Europe, Asia · 49 Days · 45 Moments · June 2017

17 August 2017

Donderdag 17 augustus - 3 Tuin v Kodaiji tempel
Donderdag 17 augustus - 2 Kodaiji tempel
Donderdag 17 augustus - 1 Higaishima wijk staat vol met tempels en beelden.

16 August 2017

Woensdag 16 augustus - 1 Op naar Kyoto! We hebben een huis gehuurd en slapen in een traditioneel huis. We zitten vlakbij de geisha wijk Gion. Zou het dat we eerste avond al een echte geisha hebben gezien?

Dinsdag 15 augustus - 3 Laatste avond Osaka. We wilde naar een beroemde okonomiyaki (groente pannekoek) gaan. Na uur zoeken, niet gevonden. Dus dan maar tempura!
Dinsdag 15 augustus - 2 Japanse tuin
Dinsdag 15 augustus - 1 Himeji kasteel

14 August 2017

Maandag 14 augustus - 2 Udon eten!
Maandag 14 augustus - 1 Winkeldagje in Osaka

Zondag 13 augustus - 5 Osaka by night - Dontonbori
Zondag 13 augustus - 4 Op naar Osaka! Voor het eerst met de shinkansen Sakura.
Zondag 13 augustus - 3 Miyajima
Zondag 13 augustus - 2 Tempel.
Zondag 13 augustus - 1 Ochtendje Nara na ontbijt in ryokan. Eerst de beroemde torii maar eens in het daglicht bekijken.

Zaterdag 12 augustus - 6 Avond wandeling naar de beroemde torii van Miyajima.
Zaterdag 12 augustus - 5 Even poseren met z'n allen in onze eerste thuis kimono!
Zaterdag 12 augustus - 4 Miyajima seaside hotel. Onze eerste japanse hotel (ryokan). Eerste keer naar een public badhuis (onsen). Best gek in het begin, heerlijk zo'n warm bad. Eerste diner (kaiseky) in een ryokan.
Zaterdag 12 augustus - 3 Nog even door Hiroshima lopen en lunchen. In Okinawa kwamen we de winkel Coo & Riku al tegen. Een dierenwinkel met allemaal schattige puppies. Met moeite kregen we Kairi mee. Met de ferry naar Miyajima.
Zaterdag 12 augustus - 2 Hiroshima Memorial Museum
Zaterdag 12 augustus - 1 Hiroshima Memorial Park

Vrijdag 11 augustus - 1 Op naar Hiroshima! Het is best een eindje rijden van het vliegveld naar ons hotel. Ons hotel zit aan de haven. De taxi chauffeur gaf aan dat er een ongeluk op de snelweg was gebeurd en daarom reden we om langs allerlei kleine dorpjes. Grappig genoeg doet het ons heel erg denken een Oostenrijk of Zwitserland. De bergen, het groen en de kleine dorpjes langs de weg. Twee grote verschillen: de bamboo bossen die we zien en de prachtige japanse huisjes. Net tempels zegt Kairi.
Vrijdag 11 augustus - 2 Vandaag zijn we laat aangekomen in Hiroshima. We zijn hier maar één nachtje en vertrekken morgen naar Miyajima. Voordat we gaan zullen we eerst naar het Hiroshima Memorial Park gaan. De orizuru (kraanvogel) is een symbool van vrede en hoop. Wanneer je 1000 kraanvogels (senbazuru) vouwt zullen al je wensen en dromen voor vrede en goede gezondheid uitkomen. Kinderen uit Hiroshima en omgeving maken jaarlijks duizenden kraanvogels om bij te dragen aan de droom voor wereldvrede. Terwijl de kinderen heerlijk liggen te slapen, vouw ik al lezend een aantal kraanvogels. Deze nemen we morgen mee naar het park en leggen deze bij het Children's Peace Monument.

10 August 2017

Donderdag 10 augustus Spelletje Machi Koro bij het zwembad. Laatste avond Okinawa. Heerlijk gegeten bij The Harbour Brewery.

Woensdag 9 augustus Nog een dagje hangen bij het zwembad van Hilton. In de avond wandeling langs de kust gemaakt.

8 August 2017

Dinsdag 8 augustus Vanmiddag naar Naha, de hoofdstad van Okinawa. We gingen een winkel in om snoepjes te kopen. Riku vond een pakje slangen snoepjes. Afgerekend en Riku liep de winkel uit en wilde het pakje openen, toen de meneer van de winkel ons tegen hield en het pakje afpakte. Bleek dat we condooms hadden gekocht. 😂 Ga dan maar eens uitleggen waar condooms voor dienen. Voor je piemel... In Naha liepen we ook de markt op. Deze is groot, prachtig en verschrikkelijk schoon.

7 August 2017

Maandag 7 augustus - 2 We zitten in het Hilton hotel Chatan. Vlakbij de American Village. Het is hier eerder amerikaans en hawaii dan japans! Heel kitch, wel erg grappig en leuk!
Maandag 7 augustus - 1 Vandaag vliegen we naar Okinawa!

Zondag 6 augustus Nog een laatste avond met z'n allen eten. Rikus eerste tand eruit!

Zaterdag 5 augustus Vandaag hebben we afgesproken met Maaike, Steven, Fay en Lily. Lily en Riku zitten bij elkaar in de groep. Fay en Kairi zitten in het nieuwe seizoen in zelfde hockey team. Nadat we wat gegeten hebben, gingen we op weg naar de Tsim Sha Tsui pier 1 om daar de Aqua Luna op te gaan en al varend Symphony of light vanaf het water te bekijken. Aangekomen bleek dat ik een ontzettend grote fout had gemaakt. Ipv reservering voor 5/8, had ik de reservering voor 2/8 gemaakt. Gelukkig waren ze zo aardig om te controleren of de reservering al niet een x eerder was gebruikt en konden we alsnog aan boord. Het was zelfs voor Marc en mij de eerste x dat we Symphony of light (elke avond om 20 uur) zagen. Heel indrukwekkend en relaxt op zo'n prachtige boot op het water.
Vrijdag 4 augustus - 1 Vandaag is ons liefste, mooiste dochter jarig! 10 jaar. We hebben een tiener 😄. Bijna 40 jaar geleden werd ik in Hong Kong geboren. Kairi is al op best veel plekken in de wereld jarig geweest, nog niet eerder in Hong Kong. Vandaag wordt Kairi hier 10 jaar. Bijzonder. ❤️
Vrijdag 4 augustus - 3 Hoe verder we de berg op reden hoe bewolkter het werd. Zo bewolkt en mistig dat er helemaal geen uitzicht was! Na een klein uurtje begon de zon te schijnen en loste de mist op. Gelukkig! Ik had een tip gevonden om niet naar de lookout te gaan zoals iedereen, maar de peak circle walk stukje te doen. Lugard Road in en na 15 - 20 minuutjes lopen komt er een stuk waar de bomen je zicht niet belemmeren en je vrij uitzicht krijgt op de skyline. Wow! Wat een uitzicht en bijna helemaal voor ons alleen ook. De weg gaat nog ruim een uur verder voordat je weer terug komt bij de lookout. Aangezien we (met name Kai) opgegeten werden door muggen, besloten we terug te lopen. Beste peak experience ooit!
Vrijdag 4 augustus - 2 Kadootjes op bed eerst. Op pad met z'n viertjes & por por. Onderweg kwamen we reuze unicorn tegen. Met de Star Ferry van Tsim Sha Tsui naar Central. Al meer dan 100 jaar verbindt deze ferry de 2 delen van Hong Kong. Tegenwoordig kan je ook met de metro. Met de ferry is natuurlijk leuker. Vanaf de ferry liepen we naar de peak tram. Aangekomen stond er een enorme rij. Toen toch maar met de taxi naar boven.

Vrijdag 4 augustus - 4 Na de peak gingen we naar MC Duck in Harbour City, Tsim Sha Tsui. 2 jaar geleden hebben we hier ook gegeten. Eén van Kairis lievelings gerecht: eendpannekoekjes 😋. Ome Lok en tante Viv hadden een geweldige unicorn taart geregeld voor Kairi. 🦄
Woensdag 2/8 & donderdag 3/8 We slapen in het Tai O Heritage hotel. In het gebouw was voorheen de politie gevestigd. Klein hotel met 9 kamers. Prachtige ligging en uitzicht. Van het hotel kregen we een boek met achtergronden, verhalen en foto's van Tai O en het gebouw.
Donderdag 3/8 Na een goed ontbijt zijn we stukje berg op gegaan om Tai O van bovenaf te bekijken. Best een klim als het 33 graden is. Het uitzicht boven was het waard. Nog even een paar curry fishballs gegeten en de ferry genomen richting Tuen Mun. Ook op de terugweg met de ferry dolfijnen gezien!

2 August 2017

Woensdag 2/8 - 1 Kairi en Riku zijn met ome Lok naar Disneyland Hong Kong. Ze blijven er ook een nachtje slapen.
Woensdag 2/8 - 3 Tai O is een vissersdorp, beroemd om hun huizen die op palen staan. Stilt houses. De huizen zijn erg klein en hele families leven er in. Er komen veel lokale en internationale dagjes mensen. Tai O is beroemd om zijn gedroogde vis (allerlei varianten), gedroogde garnaaltjes en garnalen pasta. In de avond als de dagjes mensen weg zijn is het rustig en hoor je alleen af en toe een tv of mensen in hun huis praten. We dachten even bodempje te leggen in het hotel en dan een restaurantje te zoeken. Alles was dicht. Uiteindelijk wees een mevrouw ons de weg naar een tentje die nog open was. Heerlijke bamisoep met verse wontons en fishballs gegeten!
Woensdag 2/8 - 2 Marc en ik gaan 2 dagen naar Tai O. De reis zelf is al prachtig. Eerst vanuit Sheung Shui met minibus 44 naar Tuen Mun en vervolgens met de ferry naar Tai O. Toen we er bijna waren wees een meneer die voor ons zat iets aan. 2 dolfijnen in het water. Een grijze en een roze. 🐬

1 August 2017

Dinsdag 1/8 Kairi en Riku zijn bij ome Lok en tante Viv logeren. Wij zijn uit eten met mijn nichtje Alison en Jeffrey bij Ye Shanghai. Restaurant van het Marco Polo hotel in Tsim Sha Tsui. Eten was heerlijk. Erg gezellig met z'n viertjes. Spontaan met Alison afgesproken dat ze ons een paar dagen in Tokyo gaat opzoeken. Daarna zijn Marc en ik nog drankjes gaan doen bij Aqua, one peking. Aqua heeft een restaurant zitten op de 29ste verdieping en bar op de 30ste verdieping. Spectaculair uitzicht!

31 July 2017

Maandag 31/7 Vandaag naar Shatin weer. Kairi en Riku beide nieuwe schoenen gekocht. Ze hebben hier heel veel coole fidget spinners. Ik word elke avond verwend door mijn moeder met verschillend fruit dat ik lekker vind. Lychee & longan vanavond.

Zondag 30/7 Yam cha (dimsummen) in de vroege ochtend. Mijn nichtje Alison en familie bezoeken. Eerst lunchen in science park (university). 15 min lopen naar hun huis (35 graden). Zij wonen in een complex in Tai Po met een heerlijk zwembad. Isaac is 5 jaar. Het zou natuurlijk ontzettend leuk zijn als later Riku en Isaac elkaar opzoeken in Europa of Azië, net zoals Alison en ik. Door naar Shatin voor diner met mijn moeder, broertje, zijn vriendin Viv en neef. In het winkelcentrum in Shatin is dit restaurant met Singaporees eten. Heerlijk! Hainan chicken is de signature dish. Was een beetje verliefd op hun borden 😄

29 July 2017

Zaterdag 29/7 In de vroege ochtend yam cha (dimsummen) en kijken wat er allemaal is in de verschillende winkelcentra in Sheung Shui.

28 July 2017

Vrijdag 28/7 Hong Kong we komen er aan!

29 June 2017

Zomer 2017 - Hong Kong & Japan 28/7 Eerste stop Hong Kong! Hong Kong waar ik ben geboren en waar mijn tweede thuis is. Hong Kong voor mij is ten eerste familie. Ten tweede heerlijk eten. Ten derde de mooiste skyline vd hele wereld. 🌃 7/8 Japan! Japan staat al zo lang op nr 1 van mijn bucketlist. Ultramodern maar ook vol locale cultuur en gebruiken. En alles is kawaii (cute) en het eten! We gaan voor elke dag verse sushi. 🍱 We beginnen in het zuiden: Okinawa. Binnenlandse vlucht naar Hiroshima. Met de ferry naar Mijajima. Dan met de shinkansen (hoge snelheidstrein) naar Osaka, Kyoto, Takayama, Hakone en last but not least Tokyo.