Cambodia · 23 Days · 7 Moments · May 2017

De reis van Daan door Cambodia

2 June 2017

Verder heb ik al een aantal souvenirs weten te scoren in de stad, uitgegaan in de pubstreet, lekker aan het zwembad gelegen en bekeken hoe ik mijn reis ga afsluiten. Ik had namelijk het idee om naar Laos richting Myanmar te vliegen, maar aangezien de ticket en het verblijf erg tegenvallen kwaar prijs, heb ik besloten om een andere richting op te gaan en Myanmar op mijn to do list te zetten. Volgende dag gaan we Cambodja alweer verlaten, erg leuk land met een hele vriendelijke mensen en gaan we het avontuur voortzetten in Laos.
Daarna was het tijd voor de andere grote stad van Cambodja, Siem Reap. Toen we met de bus de stad inreden dacht ik meteen al dat het een hele leuke en gezellige stad is. Naast dat het een hele leuke stad is, is er een hele grote tempel te zien, genaamd de Ankhor Wat Temple. Het is een tempel die laat is ontdekt midden in de jungle, en erg grote oppervlakte heeft waardoor je er eventueel 3 dagen over kan doen om de hele tempel te kunnen zien. Maar wij hebben de kleine tour gedaan en hebben ook dan onze ogen uit gekeken hoe mooi het was. Samen met 2 andere gezellige Engelsen hebben we de dag doorgebracht met als afsluiter het bekijken van de zonsondergang.
Na onze lange busrit tussen de locals en de stops in de kleine dorpjes van Cambodja met karaoke muziek op de achtergrond of een film van Chucky Chan, kwamen we in ons volgend stadje aan Battambang. Is een stad waar niet heel veel te beleven is, maar zeker de moeite waard is om in het goedkoop stadje een stop te houden. We hebben een dag lang samen met een TukTuk chauffeur en een gezellige grofgebekte Engelse en leuke dag ervan gemaakt. We hebben wijn geproefd, vleermuizen in een boom zien hangen, vleermuizen uit de grot zien vliegen, een tempel gezien en op een bambootrein gezeten. Erg leuke dag en afgesloten met een potje bier en poolen.
Na de eilanden gingen we weer het vaste land op, het eerste stadje was Kampot, klein stadje waar een aantal keren lekker hebben gegeten en een goeie scooter hadden gehuurd om daarmee een tochtje te kunnen maken naar o.a. Kep, is een klein vissersdorpje aan de zee. In Kampot hebben we 2 nachten gezeten en hebben de volgende ochtend onze busreis naar Battambang.
Koh Rong: na een lange dag reizen met de bus en de boot kwamen we aan op het bekende feesteiland in het zuid westen van Cambodja. Het was al redelijk laat op de dag, maar na een lekkere douche en goed eten gingen we 's avonds naar een strandfeest en kwamen we redelijk aan de vroege kant weer terug bij ons hostel waar we in totaal 1 nacht verbleven en heel vroeg moesten uitchecken. De "volgende dag" gingen we met de boot naar een ander eiland, Koh Rong Samoël. Een totaal ander soort eiland waar je meer kunt chille en het zeewater hygiënischer is. Op dit eiland verbleven we 2 nachten en hebben daar ook oprecht helemaal niks gedaan.
Gisteravond zagen we een echte Havaiana store, en aangezien onze beide slippers stuk zijn gegaan bedachten we om daar toch maar die heerlijke slippers te gaan kopen. Daarna gingen we met dezelfde TukTuk chauffeur door naar het beroemde museum van Phnom Penh, oftewel S21. Het was zeer indrukwekkend, erg boeiend en de mooie zin die ik daar heb gehoord van de gids was, "fijn dat u bent gekomen, het is belangrijk dat mensen weten wat voor ernstige dingen die hier zijn gebeurd en ik hoop dat jullie dit willen door vertellen." Daarna gingen we met onze vriend van de TukTuk door naar de killing fields van Phnom Penh waar ook de vreselijkste dingen zijn gebeurd! We waren rond half 6 weer terug in ons hostel en hebben iets lekkers gegeten en daarna zijn we gaan slapen.

10 May 2017

Eerste dag in Cambodja! Ik had me een klein beetje ingelezen in het land en wist dat ze een vreselijke geschiedenis net achter de rug hebben (40 jaar geleden) en dat de mensen iets ruwer zijn dan in Vietnam (www.backpackeninazie.nl). Nou ik kan jullie vertellen dat het laatste helemaal niks van waar is. Ze zijn namelijk erg aardig! Ze accepteren hier ook gewoon het woordje néé. Ze lopen je niet achter na of blijven maar door met vragen. Gewoon hele chille mensen tot nu toe die het ook leuk vinden om met je een praatje te maken. De eerste avond hadden we ook meteen in geluid met een lekker biertje of 10.