Netherlands, Vietnam · 32 Days · 41 Moments · March 2017

De reis van Daan door Vietnam

20 April 2017

Nu zit ik in de bus richting ons volgend avontuur, gaan zo de grens over naar Cambodja en hopen dat ze ons niet op één of andere manier gaan naaien wat best vaak helaas het verhaal is... En hoe is het eigenlijk met jullie? Leuk Pasen gehad? Lekker weer in Nederland? 😉
De laatste dag was die er dan, een Duitse kerel die geen verstand van motors heeft, nooit op een schakel heeft gereden maar de vorm van een Honda Win wel aantrekkelijk vond Haha. Het perfecte plaatje die mijn motor ging overnemen voor een veel te hoog bedrag 👍🏻 Het ging niet helemaal vlekkeloos want hij kon nergens dollars pinnen/omwisselen. Dus ik heb wel een tijdje in spanning gezeten of die wel terug zou komen of dat die hem uiteindelijk nog wel ging kopen. Maar aan het einde van het liedje heeft die hem gelukkig overgenomen en heb ik hem veel succes en plezier gewenst Haha 💪🏻
's Avonds na het stappen liep ik alleen terug na ons hostel en moest ik even op mijn mobiel kijken of ik nu rechts of links moest. En toen kwam de goedkopen dief de straat in rijden op zijn frot scooter, hij reed op me af, op dat moment keek ik omhoog, hij pakte mijn mobiel, ik pakte hem snel met 2 handen, deed hem in mijn zak, draaide me om, schold hem helemaal uit tot ik geen adem meer had en probeerde hem nog te grazen te nemen. Maar op dat moment was ik helaas niet in staat om achter hem aan te rennen. Ik ben toen langs de weg gaan staan achter een boom en wachtte tot ik hem weer langs zag komen, maar na dat er 3 de zelf soort gasten langs kwam rijden wist ik al niet meer hoe die er uit zag en ben ik maar doorgelopen.
De eerste dag zijn we na de tunnels gegaan en de tweede dag na het museum. Heel aangrijpend en sick hoe het nog geen 40 jaar geleden hier aan toe ging, en dat er nu nog steeds mensen er onder lijden door de gifbommen die Amerika heeft laten ontploffen. Daarna begon het ook pas op te vallen dat er een x-aantal Vietnamese mensen op een fiets rijden die ze door middel van een armen aan de gang moeten krijgen omdat ze nauwelijks tot geen benen hebben.
We begonnen aan ons laatste rit met onze motors richting Hoi Chi Minh City, en we reden iets harder dan normaal. En dat heb ik ook wel gemerkt aan mijn motor, mijn koppeling trilde constant los, mijn spiegels gingen steeds naar binnen staan, mijn bagagerek brak opnieuw door midden en mijn voorrem had ook een belangrijk schroefje verloren. Dus ik was oprecht heel blij toen we bij ons laatste hostel in Vietnam aankwamen. Eerste opzichte was de stad erg vies, stonk en reden er heel veel auto's, bussen en vrachtwagens door de stad. En in deze stad moest ik mijn motor gaan proberen te verkopen wat niet echt vanzelfsprekend ging.
Verder hadden we overdag niet veel geks gedaan, zo nu en dan een keer zwemmen of een biertje drinken. 's Avonds waren we wel meer actiever bij, zowel de karaoke avond als de drink wedstrijd tegen de Canadezen. Het doel was om aan het einde van de avond meer jager grenades te drinken dan het ander land. Maar net met 1 punt verschil verloren helaas. Voor de verder rest hebben we niet echt iets spannends gedaan in Mui Ne.
Volgende dag was het dus erg vroeg maar waren netjes op tijd bij de receptie. Bij de duinen hadden we allebei een kwat gehuurd om boven op de zandheuvel te komen waar een tal van chinezen stonden, en er kwamen maar elke keer meer en meer bij. Hun deden weer hun ritueel om op elke manier met 0,0 schaamte foto's van elkaar te maken of van zichzelf. En het liefst aapten ze elkaar ook na. En ze vonden het ook gewoon doodnormaal om lekker op onze kwat te gaan zitten en dan een foto ervan maken, om dan thuis te kunnen zeggen dat ze met een kwat over de duinen zijn gaan rijden. Het ergste wat ik heb gezien op die manier van de Chinezen is dat er een chick een worstje bij een kraampje pakte, een foto ermee maakte om vervolgens het worstje gewoon weer terug te leggen op de schaal bij de andere worstjes. Dus ik vind de chinezen maar neppe aparte mensen.
Volgende bestemming na Dalat reden we naar Mui Ne. We zaten in een heel chill hostel met een relax zwembad en chille backpackers. De avond toen we daar aankwamen gingen we vroeg naar bed om de dag daarna om 4.15 uur opgehaald te worden voor de sunrise op de duinen.
Verder heeft Dalat een hele aparte kroeg, staat ook wel bekend als een kroeg met een dolhof. Je moet daar niet dronken worden want anders kom je er nooit meer uit. De kroeg is redelijk aan de smalle kant maar is erg diep en heeft 8 verdiepingen. De naam van de kroeg is the Maze, als je ooit een keer naar Dalat gaat moet je daar heen gaan. Verder hebben we in Dalat paar mooie watervallen bekeken en zijn we met een gondel over de stad heen gegaan richting een mooie tempel.
Dalat: Een hele mooie route om te rijden! Niemand op de weg, bergje op, bergje af, scherpe bocht naar links en natuurlijk ook weer naar rechts he Haha. In Dalat hadden we geen strand of een zee, wel konden we een hele leuke activiteit doen dat niet echt is weggelegd voor watjes. Dus wij daar ons natuurlijk voor ingeschreven 😉 en de volgende dag kwamen ze ons ophalen met een klein shutle busje die ons weer naar een jeep bracht aan het begin van een bergpas. Na een rit van 45-60 min over een zeer onverharde weg waren we boven aan de berg waar we vervolgens gingen canyoning. We kregen een duidelijk introductie hoe het in zijn werk ging en na de uitleg begonnen we dan. We startte met een waterval van 5 meter, toen één van 30 meter, daarna volgde er nog een paar met een afsluiter van 65 meter!! Het was voor mij de eerste keer dat ik het deed, en het duurt nu wel even paar weken tot ik het voor de 2e keer ga doen.
In de bus kwamen we 2 andere Nederlandse backpackers tegen die een andere kant op gingen dan wij. Ze gingen namelijk naar een heel mooi resort met witte stranden, warm blauw water, grappige hutjes en heel vriendelijk personeel, genaamd Jungle Beach Resort in Ninh Tinh. We besloten om achter hun aan te gaan aangezien we gewoon onze eigen motors hebben. We konden hier heerlijk eten, chille en niks doen. Dit hebben we 2 dagen gedaan voordat we weer verder gingen naar Dalat.
Na de highway moesten we nog een stukje binnendoor en toen schoot mijn remkabel los en moest ik volle gas met mijn voeten over de grond om me zelf tot stil stand te brengen anders reed ik tegen een koe aan (want mijn voorrem werkt niet zo heel goed). Dus toen stond ik in the middle of no wear zonder remmen maar wel een werkende motor. Dus voorzichtig aan doorgereden en zo af en toe afremmen op de motor. Na een kwartiertje gelukkig een mechanic tegengekomen en daar mijn rem laten maken voor 80 cent.
8 april: We hadden dus de sleepbus genomen van Hoi An naar Nha Trang. We konden de motors onder in het ruim zetten maar dat werd niet echt met heel veel beleid gedaan helaas. Dus hij heeft helaas wel wat schade geleden 😔 mijn knipperlichtje ligt er half bij en mijn voetpedalen zitten nog losser. En toen we wegreden uit Nha Trang moesten we eerst een benzinepomp zoeken omdat al onze benzine uit de motor moest, dus heb ik eerst een kilometertje gelopen en daarna werd ik aangeduwd door een vriendelijk Vietnamees. Na dat de tank vol was gegooid konden we eindelijk rijden, eerst even ontbijten en daarna de highway op.

8 April 2017

7 April 2017

7 april: Deze dag gingen we opnieuw naar de winkeltjes en hebben we een maatpak laten maken. Hoi An staat daar namelijk om bekend. Verder was die dag erg heet en hebben we aantal baantjes gezwommen in het zwembad bij ons hostel en beetje bier gedronken op ons gemakkie. Diezelfde avond deden we het op de zelfde manier dan vorige. Volgende ochtend waren we net iets te laat met uitchecken, maar ze begrepen het gelukkig wel Haha. Nu zitten we hier lekker op het terras van het hostel en gaan zo een lekkere frisse salade eten. Vanavond nemen we de nachtbus richting Nah Trang en zetten we de motor in de bus. Het is namelijk een te groot stuk om dat met de motor te rijden.
7 april: We hadden even lekker bijgeslapen en hadden daarna de motor gepakt. We reden naar Old Town van Hoi An. Mooie smalle straatjes met heel veel winkeltjes. Daarna reden we naar het strand om daar even te relaxe. De zelfde avond zijn we met 2 andere Nederlanders gaan zuipen bij een andere hostel wat leuker is. Je betaalt dan 100K, oftewel €4,-, en dan kan je van 8 tot 10 alles gratis zuipen. Rond 11 uur gaat iedereen naar de kroeg/discotheek.
7 april: Nadat we terug kwamen hebben we afscheid genomen van de Engelse jongens en zijn we weer gaan rijden. We reden allereerst binnen de bebouwde de kom en uiteindelijk over de Hoi Venn Pass, ook wel bekend als de Top Gear route. Erg leuk om het te rijden en ondertussen mooie foto's te kunnen maken. Na de Pass kwamen we in het spits van de stad Hoi An. Het was erg druk op de weg en konden overal maar net tussen door glippen. We kwamen net in het donker aan bij ons nieuwe hostel en deden die avond het even rustig aan.
7 april: De volgende ochtend had ik voor het eerst het erg zwaar. De moijto's en vodka waren niet zo goed gevallen. Maar goed, met de motto "alles voor het verhaal" stonden we weer netjes op tijd op en pakte onze dames en reden richting een verlaten waterpark. Het is ongeveer 10-12 jaar terug toen ze ermee begonnen met bouwen, maar het is nooit afgemaakt. Het is niet zo heel bekend dat je daar heen kan, maar er waren genoeg andere backpackers die het toch wel wisten, vooral veel Nederlanders.
7 april: 's Avonds hebben we de klassieker gezien tussen 020 & 010, en aantal dansmoves uit de kast getoverd op de beat van een liveband. De volgende dag zijn we weer gaan motor rijden op onze 2 dames die het nog steeds erg goed doen. We reden opnieuw over de highway 1, wat ons soms aantrekkelijker rijden is, nadat het was opgehouden met regenen. De volgende stad genaamd Hue, is een mooie grote stad waar veel te doen en te beleven is. Bij aankomst in ons hostel belanden we meteen in free beer hour, heel vervelend natuurlijk. Daar ontmoetten we 2 Engelse gasten waar we de dagen in Hue mee hebben gechilled. Later op de avond bleek dat het ladies night was. Je kreeg je drank goedkoper bij het dragen van vrouwenkleding, dus hebben we gezellig meegedaan met de dresscode.
7 april: We zijn de dag daarna opnieuw naar 2 mooie grotten geweest. De eerst was een donkere grot, of te wel the Dark Cave. Binnen in de grot konden we iets zien door middel van een headlight. Na een mooie wandeling door de grot kwamen we aan bij soort van plas. Daar kon je lekker in liggen en jezelf insmeren met modder, of te wel, moddergevecht. De andere grot was de mooiste, vind ik dan he. Hij had de naam Paradise Cave. We moesten eerst een stuk naar boven lopen voordat we de schitterende grot konden zien. We konden ons ook laten afzetten met een buggy, maar dat laat mijn bankrekening alleen aan Chinezen over. Over Chinezen gesproken, heel apart volk! De gene die ook al een keer zijn gaan reizen weten wel wat ik bedoel denk ik. Ze zijn erg fan van selfies, en het liefste nog zelfs met ons, wat ik dan wel begrijp.

1 April 2017

1 april: Vandaag 1 april hebben we ons zelf een beetje rust gegund en hebben een tour door 2 mooie grotten gemaakt. Op dit moment zit ik heerlijk aan een Bia Ha Noi en bedenken we hoe de dag van morgen eruit zal zien. Later!!
1 april: De 30e zijn we weer vertrokken vanuit Capa. We zijn toen naar Nin Binh gereden en hebben de Duitser weten af te schudden door onze mooie en goede inhaalmanoeuvres. In Nin Binh was niet zo heel veel te beleven, we hebben daar dan ook alleen heerlijk gegeten plus heb ik een nieuwe helm gekocht omdat de oude erg vervelend zat. De dag daarna hebben we onze motors gepakt en hebben we erg goed door gereden om uiteindelijk te arriveren in Phong Nah. Het vroeg erg veel van onze uithoudingsvermogen, conditie maar vooral oplettendheid. Want de mensen hier in Vietnam zullen niet het Nederlandse rijbewijs halen. We hadden onderweg, veel wind, regen, plotselinge overstekende honden en koeien maar gelukkig ook wat zon. Na 8 uur en 400 km verder hadden we dan toch onze doelstelling gehaald 💪🏻
1 april: Zo, we zijn alweer wat paar daagjes verder, en ik heb niet echt stil gezeten al mocht je dat denken. We hebben de 26e even mogen gaan shoppen in Hanoi en hebben allebei een mooie Honda Win op de kop weten te tikken. En daarmee zijn we gaan touren. We gingen met zijn drieën, plus een Duitse kerel, richting het Oosten naar Ha Long waar we 1 nacht verbleven. De volgende dag hadden we de ferry naar Capa. Dat is een groot eiland waar veel te doen en te beleven was. Op het eiland hebben we veel gedaan, we zijn met een boot langs grote mooie rotsen gevaren, gezwommen in de zee, plus van de boot afgesprongen en gekanood door mooie donkere tunnels.

25 March 2017

25 maart: Ik werd wakker met zuuu veel pijn aan mijn rug en schouder, want dat bed was ook wel zuuu hard! Maargoed, met de motto 'ik zit hier wel in Vietnam' stond ik op en nam ik even een lekkere douche tussen de spinnetjes en andere insectjes. Na het opnieuw heerlijke eten en 3 maal de squads te hebben geoefend boven de wc begonnen we aan onze 2e tour. Het begon een beetje onrustig met plotselinge oversteek voor mijn neus van een slang en een kleine glijpartij van mij. Maar ik heb gelukkig ook om Pieter kunnen lachen die ook een keer op zijn muil ging Haha. Het was namelijk erg glad door de regenval van de ochtend, maar elk voordeel heeft zijn nadeel, zo hadden de rijstvelden wel een mooier beeld! Na de lunch dat ook in het pakket zat werden we met de motor over de dodenmansrit naar de bussen gebracht. We reden door het centrum van Hanoi en het was super toeristisch, we waren dan ook allebei van mening dat wij het veel leuker hebben gehad daar boven op de berg.

24 March 2017

24 maart: Ik was toe aan een stoel en mijn benen ook. Die hebben tot 17.30 uur netjes gestrekt voor me uit gelegen. Nog redelijk vroeg op de avond begonnen we aan het heerlijke eten. Het was zo veel, maar ook zo heerlijk! Op het einde was de regel, als je tegen iemand 'I love you' zei, mocht je iets in zijn kommetje met rijst leggen van het gene wat er nog over was. Na het eten kwam er een klein (water)flesje met ricewine op tafel en een aantal shotglaasjes. Ik kreeg verdorie de grootste (grapje natuurlijk) en daar kwam dan de inhoud van het flesje in. Eigenlijk hadden we al begin van de dag tegen elkaar gezegd dat we niks zouden drinken van alchohol. Maar helaas was die regel opnieuw verbroken, maar we hebben wel gelachen hoor.
24 maart: Sapa; Na een helse rit in de bus konden we uitstappen, nog geen stap buiten gezet of je wordt al bestormd door hele lieve kleine meisjes die mooi gekleed zijn. Ze vragen aan je of je bij hun wilt slapen. En aangezien we nog niets vast hadden staan of gepland hadden, konden we voor 680K één nacht blijven, een tour (hiken) plus HEERLIJK eten! We gaven onze backpacks aan 2 mannetjes op een motor die ze meenamen naar het huisje boven op de berg. Wij gingen met een lief klein meisje een andere kant op, samen met een Estlandse en een Amerikaan, de berg op. Dus na een redelijk slapeloze nacht begonnen we dan de tour. Maar met de adrenaline kwam het al snel goed na het zien van het prachtige natuur en dieren. Het was een prachtige tour die we rond 13.00 uur afsloten bij het huisje.

23 March 2017

23 maart: Hostel Rocks; Terug in het hostel gingen we ons klaarmaken voor de bustrip die ons naar Sapa ging brengen. We waren in de lobby aan het wachten, en wat er toen gebeurde ... ik kan alleen maar zeggen man-man-man.nl Het was zo apart dat ik dit liever met passie face to face wilt vertellen Haha . Maar verwacht er ook niet te veel van Haha. Daar was de bus dan, wij stapte in, konden lekker naast elkaar liggen op de bovenste rij, wel 2 aparte bedden lieve mensen en toen kwam ik er achter dat ik de slechtste stoel had gepakt die je in de bus kon pakken, namelijk onder de airco met een fel blauwe lamp vol in mijn face! Dus was niet zo best. Maar ja, ik ben wel gewoon in Vietnam dus ik dacht, ik accepteer de aankomende 6 uur wel dat het zo eenmaal is.
23 maart: Na het bijslapen gingen we opzoek naar een motor, na het plaatsten van een berichtje op Facebook en het lezen van advertenties kregen we iemand te pakken. De afspraak was dat er 2 mannen ons zouden ophalen met een motor in het centrum en ons de motors zouden showen. We bleven maar rijden en rijden, en kwamen we aan op de buitenring van Hanoi. Daar stonden een aantal motors. We wisten eigenlijk al meteen dat we niet hier onze nieuwe medereizigers zouden gaan vinden voor Vietnam. Maar toch, we gingen luisteren en testritjes maken. Dit was voor mij de eerste keer op een schakelmotor, ik kreeg hem alleen niet verder dan de 2e versnelling, maar ik houd hoop. Nadat we zeiden dat dit hem niet ging worden konden we met de benenwagen terug naar het centrum, ongeveer één uur lopen. Onderweg nog een shirtje gescoord, gegeten en eten voor in de nachtbus gekocht.
23 maart: We moesten ons voor 11 uur uitchecken bij Rocks hostel, maar we hadden het gelukkig net gehaald naar een korte nacht. Na het uitchecken hebben we even bijgeslapen op een bank die daar stonden voor algemeen gebruik.

22 March 2017

22 maart: De tweede dag in Hanoi, we gingen weer de stad in en bezochten we de City Market, heel groot, erg krap, maar ook heel bijzonder. Verder merkten we toen dat Hanoi verdeeld is in thema's. Je gaat van de kraampjes met shirtjes naar de kraampjes waar je kan eten. Wij waren even in het blok waar de tassen werden verkocht, daar wist Pieter weer eens te slagen voor een nektasje, van 200K naar 80K, petje af 😉 Diezelfde avond weer eens de gele gouden rakkers geproefd met een mooi wit kraagje.

21 March 2017

21 maart: Rocks; Erg mooi hostel vanaf de buitenkant met vriendelijke goed Engels pratende Vietnamese en een aantal backpackers die in het hostel werken. Verder zijn we die dag door de stad gaan lopen, waar Pieter al meteen zijn afding-skills kon laten zien voor een shirtje. Dezelfde avond gingen we dan toch maar het Vietnamese bier proeven. Het was even wennen, maar ze glijden opzich best wel lekker naar binnen. Het bier is erg cheap en als je tactisch van hostel naar hostel loopt in Hanoi kan het net zo zijn dat je ongeveer 20/30K Vietnamese dong op een avond kwijt bent. Je hebt namelijk happy hours en gratis bier momenten. Dus is niet zo heel vervelend.
21 maart: 7.30-8.00 uur; Eenmaal aangekomen op luchthaven Hanoi moesten we ons Visum fixen. Het liep gelukkig allemaal soepel en zonder problemen konden we doorlopen naar de ontvangsthal waar een "taxi" op ons stond te wachtten. We liepen met hem mee en stapte bij hem in en bracht ons naar hostel Rocks te Hanoi. We konden op die manier meteen kennis maken met het verkeer van Vietnam.

20 March 2017

20 maart: De reis begon vanaf luchthaven Schiphol richting Hanoi met een tussenstop op Moskou. We begonnen helaas met een vertraging van een uur, dus moesten we de hamburger voor Pieter in Moskou skippen en moest die het maar doen met het "lekkere" vliegtuig voedsel. In het grote vliegtuig die maar voor de helft gevuld was vanuit Moskou naar Hanoi zaten er ook heel veel Vietnamese in het vliegtuig die gezellig inkopen hadden gedaan op het vliegveld, met tot gevolg dat ze heel veel achter moesten laten bij de gate.