Philippines, Vietnam · 37 Days · 32 Moments · July 2017

Filippijnen - Vietnam

28 August 2017

Laatste dag Nog een laatste update voor we over 5 uurtjes naar het vliegveld gaan. Gisteren zijn we vanuit Da Nang naar Ho Chi Minh gevlogen. Nog een busreis van 20 uur was best veel 😬. We hebben hier een airbnb op de 18e verdieping met rooftoppool-pool en geweldig uitzicht over de stad. We waren gewaarschuwd voor de drukte in deze stad, vandaar dat we gekozen hebben voor een 'rustige' plek. Gisteravond hebben we nog lekker gegeten in de stad, hebben we op het dak gezwommen en daarna was het tijd voor Anne om te gaan. De kans dat ze met ons vliegtuig mee kan is nihil ivm de typhoon in Hong Kong. Veel vluchten overbooked. Dus Anne is al onderweg. We missen haar! Vanochtend een laatste ontbijt op straat, de jongens zijn nu de stad nog in. Straks pakken en dan richting het vliegveld. Het eind van een onvergetelijke reis is in zicht! πŸ™πŸ»

25 August 2017

Laatste dagen Hoi An Nog twee nachten en dan vertrekken we van deze mooie plek. We hebben onze draai hier goed gevonden, is niet heel moeilijk wennen hier. We fietsen af en toe naar het dorp, gaan naar het strand, lezen, zoeken leuke plekken om te eten. De jongens kunnen als ze willen ook hun eigen dingen doen. Kan niet beter dus. Nog wat leuke foto's πŸ˜ƒ...
Jarig En vandaag was ik dan dus jarig πŸ˜ƒ. Het was een prachtige verjaardag die eigenlijk gisteravond al begon. In Hoi An hebben we in het donker in een bootje door de stad gevaren. Kaarsje in het water met een wens.. Vanochtend was het heel mooi wakker worden op een prachtig versierd terras, ontbijt, taart en vreselijk lieve cadeautjes. Wat hadden ze er een werk van gemaakt! Na het ontbijt zijn we met z'n allen naar het strand gegaan en eind van de middag werden we met een taxi opgehaald om naar 'cooking-class' te gaan. We kunnen nu o.a. echte Vietnamese loempia's maken πŸ˜ƒπŸ˜ƒ. Na het koken gingen we natuurkijk eten.. was superleuk! Ben heel trots op alle lieve dingen die de kinderen hebben geregeld. En ook alle andere leuke berichten, filmpjes en fantastische film van de vriendengroep maakten de dag echt bijzonder!

22 August 2017

Good life 2 Na het bezoek aan een tempel die dient als samenkomstpunt voor de familie zijn we naar het huis van Linda gegaan waar we hebben gezien hoe ze van rijst verse noedels maken. En ook daar moesten we natuurkijk weer even meedoen. De tour was echt superleuk. Vooral ook omdat het niet zo toeristisch was en we met ons eigen cluppie waren. Vanmiddag zijn we nog even de warme zee ingedoken en nu hangen we wat op ons terras. Anne is bij de massaaasj, PJ maakt muziek en Jelmer kijkt filmpjes. Straks lopen we ons straatje nog even uit om ergens te gaan eten. Wat een luxe: meer dan 5 weken lang uit eten gaan, soms drie keer per dag. Dat kan in AziΓ«, zo fijn! Wij gaan ons hier zeker nog een paar dagen vermaken. πŸ‘ŠπŸ»
Good life Wat hebben we het goed hier. Het houdt niet op! Gisteravond zijn we het oude centrum van Hoi An in geweest. Zo leuk! Overal hingen de meest prachtige lampionnen, kenmerkend voor Hoi An. Echt een fijne sfeer hangt er in dit dorp! Vanochtend zijn we, na een ontbijtje op ons terras naar de stad gefietst. Wij wonen in Hoi An beach, dat ligt ongeveer 5 km bij het oude centrum vandaan. We zouden meegaan met een fietstour met Engelse studenten die de tours deden voor studiepunten. Nadat we ons eerst rot hebben gezocht naar de ontmoetingsplek vonden we uiteindelijk Linda, onze tourguide. We hebben de hele ochtend met z'n vieren met haar rondgefietst en hebben van alles en nog wat gezien. Eerst gingen we met de boot over naar de andere kant van Hoi An. Daarna hebben we gekeken bij een bootmakerij en een familie die kleden weeft. Natuurlijk moesten we even meehelpen πŸ™ƒπŸ™ƒZoooooo irritant dat er geen grote dingen in m'n rugzak mee naar huis kunnen 😠. (zie volg journi)

20 August 2017

Hoi An En daar zijn we dan.. aangekomen in onze laatste (lange) bestemming van deze reis. De hele lange en onrustige busrit was het waard: we zijn hier aangekomen op een plek waar ik wel 7 weken wil blijven in plaats van 7 nachten. We hebben een niet normaal fijne plek in een ontzettend leuk dorpje op een paar minuten afstand lopen van het strand. Alles klopt: de mensen, de huizen, de geur, het strand en ons huis πŸ˜ƒ Ons hotel is nieuw en daardoor nog onbekend en daardoor nog heel goedkoop voor wat we krijgen: twee geweldig ingerichte kamers (aan elkaar verbonden) met badkamers en een privΓ©-terras waar 's ochtends het ontbijt gebracht wordt. Vanavond feest op het strand. Tot later!

19 August 2017

Bye Hanoi Vandaag nemen we weer afscheid van Hanoi. Nadat we vorige week heel hard moesten wennen aan de drukte zijn we van de stad gaan houden. De voorbijrazende scooters, verkopers op de fietsen, vrouwen die de manden dragen, allll dat eten op straat, de kleine krukjes, het zonnebloempitten kauwen, biertjes voor 18 cent (niet te drinken trouwens), het heerlijke brood, de bijzondere koffie, de vreselijke hitte, het zoeken naar een ventilator, het getoeter... Hanoi vergeet je niet snel. Straks gaan we in de bus naar Hoi An. Als het goed is komen we daar morgenochtend aan. Hotel is geboekt, hopen op zon β˜€οΈβ˜€οΈ.

17 August 2017

Nimh Binh Weer even een berichtje vanuit Hanoi. We beginnen ons hier aardig thuis te voelen in ons lekkere huisje. Een paar keer per dag voor heeeel weinig lekker eten en verder wat op straat zitten, wat lezen, naar de markt en veel kijken kijken. Gisteravond voor het eerst een vette plensbui gehad. Vandaag zijn we met de bus naar Nimh Binh geweest (op ongeveer 2,5 uur rijden afstand ). Daar hebben we 'Halong Bay-on-land bekeken vanuit een bootje. Prachtige omgeving weer. Het regende weer wat maar gelukkig hadden we hele mooie regenjassen gekochtπŸ™ƒπŸ™ƒ. Verder zijn we naar een tempel geweest en hebben we een korte fietstocht gemaakt. Leuke dag weer! Morgen komt Anne en zaterdag gaan we met de nachtbus naar Hoi An. 16 uur rijden.. best ver πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜¬.

En meer... (er kunnen maar 10 foto's per keer worden geplaatst)
Sapa Nog wat plaatjes van het dagelijks leven hier in Vietnam. De markt, de manier waarop de vlees hier verkocht wordt (extra reden om alleen vegetarisch te eten), de mensen die op kleine krukjes buiten zitten...
Terug in Hanoi Jelmer en ik hebben een paar geweldige dagen gehad in het noorden van Vietnam. Veel gewandeld (zelfs spierpijn), veel gegeten (moest.. zat bij de trip in 😳) en fantastisch mooie dingen gezien. Geslapen in zowel een homestay ( eigenlijk bij mensen thuis op de zolder ) als in een prachtig hotel. Hoogtepunt van dat hotel was toch wel de avond dat Jelmer en ik niet konden slapen van een geluid in de kamer ( dat zich steeds verplaatste ). Na een tijdje zoeken zagen we een dikke (!!) rat door de kamer schieten. Werden we niet heel blij van. Maar dat scheen te komen doordat we in de bergen zaten... die kwamen dan soms binnen zeiden ze. 😬😏😳. Maar het mocht de pret niet drukken... nu zijn we weer in Hanoi. Daar hebben we een heel lekker huisje waar we op Anne wachten die eind vd week komt. Dan gaan we samen verder naar het zuiden. Paar dagen relaxen in Hanoi 😊

Sapa Een bericht van onder de klamboe πŸ˜ƒ. Jelmer en ik zijn vanochtend vroeg vertrokken naar Sapa. Sapa ligt ten noorden van Hanoi, hoog in de bergen tussen de rijstvelden en op maar 30 kilometer afstand van De Chinese grens. Het is hier prachtig!! We hebben ongeveer 10 km gelopen tussen de rijstvelden en de bergdorpen. Na onze trekking zijn we aangekomen in een homestay, naast een waterval. We hebben heerlijk gegeten en (rijstwijn) gedronken met onze nieuwe Franse en Poolse vrienden. Nu liggen we met het geluid van de waterval op de achtergrond matje aan matje met onze vrienden onder de klamboe. Morgen wandelen we verder. Life's beautiful πŸ˜ƒ

Weer een berichtje uit het bloody hete Hanoi. We hebben weer een mooie dag gehad. Vanochtend zijn Peter Jelle en ik eerst op pad geweest voor een airbnb. Daarna samen ontbeten. Vietnam heeft de lekkerste koffie ter wereld. Niet normaal! Het ontbijt bestaat hier ook uit het even lekkere brood als in Parijs. Hanoi lijkt ook precies op Parijs, maar dan Aziatisch. Zelfs de Notre Dame staat hier in het kleiner. Overblijfsel van heel vroeger. Vanmiddag hebben we verfrissing gezocht bij the West Lake, waar we meteen een tempel hebben bekeken. Nu we er toch waren πŸ˜ƒ. Vanavond onze spullen verhuisd naar ons vette nieuwe onderkomen in even fijne wijk. Daarna naar het spektakel van Hanoi: Waterpuppet-theater. Heeeel bijzonder maar heel grappig. 😳De rest van de avond hebben we op krukjes op straat gekeken naar allerlei optreden. Een deel van de stad was afgesloten voor verkeer: halleluja!! Nu slapen, morgen gaan we om half 7 naar het Noorden van Vietnam: Sapa. Heel veel zin in!!

10 August 2017

Hanoi Nou daar zijn we dan. Weer in een hele andere wereld. Vannacht rond 2 uur zijn we in ons hostel aangekomen. Was even wennen allemaal. Vandaag hebben we de boel rustig verkend: wat een drukke en vreselijk warme stad. Heeeel veel te zien en te horen πŸ˜ƒ We hebben al Bun Cha gegeten op straat: een soort noodlesoep met daarbij loempia's en weet wat nog meer. Nu net terug in het hotel om bij te komen van veel biertjes van 19 cent per stuk πŸ™„. Straks nog even wat eten.. dat kan echt oooveral hier! We blijven een dikke week in Hanoi. Morgen gaan we bij een airbnb kijken. Dat wordt dan de uitvalsbasis van Jelmer en mij en het huis van PJ. Jelmer en ik gaan zaterdag voor drie dagen naar Sapa, een trekking in de bergen doen. Volgende week waarschijnlijk ook nog een paar dagen weg naar het noorden. PJ blijft in Hanoi om te werken aan zijn muziekπŸ˜ƒ Een weekje actie nu dus. Als Anne er is gaan we weer in de chillmodus.

Laatste update vanuit de Filippijnen😏. Jammer om weg te gaan uit dit land. De wat sceptisch kijkende mensen, de geluiden, al die honden, de tricycles en alle andere onmogelijke maar gave voertuigen.. mooi om mee te maken. Snel ook hoe je aan een land went. Grenzen verleggen. Douchen met een emmer koud water, weten waar je wel of niet moet gaan eten, de goeie plekken uitzoeken... op dit moment zit ik op het mooie balkon van ons hostel. De jongens slapen nog. Het is snik en snik heet en ik mis wel een beetje de zeelucht. Gisteren weer een prima reis gehad van een uur of 5. Het leek wel of we in de Goliath zaten, dat dan wel 😬😬. Onze tassen stonden nog keurig op ons te wachten. Straks ergens ontbijten, nog even de stad verkennen en dan naar het vliegtuig. We zeggen vaak tegen elkaar hoe bevoorrecht we zijn dat we dit allemaal mogen meemaken. Volgende journi komt uit Hanoi. Bye!

7 August 2017

Brommerennnn En vandaag zijn we weer met de scooter op pad geweest. Doel: Duli-beach op zo'n uur rijden vanaf El Nido. Eerst hebben we de allerlekkerste pancake-ever gegeten en daarna zijn we op pad gegaan. Het eerste half uur was prima te doen. Daarna was het off-road rijden. Op de heenweg ging dat prima. Op de terugweg was het iets lastiger omdat het net nadat we wegreden van het strand keihard begon te hozen. Na een half uurtje schuilen brak de zon (met regenboog) weer door. Maar de weg was een modderpoel. Maar gelukt πŸ˜ƒπŸ˜ƒ. Vanavond is onze laatste avond El Nido. Morgen met de bus naar Puerto. Hopen dat onze tassen er nog staan. En dan woensdag vliegen naar Hanoi!!

Tour A Gisteren zijn Jelmer en ik meegegaan met een boottour. Peter Jelle bleef thuis omdat dat betere was voor de ontsteking aan zijn voet ( gaat nu heel prima trouwens). Wat was het gaaf!! We hebben echt plekken gezien waar je alleen maar van kunt dromen. Bijna niet echt! Blauw water, verborgen lagunes, prachtige natuur.. wat was het mooi! Onderweg werd onze lunch op de boot bereid en naar het strand gedragen. Een trip om niet meer te vergeten!

El Nido Hier weer even een update vanaf het mooie Palawan. We hebben het superfijn in ons hostel aan zee. De afgelopen twee dagen hebben we kalm aan gedaan door een tropische plensbui die meer dan 24 uur aanhield, mijn 'ziekig-zijn' door ws iets verkeerd te hebben gegeten en een ontsteking aan Peter Jelles voet waar we mee naar de dokter zijn geweest. Maar het heeft de pret niet gedrukt: we zitten hier heerlijk op ons terras, boekjes mee, laptop mee, muziek maken, heerlijke temperatuur. Vandaag zijn we naar een strand geweest waar de jongens geziplined hebben. Daarna de rest van de dag op het strand en in de hangmatten gechilled. Heerlijk vakantie. Veel te vertellen over het eten, het vervoer, het chille dorpje.. maar dat lukt niet met woorden ❀️

2 August 2017

Voor het slapen gaan nog even een kort verslag. Net terug van de leukste tent van het eiland met elke avond live muziek op 10 meter loopafstand πŸ™ƒ. De jongens zijn nog even de stad in om te gaan eten. Vandaag met de brommer op pad geweest naar Napcan beach. Af en toe een hevige stortbui en dan tussendoor heeel warm. Morgenochtend mss met een boottour mee, ligt eraan of het zonnig genoeg is. Anders een andere dag. El Nido is wel heeel leuk, best wat toeristen maar toch heel erg Filippijnen. We houden het hier nog wel even uit πŸ˜ƒπŸ˜ƒβ˜€οΈ

31 July 2017

Palawan-El Nido Na een best lange reis zijn we aangekomen in het noorden van het vre se lijk mooie Palawan. Gisteren zijn we rond 6 uur geland in de hoofdstad Puerta Princesa. Ik had al een hostel geboekt dus dat was gemakkelijk. Echt een half uur na landen zaten we al in onze kamer. We zijn vrijwel direct de stad ingelopen om te gaan eten. Er speelde een live band dus we hebben lekker tot een uur of 11 buiten biertjes gedronken. Vanochtend hebben we een gedeelte van de bagage achtergelaten in het hostel en zijn we met een busje naar het noorden van het eiland vertrokken. 5 uur rijden door een prachtig bergachtig gebied. Wat mooi!! We zijn nu sinds 4 uur in El Nido. We hebben een hotel aan het strand, middenin het dorp. Kroegjes, bandjes en van alles en nog wat op nog geen minuut afstand. Morgen gaan we scooters huren en de boel verkennen. Er is sinds ik 5 jaar geleden met de jongens door Thailand reisde behoorlijk wat veranderd! De mannen regelen het wel! πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ

Aan alles komt een eind, zo ook aan onze tijd in Bacolod. Jammer om bij de familie weg te gaan. Voor Peter Jelle ook afscheid na best een tijd hier te zijn geweest 😞 Gisteren hebben we nog een hele leuke dag samen gehad. Eerst 'ochtends naar de markt en naar de coffeeshop waar Auke en Susan al zo'n 30 jaar komen, elkaar ontmoet hebben ook. De lokale vervoersmiddelen uitgeprobeerd: eerst in de jeepney ( bus voor 12-.... mensen, soms tot op het dak afgeladen) en toen op de tricycle. 's Middags met neven en nicht op pad naar Don Salvator, een mooi berggebied op een uur rijden afstand. De bedoeling was te gaan Zipp-linen, dat ging echter niet door ivm achterstallig onderhoud. Detail πŸ˜ƒπŸ˜¬ Wel een fantastisch uitzicht!! Na het eten kregen we een massage van een mevrouw die hier bijna wekelijks aan huis komt.. wat een luxe! Nu inpakken en op naar Palawan. Weekje (hopelijk) strand en zee. Het is regenseizoen dus je weet t niet.. we zullen t zien!
Zondag, marktdag! Vanochtend met Susan naar de markt geweest. Je ogen uitkijken πŸ˜ƒ

29 July 2017

Na een heftige plensbui vannacht brak vanochtend de zon weer door. Tijd om naar het strand te gaan. Ik moet vre-se-lijk wennen aan het feit dat hier geen afspraken gemaakt kunnen worden. Om 12 uur weggaan betekent meestal tussen 2 en 4 ergens vertrekken. Hopeloos πŸ™„ Maar wij zijn dus op het strand beland, althans in een hutje dat we gehuurd hebben op het strand. Dat is de gewoonte hier. Met z'n allen onder een dakje eten drinken en kletsen. Tja.. Na het strand heb ik boodschappen gedaan en gekookt. Fijn momentje, buiten koken met alle buren op het erf. Gewoon heel gezellig. Vanavond hebben we gebowld. Dat is wat je hier doet als je gezellig weg wilt.. en het was nog hartstikke leuk ook. Morgen laatste dag Bacolod. Nog veel dingen die we morgen willen doen dus nu slapen!!

28 July 2017

Vandaag hebben we een beetje kalm aan gedaan. Vanochtend wat uitgeslapen en daarna rustig buiten wat gegeten, gedronken, gehangen. Vanmiddag ben ik met de jongens en Brian en Lois, het kleine zusje van Brian, op pad geweest. In de oude jeep van de familie zijn we uren door de stad gecrosst. Even koffie drinken in de coffee-shop. Brian moest wat dingen wegbrengen en de jongens wilden speciale basketbal-shirts laten maken. De maten zijn opgenomen en als het goed is zijn ze voor maandag klaar. Dan vertrekken we hier namelijk vandaan. Verder zijn we nog naar een grote 'mall' geweest. Ik vond er weinig aan, veel moderne winkels. Groot voordeel was de fantastische airco. Best lekker in dit klimaat. Op de terugweg nog heerlijk verse pijaya's gekocht: de Filipijnse specialiteit. Heerlijk! En ondertussen dus je ogen uitkijken naar alles wat je onderweg ziet 😳😳😳 Nu regent het even keihard. Een uitschieter van de storm 'George' die door het land raast. Fijn om bij in slaap te vallen 😘
Nog wat foto's van onze trip van gisteren.

27 July 2017

Donderdag 27 juli Bezoek aan een project van Auke: hij legt waterpompen aan om de afgelegen dorpen van water te voorzien. Vandaag zijn Jelmer en ik met Che, onze neef, mee geweest naar een project waar zo'n pomp is aangelegd. Er kwam hoog bezoek van Coca Cola met ons mee. CC is een grote sponsor van de projecten. Hun motto is om voor iedere liter die ze van het land nemen er minstens 1 liter water voor terugbrengen geven aan de community. Gaaf om te zien hoe er in the middle of nowhere een pomp is aangelegd die ervoor zorgt dat een heel dorp water heeft. In een dorp worden een aantal kranen aangelegd waar de bevolking zelf verantwoordlijk voor is. Ook voor het onderhoud van de pomp worden local technicians aangesteld.
Een impressie van het huis van Auke en Susan. Het leven vindt vooral buiten plaats. Ik vind het best knap van mezelf dat ik vandaag alleen heb gekookt met het risico een rat tegen te komen 😬 Het went! Ook het douchen met een emmer en koud water en tientallen hagedissen die boven je bord bungelen. Het went echt πŸ˜ƒ

26 July 2017

Cauajan: meer foto's van de trip van woensdag. De vader en moeder van Susan wonen tegenwoordig onderaan de berg in een dorpje. We zijn samen met een (naar later bleek gewapende) oom naar boven gelopen. Daar was de plek waar de vader van Susan bijna zijn hele leven gewoond heeft. Het had de dag ervoor behoorlijk geregend dus het werd een aardige glijpartij af en toe. Boven aangekomen heb ik mijn ogen uitgekeken. Zo vreselijk primitief maar zo mooi. De familie is al jaren in een strijd verwikkeld om het recht op het land. Dit gaat gepaard met (corrupte) rechtszaken. De sfeer was dan af en toe ook best gespannen. Gelukkig hebben we niet alle details meegekregen 😬
Woensdag 26 juli Bezoek aan de geboorteplaats van Susan in Cauajan In een grote open truck zijn we uren op pad geweest om daar te komen. De reis op zich was al een avontuur. Hoog in de bergen hebben we het huis bezocht waar ze is opgegroeid. Prachtige dag!

25 July 2017

Dinsdag 25 juli Nadat we gisteravond lekker buiten biertjes hebben gedronken zijn we ip tijd gaan slapen. Nou ja.. slapen πŸ™ƒ. Hanen, honden, kippen houden je compleet uit de slaap. De eerste dag hebben we besteed aan wennen, het leven van onze familie meeleven en zwemmen in de Hotspring van Mambukal. Ook zijn we aan de klim geweest om te watervallen daar te bekijken. Frinke en Koen waren ook nog twee dagen in Bacolod, dus dat was gezellig!

23 July 2017

Zondag zijn Jelmer en ik vertrokken naar de Filippijnen. Na een lange reis met tussenstops in Hong Kong en Manilla kwamen we dan eindelijk aan in Bacolod waar Peter Jelle op ons stond te wachten πŸ˜ƒ We gaan tot volgende week maandag in Bacolod blijven bij de oom en tante en neven en nichtje van de jongens. Al heel lang in de planning maar nu ben ik er dan eindelijk een keer!