Laos · 23 Days · 15 Moments · May 2017

De reis van Daan door Laos

2 June 2017

Dus we konden weer terug, heujjj. Weer terug door alle poortjes en douane moesten we naar de bagage band en opzoek gaan naar onze tassen, visum geregeld voor een klein uurtje, opnieuw ingecheckt voor de laatste vlucht naar Bali die we wel gratis kregen, snel iets gegeten bij de Mac Donalds en gelukkig deze vlucht wel gehaald. Aangezien Jan zijn vluchten apart had geboekt moest die zijn nieuwe vlucht, dezelfde, wel betalen. Uiteindelijk had ik een prima plekje in het vliegtuig, namelijk 3 stoelen bij de nooduitgang met Jan voor me die hetzelfde had zodat we lekker uitgebreid konden liggen en een klein dutje konden doen.
Na 6 nachten en 7 dagen in Luang Prabang door te hebben gebracht ging het dan eindelijk gebeuren. Met de tuk tuk naar het vliegveld van Luang Prabang met het nieuws dat het vliegtuig wat vertraging had en dat het krap ging worden met de volgende vlucht van Kuala Lumpur naar Bali. Na het landen van het vliegtuig moesten we dus gaan rennen. Jan (de Zwitser) had zijn 2 vluchten apart geboekt en moest dus eerst zijn tas ophalen en weer opnieuw inchecken, dus die was eigenlijk al afgeschreven Haha. Maar ik en Jonathan (Australiër) hadden misschien nog wel kans. Dus we renden naar de volgende gate, en kregen te horen dat we net te laat waren.
In Luang Prabang hebben we eerlijk gezegd niet zo veel boeiends gedaan. We proberen zo goedkoop mogelijk te leven door middel van elke keer naar een goedkoop lunch tentje te gaan en 's avonds naar de foodstreet te gaan om daar goedkoop te eten. Echter maakte ik het 's avonds iets te bont om te veel geld uit te geven bij een karaoke avond en paar bowling avonds. Zelf had ik nog een mooie hike-route uitgezet en wist ik iedereen mee te krijgen voor mijn hike van 25 km. De eerste avond heb ik afscheid van Pieter genomen die doorging naar het noorden van Laos en verder gaat naar Thailand.
Met zijn drieën besloten we om samen door te reizen naar mijn laatste stadje in Laos, Luang Prabang. Ik had al besloten om naar Bali te vliegen en dat wist mijn Australische maat ook. Na een paar regenachtige dagen besloot die me te joinen, en die wist de Zwitser ook weer over te halen zodat we met zijn drieën Bali onveilig konden gaan maken.
Volgende bestemming is Vang Vieng. Erg leuke stad waar veel te doen is zoals, kanoën, hiken, zap-line, tubing, buggy rijden, mooi blauw water bezichtigen, bier drinken, bier drinken en bier drinken. We hebben het allemaal gedaan en misschien wel iets te goed. De Australische meid ging naar haar moeder in Thailand maar die hadden we weten in te wisselen voor een gezellige Zwitserse guy.
Na Kong Lor gingen we met de local bus naar Vientiane. Het is een leuk stadje waar de meeste backpackers 1 of 2 nachten verblijven. Wij kozen ervoor om 1 nacht er te blijven en daarna met de bus naar Vang Vieng reizen. We hebben in Vientiane 's avonds over de night market gelopen en wat dingetjes gekocht en vervolgens heerlijk geslapen. Terug in het hostel heb ik mijn vliegtickets geboekt voor Indonesië waar ik de 21e naar toe vlieg.
Kong Lor; Samen met mijn 2 gezellige Australische vrienden kwamen we aan in ons volgend stadje. De weg erheen was al erg mooi en machtig. Hele hoge bergen aan de linker en rechterkant terwijl wij over een vlakke weg er tussendoor reden. Er rijdt eenmalig per dag één bus richting dit mooi natuurgebied waar je d.m.v. een motorboot door de donkere grotten vaart. Dat hebben we ook de 2e dag gedaan met daarbij een lang stuk gehiked richting de rivier waar we ons in konden wassen. De laatste ochtend van ons verblijf in Kong Lor merkte ik dat ik op een matras had geslapen met bedbugs. Dus je kon over mijn hele arm, hand en vinger zien hoe het beestje is gelopen. Het jeukt vreselijk maar komt wel weer goed.

11 May 2017

Verder waren we nog gestopt bij een hele bijzondere village waar strenge en aparte regels gelden voor de inwoners. Maar na het ongeval met de Australische hadden we besloten om nergens meer te stoppen en door te rijden naar de scootershop. Dezelfde avond gingen we naar het zelfde restaurantje waar ze graag wilde eten en zijn we vroeg gaan slapen om de volgende dag op tijd en fit in de bus te zitten voor ons volgend stadje hier in Laos.
Dezelfde ochtend een heerlijk pannenkoek gegeten bij mama pap die bekend staat als de beste pannenkoek van Laos. Een grote dikke pannenkoek met chocola en banaan voor bijna $2,- Na het ontbijt onze scooters weer gepakt en het 2e deel van de loop gereden. Helaas niet zonder slag of stoot, want mijn Australische vriendin die al een keer eerder onderuit is gegaan met 60 km/H in Australië met vervolging paar operaties, ging helaas opnieuw onderuit nadat het begon te regenen. Het voetpedaal was kromgebogen waardoor het schakelen erg moeilijk ging. Zij reed op de mijne rustig verder en ik op die van haar zodat ze toch een optimale scooter had.
Volgende morgen toen we onze spullen weer gingen pakken, kwam ik er al snel achter dat mijn zonnebril niet meer in mijn tas zat 😔 Na dat ik alles 5x overhoop had gehaald om mijn bril te vinden kreeg ik hem helaas niet gevonden. Het kunnen 2 redenen zijn waardoor ik hem kwijt ben geraakt, hij is 's nachts door iemand uit mijn tas gehaald of hij is uit mijn tas gevlogen tijdens het rijden dat ik persoonlijk de kleinste kans vind. Want mijn tas lag in het mandje voor mijn stuur en dan zou ik dat wel hebben gezien lijkt me dan. Maar ja, niks meer aan te doen, op naar de volgende ervaring en avontuur.
Pakse; De dag na onze lange dag met pech in het openbaar vervoer, hebben we een scooter gehuurd waarmee we een 2 daagse route mee gingen rijden. We lieten de backpacks achter bij het scooterverhuurbedrijf en namen alleen onze dayback mee met de benodigde spullen om op een andere locatie één nacht te verblijven. Tijdens onze trip hebben we een aantal keren gestopt om naar een mooi waterval te lopen en eventueel te zwemmen, naast de watervallen hebben we ook een stop gemaakt bij een koffieboer waar we ook een rondleiding bij kregen hoe de koffiebonen tot stand komen. Midden op onze twee daagse tour sliepen we bij guesthouse mama pap. Een volle dorm met aantal andere backpackers die de "loop" gingen rijden.
Na 3,5 uur buiten wachten kwam dan eindelijk 2 minivans aanrijden waarvan er eentje van ons was die ons naar Pakse zou brengen. We waren opnieuw nog niet eens de straat uit, of de motor viel ook al weer van deze bus uit plus de airco die er mee op hield. Uiteindelijk kreeg de chauf hem toch weer aan de praat, maar daar bleef het helaas niet bij, dit gebeurde namelijk nog 5 keer meer tijdens ons rit richting Pakse. Toen kwam het ander busje aanrijden die nog achter ons reed en stopte gelukkig. Die bond een sleepkabel achter aan zijn auto en aan de voorkant van onze auto. Na een halfuur gesleept te worden, was de accu voldoende opgeladen en konden we dan uiteindelijk toch onze rit voortzetten.
Opnieuw weer vroeg opgestaan, lekker ontbeten, spullen gepakt en richting het water gelopen waar de boten op ons lagen te wachten om ons de oversteek te maken richting het vaste land. Eindelijk was onze bus daar, iedereen zat, de meeste backpacks lagen in het gangpad en zo konden we rijden. Nog geen 50 meter verder vanaf het beginpunt stond de bus alweer stil met de airco uit. De motor was kapot!! Ik zat redelijk achteraan, dus het duurde voor mij wel even voordat ik eindelijk die hete bus uit kon. Eenmaal buiten konden we weer onze tassen pakken en paar minuutjes lopen richting het busstation.

10 May 2017

Volgende ochtend vroeg op, en richting het beginpunt gelopen waar de boten op ons lagen te wachten. We hadden een erg leuke groep waarbij de Nederlanders een groot aandeel in hadden. We hebben lekker veel kunnen roeien, dolfijnen gespot, 2 mooie grote watervallen gezien en heerlijk gegeten. 's Avonds afgesloten met een biertje waar de meeste van de groep aanwezig waren, onder andere alle Nederlanders. 😉 De volgende ochtend heb ik samen met een Nederlandse en 2 Australiërs die ik heb ontmoet in Battambang een ticket geboekt naar Pakse. Pieter heeft op het laatste moment besloten om ook een ticket te boeken maar dan naar een ander plaatsje, ik zal hem waarschijnlijk later weer tegenkomen in Noord-Laos.
Don Det, 4000 Islands; na een lange tocht met de bus en boot kwamen we aan op onze bestemming. Op land deden we onze tassen op onze schouders en gingen we opzoek naar een leuk hostel. Samen met een Nederlandse, Australiër en 2 Amerikaanse waar we de hele tijd mee samen waren van Siem Reap af, hadden we een verblijf bij de Happy Bar weten te bemachtigen. De kerel die het verblijf rund was een vriendelijke kerel met de naam Many. Heel de avond meegepraat en aangehoord wat leuk is om de volgende dag te doen. Dezelfde avond besloten om een kajaktour bij te wonen.