Mexico · 15 Days · 11 Moments · March 2019

Onze reis in Mexico

27 March 2019

Helemaal aan het einde van het eiland zit Punta Cocos. Nu lijkt dat heel ver weg, maar met een ruim half uur lopen ben je er! Ik had begrepen dat de zee hier erg mooi was en de zonsondergangen prachtig. Dubbel check voor mij! Wij liepen langs de kust naar Punta Cocos toe. Onderweg werden we door allemaal taxi golfkarretjes ingehaald. Verbazingwekkend dat zo weinig mensen de moeite nemen om lekker te wandelen langs de mooie kust. Eenmaal aangekomen legden we onze handdoeken neer en gingen we de zee in. Het strand was niet het beloofde bountystrand, maar het was alsnog erg helder en mooi. In het water hingen allemaal hangmatten en zag je verschillende vissen. We bleven totdat de zon onder was gegaan en liepen vervolgens weer terug naar het centrum. Daar scoorden we twee broodjes hotdog en een hamburger speciaal (zat zelfs een hotdog op en de mosterd en mayonaise op het broodje werden gezellig mee gegrild!). Liefs 🌿
Overal had ik gelezen dat wanneer je op Holbox bent een bezoek aan Punta Mosquito niet mag ontbreken. Aight... als dat werkelijk zo mooi is dat we het niet mogen missen, dan gaan we daar naartoe. We zochten uit hoe we er moesten komen en welke opties er allemaal waren. Het makkelijkste was helemaal tot het laatste hotel op het eiland lopen en vanaf daar via de zandbanken naar Punta Mosquito lopen. Zo gezegd, zo gedaan. Wij liepen een half uur richting het laatste hotel en gingen vanaf daar het water in om via de zandbanken naar het eiland te lopen. Het was een hele tocht met af en toe wat angst. Zo stonden we beiden per ongeluk op een visje (kietel de kietel onder het voetje), zagen we meerdere kogelvissen en schoot er nog een rog voorbij. Eenmaal bij het eiland aangekomen zagen we dat het was afgezet. Een beschermd natuurgebied waar je helemaal niet meer op mag. Wat een ongelofelijke domper! Maar ach, al het moois dat we zagen en het uitzicht neemt niemand ons meer af! Liefs 🦜

25 March 2019

Onze vier nachten in Tulum zitten er al weer op! De hoogste tijd om naar onze volgende, en ook meteen de laatste, bestemming te vertrekken; Isla Holbox (spreek uit Ol-bosch). We vertrokken al vroeg, zodat we alle tijd hadden om onderweg nog een paar tussenstops te maken. We reden eerst naar Punta Laguna. We hadden gelezen dat je daar in het bos kon wandelen en onderweg misschien wat spider monkeys kon spotten. Eenmaal aangekomen stond daar een bamboe tentje met een receptie en moest je betalen om het bos in te mogen. Hmm... betalen voor een stuk natuur, alleen in Mexico kan dat. We besloten verder te rijden en kwamen al gauw een ingang tegen naar Laguna Chabela. We namen de afslag en kwamen een verlaten lagune tegen. Alle huisjes stonden er nog, picknick tafels, douches en wc’s en hier en daar nog wat verdwaalde zwemvesten. Wat zonde dat deze plek haar schoonheid is verloren, want de lagune was ontzettend mooi! Gaf ons wel de kans om deze gratis te bekijken haha! Liefs 🌿

24 March 2019

Snorkelen met schildpadden, wie wil dat nou niet? Wij zeker wel, dus was het de hoogste tijd om Akumal een bezoek te brengen. We reden richting het strand en werden direct al belaagd door allerlei Mexicanen. De een kwam nog agressiever over dan de ander. Allemaal wilden ze dat je bij hun parkeerplaats kwam parkeren en via hun ingang het strand op ging. Laten wij daar nou net niet van houden.. We zochten een ingang waar we gratis konden parkeren en met een kleine wandeling gratis op hetzelfde strand uit kwam. We vonden al gauw een schaduwplek onder een palmboom en legden hier al onze spullen neer. De zee was wederom weer prachtig blauw en zo intens helder. Om de beurt namen we de snorkelset mee en gingen we de zee in. Ik spotte twee enorme schildpadden in het water en Terry meerdere pijlstaartroggen. Daarnaast waren er ontzettend veel vissen in verschillende groottes, vormen en kleuren. Zo mooi om te zien! Leuk detail: Terry werd zachtjes door een vis in zijn teen gebeten! Liefs 🌴

23 March 2019

Vanochtend stond een bezoek aan Gran cenote op de planning. Wie nog nooit in Mexico is geweest heeft waarschijnlijk net als ik nog nooit van een cenote gehoord, maar een cenote is een water bevattende grot of pool. Overal waar je rijdt zie je borden langs de weg waar staat cenote [naam]. Wij besloten naar de Gran cenote te gaan, omdat deze goed stond aangeschreven. We kochten twee tickets en gingen het terrein op. Al gauw zagen we het water in de grot. Door een strenge mevrouw werden we tegengehouden, want we moesten eerst douchen. Daarna mochten we de grot dan eindelijk betreden. Het water in de grot was kristal helder en je kon er prachtig snorkelen. We spotten verschillende soorten en groottes schildpadden en vissen, maar ook vogels en vleermuizen. Het was zo verslavend dat we de hele ochtend in de cenote zijn geweest en toen het druk werd met pijn in ons hart vertrokken. Dit smaakt zeker naar meer! Liefs 🌿

22 March 2019

Gisteren reden we van het prachtige Bacalar naar Tulum. Hoewel ik het erg jammer vond om Bacalar te verlaten, was ik ook erg benieuwd naar de bezienswaardigheden in Tulum. In Tulum verblijven we in het Hotel & Hacienda Scarlette, een schattig klein hotel, voor de komende vier nachten. Vandaag hadden we een ‘we zien wel wat we gaan doen’ dag. ‘s Ochtends lagen we heerlijk in de zon bij het zwembad. Na een paar uur wilden we de cenote Zacil-Ha gaan bezoeken. Bij de cenote aangekomen was de prijs volgens de dame achter het loket in een keer 30MXD duurder per persoon dan op de website stond. Hmm... dat rook naar oplichterij... We besloten in plaats daarvan maar even wat te gaan eten. In een dorpje iets verder op vonden we een heel schattig lokaal restaurantje waar we neerploften voor een lekkere lunch! ‘s Middags zijn we nog even naar het strand gereden om daar de zee onveilig te maken. Onderweg zagen we nog een neusbeer lopen. Super gaaf! Liefs 🌿

20 March 2019

Los Rapidos! Voor een land waar alles tergend langzaam gaat, is dat wel een hele grappige naam voor het plaatsje waar we vandaag heen gingen. In Los Rapidos bevindt zich een stroomversnelling waar je in kan zwemmen en snorkelen. Zo gezegd, zo gedaan! Wij gingen wel even snorkelen in de stroomversnelling. Twijfelend waar we er precies uit moesten gaan gingen we natuurlijk nog een stukje verder. Verkeerde keuze, want we moesten tegen de stroom in terug zwemmen om weer op de kant te komen! Een waar avontuur (kon tijdelijk even geen stroomversnelling meer zien toen we de kant hadden bereikt!), maar we hebben het met enige moeite gered. Het was er heerlijk vertoeven; ligbedden, lounge matrassen, hangmatten op de kant en in het water. Een restaurantje waar je eten en drinken kon bestellen en het mooiste van alles; het adembenemende uitzicht van helder blauw water waarvan het blauw het ene stuk nog blauwer was dan het andere stuk. We hebben ons hier ontzettend vermaakt! Liefs 🐠

19 March 2019

Omdat het vandaag vrij bewolkt was besloten we naar Dzibanche, een archeologische vindplaats van de oude Maya-beschaving, te rijden. Dzibanche was een belangrijke Maya-stad en onderzoek gaf aan dat het de vroegere hoofdstad van de Kaan-dynastie was. Dzibanche bevat het vroegst bekende gebruik van het Kaan-dynastie embleem glyph. We kochten twee tickets voor welgeteld 120MXD waarmee we het terrein op konden. Het was een prachtige omgeving met verschillende soorten ruïnes. De meeste kon je beklimmen, dat heb ik dan uiteraard ook gedaan. Op een gegeven moment hoorden we een tak knakken, alsof er iemand op was gaan staan, maar er was niemand te bekennen. Boven ons hoorden we nog meer geluid en we zagen een grote groep met slingerapen door de bomen heen verplaatsen. Super gaaf om te zien! In de bomen zelf hingen enorm veel bijennesten (brr..), maar er was geen bij te zien. Wat ik ook erg leuk vond was het spoor van kleine steentjes op elke ruïne! Waarvoor zou dat zijn geweest? Liefs 🌴

17 March 2019

Zonsopkomsten en zonsondergangen, ik hou er zo enorm van! Hoewel ik de jetlag altijd als zeer vervelend ervaar, probeer ik hem wel optimaal te benutten. De eerste week van onze vakantie ben ik vaak al om vijf uur klaar wakker. Hierdoor heb ik alle tijd om een mooi plekje te zoeken en in stilte naar de zonsopkomst te kijken. Persoonlijk vind ik de opkomsten waar er enkele wolken in de lucht zijn het mooist, omdat deze dan door de zon zulke mooie lichtgevende randen krijgen. Vandaag liepen we in het donker naar een parkje waar we een steiger hadden gezien. Vanaf deze steiger keek je uit op de Laguna waar de zon op kwam. Iedereen zat in stilte te genieten van dit mooie natuurverschijnsel. Het uitzicht was zo ontzettend mooi. Ik werd er stil van... Liefs 🌿

16 March 2019

Vandaag reden we via de kust naar Coba, een voormalige precolumbiaanse Mayastad. In dit plaatsje bevinden zich namelijk Maya piramides met als hoogtepunt El Castillo. Hier kan je helemaal omhoog klimmen en heb je een uitzicht van 360 graden over de jungle. Zo gezegd, zo gedaan! We reden naar Coba, aten onderweg een heerlijke lunch bij een plaatselijk Mexicaans restaurant en reden na het inchecken naar het park waar de ruïnes zich bevinden. Hier begonnen we onze wandeltocht en kwamen onderweg veel ruïnes tegen. De een mooier dan de ander, maar allemaal even indrukwekkend. Kan je je voorstellen dat hier mensen echt in gewoon hebben zo’n 1000 jaar voor Christus? Eenmaal aangekomen bij El Castillo klommen we deze helemaal op naar boven. Het uitzicht vanuit daar was werkelijk prachtig. Terwijl wij daar zaten te genieten werd de man van de bewaking helemaal boos en ongeduldig. Er was blijkbaar een uur tijdverschil dus we moesten er van af, oeps! Liefs 🌿

15 March 2019

Even helemaal niks, dat is het motto van vandaag! Een vliegreis in combinatie met een jetlag hakt er altijd behoorlijk in. Vanochtend waren we dan ook al in de zeer vroege uurtjes van de partij! We besloten de dag dan ook heerlijk te beginnen aan het zwembad en de zee. Hoe ziet dat er dan uit vraag je je misschien af? Gewoon op je handdoek aan het zwembad, na een frisse duik even opdrogen om vervolgens de hele boel te verkassen naar de zee, zelfde riedeltje en weer terug. Voor onze lunch gingen we naar Senior Frog’s, een Mexicaans restaurant waar ik over gelezen had. Wat was het eten lekker! We namen fajita’s met allerlei verse groentes en sausjes. Op de terugweg liepen we langs de kustlijn. Wat is het hier werkelijk prachtig. Parelwitte stranden, helder blauwe zee, de wind die zacht door je haren waait... Met mijn voeten in de zee geniet ik volop! Buenos dias Mexico! Wat ben ik benieuwd wat je nog meer te bieden hebt. Liefs ⛱