Europe, Asia · 318 Days · 46 Moments · May 2017

De reis van Karin en Bert door Sri Lanka

15 March 2018

Het was een lange reis die begon om 21.00 uur plaatselijke tijd. Alle slaapjes (en dat waren er best veel, wat moet je anders) heb ik de afgelopen 22 uur verticaal doorgebracht. Ben dan ook wel een beetje verreisd. De fotoreportage van vandaag bevat dan ook foto’s van oa het vliegveld van Doha, de kunstmatig aangelegde schiereilanden van Doha en daarna het Noordzeekanaal met de zeesluis van IJmuiden. We zijn weer thuis! Einde van een prachtige reis en einde van deze Journi.

14 March 2018

Het is altijd eventjes passen en meten ivm het tijdsverschil om contact te zoeken met het thuisfront. Met Wouter lukte het nog om te beeldbellen en tijdens de rondtoer door de kamer kwam hij zichzelf in de spiegel tegen. Dat vond hij leuk en moest op de foto komen en in journi worden geplaatst. Bij deze Wouter! Hierna hadden we nog een aantal adressen af te bellen en het was reuze fijn om hun stemmen weer te horen. Nog eventjes en ik ben weer thuis en hoop met jullie allemaal aan tafel te zitten.

13 March 2018

Het straatbeeld in Hikkaduwa. Bussen uit de vorige eeuw zonder roetfilter en tuktuks die precies op de hoogte van de uitlaatpijp er vlak achter rijden. Alle voertuigen van verschillende snelheden bevinden zich op het zelfde stukje van de krappe weg. De gewoonte is dat de voertuigen die tegenliggers tegen komen op hun eigen weghelft uitwijken. Pffff ben blij dat ik hier niet rij dat zou niet goed zijn gegaan. Overigens heb ik in heel Sri Lanka geen vrouw achter het stuur gezien.
Het uitzicht vanaf het balkon, alle kamers hebben zeezicht en een balkon. Op de laatste foto is de binnenplaats waar zich onder de daken de receptie bevindt.
Ohhh we zijn van de hel in de hemel beland. Wat een verademing dit hotel. Wat ben ik blij dat we erg volhardend waren. Hotel Hikka Tranz in Hikkaduwa. Het kan dus wel schone, schimmelvrije kamers met een douche die normale waterdruk heeft en water geeft 😉 en die zoals het hoort lekker warm is. Hier een overzicht van de kamer.
Waar ik al geen hoop meer op had, gebeurt toch we krijgen een transfer naar een ander hotel Hikka Tranz in Hikkamaduwa iets voorbij Galle. Ben benieuwd of het daar iets schoner en vooral beter onderhouden is. Long Beach kunnen ze beter afbreken en opnieuw opbouwen daar valt niets meer aan te redden. 😥
De dag is begonnen met regen en grauwe luchten en een zonnetje is ver te zoeken. Het zit de laatste dagen niet mee in een hotel wat niet naar ons zin is waar we notabene al in het hotel zelf waren geupgradet naar de suite waar ook het nodige aan mankeerde maar minder dan de andere kamers, echter wat we er ook aan doen, het mislukt allemaal 😡. (Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht). Maar het goede momentje is het ontbijt wat ik op onze kamer heb besteld wel fijn is. Geen grote eetzalen met onbeleefde mensen.

12 March 2018

We worden ook nog met gelijke munt terug betaald met wellicht oude munten uit de VOC tijd die op deze plek zijn gevonden of zijn nieuw gemaakt? Hoe het ook zij het is voor ons een leuk souvenier uit Sri Lanka. Gekocht bij een mannetje die op een manier zijn brood bij elkaar moet zien te scharrelen.

11 March 2018

Verder zijn er nog meer Hollandse elementen terug te vinden waaronder een enorme plensbui. Gelukkig bood de Nederlands hervormde kerk een schuilplaats, daar zijn kerken tenslotte voor. Boven de poort een wapenschild van de VOC. Een tegeltje wat herinnert aan Akersloot en als laatste het Hollandsche hospitaal. Leuk en bijzonder om deze elementen terug te vinden in de tropen wat toch knap ver reizen is nu en toen helemaal.
Galle fort wordt beschermd door een enorm verdedigingswerk gebouwd door de Hollanders wat er na drie eeuwen nog altijd onverwoestbaar bij staat. Bert helpt onderhand een heel klein handje door 5 minuten de wacht te houden.
Op deze dag die behoorlijk vroeg begon, de wekker stond op 3.45uur, was ons doel walvissen en dolfijnen spotten. Foto’s maken was onmogelijk op een ruige zee en voor op de plecht waar we tot op de draad nat werden. Maar we zijn beloond!! Verschillende walvissen gezien en een aantal groepen dolfijnen die met de boot mee zwommen. Ik kon ze bijna aanraken. Wat een ervaring! Daarna opdrogen in de auto en op naar Galle. Onderweg de bekende steltvissers gezien.

10 March 2018

Deze jongens kom ik ook niet iedere dag tegen. Het is ontzettend indrukwekkend om deze beesten met eigen ogen te aanschouwen ipv in HD kwaliteit op Planet earth. Eerlijk gezegd miste ik wel het geweldige commentaar van David Attenborough. 😉
Alleen de fundatie is nog bewaard gebleven, de mensen die in dit huis verbleven ten tijde van de tsunami zaten als ratten in de val en hebben het niet overleefd. Wat rest is dit monument. Indrukwekkend.
Vandaag vroeg uit de veren om de volgende verenpracht te gaan bekijken. Er moest heel wat kilometers worden afgelegd dwars door de behoorlijk hoge bergen (hoogste top is 2395) van Sri Lanka. Op naar onze safari.
De oudste stoepa in Sri Lanka die dateert uit de derde eeuw voor Christus. Gek genoeg staat deze stoepa niet in de boekjes vermeld. Wel de stoepa er vlakbij waar als relikwie de haren van boeddha in bewaard worden.
Tijdens onze reis door de bergen kwamen ook nog voorbij watervallen wat de hotspot voor bruidsparen is om hun fotoreportage te maken. Tevens een tempelcomplex met een meters hoge boeddha die uit de rotsen is gehakt. Op alle complexen geldt kleding tot over de knie, hoofddeksel af en op blote voeten.
Nog een paar plaatjes van het prachtige nog in bedrijf zijnde Bandarawela Hotel. Het kan zo voor een filmset gebruikt worden. Zo leuk dat we hier konden verblijven.

9 March 2018

Als laatste onderdeel van de dag maken we een klim naar little Adam’s Peak. Zoals op iedere top van een Oostenrijkse berg een kruis staat, staat in Sri Lanka dikwijls een boeddha. De tocht naar boven was vermoeiend, naar beneden trouwens ook, maar zo ontzettende de moeite waard. Ondanks de dreigende luchten was het een prachtig uitzicht en mogen we ons zelf een schouderklopje gegeven over het bereiken van de top.
Een activiteit waarvan ik had gedacht dat ik dat nooit mee zou maken maar wat in Sri Lanka de gewoonste zaak van de wereld is, lopen over het spoor!! Vanaf het schattige station Ella zijn we gaan lopen. Onderweg word je zelfs nog de mogelijkheid geboden om een verfrissende kokosnoot te nuttigen. Eerst drinken en dan eten. Bij de grote brug, na twee km te hebben gelopen, stappen we in een tuk-tuk die ons dwars door het platteland behoorlijk steil naar beneden brengt naar het volgende station in Demodara. Daar gaan we op de lokale trein naar Ella. Half uit de deur van een rijdende trein maak je de mooiste plaatjes. Geweldig wat een ervaring.
Wederom op stap deze keer met een heel klein beetje regen wat niet ongewoon is in dit bergachtige deel van Sri Lanka. Ons programma heeft zich iets aangepast vanwege de lange wandelingen die op het programma stonden. Daarom gaan we eerst naar de boeddhistische grottempel Dowa. De deur is op zich al een bijzonderheid vanwege het hang- en sluitwerk.
Het heeft wel iets om te verblijven in een museum. Hier ben je tenminste een gewichtige sleutelbewaarder. De tuin is ook een lust voor het oog.
Kijk Bert eens glunderen bij zijn gebakken eitjes. Een goed begin van de dag.

8 March 2018

Zo oncomfortabel in de trein zo luxueus is onze kamer in het Bandarawela hotel uit 1893. Het hotel ademt nog meer koloniale sfeer uit dan het vorige. De presidentiële suite was voor ons in orde gemaakt. Onze mond zakte open. Wat bijzonder. We hebben zelfs een eigen tuin! Daarom bestellen we voor deze keer voor ons afternoon drankje maar roomservice. Tenslotte is het leuk om in stijl te blijven, zo vaak maak je dat niet mee.
Na lang wachten kwam er een stoel vrij wat toch wel erg fijn was omdat we die daarna konden delen. Een tjokvolle trein in de tropen.
Onderweg vanuit de trein.
Een ervaring die je absoluut moet meemaken in Sri Lanka is een treinrit. Gelukkig kon onze gids nog twee kaartjes tweede klas voor ons bemachtigen en daarna was het dringen geblazen om twee uur te mogen staan 😉 we zijn opgestapt in Nanu Oya en in Bandarawela uitgestapt.
We zetten onze tocht voort en vertrekken uit Kandy. De tempel van de gouden tand hebben we helaas niet kunnen bezoeken omdat deze gesloten was. De weg was super rustig en dat is ook wel eens prettig. Onderweg naar Nuwara Eliya bevinden zich een hoop theeplantages waarvan we er één bezoeken en uitleg krijgen over het hele proces. Natuurlijk krijgen we verschillende melanges te proeven.

7 March 2018

Een bezoek aan de botanisch tuin van Peradeniya vandaag. Het ontstaan van deze tuin voert terug naar 1371 toen koning Wickramabahu de troon besteeg. Onder leiding van Alexander Moon in 1821 heeft de tuin zijn huidige vorm gekregen en werd de koninklijke tuin opengesteld voor het publiek. Er is inmiddels een keur aan planten te bewonderen, te veel om op te noemen en te veel om in 1,5 uur te zien. Een kleine selectie hier op de foto’s waaronder een orchidee uit de orchideeëntuin. ‘s Middags keren we terug naar het hotel waar we lekker kunnen uitrusten. ‘s Avonds bij het diner krijgen twee Nederlandse stellen per ongeluk dezelfde tafel toegewezen. Uiteindelijk was het half elf toen we van tafel gingen. Wat een leuke ontmoeting.

6 March 2018

Een bezoekje aan een specerijentuin mag natuurlijk zeker niet ontbreken als je bedenkt dat veel van onze ingrediënten zoals nootmuskaat, kaneel, kruidnagel, peper, kardemom, gember allemaal uit Sri Lanka komt. Daarnaast zijn er natuurlijk tal van geneeskrachtige kruiden aan te wijzen die voorkomen in Sri Lanka. Mijn gezicht was een mooi stukje om een aloë Vera smeerseltje op uit te proberen. Een mini ayurvedische gezichtsmassage, heerlijk.
Kandy is onze volgende stek voor een verblijf in het oude uit 1871 daterende hotel Suisse. Een overduidelijk overblijfsel uit de Britse koloniale overheersing. Wat een grandeur. Gelukkig had ik een net jurkje ingepakt voor het diner en Bert een lange broek. Naderhand nog lekker in de tuin vertoefd waar we in contact kwamen met een Noorse dame. Moe en zeer voldaan togen we naar onze kamer. Wat een dag weer.
Vandaag verlaten wij het rustige Nilaveli. Dit gebied is sinds 2009 oorlogsvrij en duidelijk aan het herstellen van al het geweld. De toeristen komen nog maar mondjesmaat. Om wat minder als toerist herkenbaar te zijn, heb ik mij maar in traditionele outfit gestoken. Maar vanwege mijn lengte ben ik hier nooit incognito. Daarna ook nog een batikfabriek bezocht. Wat een intensief werk. Nog een mooie lap gekocht voor op een leeg plekje aan de muur. Tevens moest Bert aan een verkleedpartij geloven.

5 March 2018

Vandaag een rustdag. Wat kun je dan beter wensen dan een strand voor je alleen, een stralende zon en een bruisende en zacht ruisende zee. Heerlijk! Daarnaast nog een Ayurvedische massage op het strand en je voelt je als herboren. Dat was ook wel nodig want we begonnen de dag met een tweede niet meer werkend kofferslot, hoe kan dat 🤬 maar het goede nieuws is dat we niet meer koffers te gaan hebben. Pfff gelukkig maar. Daarnaast brak de poot van mijn zonnebril en ook daar was rekening mee gehouden, ik had een reserve zonnebril ingepakt. 😊. Het eten overtrof vandaag weer alle verwachtingen en daar hebben we van genoten maar dacht ik eindelijk eens een kopje koffie van gemalen bonen te krijgen, dat apparaat zag ik staan in de bar, krijg ik dat oploszakje! Wilt u er melk in? De restanten van de Britse overheersing is nog voelbaar. Morgen naar Kandy naar de theeplantages. Ben benieuwd.

4 March 2018

Hoe adembenemend en rustgevend is het om te peddelen over een prachtig, bijna dichtgegroeid meer. Onze kapitein maakte een mooie zuidwester voor ons van leliebladeren. Als dank peddelde ik een stukje mee. Daarna verder naar Trincomalee. Onderweg ondanks dat het zondag is gaat het werk om de rijst te drogen gewoon door. We bezoeken fort Frederick, gebouwd door de Portugezen in 1623 en gaan door de poort waar het wapenschild Mon Dieu en Mon Droite boven hangt. Niet veel verder bezoeken wij een hindoeïstische tempel waar de godin Siva te bewonderen valt, een kleurrijk geheel. Voldaan van alles arriveren we in ons beach hotel Pigeon island waar de branding ons lokt. Heerlijke die lauwe zee.
Onze taxi stond al klaar voor ons, een ritje met de ossenwagen door het platteland om vervolgens in een boot te stappen en te peddelen naar het volgende dorp waar ik mee mocht helpen om het eten te bereiden. Ik vrees dat mijn kookkunsten thuis bestaan uit het verwerken van halffabrikaten, dat is toch wel behoorlijk tijdbesparend.

3 March 2018

Vandaag was wederom een dag vol indrukken. Onderweg naar Polonnaruwa kwamen we al een olifant tegen. Dat is wel heel erg bijzonder zo in het wild. Daarna kregen we ook nog een mini krokodil, schildpadden en apen te zien zelfs een paar (huis) slangen had ik om mijn nek mogen leggen maar dat werd mij iets te gortig. We bezochten het Polonnaruwa museum wat veel archeologische vondsten bevat en hierna verder op de fiets (zonder trapondersteuning 😉) verder in de tropische hitte alle oude ruïnes bekijken (zie kaartje). Ik was blij dat ik naderhand bij het zwembad mocht uitrusten.

2 March 2018

De opmaak van het toetjesbuffet.
Een lodge zoals hij hoort te zijn.
Een steile klim naar de boeddhistische grotten in Dambulla. Een pittige tocht waar we als verrassing boven de schoenen uit mochten doen en verder over de loei hete stenen mochten lopen. Maar het was het waard.
Binnen in de grotten. Deze grotten dateren van de 1e eeuw voor Christus en de boeddhabeelden zijn in de 17 en 18de eeuw toegevoegd en gebouwd door de koningen van Kandy.
Hier worden de kokosnoten van hun schil ontdaan. Een arbeidsintensief werk.
Een bruidspaar bij het ontbijt en gedroogde vis op de markt van Negombo.

1 March 2018

Wat een gehang in zo’n vliegtuig maar de beloning is naderhand groot. Eerst hebben we ons verbaasd en verwondert over Doha AirPort. Alles straalt daar geld uit. Vervolgens weer verder naar Colombo. Op Sri Lanka ging alles goed totdat ik in het hotel eenmaal mijn koffer wilde openen. Dat lukte niet. Er is een issue geboren met samsonite. Met behulp van een paar behulpzame vooral kijkende Sri Lankanen hoe Bert zit te prutsen en een schroevendraaier kon ik iets luchtigers aantrekken. Fijn.
Tijdens onze rondtoer in Colombo een replica bezocht van de tempel ter nagedachtenis van de onafhankelijkheid van Sri Lanka in 1948. De echte tempel staat in Kandy.

28 February 2018

Vandaag gaat het beginnen. We vertrekken van -6 (gevoelstemperatuur -15 vanwege de wind) naar de tropen van Sri Lanka. Wat een avontuur! Ik heb mijn speciale kniekousen al aangetrokken.