Europe, North America · 18 Days · 36 Moments · April 2018

De cruise van Emie en Ben start in Guadeloupe

24 April 2018

Lieve allemaal, we zijn weer op honk!! Zondag hadden we na het ontbijt nog ruim de tijd, dus we konden nog heerlijk id zon op dek 10. Net op tijd waren we bij één van de 3 bussen voor transfer naar vliegveld in Milaan. Maar daar ging het zo rommelig; er was geen ruimte genoeg voor alle koffers; er zou nóg een bus komen kortom: Italiaans! Een rit van bijna 3 uur door leuk Italiaans landschap. Met een korte plas/ijs stop. Ook het inchecken op het vliegveld ging dramatisch! Een giga dubbele rij voor de klm balie. Met zeer verwarrende aanwijzingen tussendoor van personeel. Eindelijk na ruim een uur ad beurt, hoorden we dat we niet naast elkaar maar 10 rijen achter elkaar zaten. Ondanks email bevestiging eerder. Het bleek dat bijna iedereen door elkaar zat.De vlucht ging verder prima en rond 23u waren we na een lange dag thuis! We hopen dat jullie iéts vh leven aan boord mee kregen en van deze geweldige reis. Bedankt voor het lezen, voor jullie reacties en "likes"!!.

22 April 2018

Home sweet home. Las dat er aan boord ook zaklopen was. Ben benieuwd naar een foto van Ben tijdens het zaklopen.
Was dus een vroegertje vandaag! Maar we waren om 8u de hut uit, hebben op ons gemak ontbeten en zitten nu met rugzak, volledig gekleed in de zon tot ong 10.30u om naar de bus te gaan die ons naar vliegveld Milaan brengt. We hadden van ons massage pakket nog een glas champagne tegoed. Dus gister, nadat we vast koffers hadden gepakt, naar de bar. Lekker aperatiefje dachten wij, daarna eten. Bleek dat er allerlei hapjes bij hoorden. Heerlijk, maar niet zo slim zo vlak voor het eten...Tijdens diner ineens muziek en de obers vroegen de ladies ten dans. Lachen hoor! Na een flauwe goochelshow nog wat gedronken en dan koffers op de gang zetten. Kort slapen en op tijd voeren we de haven van Savona in. Dit is de thuis haven van Costa en er liggen hier nog 2 andere schuiten van Costa. Van hier is het ong 3u rijden naar Milaan, en we vliegen pas om half 9. Dus wel een poos op vliegveld hangen maar we kennen inmiddels wat NLers dus zal wel lukken. Wordt vervolgd ! Dag allemaal, tot thuis....

21 April 2018

Nog wat laatste plaatjes. Nee, we hebben niet met de polonaise meegedaan... Bij veel havens als je bijv de stad in bent geweest moet je je tas enz laten controleren. Met douane poortjes en al.
Wat is het toch een leuke stad! Bij het met een gids door de stad rijden, kijk je je ogen uit. De gebouwen, de brede lanen met soms prachtige huizen, de bloeiende bomen, overal Gaudi en niet te vergeten de Catalaanse vlag over balkons. We gingen eruit bij de Sagrada familia. Je kunt duidelijk ad steen kleur zien wat het laatst is aangebouwd. Het oudste is het enige door Gaudi meegemaakte deel. De gids wees ons op het fruit van Merano glas, bovenop de torens. Ze stellen het lichaam en bloed van Christus voor (vergeten wat en welk fruit..). Het was een toer van 2,5u maar erg leuk! We zitten nu op ons balkonnetje. Het is 13u, maar we varen nog niet uit. Waarschijnlijk missen ze nog mensen. We merken het wel. Eind vd middag koffers pakken, want die moeten om middernacht buiten je hut staan. Dus goed nadenken wat je morgen aan wilt en nodig hebt. Maar dat gaat lukken. Ons laatste vaar gedeelte!

20 April 2018

Behalve ontschepings instructies was er vandaag, vrijdag nog, ook al op deck 9 afscheid van de crew. Een show met dansjes door hun, het vouwen van beestjes uit handdoeken enz. Morgen stappen nl al veel Spaanse passagiers op, en overmorgen wij dus....We hebben de show vanaf boven bekeken terwijl we gamba's, frietjes en hamburger aten. Tobben toch....?? Tijdens het eten (in gala) afscheid vd bediening en de koks. Helaas staat onze tafel met nog andere, zodanig dat we er niets van konden zien. Alleen toen we per tafel met onze "table steward" een toast uitbrachten met gekregen namaak champagne, voelden we ons erbij betrokken. Na het eten een afscheidsborrel met de kapitein. Samen met 4 van onze tafelgenoten die achter ons zaten naar de show. Dit keer uitgevoerd door een buikspreker met een aantal buikspreek beestjes. Na een twijfelachtig begin, bleek hij het geweldig te doen. Echt gelachen! Toen met zn 6en ergens wat gedronken en wij nog lekker gedanst. Vroeg op voor easy tour Barcelona.

19 April 2018

Het is nu vrijdag. Op naar Barcelona en dan Savona. Daarnet al embarkatie info gekregen. Al voor 8u moet je je hut uit...Maar eerst Malaga. We konden het aanleggen helemaal volgen, altijd leuk. We hadden pas om half twee een excursie en ons balkon was id zon, dus daar heerlijk zitten kijken en lezen. We reden eerst naar een fort. En klommen, met Italiaans Engels sprekende gids naar boven. Hoewel lastig met ongelijke paden en trapjes, was het gelukkig de moeite alleszins waard. Mooie uitzichten en leuke weetjes. Daarna naar de kathedraal. Wat een pracht!! Malaga is echt een mooie stad met leuke smalle straatjes, kleurrijke bloemen en veel terrasjes. Om te bezoeken, niet om er lang te verblijven. Het eten was gezellig, veel gelachen. Onze tafelgenoten komen steeds meer los. De show was een vrouwelijke magician met knappe verdwijn acts en dansen. Ze kreeg alleen de zaal niet mee. Anders dan de zuid Afrikaanse zanger de avond ervoor. Terwijl hij in veel talen zong, zweepte hij de zaal op

18 April 2018

Vandaag een vrij ruwe zee. Al zijn we beiden nog geen moment misselijk geweest, dus An kan rustig door lezen...We hadden voor Tenerife een excursie van 7uur geboekt, maar hoorden dat alleen de frans en Italiaanstalige doorgingen. En daar we daar geen van beide goed in zijn gingen we zelf op pad. Buiten vonden we een taxichauffeur die redelijk Engels sprak en een uitgestippelde route aanbood. En omdat ik vorige keer dat we hier waren behalve het ziekenhuis niet veel vh eiland had gezien (Ben was in zn vorige leven hier al geweest) deden we het. Hij liet ons prachtige uitzichten zien en kon veel erbij vertellen oa over bloemen. We gingen naar een typisch spaans berg plaatje met een borduur museum (oa tafellakens, niks gekocht) en aardewerk. Dan naar Santa Cruz, terrasje pakken en langs een gezellig boulevard lopen. We stopten ergens om de ruim 300m hoge Teide met sneeuw op de top te zien. En tenslotte naar een dorpje met leuke architectuur en een kathedraal. Rond 16.30 iedereen a boord!

17 April 2018

Gister avond was er een spaanse dansgroep. Erg goed, maar de begeleidende muziek wat minder. We hadden gehoopt dat ook het menu was aangepast door bijv tapas of paella, maar het is en het blijft zéér Italiaans.
Deze foto's zijn van onze taxi toer over een stukje Tenerife. De volgorde verslag en foto's is soms wat verwarrend doordat ik alles op moet slaan totdat er verbinding is ergens......

15 April 2018

Vandaag maandag, de laatste dag vd oversteek. Ik hoop dat we morgen wifi kunnen vinden en alle journi verslagen van op zee verstuurd worden! Er worden overdag door het animatie team allerlei spelletjes gedaan.Zoals pony (stokpaardjes) rijden en zaklopen....Het is vaak zonnig en rond 26gr maar er staat steeds een keiharde wind. En in de schaduw is het dus gewoon koud. Dus we hebben wel al bruine koppen maar we zitten niet langer dan een uurtje per dag id zon. We lopen wel veel en ook buiten om op dit grote schip. Gister avond was er een half uur een tribute aan Pink Floyd. Was leuk. Daarna nog even gedanst. De Costa rederij bestaat vandaag 70jaar. Dus allerlei extra feestelijkheden waaronder een taarten uurtje incl leuke beestjes van fruit. Ben heeft natuurlijk aan zn sociale verplichtingen voldaan door een aantal Costa taarten te proeven...Vanmiddag weer naar een lezing over de Canarische eilanden geweest. Nu in de bibliotheek waar het heerlijk rustig is en waar luie fauteuils staan.

13 April 2018

Vandaag is zaterdag. We zijn ong halverwege de oversteek en we passeren de kreeftskeerkring. Ter ere daarvan kwam Neptunus himself met zn gevolg langs om de passagiers te dopen. Met een soeplepel gooide hij wat zeewater over je kop....Het was een hele happening. We hebben een "package" besteld oriental oasis dat bestaat uit een maaltijd in een chique restaurant waarvoor je moet bijbetalen, een glas champagne en een (korte) massage. De maaltijd hebben we voor maandag geboekt, de massage vandaag. Wij naar de luxe spa. Na een intake een prima nek- rug massage. Ben had een stoere duitse, ik een jonge Zuid-Afrikaanse. Ze gebruikte behalve haar handen ook haar onderarmen en ellebogen. Erg goed! Daarna naar de relax ruimte in een prachtig, zonnig gedeelte waar luie stoelen stonden. We kregen er water (zeewater dat ze aan boord tot drinkwater maken) en thee.

12 April 2018

Bijgaande foto's zijn van een willekeurige dag op zee. Je kunt in de vele restaurants op elk uur vd dag wel ergens iets te eten of te snoepen halen. Of fruit. Gisteren een soort circusshow en een korte lasershow. Verder zijn er overal activiteiten. Van bingo tot danslessen. Één foto toont een soort samba groepsles. Gegeven bij één vd zwembaden. Net was een soort modeshow met swarovski sieraden en we waren weer bij een lezing. Natuurlijk kun je op minstens 4 dekken ergens een ligbed zoeken in de zon. Die heb je wel nodig dan, omdat het hier midden op de oceaan keihard waait. Windkracht vier of vijf. Temperatuur nog steeds rond 24gr. 's Avonds is er behalve een show in het theater, op diverse plekken live muziek. Er wordt erg veel gedanst, van wals, polka, zelfs mazurka! of tango tot modern. Wrs met name de italianen dansen erg veel en stijlvol met vaak ingewikkelde figuren. Gister hielden we het voor het eerst lang vol en hebben we zelf ook een dansje gewaagd! Pas om 1u naar bed!!
Daarna naar de opslag of voorraad ruimtes. Ze kunnen voor 12 dagen meenemen. Grote zakken zout, peper, suiker en jerrycans vol ketchup, ketjap, mayo enz. In de koelruimte zakken aardappelen, sla, enz enz. Onvoorstelbaar! Dan naar de werkplaats waar ook bijv kapotte stoelen worden gerepareerd, gestoffeerd en waar rollen vd div vloerbedekking liggen. Dan naar de brug. De kapitein vertelde hoe de navigatie gaat, over de radar enz. Een hele grote ruimte en er zijn behalve de kapitein altijd 4 officieren op de brug. Dan de keuken. We kregen elk een jas, plasticjes voor over de schoenen, mondkapjes en plastic voor over je haren. Nu extra jammer dat er géén foto's mochten gemaakt tijdes de rondleiding. De keuken is echt een verhaal apart! Giga groot, schoon en efficiënt. Petje af voor de mensen die daar werken, maar ook voor de obers die daar jóuw bestelling keurig vanuit de keuken op jóuw tafel weet te brengen. We sloten af met heerlijke hapjes en prosecco! Blij dat we dit gedaan hebben!
Vanmorgen (donderdag) moesten we weer vroeg op. De wekker om 6.45u om te gaan ontbijten en dan verzamelen voor de rondleiding. Voordat je op zo'n schuit van 290m lang en 36m breed de weg weet, duurt echt even. Dus we lopen héél wat af hier. De rondleiding was in Italiaans, frans of duits. Onze duitse gids had als partner een Italiaanse officier, ook op de Pacifica. Officieren hebben een eigen hut, de rest deelt een hut. Getrouwde stellen mogen in één hut. We begonnen in het theater met een korte lasershow. Daarna het toneel op, waar div vloer mogelijkheden en coulissen werden geshowd. Dan naar de kleedkamers met costuums. We gingen echt naar de krochten waar de wasserettes zijn. Voor de crew, maar ook waar alle beddengoed, tafellakens en handdoeken worden gewassen en gestreken. Gigantische hoeveelheden natuurlijk! De mensen mogen daar ook maar 3uur achter elkaar werken. Erg vochtig en warm daar. De crew is vnl Italiaans, Philipijns en Indiaas en hun keuken is daar ook op afgestemd.

10 April 2018

Vanaf een zéér winderige oceaan op de 2e zeedag. Gisteren voor het eerst kunnen uitslapen, op ons gemak opstaan en gaan ontbijten. Om 3uur naar een lezing geweest over het ontstaan vd Atlantische Oceaan. Gehouden door een Engels sprekende lector. Goed te volgen, zij het zangerig en soms erg diepgaand. 's Avonds was gala waaraan de meesten zich wel houden. Altijd leuk om te zien. De show was dit keer héél leuk. Zang en dans in een vlot tempo. We zijn er tot nu toe nog niet in geslaagd om daarna (meestal 22u) nog naar een vd vele kroegen of zalen waar diverse muziek wordt gemaakt te gaan. We zijn nog steeds erg moe. Bovendien moet sinds de oversteek, de klok elke nacht een uur verder dus korte nachten. Ben is vanmorgen gaan proberen om nog iets ad 1e excursie te doen die we gemist hadden. Ze waren niet te vermurwen, en dat kost ons 200 dollar. Ze kwamen toch nog met een optie: de volgende dag "gratis" meedoen aan een rondleiding over het schip. Die was ons te duur, maar nu wel leuk!
Gravity
Leuke kleurtjes bij plas stop
Vandaag zijn we aan onze trans Atlantische oversteek begonnen. Maar eerst gisteren Barbados. Via een excursie leerden we dat het een héél duur eiland is (bolletje ijs 5usd!). Weinig zéér rijken, weinig zéér armen. Iedereen mag marihuana telen, biologisch dus héél goed, maar het is wel illegaal... Verder veel mahonie bomen, suikerriet plantages en rum stokerijen. Gister was oa rum punch een inbegrepen drankje en vgl Ben erg lekker (waardoor hij eindelijk eens begon te kletsen...). De stranden waar ze ons brachten waren mooi. Afwisselend rots- en wit zand. Als laatste werden we voor 2,5uur op een strand gedropt. Een drankje en 2 ligstoelen plus parasol inbegrepen. Vanaf dat strand zagen we de haven, waar behalve ons schip nog 2 andere knollen lagen. Evenals de gids van gisteren, vertelde deze gids ook dat dit haar laatste excursie was. Einde seizoen omdat alle cruiseschepen nu naar Europa varen en pas over een half jaar terug komen. Bij de terminal bleek dat de wifi was uitgevallen!!
Jong suikerriet en rum..

9 April 2018

Gisteren uitgevaren met prachtige zonsondergang! Voor het eerst onze vaste tafel genoten ontmoet. Een tafel van 8, allemaal landgenoten. Wel gezellig. Vandaag St Vincent. Ook een zelfstandig Caraïbisch eiland. Met een excursie één vd twéé wegen langs de kust gereden. Redelijk welvarend, met soms felgekleurde huizen. Het hele eiland is vulkanisch en bergachtig. Daarom voelen ze zich zeer "geblessed" want bijv hurricanes zijn er regelmatig maar brengen door de bergen niet veel schade. We zijn door een door slaven gegraven tunnel gelopen. Hier maar 40 jaar slavernij, omdat hier de slaven vanaf het begin alle suikerriet plantages gewoon steeds id fik staken. Slim hè! Gister was als show een tribute to de BeeGees en vanavond een acrobatische show. We hebben natuurlijk al lekker en veel gegeten en gedronken.....Dat gevoegd bij heerlijke temperatuur, en jullie begrijpen dat we het weer erg goed hebben. O ja, we hebben veel Italianen aan boord, fransen, denen, zweden, duitsers enz enz

8 April 2018

7 April 2018

We zitten op de Costa Pacifica!! Prima hut met balkon. Gister om 20.30 nl tijd op de schuit. Even in één vd vele restaurants eten. Omdat we best moe waren na die lange dag naar het buffet restaurant. En om 22.30u hadden we ook nog de altijd verplichte "sloepenrol". Dit is voor elke passagier de procedure voor wat je moet doen in geval van calamiteiten. Hier moesten we met reddingsvest en al (ligt in elke cabin) naar een aangegeven musterstation. Je mag daarvoor ook geen lift gebruiken. Die zijn immers dan taboe. In groepjes opstellen vóór de reddingsboten. Je mag niet praten, want luisteren naar de instructies (in 4 talen. Helppp!). Toen konden we eindelijk gaan slapen. Vannacht werd ik wakker vh heen en weer schudden vd boot. Ja, je wilt varen of niet natuurlijk. Vanmorgen kwamen we dan aan op eiland st. Lucia. We hadden geboekt voor een excursie maar....een kwartier te laat dus: al weg. Nu zitten we dus bij 28gr te genieten van onze vrije dag. !!
Dag Emie en Ben. Weet niet precies hoe deze app werkt maar in ieder geval kan ik jullie avonturen volgen. Ook wij vertrekken maandag voor 6 dagen naar midden Frankrijk om aldaar op de akkers van le grand pressigny te zoeken naar artefacten uit de steentijd. O.a. Vuistbijlen van Neanderthalers
Eindelijk op Orly! We moesten een tichet voor de shuttle bus van het ene naar het andere vliegveld halen. Alleen was die balie nergens te vinden. Gelukkig hebben we al een aantal Nederlanders ontmoet die ook die cruise gaan doen. Met wat mensen van hot naar her gestuurd op dat grote charles de Gaulle vliegveld. Eindelijk gevonden. Dan de transfer bus zoeken. Een rit van ruim een uur! Toen hoorden we ook dat sommige koffers niet waren aangekomen. Wat een ellende want vanavond om 23u vertrekt die schuit! Hier op Orly moesten we opnieuw inchecken. Op staking snelheid.....Enfin, we hadden de 6,5u overstap tijd dus hard nodig!!
So far, so good! Na wat verwarring omtrent de staking van air France schijnt ons vliegtuig, zij het met enige vertraging, te vliegen. Dus nu bij de gate wachten. Onze taxi was er gelukkig precies om 6.45u en op de weg was het heerlijk rustig. Air France toestel is nu net aan komen rollen dus....

6 April 2018

Als de Fransen morgen gewoon aan het werk gaan, vliegen we morgen via Parijs naar Guadeloupe....