Indonesia · 20 Days · 15 Moments · June 2017

De reis van Daan in Indonesia

21 June 2017

We kwamen op het vliegveld aan, en ik kreeg al meteen te horen dat mijn vliegtuig vertraging had. Ik vloog opnieuw met Air Asia, dat was voor de 4e, en alle 4 keren had die vertraging. Dus ik had me er al wel een beetje op ingespeeld. Maar toch was het deze keer erg lang en vond het minder prettig. Maar ook dit weer overleefd en zijn we aangekomen in Thailand.
Er stonden ook andere backpackers in de lobby, en die hebben we gejoind voor de lunch. Het was een erg gezellig groepje, en besloten om die avond opstap te gaan na de grootste discotheek van Indonesië. We hadden erg veel gedronken, misschien iets te veel, en we waren vergeten dat we de volgende dag naar een pretpark gingen. Dus de combinatie was niet heel handig. Maar het waren bij elkaar 2 snelle maar leuke dagen in Jakarta, de volgende dag gingen we opnieuw vliegen, maar dit keer uit Indonesië richting Thailand, Bangkok.
Volgende dag moesten we weer onze backpacks inpakken en Kuta verlaten. Volgende bestemming was Jakarta. Hele grote leuke stad waar veel te zien en te doen is. Als je door de stad loopt kom je heel veel Nederlandse dingen en namen tegen. Ook in het hostel waar we sliepen gingen enorm veel posters en stadskaarten die in het Nederlands waren. Erg leuk om dat terug te zien. We kwamen te vroeg in ons hostel aan om al in te kunnen checken. Dus besloten we eerst te lunchen.
De volgende dag ging ik samen met Jan naar een ander Beach waar je er goed kan surfen, en dat hadden we dan ook geprobeerd om te doen. Alleen dit was de eerste keer dat een kleiner surfboard uit probeerde en merkte dat het een stuk lastiger was dan zo’n groot beginnersboard. Plus de golven waren intens groot. Als je net een beetje op de verkeerde plek aan het drijven was, kreeg je meteen 4 gigantische golven over je heen, wat ons dus regelmatig gebeurde. Je gaat dan als het ware in een wasmachine. Jan raakte toen gewond aan zijn pols en ik kreeg een hoop zeewater in mijn mond. Maar we hadden het gelukkig toch weer overleefd.
Het was een mooi hotel en ook wel een beetje aan de luxe kant, maar ik vond het heerlijk om even op mezelf te zijn en te doen en laten wat ik zelf wil. Na de 2 nachten terug gereden na de jongens. Toen was het ook meteen de laatste dag voor Nico, hij ging de volgende middag naar huis toe. Ik heb samen met Nico en de andere 2 guy’s Bali, Lombok en de andere eilandjes van Indonesië gereisd en het was erg gezellig met hem. En soms ook wel weer fijn om wat dingen in het Nederlands te bespreken. We hadden veel bier gedronken en nog een klein stapje gemaakt.
Het was ons laatste stadje van Lombok, en hadden dan daar ook 8 dagen te besteden. We besloten om een eigen loop in elkaar te flansen en hele gave motoren te huren. Ik had een hele mooie lage Old timer met een geweldig geluidje. Ik schakelde elke keer op het laatste moment over om het geluid goed rond te kunnen laten horen en liet hem ook elke keer op de motor afremmen om het gepruttel uit de uitlaat te horen. We sliepen 1 nachtje in een onbekend klein stadje en reden de volgende dag terug naar het zuiden van het eiland. Na de lunch besloot ik om alleen naar Mataram te rijden, de grootste stad van Lombok, en daar 2 nachten te slapen.
Het is een hike van 3 dagen en 2 nachten. Je gaat naar de base camp, top, terug naaf de base camp, naar de lake, hot springs, naar een andere base camp en terug naar het dal. Het is een enorme zware hike, dat me eigenlijk best goed en makkelijk af ging. Ik was als eerste op de top en ook als eerste beneden Haha. Maar ik was wel blij dat het er weer op zat. Ik heb hele mooie foto's kunnen maken en daar ben ik eigenlijk wel het meest blij mee. Na de 3 dagen hebben we ons laten afzetten in het zuiden van Lombok, het stadje heet Kuta en is wel een trekpleister voor toeristen. Er valt veel te beleven en dat hebben we ook gedaan.
Toen was het de beurt aan Lombok, we wisten nog niet zo veel van het eiland af, maar zeker ook weer een aanrader. We begonnen onze trip in Senggigi, leuke stad maar niet zo heel veel te beleven. We zijn bij het strand geweest, lekker gegeten en een dagje bij het zwembad van het hostel gelegen. Maar wat we wel van Lombok wisten, was dat daar een enorm hoge berg is die je kunt beklimmen. Ik zei eigenlijk al redelijk snel op het begin dat ik het niet van plan was om het ook te gaan doen. Maar uiteindelijk deed ik toch maar gezellig mee.
Het snorkelen was erg vet, we hadden samen met reuze schildpadden gezwommen en erg grote vissen gezien die het brood massaal en agressief uit je handen kwamen eten. Na het snorkelen waren we dus op Gili Air waar we eerlijk gezegd niet veel hebben gedaan. Zoals op onze kont in een zitzak gezeten en zo af en toe iets eten en drinken. Maar om toch eens onze benen te strekken hadden we opnieuw fietsen gehuurd en rond om het eiland gefietst.
Het volgend eiland dat we onveilig gingen maken was Gili Trawangan, het eiland staat bekend om zijn feesten, dus die hebben we daar ook wel gevierd. De eerste dag hebben we een reggae-bar bezoekt waar heerlijke muziek werd gespeeld, en de tweede avond was het een strandfeestje. Naast het feesten hadden we fietsen gehuurd en daarmee rond om het eiland gereden. Op het eiland zijn er geen motorische voertuigen, alleen fietsen of paard en wagen. De laatste dag hadden we een goede deal kunnen sluiten om met onze tassen op boord te gaan snorkelen en uiteindelijk af worden gezet op ons volgend eiland, Gili Air.

2 June 2017

Jan en ik werden 11 uur 's nachts opgehaald en naar de voet van de berg gebracht op 1300 meter. Zelf moesten we de 1600 meter afleggen. Het was een hele vette ervaring met glijpartijen, gevaarlijke momenten en momenten dat het erg koud was. Schade was een lichte verrekking in mijn enkel en paar kleine schaafwonden, dus ik was er blij mee. Na Ubud hebben we de boot gepakt richting Nusa Lembongan. Een klein eilandje waar we hebben rond gereden met de scooter en gesnorkeld tussen de reusachtige roggen. Hele vette ervaring en zeer bijzonder.
Na Canggu zijn we naar het zuiden van Bali gegaan met de Uber-taxi. Daar hebben we opnieuw een paar scooters gehuurd en het zuiden van Bali bekeken wat eeg mooi is met verschillende strandjes en prachtige uitzichtpunten. Na het zuiden zijn we meer naar midden van het eiland gegaan, Ubud met de Uber-taxi, het koste opnieuw geen drol. Ubud is een heel gevarieerde stad met veel verschillende bezienswaardigheden. Midden in de stad was er een park met heel veel apen, genoeg leuke eettentjes, winkels en kraampjes waar je activiteiten kan boeken. Samen met Jan gingen we de uitdaging aan om een grote berg te beklimmen.
We besloten om de volgende ochtend weer onze spullen te pakken en richting een betere plaats te gaan op Bali waar je kan surfen, uitgaan en chille op het strand. Ik had die dag niks gegeten en alleen kokosnootmelk gedronken wat wel goed hielp voor mijn buik. Jonathan had ook nog een andere vriend uitgenodigd, Nico uit Nederland. We hadden dezelfde avond de sunset gezien en verder niks bijzonders. De volgende dag hadden we scooters gehuurd en reden we naar Old Man's Beach. We huurden daar een surfboard en hadden een dagje gesurfd op de wilde golven en ging nog best aardig. Volgende dag de zelfde planning en 's avonds naar een sportbar om de wedstrijd van Ajax te zien tegen Manchester United. Ze speelde pas om 2.45 uur dus waren de volgende dag best wel brak.
Uiteindelijk besloten we bij iemand anders in te stappen die normaal voor Uber rijdt maar klaar was en naar huis reed. Hij begon hoog in te zetten met de prijs maar we zeiden dat we dat niet gingen betalen en uiteindelijk hebben we hem weten over te halen voor een goede prijs ons naar het hostel te brengen. Hostel was prima voor een paar uurtjes die we daar zouden verblijven. Ik had helaas een hele slechte nacht achter de rug door vreselijke buikpijn. Ik was erg ziek en kon bijna niks.
Bij aankomst op het vliegveld van Bali leek alles eindelijk prima te gaan, maar bij de laatste controle werd Jan er even tussen uitgehaald en werd heel zijn tas van binnen en van buiten gecontroleerd wat ook weer een half uur duurde. Daarna waren we de laatste die het vliegveld uitliepen en op zoek konden gaan naar een taxi die we via Uber hadden geregeld omdat de plaatselijke taxi's veel te duur zijn. We kregen de taxi niet gevonden omdat, later bleek, Uber taxi's niet gewaardeerd worden door de plaatselijke taxi's en op een afzonderlijk gebied stonden.