Europe, North America · 98 Days · 38 Moments · October 2017

Jonne&Eva in Panama, Costa Rica en Nicaragua

29 January 2018

De allerlaatste bestemming van onze geweldige reis: The Corn Islands. Hier hebben we grotendeels doorgebracht op de Little Corn, een prachtig paradijsje om onze reis mee af te sluiten! Vannacht vliegen we terug naar het koude Nederland, dat wordt even wennen😉.. Bedankt voor het volgen van onze reis en hopelijk tot snel allemaal!! Adios🖐

22 January 2018

Las Peñitas, een mooi strand gelegen bij León. Hier hebben we twee dagen doorgebracht aan het strand en in een hangmat. Nadat we op een middag goed en wel lagen te chillen op het strand en langzamerhand aan het weg dommelen waren, werden we abrupt wakker geschud door een golf water over ons heen. We zijn nog nooit zo snel in de benen geweest. Eva's kleren waren spoorloos, maar werden al snel door 3 lieve kinderen opgedoken. Dit is dan ook het enige wat we hier hebben meegemaakt😌. Hoe dichter we bij onze terugreis naar Nederland komen, hoe meer zin we hebben in het weerzien van onze familie en vrienden. Een goed teken toch😉. Morgen gaan we terug naar Léon om om 12 uur Eva's verjaardag in te luiden met enkele biertjes! Een mooi vooruitzicht dus😊.

20 January 2018

Na Esteli zijn we doorgereisd naar Matagalpa. Hier hebben we de eerste dag twee watervallen bezocht. De tweede dag waren we van plan om naar een natuurpark te gaan, maar zijn na het ontbijt in slaap gevallen en ons bed niet meer uitgekomen.. Gelukkig hoorden we van andere reizigers dat het niet gek is dat na twee en een halve maand de pit er een beetje uit is. Het komt dus goed uit dat we onze laatste dagen in Nicaragua doorbrengen aan het strand en zwembad. Onze volgende bestemming is dan ook een hotel aan het strand, Las Peñitas, waar we heerlijk kunnen uitrusten. ☉

18 January 2018

16 January 2018

Al snel ging deze wandeling over in zwemmen door de Cañon. We hebben nog nooit door zoiets moois gezwommen. Wat een uitzicht! Onderweg kregen we de mogelijkheid om vanaf rotswanden in het water te springen, variërend van 1 tot 20 m. Helaas kwamen wij als schijterds niet verder dan 3 meter, maar onze gids daarentegen maakte een sprong van maar liefst 20 meter hoog. Nadat we lekker in het zonnetje waren opgedroogd werden we met een bootje opgehaald. Vervolgens hebben we nog een stuk gelopen waarbij we een mooi uitzicht hadden op de Cañon. De dag erna hebben we een zware wandeling gemaakt naar een waterval. Berg op, berg af.. Na een half uur hadden we de waterval wel gezien en moesten we het hele eind weer terug lopen. Gelukkig stopte er onderweg een aardige man die deze twee vermoeide meisjes gratis terug naar het centrum wou brengen. De laatste dag waren we van plan om naar een van de grootste sigarenproducenten van de wereld te gaan. Helaas werden er deze week geen tours gegeven.. 2/2
Aangekomen in Esteli werden we blij verrast met een koeler klimaat. Die avond waren we dan ook iets te optimistisch om in korte broek en een hempje de deur uit te gaan.. Wel hebben we hierdoor 's nachts heerlijk kunnen slapen onder onze deken. Na die warme weken was dit wel een keer fijn! De volgende ochtend moesten we er vroeg uit om naar de Somoto Cañon te gaan. De weg ernaartoe was al een avontuur opzich. De chickenbus die ons vervoerde hield halverwege op met rijden. Toen er vervolgens veel rook uit de bus kwam was het duidelijk.. we konden niet verder. Daar stonden we dan, in the middle of nowhere, met gelukkig ook de andere toeristen die van plan waren dezelfde tour te gaan doen. We konden niet anders dan een poging doen om te liften. Gelukkig stopte er al snel een Nicaraguaans gezin. Met tien man werden we achterin het busje gepropt en voor twee dollar naar onze eindbestemming gebracht. Hier werden we al opgewacht door onze gids. Vervolgens zijn we naar de Cañon gewandeld. 1/2

14 January 2018

12 January 2018

Vervolgens zijn we doorgelopen naar de top, waar we instructies kregen en ons pak aantrokken. Met lichte zenuwen zaten we klaar, boven op de vulkaan, voor onze afdaling. Wat was het gaaf om van 700 meter hoogte naar beneden te glijden. Na deze onvergetelijke ervaring werden we naar een bar gebracht waar we een drankje en een churros kregen. Als afsluiting van deze tour werden we afgezet bij het strand playa Las Penitas. De volgende dag hebben we de vulkaan Telica beklommen. Dit was wederom een actieve vulkaan waar we magma hebben gezien. Ook hebben we vanaf hier de zonsondergang mogen meemaken. In het donker liepen we met zaklampen de vulkaan weer af. Deze tour werd afgesloten met een Nicaraguaans diner. Ook hebben we in deze stad de kathedraal beklommen. Aangezien León de warmste stad is van Nicaragua hebben we voor het weekend een hostel met een groot zwembad geboekt. Na onze avonden uit was dit een prima plek om de dagen door te komen. Morgen reizen we door naar Esteli. 2/2

11 January 2018

De volgende bestemming was León, volgens velen de gezelligste stad van Nicaragua. Ons hostel waarin we sliepen werd gerund door een aardige man uit, jawel, Deventer. Hij bracht ons op de hoogte van de verschillende activiteiten die hier te doen zijn. Onze eerste activiteit was volcano boarden. León is de enige plek ter wereld waar dit mogelijk is. Natuurlijk konden wij dit niet aan ons voorbij laten gaan. Om 8 uur 's ochtends werden we opgehaald door een soort huifkar waar we met een groep van 16 personen in werden vervoerd naar de vulkaan Cerro Negro. Onderweg passeerden we o.a. stieren die een kar vol met hout vooruit trokken. Bijzonder om te zien.. Eenmaal aangekomen kregen we een rugzak op met de benodigde kleding en het board waarmee het zou gaan gebeuren. Het was dan ook een zware, maar hele mooie tocht met veel gave uitzichten. Halverwege zijn we een krater van deze actieve vulkaan in gelopen. Hier hoorde en voelde je de magma onder je stromen. 1/2

7 January 2018

Vervolgens zijn we met de welbekende chickenbus doorgereisd naar Granada. Deze oude Amerikaanse schoolbussen worden bom volgepropt met mensen om je voor een prikkie naar je bestemming te brengen. Voordat je vertrekt komen er tientallen mensen door de bus lopen die proberen iets te verkopen, van kip in een zakje tot riemen en foute sieraden. Eenmaal in Granada aangekomen werden we overvallen door de drukte op straat. Deze stond vol met allerlei kraampjes, was overladen met mensen en overal reden toeterende auto's. Gelukkig was de straat voor ons hostel minder druk. Tijdens ons verblijf hier hebben we de actieve vulkaan Massaya bezocht waarbij we vijf minuten mochten kijken naar de kokende magma. Daarnaast hebben we gezwommen in een kratermeer: Laguna de Apoyo. Verder bestond deze stad uit verschillende restaurants en barretjes waar we de avonden goed hebben doorgebracht!

5 January 2018

Door naar Ometepe! Dit is een prachtig eiland die wordt gevormd door twee vulkanen: de Concepción en de Maderas. Hier hebben we twee dagen een scooter gehuurd om het eiland te verkennen, een leuke en verfrissende manier om onszelf te vervoeren. De eerste dag zijn we naar een openluchtzwembad met natuurlijk water, Ojo de Aqua, gereden. Dit heldere water komt via een ondergrondse rivier van de vulkaan Maderas. Een erg mooie plek om een middagje te chillen. Onderweg hebben we voor een paar dollar geluncht bij een huis van een vriendelijke Nicaraguaanse familie. Op het menu stond dan ook: rijst met bonen. Hier merkten we al snel dat Nicaragua armoediger is dan de vorige landen. De wc was een gat in de grond afgeschermd door een paar doeken, met een schrijfschriftje als wc-papier. Tevens door de koeien, varkens en paarden die los op straat liepen leek het alsof we terug gingen in de tijd... De dag erop zijn we naar een nationaal park gereden waar we een mooi uitzicht hadden op de vulkaan.

28 December 2017

Na La Fortuna hebben we Costa Rica achter ons gelaten en zijn de grens overgestoken naar ons laatste land Nicaragua. Hier belandden we in een uitgaansparadijs genaamd San Juan del Sur (hét Mallorca van Centraal Amerika). Een top plek dus om het nieuwe jaar in te luiden. De eerste drie nachten hebben we in een slaapzaal doorgebracht met 8 andere mensen. De laatste drie nachten daarentegen verbleven we in een super luxe guesthouse waar we beschikten over een eigen zwembad en een koelkast vol lekker eten🙄. In San Juan hebben we veel gefeest en allerlei leuke mensen ontmoet. Een hoogtepunt voor ons was een totaal onverwachte ontmoeting met de pianist van London Grammar. Deze band hebben we namelijk afgelopen zomer bewonderd op Pukkelpop. Het enige culturele uitstapje die we deze week gemaakt hebben was een klim naar het Jezus beeld. Dit grote beeld waakt over deze uitgaangsplaats. Vandaar dat alles goed is gegaan😉. Met pijn in ons hart hebben we deze gezellige plek en mensen verlaten.

25 December 2017

Vervolgens zijn we met z'n tweeën verder gereisd naar La Fortuna. Meerdere mensen hadden helaas het idee om met kerst op pad te gaan. Hierdoor stonden we eerst 2 uur lang in de rij voor een busticket en vervolgens 1 uur lang voor de bus zelf.. Uiteindelijk hebben we het laatste stuk meegereden met een aardige man die we hadden ontmoet in de bus. Dit scheelde ons nog een lange rij. In La Fortuna hebben we een tour gedaan, waarbij we met een hele groep mensen een deel van de vulkaan Arenal hebben beklommen. Lekker fanatiek dus op eerste kerstdag. Op tweede kerstdag zijn we naar een mooie rivier gewandeld wat een typische hang- en zwemplek is voor de Costa ricaanse jongeren. De kerstavonden hebben we gezellig biertjes gedronken met zowel backpackers als lokale jongeren. Door de gezellige kerst berichten vanuit Nederland werden we lichtelijk jaloers. Deze dagen voelden voor ons niet als de kerst thuis, maar toch hebben we ons erg vermaakt. Op naar oud en nieuw🌞🎆.

18 December 2017

Het tropische Tortuquero, een beschermde plek die alleen per boot te bereiken is, was onze volgende bestemming. De boottocht ernaartoe was al een ervaring opzich. We hebben vele dieren gespot en genoten van de bosrijke omgeving. De volgende ochtend moesten we om 5 uur ons bed uit voor een kanotocht. Door een gids die met ons mee was hebben we veel over de omgeving geleerd en nog meer dieren gespot: luiaards, kaaimannen, apen en vele soorten vogels. 's Avonds hebben we de locale bar opgezocht en menig biertjes genuttigd. De dag erop hebben we doorgebracht aan het zwembad. Tevens was dit Suus haar laatste bestemming en daarom hebben we er extra van genoten.

16 December 2017

De laatste bestemming van ons auto avontuur was in Bajos del Toro. Hier hebben we de hoogste waterval van Costa Rica bezocht die bijzonder mooi was om te zien! Hierna hebben we onze auto ingeleverd en gingen we oud en vertrouwd in de lokale busjes verder op pad.

14 December 2017

Op onze terugweg hebben we opnieuw een nacht doorgebracht aan de pacifische kust. Ditmaal bij een mooi en rustig strand waar weinig toeristen te bekennen waren. Aan het eind van deze dag konden we nogmaals genieten van de zonsondergang. Wat was het een plaatje om te zien hoe de zon achter de horizon verdween.

13 December 2017

Door naar een van de mooiste plekken van Costa Rica: Monteverde. De weg ernaar toe door het berglandschap was adembenemend mooi. We hadden het geluk een prachtige zonsondergang te zien midden in de bergen. Ook hebben we hier een zipline tour gedaan, waarin we onze angsten hebben overwonnen. Wat een gave ervaring om op deze manier de omgeving te bewonderen. Deze tour sloten we af met een tarzan swing waarbij we met knikkende knieën letterlijk het diepe in werden geslingerd. Een dag om nooit te vergeten!!

12 December 2017

Een paar foto's van onderweg 😉

11 December 2017

Vervolgens hebben we 2 nachten doorgebracht op een camping bij playa Uvita. Helaas kreeg Suus hier een voedselvergifteging.. Midden in de nacht werden we hierdoor uit onze slaap gehaald doordat ze haar pasta met schelpdieren vanuit de daktent naar beneden loosde. Gelukkig ging het daarna stukken beter! Deze dagen hebben we verder rustig aan gedaan bij het strand.

9 December 2017

De dag erna zijn we doorgereden naar een van de highlights van Costa Rica: Manuel Antonio. Hier verbleven we op een parkeerplaats van een hotel restaurant. Om ons te wassen mochten we gebruik maken van de buitendouche bij het zwembad en om te plassen van de wc in het restaurant. We hebben hier het nationale park bezocht dat bestond uit 7 stranden omringd door regenwoud. In dit park zijn we voor het eerst beroofd.. Nadat we onze tas even hadden neergezet voor een foto, sloeg het noodlot toe. Van achter kwam er een wasbeer aan geslopen en dook in onze tas. Binnen no time had hij onze koekjes beet, scheurde deze open en rende ervandoor. Uit het niets was daar zijn handlanger aap die blijkbaar ook wel zin had in deze lekkernij. Voor onze stomverbaasde ogen werd onze lunch naar binnen gewerkt..

8 December 2017

De tweede nacht sliepen we op een camping in Jaco. We stonden in de tuin van een behulpzame vrouw die ons het een en ander heeft verteld over de omgeving. Verder hebben we hier een veel te grote pizza gegeten en biertjes gedronken bij de tent. Gelukkig was het droog, welkom terug camping vibe🤗.

7 December 2017

Vervolgens hebben we in Alajuela onze auto opgehaald. Deze organisatie, genaamd Nomad America, bestond uit een groep jonge en enthousiaste mannen die erg behulpzaam waren. Na een uitgebreide uitleg over onze kampeer uitrusting kon het avontuur beginnen! Met Suus achter het stuur reden we naar onze eerste bestemming: La Fortuna. Na een mooie rit kwamen we aan op de camping waar we onze eerste nacht zouden doorbrengen. Vol goede moed hebben we onze daktent uitgeklapt en een maaltijd bereid op ons kookstelletje. Kortom het campinggevoel was aan! Echter werd deze positieve vibe abrupt verstoord door een kneiter harde tropische regenbui. In paniek hebben we al onze spullen de auto ingegooid en zijn als een malle onze tent in gekropen. Schouder aan schouder lagen we op een niet al te groot oppervlak te wachten tot de regen ophield. Dit gebeurde helaas niet.. Ook de volgende dag bleef het regenen, waardoor we snel vertrokken richting de Pacifische kust. Hopend op beter weer.. ☉

4 December 2017

Nadat we Suus plat geknuffeld hadden op het vliegveld (omdat ze daar zo van houdt), hebben we onze eerste nachten doorgebracht in de hoofdstad van Costa Rica: San Jose. We verbleven hier in een van de mooiste hostels die we tot nu toe hebben gehad. Dit kwam goed uit, omdat we de volgende 9 nachten zouden doorbrengen in een daktent. We hebben in 1 dag het centrum van de stad verkend en dit was ook meer dan genoeg. Voor de rest hebben we genoten van ons privé zwembad en werden we helemaal op de hoogte gebracht van de Rossumse roddels😉.

3 December 2017

Na een korte journibreak, hier weer een berichtje van ons. Na Bocas del Toro zijn we de grens overgestoken naar Costa Rica. Met een lichtelijke spanning of alles goed zou gaan reden we in een busje richting de grens. Hier werden we afgezet voor een paspoortcontrole waarna we de grens konden oversteken. De grens was een brug waar je alleen lopend overheen mocht. Gelukkig verliep alles perfect en stond het volgende busje in Costa Rica klaar. Dit busje bracht ons naar Puerto Viejo. In dit plaatsje, gelegen aan de Caribische kust, was veel te beleven. We hebben hier twee dagen een fiets gehuurd waarmee we langs verschillende stranden zijn gefietst. Ook zijn we naar een Jaguar Rescue Centre geweest wat tevens het hoogtepunt was van onze dagen hier. In dit opvangcentrum voor wilde dieren kregen we een interessante rondleiding van een enthousiaste vrijwilligster. Zij heeft ons van alles verteld over onder andere luiaards. Dit kwam goed van pas aangezien Suus de volgende dag arriveerde.

27 November 2017

Ook hebben we hier een surfles genomen, nja surfles... De "les" begon met een uitleg op het strand die al na 2 minuten werd afgekapt doordat onze leraar volledig lek werd gestoken door zandvlooien. Daar gingen we, niet wetend wat ons te wachten stond, de zee op. Na een loodzware paddeltocht van een half uur met onze leraar mijlenver voor ons, kwamen we aan bij de plek waar het zou moeten gaan gebeuren. Doordat we geen idee hadden wat we moesten doen en onze leraar niet meer uitkraamde dan: "PADDEL" en "FASTER" ging dit uiteraard finaal mis. Na een aantal mislukte pogingen liet meneer ons dobberen midden op de zee en ging er zelf vandoor om te surfen. Achteraf kunnen we erg lachen om deze zwaar gefaalde les😅. Mede door deze leuke laatste bestemming, vonden we het jammer om Panama te verlaten. Desalniettemin zijn we erg benieuwd en kijken we uit naar het tweede land van ons lijstje: Costa Rica!💃 2/2

26 November 2017

Vervolgens namen we de boot naar Bastimentos. Onze eerste ontmoeting hier was met twee Amerikaanse vrouwen die ons waarschuwden voor de armoede en criminaliteit op dit eiland. Met drie nachten in het vooruitzicht maakten wij ons een beetje zorgen... Het tegendeel werd echter bewezen, want wat hebben we het hier naar onze zin gehad! Allereerst zaten we in een gezellig hostel met veel medereizigers. Ook was dit een populaire plek voor de jongeren uit Bastimentos. Doordat we 's avonds vaak samen een biertje dronken, zijn we van alles te weten gekomen over het leven daar. Met een van deze jongens hebben we een boottour gemaakt. Hierbij hebben we dolfijnen gespot, een luiaard gezien, gesnorkeld en van een vers voor ons gehakte kokosnoot genoten. Deze wilde tocht, waarin we door de hoge golven op en neer stuiterden, eindigde met een biertje op een barretje op zee☺. Het laatste stuk mocht Jonne achter het stuur. Zo leuk als Jonne het vond, zo angstig keken de medepassagiers elkaar aan..1/2

25 November 2017

Als prachtige afsluiter van Panama hebben we een week doorgebracht op Bocas del Toro. Dit is een groep eilanden gelegen in het oosten van Panama (dichtbij de grens van Costa Rica...). Wij zijn hier gestart op het hoofdeiland Colon. Daar hebben we een dag een fiets gehuurd, waarmee we langs de kust van de carribische oceaan zijn gefietst. Deze route eindigde bij een goudgeel strand genaamd Bluff beach. Hier hebben we genoten van het feit dat we het strand voor onszelf hadden. Door de hoge golven en harde stroming kwam het in de zee echter niet verder dan pootje baden😉. De dag erna hebben we Starfish beach bezocht, die bekend staat om zijn vele zeesterren. Hierdoor lag het vol met toeristen. Onze eerste zeester was al gauw gespot, doordat jonne in de zee na 2 seconden iets voelde prikken onder haar voet🤔. 's Avonds hebben we nog een biertje gedronken in een van de vele barretjes.

24 November 2017

23 November 2017

Ook hebben we een gedeelte gelopen van het pad waar de twee Nederlandse meisjes zijn verdwenen. We waren nieuwsgierig.. Nadat we onderweg werden gewaarschuwd dat het toch niet verstandig was om deze route, El Pianiste, zonder gids te doen, zijn we omgekeerd. De laatste en tegelijk de zwaarste hike was de Quetzales, genoemd naar de vogel die we uiteraard niet hebben gespot😛. Ondanks dit gemis en het feit dat we kletsnat van zweet en doodvermoeid de top bereikten, was dit de mooiste route die we in Panama hebben gelopen. Verder hebben we een leuke koffietour gedaan. Boquete staat bekend als een van de mooiste plekken in Panama en dit kunnen wij volop beamen!! 2/2

17 November 2017

Onze volgende bestemming: Boquete. In dit gezellige stadje tussen de jungle van Panama hebben we maar liefst een week doorgebracht. Dit omdat er van alles te doen was en we ons erg op ons gemak voelden. Ook de overheerlijke, zelfgebakken pannenkoeken elke ochtend speelden hierbij een rol😉. We hebben hier veel verschillende hikes gedaan. Allereerst de Lost Waterfalls. Dit was een steile klim omhoog waarbij we drie prachtige watervallen hebben bewonderd. Met lichte spierpijn als gevolg hebben we de dag erna optimaal gerelaxed in (very) hot springs. Bij de tweede hike, genaamd Pipeline Trail, volgden we letterlijk een pijpleiding door de jungle. Onderweg genoten we van de bijzondere natuur waarin we ook enkele apen hebben gespot. Deze hike eindigde wederom bij een mooie waterval. 1/2

16 November 2017

Om naar de volgende bestemming, Santa Fe, te komen hebben wij voor het eerst in ons leven gelifd. Voor een prikkie hebben we een heel eind meegereden in een pick up van uiteraard een surferboy. Twee bussen later belandden we in ons nieuwe hostel. Deze lag wederom tussen de bergen waardoor de temperatuur iets koeler was. Helaas bestond het grootste deel van de dagen hier uit regen, waardoor we niet alles hebben kunnen doen wat we gewild hadden. Wel hebben we gewandeld naar een verafgelegen Organic Farm. Hier werden we hartelijk ontvangen door een lief, klein vrouwtje die ons koffie heeft geschonken en blij gemaakt heeft met een lunch uit eigen tuin. De uitgebreide uitleg die ze hierbij gaf was helaas in het Spaans. Toch lieten we onze meest geïnteresseerde gezichtsuitdrukking zien, waarbij we als enige uitbrachten: "Si" en "Muy bien"😉. Santa Fe deed ons ook een beetje denken aan thuis, aangezien alle inwoners elkaar en ons vriendelijk begroeten op straat.
Na El Valle zijn we doorgereisd naar een prachtig kustgebied, genaamd Playa Venao. Deze reis verliep iets minder soepel, maar na drie bussen en een uiteindelijke taxirit waarin we hevig heen en weer werden geschud kwamen we aan bij ons hostel. Hier sliepen we in een klein hutje midden tussen de bomen en waren in gezelschap van menig stekend ongedierte. Nadat we de eerste dag iets te enthousiast de zon in zijn gestapt, waren de nachten door de jeuk in combinatie met een brandend lichaam soms erg lang... Op deze plek hebben we genoten van de zon, de rust en niet te vergeten, de knappe surfers😉.

7 November 2017

Hallo trouwe volgers, hier weer een berichtje op onze Journi. Inmiddels zitten we al meer dan twee weken in Panama. De chaotische hoofdstad hebben we afgelopen week ingeruild voor wat minder drukke gebieden. Allereerst was dit El Valle, een in de bergen gelegen plaatsje. Daar hebben we veel gewandeld, een waterval bezocht en gerelaxed in warme baden. Dat laatste stelde overigens weinig voor😉. We verbleven hier in een gezellig hostel met veel medereizigers en werden iedere ochtend blij gemaakt met een heerlijk ontbijt dat we tot op de dag van vandaag nog steeds missen...😜

5 November 2017

De vierde en meest warme dag begon met een lange wandeltocht langs de kust, Cinta Costera. Daar hadden we wederom een prachtig uitzicht over de skyline van Panama Stad. Vanuit daar zijn we doorgelopen naar Casco Viejo, een koloniale wijk. Aangezien het een nationale feestdag was, waren er lange parades die zorgden voor een oase van mensen. Dit maakte een gezellige sfeer in alle straten. Een leerpunt van deze dag: vergeet je niet in te smeren... (Eva is een bouwvakker). Vandaag hebben we gefietst over de Amador Causeway. Deze weg is een verbinding tussen vier eilanden met Panama Stad. We kozen niet voor de typische Nederlandse fiets, maar vervoerden ons met een twee persoons fietskarretje. Vanavond pakken we onze backpack weer in en maken we ons klaar voor de volgende bestemming: El Valle. We zijn onze reis fijn begonnen in de veelzijdige hoofdstad van Panama en kijken hierdoor uit naar wat ons nog te wachten staat:). Hasta luego! 2/2
Na een vlekkeloze vliegreis van 15 uur kwamen we woensdagavond aan in Panama stad. De hitte, drukte en armoede overviel ons nogal. Met de taxi werden we naar ons hostel gebracht, waar we vriendelijk werden ontvangen. De volgende dag zijn we met de bus naar Metropolitano Natural Parque gereden. Doordat niemand hier een woord Engels spreekt was dit nogal een opgave, maar door onze beperkte Spaanse woordenkennis is het ons toch gelukt! Na een zware tocht omhoog, waarin elk deel van ons lichaam zweet produceerde, werden we beloond met een prachtig uitzicht over Panama Stad. Die avond zijn we dan ook snel in slaap gevallen na al deze nieuwe indrukken. De dag erna hebben we het welbekende Panama Kanaal bezocht. Deze highlight van Panama mochten we natuurlijk niet missen! Het was indrukwekkend om te zien hoe dit kanaal tot stand is gekomen en hoe de gigantische boten er doorheen varen. Aan het eind van deze middag hebben we ook ervaren wat een tropische regenbui inhoudt... 1/2

1 November 2017

Door de douane, op naar onze eerste bestemming: Panama City

24 October 2017

Bezig met de voorbereidingen van onze reis naar Midden Amerika. Very excited!!😄😄