Netherlands, Colombia · 24 Days · 23 Moments · October 2017

De reis van Harold door Bogota - Bogotá, Colo

31 October 2017

Zo de laatste dag is aangebroken, straks naar de luchthaven van Cartagena voor de vlucht naar huis. Alleen nu eerst nog wat genieten van deze stad. Heerlijk zoals alles op gang komt(10 uur 's ochtends) zo even ergens op een terrasje een koffie scoren. 😁

30 October 2017

... En dat is drie. 😁 Zojuist in Cartagena het derde 🥉 hard rock café gevonden van mijn reis door Colombia, let op geen Columbia, al is het land naar Columbus genoemd, maar Columbus heet in het spaans Christobal Colon. (eigenlijk is het dan Colonbia) afijn we hadden het over hard rock cafés, degene hier was ook gelijk de mooiste, niet alleen de ligging in de oude stad, maar ook de inrichting en de collectie platen, en kleding, veel van Bruce (dan is het al snel goed) de Beatles, Stones en Bob Dylan. 😁 Ik heb er toch een paar uur gezeten. Nu vast de koffer klaar maken, morgen zit het er al weer op. Vanavond met wat reisgenoten bij de Argentijn eten. Hasta muy pronto! Amigas y Amigos.
We zijn gisteren aangekomen in Cartagena, en met het risico in herhaling te vallen, ga ik het toch zeggen. "Wat een geweldig leuke stad" Gooi Havana en Miami in een mixer en je hebt Cartagena, het is een super leuke oude binnenstad, met grote stadsmuren, maar zodra je daarbuiten komt is het een grote bruisende metropool met hoge flats en winkelcentra. De oude stad is met afstand mijn favoriet kan ik melden. Toffe straatjes en een echt relaxe sfeer, zelfs de agenten hangen een beetje rond met een blik van "tranquillo amigo"

29 October 2017

Zo na enkele dagen weer in de bewoonde wereld. We zaten in Tayrona park in een eco resort. Erg leuk als je van een woning van gerecycled ♻ wrakhout houdt, en ze zelfs je hoopje met veel plezier opsparen om op te koken. Maar zoals jullie misschien vermoeden niet mijn eerste keus qua hotel. Daar staat tegenover dat het Tayrona park een onbetwist hoogte punt van de reis is. Een prachtig park met een grote diversiteit aan dieren en planten. Voor het eerst krokodillen in het wild gezien en slangen, heel veel vogels en vlinders. 🦋 kortom al met al een paar mooie dagen.

27 October 2017

Nee ik ga het niet doen, klagen over Avianca Airlines, maar het kost wat moeite. Nu denken jullie, ¿que pasa? Nou ik zou rechtstreeks van Medellín naar santa marta vliegen alleen door stakingen her en der ga ik nu eerst naar Bogota en vandaar naar Santa marta. Dat is of je vanaf Amsterdam via Londen naar Warschau vliegt. Maar goed we gaan er komen. Ik zit nu met een broodje en cola mensen te observeren 🔭 wat dan wel weer leuk is.

26 October 2017

Na mijn thee visite bij Pablo ben ik naar Botero park gegaan, dit is downtown, en niet voor bange poepers kan ik melden. Je wordt aan alle kanten aangesproken en aangeraakt, ik heb mijn camera dan ook constant vast gehouden en extra link gekeken. Het was wel prachtig allemaal. Ik wordt wel blij van zijn volle figuren, een beetje zoals die dikke dames schilderijen bij ons. 😁 Daarna mijn missie door Medellín voltooid met een bezoekje aan het Hard rock café. Daar wachte mij een schok van de buitencategorie. De short drink glaasjes waren op.... Ik heb die barjuffrouw uitgelegd dat waar ik ook kom ik zo'n glaasje koop. Toen heeft ze er een aan mij gegeven, waar de rand van beschadigd was.... Gratis. Ik was serieus zo blij als een kind met een ballon 🎈 anders had ik nog terug moeten vliegen naar deze stad ook. Voor mij is Medellín een absoluut hoogtepunt van mijn reis een leuke bruisende stad. Met heel veel leuke cafés en pleintjes (behalve downtown brrr)
Wat een geweldige dag vandaag! De dag begon weer eens wat moeizaam, omdat ik afgelopen nacht enkele keren bijna mijn bed uit rolde, hij is wat kort en smal namelijk. 😁 Het kan ook van opwinding zijn geweest dat ik eigenlijk Pablo Escobar eens ging zien. (ik besef me ook dat begin jaren negentig niet iedereen even happig was om die boef te ontmoeten). Naar zijn eerste huis heb ik even moeten zoeken, dit ligt namelijk in een zijstraat, en staat niet aan gegeven. Dat snap ik wel, in Amsterdam zie je ook geen bordjes met "voor het geboortehuis van Willem Holleder ga hier links" het stelde ook niet heel veel voor. Daarna naar het graf van Pablo (ik mag pablo zeggen van hem) dit was makkelijker te vinden, en ik kan zeggen hij ligt er lekker bij. Al had hij voor al die dollars wel wat meer pracht en praal graf kunnen kopen hoor. Z'n moeder is er als laatste bijgelegd, en die heeft minder ruimte dan ik in mijn hotelbedje. Was wel vreemd dat iedereen over dat graf heen liep.

25 October 2017

Vandaag een heule lange reisdag gehad, vanuit de koffieregio(Salento) naar Medellín. 😁 door weg opbrekingen deden we er 10 uur over. Ik moet eerlijk zeggen de plek waar we lunch hadden was fenomenaal, wat een uitzicht. Daarna weer door met onze tocht dwars door de Andes gebergte. Wat een uitzicht, moedertje natuur heeft mooie dingen gemaakt hoor. En nu, zit ik in Medellín. Ik kan erg genieten van de natuur(zeker als er lekker gegeten en gedronken kan worden) maar ik geniet pas echt als ik in de stad ben. Sommigen schrikt dit rumoer af, maar ik vind het geweldig, zoveel te zien en te doen en heerlijk wat voor types hier dan rond lopen. Zojuist bij een Thais restaurant gegeten. Hoe goed die zuid-amerikanen ook koken, aan de Aziatische keuken kunnen ze voor mij niet tippen. Wat zo tof is aan deze stad, het is gewoon of je door het decor van de serie Narcos loopt. De stad en de mensen zijn echt zo! Morgen hoop ik wat van de bekende plekken te zien.

24 October 2017

Tjatja we kunnen niet altijd geluk hebben qua weer. Vandaag zeikt het de lucht uit, en wij gaan in jeeps door een vallei met waxpalmen. Door alle bewolking kan ik nog geen graspol van een palm 🌴 onderscheiden, en dit komt het humeur niet ten goede zal ik maar zeggen. We gaan onderweg maar een extra stop maken bij een tentje met een lokaal drankje op basis van fruit, panela(rietsuiker) kaneel.... En 🥃 bruine rum. Kijk daar knapt het humeur wel van op.

23 October 2017

Op de koffie geweest bij een plantage vandaag. Ik moet eerlijk zeggen dat we voor het eerst fantastisch lekkere koffie hebben gehad vandaag. We werden welkom geheten door de barista, een prachtig mooie dame van(gok ik) 21,a 22 lentes die naast Spaans (geen verrassingen) ook prima in het Engels (voor mij wel een verrassing) sprak. Ze gaf ons uitleg over de koffie plantage en nadien hebben we een kleine smaaktest gedaan. Persoonlijk vond ik de sterk gebrande koffie ☕ het lekkerst, dit was volgens haar niet de beste. (ze kan ook niet overal verstand van hebben. Vanmiddag heerlijk gerelaxed in het stadje Quayanogwat. (moeilijke indiaanse naam) Wederom viel mij op hoe aardig de mensen zijn. Ze hebben hier nog maar weinig toeristen gezien en van Nederland nog nooit gehoord. Waar zijn de tijden van Johan Cruyff en Ruud Gullit gebleven, toen wist men in ieder geval nog iets over ons. 😁 😁

21 October 2017

Nog een beetje na trillend van de reis heb ik Popayan net verkend, een heerlijke stad ik kan niet anders zeggen. Alles moet hier wit/ gebroken wit /redelijk wit worden geschilderd. Ik moet eerlijk zeggen dat heeft wel wat. De mensen zijn erg gastvrij hier en voor ik er erg in had stond ik al bij mensen in de binnentuin. Prachtige oude gebouwen, een deel valt ook onder bescherming van Unesco. Zo eens kijken waar ik ga eten, er is keuze genoeg in ieder geval. Ik hoop dat de rit morgen wat minder turbulent verloopt dan vandaag.
Wat een dag, het begon allemaal prachtig, we hadden een reis van San augustin naar Popayan gepland staan en daar zijn we ook goed aangekomen, maar het was wel spannend. We vertrokken eerst naar de plaats Inos, waar we een markt bezochten, echt leuk, wij waren voor een hoop van hen een bezienswaardigheid, in plaats van andersom. Daarna gingen we de bergen in een onverharde hobbel de bobbel weg. Na zo'n 20 km werden we echter staande gehouden, indianen waren aan het protesteren om een stuk land terug te krijgen. Helaas doen ze dat niet met spandoeken, maar met een roadblock en ak 47 geweren. Ze hadden politieagenten in gijzeling genomen, en wilden ons eigenlijk terug sturen. Gelukkig mochten we na een uurtje wachten doorrijden. Alleen waren de wegen die we toen namen zo slecht dat ik nu nog zit na te rammelen. Op dagen als deze ben ik erg blij dat ik dit niet op eigen houtje heb geregeld. Voor je het weet ga ik Derk Bolt achter na. Als ze met zo'n geweer voor je staan voelt erg eng!!

20 October 2017

Vandaag een lange maar prachtige dag gehad in San Agustin. Hier staan beelden tentoongesteld die hier in de buurt zijn gevonden. Eerlijk is eerlijk het heeft niet de grootsheid van bijvoorbeeld Tikal( guetamala) of Chitzen Nitcha(Mexico) maar het natuurgebied waar het in is aangelegd is ge-wel-dig. (en, nee ook hier geen pinguin of ijsbeer gespot) veel vogels en vlinders die je normaal alleen in de dierentuin ziet vliegen hier vrij rond. De beelden zelf zijn groot, maar doordat ze lang in de grond hebben gezeten allemaal zonder kleuren. Extra leuk was trouwens de authentieke bus waar we mee reden, zo een zie hier vaak rijden als transport tussen de dorpen.(zie plaatje van internet)

19 October 2017

Zo serveren ze mij de koffie ☕ in Colombia, met een lijntje.... Koffiemelk . Hoewel ze hier volop koffie telen is de koffie die ze serveren niet altijd even goed.
Vanmorgen om 5uur opgestaan voor een bezoek aan de Tatacoa woestijn, en dit was echt prachtig. Al kun je verbazing ook overdrijven. We zagen enkele gieren vliegen, wat mooi was, maar op een gegeven moment zat er een op de grond en begonnen enkele groepsleden helemaal leip te worden. Ow fan-taas-tich, goed het was leuk maar echt bijzonder nou niet (zijn lelijke beesten) kijk als er nou in eens een pinguin 🐧 had gezeten in de woestijn ja dan had ik ook wel uit m'n petje gegaan. Een stukje verder moesten we ineens komen kijken naar iets héél bijzonders, wat denk je? Een Schorpioen, leuk hoor maar tjonge daar zitten er ook honderden van. Ik had minstens een ijsbeer verwacht. 😁 😁. Maar ik had het hoe dan ook niet willen missen.

18 October 2017

Zo het inchecken ging soepeltjes, ik mocht zelfs mijn jasje aanhouden, waarschijnlijk een betrouwbaar gezicht ☻ zo een vlucht van een uurtje. Het was dit of zes uur met de bus, treinen kennen ze hier wonderlijk genoeg niet.(en ik had de ov chipkaarten nog wel speciaal opgeladen) Hasta muy pronto todos. 😁
Een prachtige reisdag naar Villa de Leyva gehad. Nu van dit dorp/stadje genieten. Het voelt als een soort openlucht museum, de gebouwen zijn geweldig en hoewel ik de brink in Deventer geweldig vind is dit plein nog een tikkie mooier. Er zouden hier in de regio ook een hoop fossielen zijn gevonden, maar de enige fossielen die ik heb gezien zaten op het terras of schuifelen wat rond. Dit dorp is erg in trek bij bejaarden 😂. Nu op naar de luchthaven voor de vlucht naar Neiva. Daar kijk ik ook erg naar uit.

16 October 2017

Zojuist de zoutkathedraal bezocht. Daar zijn een hele hoop colobiaantjes heel lang mee bezig geweest

15 October 2017

Vandaag een geweldige aktieve dag gehad. Eerst vanmorgen een fiets opgehaald bij een bedrijfje naast mijn hotel voor een tochtje door de stad. Ze kwamen met een heel klein en laag model aan, alleen de zijwieltjes ontbraken anders had ik gedacht dat het een kinderfiets was, maar helaas hadden ze geen grotere dus dan het zadel maar op de hoogste stand gezet. De tocht was heerlijk op zondag is het oude centrum auto vrij, kon dus overal lekker rond rijden (al valt dat doorrijden op 2800meter wel wat tegen, ik leek wel een hijgend 🦌 hert) vooral het deel door zona Rosa (yep de rosse buurt) was erg bijzonder, omdat de temperatuur hier aangenaam is zitten ze niet achter het raam maar op straat, met hun koopwaar te pronken. 😁. Daarnaast ben ik bij het goud museum en botero museum geweest. Ook mooi hoor. Aan het einde van de middag heb ik mijn fiets ingeleverd en ben met de 🚡 kabel baan de berg monserate op geweest, echt prachtig om zo'n grote stad van boven te zien.
Van mijn tochtje vandaag.

14 October 2017

Zo de reis overleefd. Liep allemaal soepel, nu lekker aan mijn eerste biertje in hard rock café Bogota, de dag volmaken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel voel. Is omgerekend 1uur 's nachts nu. Ik zie dat ik wel erg serieus kijk, dit kwam door een kleine discussie met de taxichauffeur. Ik heb de discussie gewonnen trouwens (en dan nog zo kijken) *zucht*
Zo de douaneformaliteiten weer goed doorstaan. Al had ik licht oponthoud door een stel voor mij. De man gooide zijn jack op de band (scanner) en liep soepel door de controle, zijn vriendin achter latent met 2 tassen. Vloeistof moest ze eerst nog een plastic zakje voor zoeken. (heb ik haar maar aangegeven, aardig als ik ben) vervolgens ging de jas uit, schoenen uit, en toen ze ook haar broek begon open te maken maande de beveiliging haar nu door te lopen. Gekke was dat die vriend van haar al de tijd geen vinger uit stak nu aan een cappuccino.

7 October 2017

Zo de laatste inkopen zijn gedaan. Ik ben er weer klaar voor, voorbereiden op alles van blafhoest tot kikkerplaag. Deze week de koffer nog inpakken en dan is het zover. Haroldiño va Latino America adelante de la cabra. (in het Nederlands haroldtje gaat naar Zuid-Amerika vooruit met de geit)