Indonesia, Singapore · 20 Days · 39 Moments · May 2017

Iris & Kevin in Bali, Gili en Singapore

9 June 2017

Laatste dagje.... Om 12.30 uur afgesproken met nichtjes Manda en Andrea. Die hadden we nog niet gezien. Dus een uur met de metro en toen waren we er. Samen geluncht bij Swensen's. Hierna met Manda naar de bios, naar de nieuwe Pirates of the Caribbean. Daarna naar hun thuis, waar we oom en tante ook zagen. Even gekletst en kennis gemaakt met mini-poedel Loki. Rond 19.00 uur gaan eten bij een luxe seafood-restaurant. Krab gegeten! Nu ingepakt en dan slapen. Om 07.00 uur eruit!

8 June 2017

En later, na het eten nog even terug geweest voor de avond-versie πŸ˜‰
Toch nog even de toerist uitgehangen!

7 June 2017

We waren uitgenodigd bij de tante van kevin, ze had voor ons gekookt. Dus hier gegeten en gekletst. Kevin kwam me nog halen toen die naar de zus van die oom ging, om even te showen πŸ˜‚
Vanmiddag naar 'Gardens by the bay' geweest. Hier waren we al in de avond geweest, bij die nep bomen, maar nu naar de toeristische attractie. Je hebt er nl twee enorme glazen koepels. Flower dome, een koepel met alleen maar planten uit verschillende gebieden (mediterraans, Afrikaans enz). En je hebt Cloud forest, een grote plantenberg in het midden met een waterval. Hierna nog even bij dat grote imposante gebouw geweest: Marina Bay Sands.

6 June 2017

Na het avondeten (dim sum voor 2) zijn we nog even naar Clarke Quay gegaan. Leuk om weer terug te zien...
Vandaag geen afspraken. Even rustig aan gedaan, toch nog naar de mall geweest... wat moet je anders?! πŸ˜‚ Lekker ontbeten met kaya toast 😬

5 June 2017

Hierna nog naar grote mall geweest en geshopt. Finally found a dress voor Dees' wedding!!! 😁 Daarna snel gegeten bij de foodcourt en toen naar de bios, naar WonderWoman.
Vandaag met "uncle" Andrew en zijn vrouw afgesproken. Uncle staat tussen haakjes want het is niet echt een oom, maar goede vriend van ma en pa van Kev. Chinees gegeten, echte dumplings enz.

4 June 2017

Vandaag met Kevin's oom en familie afgesproken en geluncht. Was een luxe sushi dus erg lekker. Hierna even naar mall Suntec geweest, maar was niet veel. Om 18.00 uur afgesproken met nicht Nora en haar familie. Gingen naar een nieuw soort foodcourt waar Sean de marketing voor doet. Gezellig gegeten en biertjes/wijntjes gedronken.

3 June 2017

Om 15.00 uur afgesproken met Yvonne en Samson. Dus van te voren buiten de deur ontbeten en beetje in een andere mall gehangen, totdat het tijd was. Eigenlijk hele dag rond geslenterd en gegeten (17.00 uur beetje sushi en om 22.00 uur kip).

2 June 2017

Na onze aankomst in ons appartement zijn we naar de oom en tante gegaan. Daar zagen we ook nicht Yvonne en Samson. Later met Yvonne, man Samuel en Samson naar 'Gardens by the bay' geweest en een drankje op een zogenaamde tree genomen.
Vandaag om 05.30 uur op. Een anderhalf uur later stonden we op het vliegveld van Bali. Iets langer dan 2 uur gevlogen, want we hadden 35 min sneller gevlogen; das fijn 😊 en toen waren we in Singapore!

1 June 2017

En dan... kom je aan in het mooiste verblijf van de hele reis door Bali en heb je nog maar één dag. We zijn na de lunch (met verrassing voor Kevin, die niet door mij was geregeld) naar het centrum gegaan. Een soort Roermond outlet. Ook bij het strand geweest en bij een blow hole. Was een leuk laatste dagje! Vroeg slapen; morgen om 8.55 uur vliegen en we moeten er 2 uur van te voren zijn. Dus de wekker staat om 5.30 uur πŸ˜…

31 May 2017

Als laatste stop de grootste tempel van Bali: Pura Besakih. Is de moeder tempel, met maar liefst 7 terrassen hoog!
Ook een stop gemaakt in Klungkung. Hier staat het paleis van het koninklijk huis. Al hebben ze nu een president, vroeger had elke provincie een eigen koning...
Vandaag bracht de taxichauffeur ons weer een hele dag rond. Om 9.30 uur vertrokken. Eerst gekeken hoe ze zeezout "wassen" bij lokale boer tot zout. Toen naar de batcave Goa Luhur. Daarna korte stop bij een weverij van sarongs. Ondertussen mooie views zoals deze 😊

30 May 2017

Aangekomen in Candidasa... een beetje een matig hotel en we voelen ons een beetje vies hier. Ook nog eens twee nachtjes πŸ˜”dus nu even opfrissen en buiten de deur eten.
We hebben om 15.00 uur de terugreis naar Pedangbai. Dus deze ochtend nog even relaxen. Bij de receptie gevraagd naar het mooiste strand, want voor mijn gevoel hebben we nog niet het bounty-eilandje gezien zoals gedacht. Ze stuurde ons naar de andere kant, dus wij met paardje daarheen (de taxi). Daar aangekomen is het wel een wit strand van waaruit je de zee in kan lopen, maar vies en veel bootjes voor je neus. Dus nog steeds niet zoals we hoopten. Toch maar terug naar het hotel. Strand was daar beter, mΓ©t ligbedden. Nog even zwembadje en nu klaar voor de terugreis.

29 May 2017

Lekker uitgeslapen, ontbeten en om 13.00 uur met de boot mee gaan snorkelen. Op drie plaatsen rondom de Gili eilanden gestopt en gesnorkeld. Rond 17.00 uur weer terug. Lekker gegeten aan het strand. Om 18.00 uur gaat de zon al onder dus de avond begint al vroeg. Nog een keer gelopen door het hoofdstraatje, maar kregen buikpijn dus snel weer terug...

28 May 2017

En daar zijn we dan, na een 1.15 uur durende bootrit zijn we op Gili Trawangan gearriveerd!
Vandaag om 09.00 uur vertrokken naar Pedangbai om de boot te nemen naar Gili. Duurde maar liefst 3,5 uur! Allebei misselijk in de auto, maar gelukkig ging alles goed.

27 May 2017

Nog steeds in Lovina. Gisterenmiddag naar het "centrum" gegaan, wat werkelijk niks voorstelt. Niets te beleven πŸ™ˆ denk dat er tien toeristen rondliepen. Dus snel gegeten en terug... daar zaten we om 19.00 uur op de kamer.. helaas niet echt een terras of balkonnetje, maar is hier vaker dat ze dat niet hebben. De eerst borrels startten hier... We zouden vroeg opstaan (05.00 uur) om dolfijnen te gaan spotten. Alleen werden we wakker en was Kev ziek; koorts en buikkrampen en diarree. Dus maar thuis gebleven. Had niet zo'n zin om alleen te gaan.. Dus uitgeslapen en Kev de hele dag in bed en ik de hele dag bij het zwembad/zee. Alleen geluncht, alleen gedineerd. Beetje saaie dag dus. Morgen meer dan 2 uur reizen om met de boot naar Gili te gaan. Als dat maar goed gaat πŸ™ˆ

26 May 2017

Aangekomen in Lovina, met gelukkig een mooi hotel! Waren extra vroeg vertrokken, omdat die vorige in Munduk niets was. Lekker gezwommen, maar opeens wolken en regen. Nu even binnen in de hotelkamer :(

25 May 2017

Aangekomen in Munduk! Uitzicht vanuit ons hotel balkonnetje.
Via de bergen en uitkijkpunten naar ons hotel in Munduk. Ondertussen verteld Edy vanalles over Bali en laat ons stoppen bij de fruitkraam en chocolade fabriek (hmm 😏). Taxi hele dag 600.000 roepia (ong €42 euro).
Hierna naar Pura Ulun Danu, de tempel die lijkt te drijven.
Vandaag opgehaald door de taxichauffeur om 10.00 uur, hij zal ons de hele dag rondrijden naar verschillende locaties. Het regende al toen we wakker werden, dus even kijken wat haalbaar zou zijn. We zouden namelijk starten bij de waterval, maar die hebben we geskipt. 🌧 Dus als eerste naar Pura Taman Ayun, mooie pagode tempel.

24 May 2017

Om 1.45 uur ging de wekker, want we werden om 2.30 opgehaald voor de trekking naar Mount Batur. Eerst nog even "ontbijten" onderweg met gebakken banaan... daarna gestart, zo rond 04.00 uur. Om 06.00 uur bij de top en rond 06.15 uur kwam de zon! Na een half uurtje kwamen er opeens heel veel aapjes! πŸ’ Op de terugweg nog naar een koffie"plantage" geweest, beetje toeristisch. Daar koffie en chocolade geproefd. Rond 11.00 uur waren we weer terug.

23 May 2017

Na de drie locaties werden we rond lunchtijd afgezet in Ubud. Daar hebben we geluncht aan de hoofdweg (club sandwich). Daarna even rond gewandeld via de markt en de tempel (Swaristiki), maar we moesten vroeg avondeten dus wat kunnen we doen om tijd te rekken?! Een massage ☺️ allebei tegelijk een uur lang een Balinese body massage, totaal voor ong €14 Taxi voor hele ochtend 350.000 roepia
Na Pura Tortha Empul nog naar een laatste bezienswaardigheid, de olifanten-grot Goa Gajah. Bleek niet zo spannend, de ligging, natuur en "park" was mooier. Dus we waren er zo klaar.
Na Tegalalang vertrokken we naar de Holy Spring temple. Best een groot park en we mochten alleen bij de main area naar binnen met een sarong. Mensen kunnen hier baden in het heilige water.
Vanochtend lekker ontbijtje gekregen van het hotel (lees: geen rijst). Om 9.30 uur opgehaald door de driver en we vertrokken eerst naar Tegalalang. Mooie rijstvelden! Was ok om te wandelen, op het eind, na de klim, werd het toch wel heel warm en druk.

22 May 2017

Na allerlei camera shops gezocht te hebben hadden we voortaan wel trek. Gaan eten bij een hippe tent 'Clear Kafe'. Beetje hip en hippie. Blote voeten en geen vlees πŸ˜‰ wel lekker en lekkere smoothie!
De chauffeur zou ons na Monkey Forest laten lunchen en dan pas afzetten bij het hotel. Hij stuurde ons naar een mooi restaurant! Tussen een sawa (rijstveld) een van de specialiteiten gegeten: eend (bebak). Allemaal kleine terrasjes tussen het riet/gras, erg leuk! Ik had crispy eend en Kevin sate. Eten van mij was maar mwoah... weinig en droog vlees. Liever kip!
Onze chauffeur pikte ons om 10.30 uur op bij het hotel en zou ons naar Ubud brengen. Voordat we naar ons hotel zouden gaan gingen we eerst via Monkey Forest. Daar hebben we ruim een uur rond gelopen in een tropisch stukje waar echt overal apen waren! Eerst vond ik het nogal eng, maar ze waren heel sociaal. Besprongen alleen mensen die bananen voerden πŸ˜‰ Taxi 250.000 roepia.

21 May 2017

Even uitgerust in het hotel en toen weer op pad naar Kuta zelf. Even op het strand gelopen en naar de mall Beachwalk geweest. Paar straten gewandeld en uiteindelijk gegeten bij Jamie Oliver Italiaanse keuken... was lekker! Uiteindelijk terug gewandeld naar het hotel.
De chauffer bracht ons naar Pura Tanah Lot. Op de terugweg zouden we nog naar Pura Bolong gaan, al kende hij het zelf niet. Eenmaal aangekomen bij Tanah Lot was het een drukte! Allemaal bussen en heeeel veel Chinezen. Echt een toeristisch oord. Wel heel mooi! Je kunt wel begrijpen waarom het als magisch en heilig wordt gezien... Ook handen gewassen in heilig water en toen plakten ze van die (rijst)korrels op je voorhoofd. Nu mochten we pas op de treden van de tempel. Helaas geen tempel van dichtbij of van binnen mogen bezoeken. Dat is voor iedereen verboden. Bleek dat Bolong daar gewoon bij hoort, niet heel ergens anders zoals Maps liet zien... dus twee in een πŸ˜‰ O en ikzelf ben ook een attractie. Mensen maken ongegeneerd foto's van mij!

20 May 2017

Aangekomen in Denpsar, rond 22.00 uur en op zoek naar een taxi chauffeur via app GrabTaxi. Even zoeken en veel 'nee' moeten zeggen tegen hosselaars, maar toen vonden we hem eindelijk. Voor ongeveer 2,50 bracht die ons weg 😏