostop snoepjes vragen. Jammer voor Veroline, we hebben enkel foto's... Deze avond gaan we slapen in een rondavel, een rond hutje, in mlilwane nature reserve. We hebben hier een prachtig zicht op de vallei. Het avondeten werd opgeluisterd door een lokale groep danser. Jammer dat ze geen creditcard aannamen. Je moet hier wel voorzien zijn van continue stroompannes.

5 November 2017

Vandaag was het een beetje een luie dag, laat opgestaan en ontbeten. De aapjes waren ook weer paraat om mee te eten. Na het winkelen zijn we naar uitzichtpunten geweest met zicht op de crocodile rivier. En met succes: watervogels, impala's, zebra's en giraffen die kwamen drinken aan de rivier. Namiddag hebben we een Leeuwenpark bezocht, alleen hebben we geen leeuwen gezien... maar wel giraffen, een familie everzwijnen, komedies, gele vogels in hangnestjes. 's Avonds hebben we genoten van een eigen braai. Lekker lekker!

4 November 2017

Pas binnen in Krugerpark en de impala's kwamen langs de weg om de bezoekers te zien. Later begrepen we dat de impala's hier te vergelijken zijn met konijnen bij ons, heel veel dus. En gaandeweg kwamen we allerlei wilde dieren tegen : kudu, olifanten, nijlpaard (seekoei), ooievaar, gier, rooioogtortelduif, kleinglansspreeuw, troupant, nijlkrokodil, gekleurde parelhoen, Kaapse Bobbejaan, buffel, giraf (kameelperd),... 's Avonds onze paaltent opgezocht. Omdat het nog wat tijd zou nemen om de braai aan te steken, beslisten we om naar een lodge met restaurant te gaan. Heerlijke maaltijd op een vol terras, een mooie afsluiter van deze dag.

3 November 2017

Vandaag hebben we panorama route gedaan, een mooie dag met veel natuurschoon: de Mac Mac watervallen, god's window, bourke's luck potholes waar de blyde en de treure rivier samenkomen en grote gaten in de rotsen hebben geslepen. We hebben lieve maar opdringerige aapjes gezien die vooral oog hadden voor Jo haar broodje. Het was weer pikkedonker toen we 's avonds om half acht in onze lodge aankwamen. Het was lekker eten en gezellig babbelen met onze Duitse en Nederlandse tafelgenoten.

2 November 2017

Na een lange reis, met tussenstop Milaan en overstap in Adis Abeba, aangekomen in Johannesburg, Autohuur liep vlot, alleen de installatie van de gps was niet evident.Het spul hing ondersteboven op het raam. Met de hulp van een bediende kwam het goed ! Toen werd het een lange rit naar Schoemanskloof. Het werd hoe langer hoe avontuurlijker. De laatste 10 km op hobbelige zandweg tot aan Drakenzicht. Heel spannend en avontuurlijk. De kikkers kwaken hier in de stille nacht. We hebben een drankje genomen bij de host en gezellig gebabbeld over De route van morgen'. Nu heerlijk slaapkes doen met het gekwaak op de achtergrond!!!
We wachten in addis abeba op onze aansluitende vlucht naar Johannesburg.

1 November 2017

Bijna weg, maar nog niet helemaal.