Europe, Asia · 44 Days · 10 Moments · April 2017

De reis van Lieke door Indonesia

13 June 2017

Vervolg Bukit Lawang Op de 2e dag hadden wij geluk! Wij zagen een mannetje met zijn nieuwe vrouwtje. Heel erg zeldzaam want het mannetje is volledig wild. Een paar orang oetangs zijn half half wild en zijn bijvoorbeeld hun eerste jaren opgegroeid in een opvangcentrum. Maar het mannetje niet dus die zie je normaal nooit. De gids zei dat ze het er nog de hele dag met anderen gidsen over hebben gehad hoe gaaf het was dat we een mannetje gezien hebben. Helaas heb ik geen foto's op mijn telefoon staan maar alleen op mijn camera dus kan ik ze niet in mijn journi laten zien. Maar wat was het groot! We waren zelfs allemaal een beetje bang. Als hij ons zou willen aanvallen konden we geen kant op in de jungle. Maar alles verliep rustig en zijn weer verder de jungle in gegaan. Op dag 3 zijn we met een autoband van de rivier af gegaan, zo ontzettend leuk! Het ging wel een beetje mis bij een wild punt want de gids viel van de band af. Gelukkig klom hij er snel weer op.

3 June 2017

Vervolg Bukit Lawang Wat was het zweten in de jungle. Zo ontzettend warm en die klim zo zwaar. En op de eerste dag ging het ook nog eens regenen de laatste 2 uur dus ik was ontzettend blij dat we bij het kamp waren aangekomen. Het kamp lag aan een riviertje en het bed bestond uit een yogamatje met een klein dekentje onder wat houten palen en een zeil erboven. Er was een kok aanwezig en we kregen allemaal verschillende kleine gerechtjes te eten, was echt heerlijk! En onze gids was ook echt heel erg gezellig en kwam dan ook de hele tijd bij ons zitten om te kletsen. Ons groepje bestond trouwens maar uit 3 personen, Laurence de Nederlandse jongen en een Engelse jongen. Dus ik was alleen maar met mannen op pad. Een klein groepje is ook beter voor de dieren! Het slapen ging niet heel fantastisch, ik kon maar geen lekkere houding vinden en het was erg koud in de vroege ochtend. We kregen als ontbijt een bananen pancake en daarna was het weer tijd om verder te gaan naar de jungle!

2 June 2017

Sumatra - Bukit Lawang Na een nachtje in Medan te zijn gebleven is het tijd om te gaan naar de plek waar we voor naar Sumatra zijn gekomen. Bukit Lawang, een jungle dorpje om vanuit daar de jungle in te gaan. De autorit daar naartoe was verschrikkelijk want het was niet echt een weg te noemen. Hele grote kuilen in de weg wat mij erg misselijk maakte en dat 4 uur lang! Aangekomen in Bukit Lawang. Een super leuk en schattig dorpje. Om naar ons verblijf te gaan moesten we een hele enge wiebelige brug boven het water over, eng! De volgende dag is het zover. 3 dagen in de jungle! Wat was dat zwaar. Het was letterlijk echt klimmen zoals een aap. Heel steil omhoog en naar beneden en ik was dan ook meerdere keren gevallen. Maar na 2 uur klimmen zagen we al een orang oetang! Wauw wat een mooie beesten. Een moeder met een kindje echt fantastisch! Dat gaf wel energie om weer verder te lopen. We hebben op dag 1 ongeveer 7 uur gelopen en iets van 5 orang oetangs gezien!
Sumatra!!! Wat was Sumatra fantastisch. Ik zag er een beetje tegenop om er alleen heen te gaan vanwege de ramadan en omdat het er niet heel toeristisch is. Gelukkig leerde ik een Nederlandse jongen kennen die met mij ook die kant op wilde gaan. We begonnen in Medan, de hoofdstad van Sumatra. Een vieze en donkere stad. Maar toen wij op het vliegveld aankwamen, kwamen er 2 meisjes en een jongen naar ons toe die heel graag hun engels wilden verbeteren en of ze alsjeblieft ons naar ons hostel mochten brengen. We twijfelden een beetje maar toch maar gedaan. En het was super leuk! We zijn met ze gaan eten op een plek waar iedereen samen komt als de zon is ondergegaan om te eten tijdens ramadan. Een plein met alleen maar mensen die zitten aan tafels en lekkere dingen eten. De volgende dag zijn we met ze naar de grootste moskee van Medan gegaan. Bij het afscheid hebben we een armbandje en een sleutelhanger gekregen, echt ontzettend lief van ze. Leuke ervaring!

23 May 2017

Vanuit Gili T pak ik samen met Lotte een Nederlands meisje dat ik daar heb leren kennen de boot naar Lombok. Een eiland onder de gili's en naast Bali. Wij gaan naar Kuta, lombok. Hier is het echte Indonesiƫ te vinden. Wij verblijven in een homestay redelijk achteraf en moesten in het begin dan ook wel even wennen aan het grote contrast tussen het party eiland gili t en lombok. Lombok heeft net zoals Java een prachtige natuur met mooie rijstvelden en heuvels. Kuta is een surfersdorpje dus voornamelijk surfers komen hier naartoe. Met de scooter zijn wij naar een mooi wit strand gereden en genoten van de rust die daar te vinden was. Op lombok kom je overal ineens koeien tegen die ineens de weg oversteken dus wel even oppassen geblazen! Maar ontzettend grappig om zoiets te zien. Zelfs over het strand liepen er ineens allemaal koeien. Een paar dagen lombok is prima maar er is niet heel veel te beleven dus 4 dagen daar was meer dan genoeg.

18 May 2017

Na uiteindelijk 5 dagen in Ubud te zijn geweest ga ik Bali verlaten en neem ik de boot naar Gili trawangan. Daar zijn de mooie stranden en het uitgaansleven te vinden. En ik zie Renske nog een paar daagjes! Ik heb niet heel erg veel gedaan op Gili T. In Ubud niet heel erg van de zon kunnen genieten dus de bikini wordt weer uit de backpack gehaald en geniet ik van het helderblauwe water en het witte strand. Prachtig daar! Er zijn geen golven daar dus je kan heerlijk rustig in de zee zwemmen. De laatste dag van mijn verblijf op Gili t heb ik een snorkeltour gedaan. Er zijn 3 eilanden, Gili trawangan waar ik verbleef en Gili Air en Gili Meno. Met de snorkeltour stopten wij bij alle 3 de eilanden en konden wij op 3 plekken snorkelen. Ik heb hele mooie vissen gezien en gezwommen met een hele grote zeeschildpad. Op de gili eilanden mogen er geen auto's en scooters rijden dus alles gaat op de fiets of met paard en wagen!

14 May 2017

Bali deel 2 Doordat ik langer op Bali wilde blijven nemen Renske en ik afscheid en is de tijd aangebroken dat ik echt alleen ga reizen. Die dag bezoek ik een rijstveld waar een schattig oud balinees vrouwtje mij uitleg geeft over de producten die ze allemaal in Bali verbouwen. Ik ben in Ubud en besluit om naar een andere hostel te gaan. Ik leer daar meteen een Belgisch meisje kennen die met mij de volgende dag mee naar een kookcursus wil. Kookles midden in de rijstvelden, heerlijk! (Recepten mee naar huis) ook bezoeken wij een tempel in een prachtige groene omgeving. Ubud is de yoga hoofdstad van de wereld en moest dan ook van mezelf een yoga lesje mee pakken in de bekendste yoga school, Yogabarn. Op mijn verlanglijstje staat om eens een retreat weekje te doen. Elke dag meerdere keren verschillende soorten yoga. Misschien is voor volgend jaar, helaas daar nu nog geen geld voor. Wel een leuke ervaring met zelfs momenten dat ineens iedereen mantra's ging zingen. Apart!

8 May 2017

Bali Met de boot vanuit Java naar Bali. Na een hele hectische week op Java met alleen maar vroeg op staan verlangen wij ontzettend naar eindelijk een lekker stranddagje met veel rusten en bijkomen. Net zoals Java is Bali ook prachtig! Zo mooi groen overal en de stranden zijn ook erg mooi. Op Bali hebben wij verschillende plekken en stranden bezocht. Voornamelijk erg veel geluierd en naar een tempel en rijstvelden geweest. En van het kijken naar de zonsondergang krijgen wij ook geen genoeg! Wij zijn in Ubud naar een Balinese dans gaan kijken. Tijdens deze dans gebruiken zij aparte gezichtsuitdrukkingen en gebaren met de handen. Het verhaal achter deze dans gaat dat de danseressen zwarte magie uitvoeren en doordat zij bezeten zijn op daarom op die manier zo dansen.

1 May 2017

Java Aangekomen in Jakarta is dan eindelijk mijn grote reis begonnen. Samen met Renske ben ik na 1 dag Jakarta door gegaan naar Yogjakarta. Vanuit daar hebben wij de borobodur bezocht (grootste boedistische complex ter wereld) vroeg in de ochtend en zagen wij het op de borobodur steeds lichter worden. Daarna zijn wij naar de parmadan gegaan. Erg mooi om te zien! Vanuit yogjakarta met een 9 uur durende treinrit naar een dorpje in de buurt van de vulkaan Bromo. Beklommen en de zonsopgang gezien, indrukwekkend! De dag na bromo de vulkaan Ijen beklommen. Helaas door de regen eenmaal boven geen mooi uitzicht gezien. Wel erg vermoeiende klim maar gaaf om te doen.

30 April 2017

Mijn kamer verlaten en tijd om te gaan naar Schiphol. Nog even wennen aan mijn backpack maar ik ben er helemaal klaar voor! Leuk dat ik verrast werd door vrienden en dat ik een sleutelhanger kreeg voor aan mijn tas met een leuke foto van mijn vriendinnen.