Europe, North America · 109 Days · 26 Moments · November 2017

Karen in Guatemala

15 March 2018

De laatste dag in Xela is bijna voorbij. De laatste dagen zat vol met laatste inkopen doen, kleren wegdoen (zodat ik alles in mijn valies krijg) en afscheid nemen. Afscheid nemen van mijn gastfamilie, afscheid nemen van de plek waar ik 3,5 maand heb gewoond. Afscheid nemen van wat vrienden en afscheid nemen van Xela. Adiós xela, nos vemos!! Het eerste deel zit er op, op naar het volgende. Mexico, Peru en Bolivia Voy a venir! Adiós y gracias!

10 March 2018

Laatste week in Xela is aangebroken. Had nog altijd niet de vulkaan van Xela gedaan, dus dit dan toch maar afgelopen Zondag gaan doen. Met een paar vrienden van hier en 4Q hebben we ons daguitstapje tot een goed einde volbracht! Toch wel een stevige klim van 4u30 steil naar boven. Maar wat was dat het weer waard. Even een dutje op de top, samen lunchen en kijken naar de mayarituelen van de Guatemalteken. Die dit dus elke dag doen!

5 March 2018

Om mijn tripje door Guatemala en Belize af te sluiten, maakte ik nog een tussenstop in Antigua. Ik was hier al wel 2 keer geweest, maar het is zo’n mooie en leuke stad. Op zondag aangekomen, lekker streetfood gaan eten. En naar de processies gaan kijken, die elke zondag een big deal zijn in Antigua. In aanloop tot Semana Santa (Pasen)! Volgende dag men 6e vulkaan beklommen, Volcan De Pacaya “dichtbij” Antigua. Was uiteindelijk 1,5u rijden en reden zelfs voorbij Guatemala city. Een Belgisch koppel leren kennen op de bus die totaal geen informatie hadden gekregen en dachten 10 min op de bus en toch een paar uur stappen. Was eerder paar uur op de bus en 10 min stappen. Hahhaha die Guatelmalteken en informatie! Nu terug naar Xela om men laatste 10 dagen af te sluiten. 😱 wat vliegt te tijd voorbij en zit het hier bijna op!

3 March 2018

The middle of no where, letterlijk. Geen gsm bereik, geen internet en alleen maar natuur en een adembenemend uitzichten, Alsook in het hostel. Als je het mij vraagt het mooiste stukje van Guatemala tot hiertoe. Na Belize ben ik hierheen gereisd, was wel een eindje om hier te geraken. Veel moeten reizen. Hier ben ik dan een weekendje geweest en het mooie Semuc Champey bezocht en in gezwommen. Maar heb ook een grottentocht gedaan, van watervallen gesprongen en wandelingen gemaakt.

28 February 2018

Het resultaat van de Gopro tijdens het snorkelen in Belize. Ondertussen na een hele tijd gereisd te hebben en in de middle of nowhere gezeten te hebben. Eindelijk aangekomen in Antigua om hier nog 2 dagen te vertoeven.

26 February 2018

Even een tropisch tripje gemaakt naar een eiland aan Belize, Caye Caulker (🔊key cocker)! Vree schoon standen, leuk Caribeën sfeertje ➡️ Slogan: Go Slow. Geen Spaans hier, wel Engels met een heel raar accent, bijna niet verstaanbaar 😬 Rustig genoten van een fietstochtje op het eiland, gaan snorkelen met haaien, zeekoeien, roggen (en zoveel meer) en zonsondergangen bekeken, ... Een goed productief tripje lijkt me. En ik mag weer 3 maanden in Guatemala verblijven. Op naar de volgende toeristische trekpleister 🔜 Semuc Champey!

24 February 2018

Een weekendje in Flores city en een uitstapje naar Tikal. De place to be als een tourist in Guatemala. Veel selfies en douches later. Moe en voldaan van men weekendje hier in een toch wel tropisch Guatemala. Wat een verschil met Xela. Helemaal klaar voor men Belize trip morgen! Meer tropische temperaturen en chilaxen

21 February 2018

Zo gisteren nog een dagje in Xela vertoefd met Marije. Nog een kleine vulkaan/berg gedaan aan de voet van Xela. La Muela, we dachten nog ffie gemakkelijk een uitstapje alleen was dat laatste stukje toch meer klimmen dan wandelen. Maar wat een uitzicht! Daarna toch even gaan relaxen aan het zwembad even uit Xela, maar dat was toch iets te koud om er lekker in te blijven dobberen hahahha. Onze laatste dag in Xela wel gespendeerd. Marije trekt terug naar Nederland en ik ga Guatemala en Belize wat verkennen de komende weken. Doei Xela, tot snel

17 February 2018

Van het weekend weer een vulkaan beklommen, Heeeuj de 4e vulkaan in de pocket. Deze keer was Vulkaan Acatenango aan de beurt, inclusief met overnachting op de vulkaan. Wat een uitzichten. Links hadden we zicht op vulkaan Fuego. En onze tent keek uit op actieve vulkaan Fuego die ons goed gezind was en af en toe een uitbarsting gaf. Met ‘s nachts zichtbare lava. Ja we hebben niet veel geslapen! Niet van de koude maar van de toch wel stenige/harde ondergrond en heel vroeg moeten opstaan. Om de zonsopgang op de absolute top te bewonderen. Na 1u30 in de donkere te wandelen, kwamen we op de top. Heel veel ijzige wind plus nog wat ijs zichtbaar. Wel een prachtig uitzicht vulkaan Agua en daarachter Pacaya. Stad Antigua, Guatemala city. En langs de andere kant Lago Atitlan en zijn vulkanen! Waaauw wat was le dat voor een weekend. Toch wel heel stijve benen en slaap inhalen, maar dat was het absoluut waard!

10 February 2018

Van het weekend naar de kust geweest. Beachvolleyball, zwemmen in de wilde zee, zwarte/hete stranden. Vrouwtjes die kokosnoten verkopen. Drinken bij zonsondergang, boottochtjes maken in de mangrove bij zonsopgang. En vooral heel veel gechilled omdat het veel te warm was om iets te doen. Daaruit bestond ons weekend aan zee in Monterrico. We hebben hier vooral genoten van de zon, maar ben toch blij dat ik terug ben in het frissere Xela.

3 February 2018

Van het weekend lekker in Xela gebleven. Een 🗻vulkaan “beklommen” waarvan de krater een meer was. Waar je helaas niet in mocht zwemmen o.w.v. de heilige plek. Waar zingende indigenous (Maya-afstammelingen) mensen rondom het meer allerlei rituelen waren aan het uitvoeren. En verschillende offers aan de maya goden aan het brengen waren. Zaterdagavond een voetbalmatch bijgewoond, tussen Xela (men hometown) en Guatemala city! Helaas 2-2, niemand ging happy naar huis (letterlijk)🤬😠😤. En dan op zondagavond van het uitzicht/Xela genoten op de berg, letterlijk kwartier wandelen van ons huis. Weer Wat nieuwigheden ontdekt. 😁

23 January 2018

Gisteren op pad geweest met de mobiele kliniek. In een dorpje 2u van een zekenhuis en op van de hobbelige wegen gelijk in de broes! Eens per week gaan we met de vroedvrouwen, dokter en materiaal uit La casa Acam (geboortehuis) richting een afgelegen dorpje. In the middle of nowhere, waar er bijna niets van voorzieningen zijn gaan we zwangerschappen, pas bevallen moeders en de baby’s opvolgen. We geven voorlichtig controleren de zwangerschap, maken echo’s, controleren mama’s en baby’s na de bevalling en geven advies i.v.m. de borstvoeding en nutriënten. Ook geven we voorlichting en informatie aan de vroedvrouwen daar, wat doen in bepaalde situaties. De vroedvrouwen doen hier ook zelf uitwendige keringen (baby van positie veranderen in de buik), terwijl dat bij ons enkel door de dokters gedaan worden o.w.v. het risico op complicaties. Heb men eerste zelfstandige echo uitgevoerd bij een tweelingzwangerschap 🤩. Kreeg les/uitleg van een radioloog uit de states.

21 January 2018

Van het weekend nog eens een keertje naar het meer geweest. Deze keer naar San pedro waar we in een heel cool Hostel verbleven met indrukwekkende uitzichten. Zaterdagochtend vroeg opgestaan om Vulkaan San Pedro te beklimmen. Was een stevige tocht naar boven en met niet goed ingelopen botinnen geen strak plan. En dus open liggende voeten tot gevolg. Achja dat hebben we er wel voor over. En de rest van het weekend nog wat het stadje en andere plekken rond het meer verkend. En vooral genoten van chillen in de zon!

15 January 2018

Vandaag eindelijk begonnen op men project! Een geboortehuis, dat is opgericht na de oorlog met een beetje hulp van de VS! Het wordt deels gefinancierd door crowdfounding in de VS en door de inkomsten van hier. Comadronas (vroedvrouwen) zijn hier de baas. Een Gynaecoloog is hier niet, enkel een algemene dokter. Dus de vroedvrouwen doen hier alles van voor de zwangerschap, tijdens de zwangerschap alsook de echos. De bevalling zelf hier in het geboortehuis. En nadien de huisbezoeken om alles op te volgen. Ze hebben hier redelijk modern materiaal en genoeg materiaal. Ik zal hier enkele dagen in de week werken! Maar op veel bevallingen doen zal ik niet moeten rekenen. De vroedvrouwen leren het hier allemaal aan elkaar en vermits hier niet zo superveel bevallingen zijn (niet dagelijks), doen zij constant de bevallingen omdat ze dit niet zo vaak doen. Ze werken hier met 15 vroedvrouwen in totaal. Als elks 1 of 2 bevallingen per maand doet is het al veel. Maar we zullen wel zien hoe het loopt

23 December 2017

Op de stijle helling van de berg (waar ons hostel lag) is het dorpje Santa Cruz. Hele authentieke huisjes met weinig luxe, en golfplaten als daken. Maar er was wel een fair trade restaurant met een fantastisch uitzicht. Het restaurant leidt de locals op tot chef koks, obers, naaisters, winkelbediendes. Hier worden streekproducten vervaardigd aan een eerlijk tarief en goede voorzieningen. 🤗👍 Het panoramisch uitzicht vanuit het restaurant is adembenemend! Een actieve vulkaan (Fuego) in de verte, die ongeveer elke half uur wel iets van zich laat zien (gewoon rook, geen lava)
Afgelopen weekend was ik niet in Xela, maar ben ik naar het Meer geweest. El lago de Atitlán echt supermooi, helemaal omgeven door bergen en vulkanen. Met natuurlijk weer bijzonder mooie uitzichten erbij. Lekker ontspannen en nietsdoen was hier echt wel een must. Chillen aan het water of in de hangmat bij ongeveer 30*C geen probleem 🙊😇😉 Dit hostel gaf ook een kampeergevoel. Ik sliep in open doorm, bijna letterlijk onder de blote hemel! Spijtig is het weekend wat in mineur geëindigd, met de gekend darmproblemen. En een helse terugrit als gevolg. 😰🤢

16 December 2017

Van’t weekend men eerste echte uitstapje gemaakt in Guatemala. En dat was ineens een stevig uitstapje. Na 3u rijden over de gammele bergwegentjes heel vroeg in de ochtend (4u30 vertrokken). Aangekomen aan de voet van de grootste vulkaan/berg van Midden Amerika. Na 4u de berg beklimmen, letterlijk, want het laatste stuk was een serieuze beklimming tussen rotsen. Maar wat was het die tocht waard. Eenmaal de top bereikt te hebben op 4220m. Konden we genieten van het adembenemende uitzicht over Guatemala, De Stille Oceaan en de grens met Mexico. De grens van Guatemala met Mexico waar de 2e grootste vulkaan op mij staat te wachten op een volgend tripje.

15 December 2017

Vandaag wat rondgedwaald in de stad samen met mijne Spaanse leerkracht Karina. Ondertussen al 2 weken Spaanse les achter de rug! Wat bezienswaardigheden in Xela gaan bekijken met het nodige getoerist (poseren voor een schoon gebouw)! Schone uitzichten en hier en daar mooie gebouwen met de niet zo mooie straten. Wt natuurlijk er gewoon bij hoort en ook zijn charmes heeft.

10 December 2017

De ondergaande zon in Xèla met de vulkanen op de achtergrond! En een beetje een beeld van de huizen en straten hier in de stad.

5 December 2017

Uizichtje hier, koffiebar’ke daar. Het oude (mooi) gedeelte van Xela. Uitzicht op het centrale plein en de omliggende bergen. En natuurlijk heerlijke koffie van een plaatselijke koffieplantage. In een van de vele koffiebars met al de nodige kerstversiering. Heel Xela hangt al sinds half oktober, eind oktober, vol maar dan ook echt vol mer kerstversiering. Op sommige plaatsen wat kitscheriger dan op andere. Zelfs zo erg dat het elektriciteitsnetwerk het af en toe eens begeeft onder alle kerstverlichting.

4 December 2017

Spaans leren op een maandagavond. Vandaag men eerste les Spaans gehad hierin Guatemala. Met Karina ;) mijn Spaanse lerares heb ik de komende 4 weken elke voormiddag one-to-one Spaanse les.

3 December 2017

De stad een beetje verkennen. Helaas niet veel foto’s van se stad zelf. Is niet echt veilig om als griet uwe gsm int openbaar boven te halen. Ondertussen heb ik mijn café’tje wel gevonden! Ze serveren hier stella

2 December 2017

Rooftop views. Net de eerste nacht ik mijn gastgezin doorgebracht. Hele lieve familie! Grootmoeder met dochter en kleindochter. Ze hebben ook nog een papegaai (die bijt) en een hond Dana. Straks de stad eens gaan verkennen.

30 November 2017

Guatemala here i come

27 November 2017

Bijna klaar om te vertrekken. Laat de laatste dagen in België maar snel afgelopen zijn.