Netherlands · 17 Days · 16 Moments · May 2018

De reis van Jan en Ida naar Nepal

30 May 2018

De terugreis verliep vlot. Het vliegveld van Kathmandu gaat om 6.00 uur open😀😀😀😀, dus daar stonden we om 05.30 voor de deur met alle meesten die naar Istanbul vlogen. De douane en secrurity was weer een lachertje, een medereiziger kon gewoon met een gevulde fles water doorlopen, ze doen maar wat daar😀. Dat betekende wel dat het hele feest van controle’s in Istanbul herhaalt werd, denk dat Turkije ook de controle’s in Nepal niet vertrouwd. We landden om 17.50 uur in Amsterdam en om 19.00 uur zaten we in de trein richting Almelo. De laatste foto is een afscheidsgroet van Maud, onze reisleidster die op de dag van ons vertrek maar weer eens een feest had bij familie, Nepalesen houden van vieren!

29 May 2018

De laatste dag van de vakantie alweer, en dat was een reisdag van Chitwan terug naar Kathmandu. Natuurlijk weer vroeg weg om de grote drukte voor te zijn. Dat ging goed tot we Kathmandu inreden, daar stond het helemaal vast. Ook niet te geloven dat je de hoofdstad van Nepal inrijdt via een hobbelige zandweg, nog nooit zoveel verkeer en vooral stof gezien! Na een flinke vertraging toch bij het hotel aangekomen gelukkig! ‘s avonds voor de laaste x uit eten en dan alleen nog de terugreis! Nog een paar foto’s van de busreis ( genomen vanuit de bus genomen) naar Kathmandu en nog van het raften😃

28 May 2018

In Chitwan zijn we ontvangen door een Nepalese nomadengroep die hun tradities in stand houdt en graag laat zien. We werden begroet met bloemen en een stip voor ons hoofd, er was gekookt en er werd gedanst voor ons. De groep leeft nog traditioneel maar woont inmiddels wel in wat modernere huizen, wat wel behoorlijk relatief is in Nepal. Mooie vrouwen in prachtige sari’s. Ze spraken nauwelijks Engels maar gelukkig hadden we onze reisleidster als gids, handig om toch wat te communiceren! Aan het einde van de dag zouden we naar de zonsondergang gaan maar helaas brak er noodweer uit, het regenseizoen is begonnen........ O ja, we hadden ook nog een wespennest naast ons huisje😱

27 May 2018

En weer verder, op naar Chitwan National park. De dagen zijn lang hier, vroeg opstaan omdat je voor een bepaalde tijd ergens moet zijn, wegen worden hier regelmatig zomaar voor uren dichtgegooid, en file in deze hitte wil je niet. En het hotel is weer prachtig! Vanmiddag op safari.... ik heb het nog nooit zo warm gehad.... 42 gr maar zo vochtig dat je er haast naar van werd. Best veel gezien, waaronder een zwarte beer die ook hier best zeldzaam is. Weer een mooie dag dus😀

26 May 2018

We zitten weer hoog inde bergen in een oude guesthouse! Mooi uitzicht over de bergen. Jan wandelt er wat af en ik kan op de meest mooie plekjes wat lezen. Gisteren voor mij een slechte dag, veel last van maag en darmen en met mijn hoofd tegen het plafond van de bus geknald toen we door een enorm gat gingen. Dat leverde enorme spierpijn op in schouders en bovenarmen. Gelukkig gaat het nu weer beter. Vandaag wat verschillende foto’s van de omgeving hier!

24 May 2018

Eenmaal de berg opgewandeld moet je er ook weer af. De meesten gaan via een prachtig pad met veelal trappen naar beneden, degene die niet lopen met de Jeep, toch ook spectaculair met prachtige uitzichten. Weer terug in Pokhora waar we weer in hetzelfde hotel slapen. In de middag de stad bekeken en souveniers gekocht, je kunt hier blijven kopen! Het verschil tussen arm en rijk is hier ook te zien, het hotel is luxe maar als je naar het uitzicht aan de achterkant kijkt...... o ja, Jan heeft nog gezorgd dat het goed kimt met de wereldvrede, hij gooide een muntje precies in een bakje bij de tempel, onder luid gejuich van de rest😀
Na een heerlijk ontbijt in Pokhora weer op pad voor een lichte trekking. We lopen naar een guesthouse wat 800 m hoger ligt. Helaas heb ik dat onderschat en ongeveer 2 km voor het einde kon in ik niet meer, mijn heup protesteerde te erg. Dus werd er een motor aangerukt om me naar boven te brengen, al een belevenis op zich😬. Jan liep natuurlijk als een ervaren wandelaar in hoog tempo naar boven. Eenmaal hier blijkt dat we op een ecologische farm terecht zijn gekomen, alles ziet er weer even mooi uit. We zitten nu vlak voor de Himalaya, zouden ze moeten kunnen zien maar helaas is het steeds te heiig, dat is erg jammer. Gisteravond onweerde het erg, op 5 meter afstand van ons is het ingeslagen in een boom... nog nooit zo’n klap gehoord! p.s het is wel goed dat we pas vanmorgen zagen onder wat voor lakens we hebben geslapen.....😱

22 May 2018

Vanuit Nuwakot zijn we vandaag doorgereisd naar Pokhara, na een ontbijt met o.a muesli wat voor onze darmen best fijn is..........😱 Een hele dag in de bus met als tussenstop een rafttocht. Wat ontzettend mooi was dat. Ik heb helaas nog geen foto’s want die werden gemaakt door degenen aan de kant die niet mee gingen. Die foto’s volgen dus nog. Het was op een brede rivier met een groot aantal behoorlijke versnellingen erin, we waren echt zeiknat! Daarna weer verder richting Pokhora, waar we een uur voor we er waren motorpech kregen. Er werd wat gesleuteld maar er most toch een wegenwacht bij gekomen, lees 2 jongens op een motor met wat steeksleutels in hun achterzak die het gingen fixen. Na wat gedoe lukte het boven verwachting ook nog waarna we weer verder konden. Nudus in Pohkora vanwaar de besneeuwde bergtoppen van de himalaya te zien zijn. Morgen gaan we een trekking doen van 2 dagen waarbij we slapen in de bergen, hopen op helder weer

21 May 2018

Vandaag ging er een groep wandelen, ik ben hier in dit paradijs gebleven om wat te lezen en te praten met de anderen. Jan natuurlijk wel zwaar aan de wandel, ik heb hun tocht dus aardig kunnen volgen..... Vanmiddag een kookworkshop, erg leuk. Kip massala met traditionele Nepalese groente gerechten. Wat een hitte in het kleine keukentje! Het werd onze avondmaaltijd en we hebben heerlijk gegeten. Helaas kregen we het recept niet en de snelheid waarmee de verschillende kruiden in het eten ging was niet te volgen, dus geen Nepalese kip massala in huis. Morgen gaan we hier weg naar Pokhara, weer meer in de bewoonde wereld.

20 May 2018

Gisteren weer om 4.30 opstaan om naar een andere plek te gaan. De wegen zijn hier zo slecht dat je uren doet over 90 km. Dus weer al hobbelend en stuiterend een paar uur in de bus maar dan heb je ook wat. We blijken in het paradijs te logeren. Wat een prachtig guesthouse, oud, mooi verzorgd, kleurrijk! Onvoorstelbaar als je bedenkt langs wat voor armoede we gereden zijn om hier te komen. Na een heerlijke lunch een wandeling gemaakt in de brandende zon. ‘S avonds weer lekker gegeten waarbij 2 van onze medereizigers het bericht kregen dat hun vader was overleden. Mijn grootste angst werd voor hen waarheid. Allles moest geregeld worden, wat nog niet meevalt aangezien we hier op een behoorlijke onbereikbare plek zitten. Dan is het mooi om te zien hoe zo’n groep werkt...... (bijna) iedereen denkt en helpt mee om dit zo goed mogelijk voor hen te regelen, van,leven om 6.00 uur konden ze weg en ze zullen morgenvroeg om 8.00 uur weer in Amsterdam zijn!

19 May 2018

Het was vanmorgen weer vroeg dag, om 6 uur begon de gebedsceremonie waar ik naar toe ben geweest. Een uur geluisterd naar de gebeden, het maakte mijn hoofd heerlijk leeg. Daarna weer ontbeten met de monniken, een klomp deeg, kikkererwtensoep en thee met boter, suiker en zout, je lust het of je lust het niet...nou, wij wel! Daarna op weg naar Bhaktapur, een soort openluchtmuseum in Nepal. Laten we het eens verder hebben over het eten, het Napels eten bevalt tot nu toe prima, onze darmen vinden dat tot nu toe ook nog. Vandaag geluncht in een Nepalees restaurant, de keuringsdienst in Nederland zou hem onmiddellijk sluiten, maar lekker eten! Uit de pan met olie op de foto kwam ons eten, de muizenvallen stonden boven ons hoofd maar dat mocht de pret niet drukken, het eten was heerlijk!

18 May 2018

De Mount Everest, het dak van de wereld... we zijn er vanmorgen langs gevlogen! Op 7 km hoogte en op een afstand van een paar km hebben we de Himalaya kunnen zien, hoe mooi! Het was het eindeloze wachten op het vliegveld van Kathmandu waard! Daarna zijn we naar een Namo Budhha gereden, een klooster in de Kathmandu Vallei. Wat een wegen hebben ze hier, met zo nu en ons hoofd tegen het dak van de bus zijn we hierheen gehobbeld, maar wat fijn om hier te zijn. Een gebedsceremonie meegemaakt, thee gedronken en gegeten met zeker 200 monniken tussen de 4 en 80 jaar, die bidden, zingen en muziek maken in de meest kleurrijke omgeving die je je voor kan stellen.

17 May 2018

Vandaag weer een prachtige dag, naar 2 stoepa’s geweest, blijft mooi om te zien en alle rituelen rondom het hindoeïsme te horen van de Nepalese gids. Veel apen die op onverwachte plekken opduiken en al die mensen niet altijd leuk vinden. Daarnaast naar de lijkverbrandingsplaats geweest waar we op gepaste afstand ook daar de rituelen konden aanschouwen..... indrukwekkend is het enige gepaste woord hiervoor, om stil van te worden. Gebedsvlaggen wapperen hier overal en de wind neemt de gebeden met zich mee, mooi toch?

16 May 2018

Vandaag Kathmandu in geweest, wat een belevenis! Per tuk-tuk naar Durban Square, waar we haast met schaamte samen instapten. Goed om ons te realiseren dat het hun inkomen is wat ze heel hard nodig hebben...... Op Durban Square verschillende Hindoestaanse en Boedistische tempels bekeken, indrukwekkend mooi met een grote geschiedenis, helaas 5 jaar geleden fors geleden onder de aardbeving. Ook het huis van Kumari gezien, de levende godin van Kathmandu, een meisje van nu net 4 met een voor ons niet te begrijpen verhaal maar voor Hindoestanen een groot Godin. Indrukwekkende geschiedenis. Daarna verder het centrum van Kathmandu in met markten en winkels met wat je maar kunt bedenken ín winkeltjes zoals je ze niet kan bedenken! Vanavond uit eten, Nepalese maaltijd, gegeten zoals een echte Nepalees betaamt, met de rechterhand!

15 May 2018

Na een lange maar prima verlopen reis zijn we aangekomen in Kathmandu. Na wat toestanden van mensen die niet naast elkaar zaten in het vliegtuig konden we vliegen, (veel) eten, tv kijken en zelfs wat slapen. Eenmaal aangekomen stap je dan ineens een andere wereld in, warm, druk, chaotisch, stoffig en echt anders.... Hotel is prachtig, even geslapen en straks Kathmandu in, fototoestel in de aanslag!
De reis kan beginnen, douane door en kennisgemaakt met de eerste medereizigers! Ik zeg: laat maar komen deze vakantie😃