Uzbekistan, Tajikistan · 12 Days · 13 Moments · July 2017

Boysoftheworld door Uzbekstan - Tadjikistan

20 July 2017

De laatste stop in Tadjikistan was Kojand, tevens de toegangspoort tot de Ferganavallei of zoals Mattias het heel graag stelt 'de graanschuur van centraal Azië'! Een bruisende stad met één van de grootste bazaars die we ooit zagen! Een domper op de feestvreugde wel toen we ontdekten dat onze geplande grensovergang terug naar Uzbekistan enkel voor Tadjiken open was en dat wij schoon op onze kin konden kloppen 😕 en bijgevolg een lus van meer dan 250 km moesten maken. Een nieuw plan dus! Samen met een hopeloze Taiwanees 🤷🏻‍♂️gingen we de grens over in Oybek om zo verder de Ferganavallei te ontdekken. Kokand werd onze eerste stop. Drie overijverige studenten zagen ons lopen en wilden een praatje slaan in het Engels. Waren die van mij maar altijd even 'motivé' 🙃. Na een half dagje Kojand toch nog besloten om de trein naar Andijan te nemen!
De Fan Mountains en Iskander Kul (meer).... Mocht de wereld weten dat Tajikistan zoveel wondermoois heeft, zou niemand nog de moeite doen om naar Annecy te trekken.. Laat ons wel hopen dat deze pracht ons geheimpje blijft. Wij hebben er alvast van genoten. Waar we minder van genieten is het eten hier... Plov (rijst met vlees) krijgen we nog binnen, maar manti (een gefrituurde driehoek van deeg waar zogezegd naast ajuin ook vlees (lees: puur vet) inzit, bevalt ons allerminst. Hoe ze hun vlees bewaren en uitstallen (zie foto), verklaart het protest van onze darmen... Het soms povere logement en het hevig onderhandelen over de prijzen van vervoer nemen we er dan wel weer bij. Of zoals Mattias het zou zeggen: 'We hebben een duim gekregen, we kunnen hem gebruiken'.

18 July 2017

Laten we eerlijk zijn; Dushanbe heeft weinig te bieden. Deze voormalige sovjetstad heeft een nationaal museum, de grootste vlag(genmast) in de wereld en... een heel fijne hostel waar we leuke mensen konden ontmoeten en ons even konden klaarstomen voor de komende dagen in Fan Mountains!

15 July 2017

Qarshi --> Boyson --> Denau --> Tajikistan! Twee dagen vol hevige ritten in shared taxi's brachten ons tot in Tajikistan. Het landschap tijdens de eerste rit naar Karshi was niets om over naar huis te schrijven, hoe de chauffeur erin slaagde de vingers van onze medepassagier tussen de deur te slaan daarentegen wel. De 2e rit (naar grensstad Denau) toonde ons de oogverblindende gebergten tussen Uzbekistan en Tajikistan. Maar meneer Lonely Planet had overschot van gelijk toen hij opperde dat hotel Denau geen topper was. Romantisch werd het er wel toen Mattias' bed inviel en we lekker gezellig een eenpersoonsbedje moesten delen. Samen met onze nieuwe vrienden uit Taiwan baanden we ons een weg door de uitdagende grensposten heen tot in het nog reeds te ontdekken Dushanbe in Tajikistan!!! 🇹🇯

14 July 2017

Bukhara, één van de heiligste steden van Centraal-Azië. In tegenstelling tot Samarkand, leven de mensen van Bukhara hier tussen de eeuwenoude monumenten, moskeeën en medressa's. Ooit stroomde er een netwerk van kanaaltjes door deze stad samen met 200 baden waar mensen baadden, dronken, keuvelden en zich wasten, hetgeen o.a. de pest met zich meebracht... De 47 meter lange Kaylan minaret werd zelfs door Chinggis Khan gespaard en tot aan het begin van de 20ste eeuw werd ze nog gebruikt om criminelen te executeren door ze (simpelweg) naar beneden te gooien. (pic 3) Bovendien ontmoetten we gisteren een fijn koppel uit Washington DC dat Trump graag eens van de Kaylan Minaret zou droppen 😜! Vandaag = plandag: we "stippelden" de route voor de komende 10 dagen in grote lijnen uit! Tijdens onze productiviteit kregen we een maaltijd aangeboden en toen we 's avonds terug in de hostel aankwamen, moesten we nog wat vodka drinken met de eigenaar en zijn gasten uit Turkemistan. Wat een gastvrijheid
Extra foto's voor de liefhebbers!

13 July 2017

Nog een beetje Samarkand: Gur-E-Amir; in dit mausoleum zou onze vriend Timur zijn laatste rustplaats hebben gevonden. Een Sovjet antropoloog Mikhail Gerasimov opende de crypte in 1941. Op de crypte zou Timur de volgende boodschap hebben laten graveren: 'wie dit openmaakt, zal worden verslaan door een vijand die veel gruwelijker is dan ik'. Eén dag later, op 22 juni 1941, viel Hitler de Sovjet Unie binnen...

12 July 2017

Een dag vol verwondering.. Wat een parel, deze stad.. In Samarkand wandel je van de ene verbazing in de andere. Ik voelde me net Sheherazade in 1001 nachten. Ook prachtige anekdotes of legendes worden door deze gebouwen in stand gehouden. Zo wou de Chinese vrouw van Timur Amir tijdens zijn afwezigheid een van deze madrassa's voor haar man laten bouwen. De architect werd hopeloos verliefd op haar en wilde zijn werk enkel afmaken in ruil voor een kus. Toen Timur hiervan hoorde, liet hij de man executeren en verplichtte vrouwen vanaf dat moment om zich te sluieren zodat ze geen mannen meer zouden kunnen verleiden... Nog meer anekdotes binnenkort!

11 July 2017

Tashkent: Na nog wat kuieren door de straten van Tashkent, waar ik trouwens al direct met Smartschool te maken kreeg 🙄(pic 1) en waar we bij de orthodoxe kerk te biecht gingen over alles wat we onorthodox doen en laten (pic 2), namen we de supersonische sneltrein Afrosiyob 🚆om aan 200km/u tot in Samarkand te geraken (pic 3). Zuig daar maar een puntje aan, @nmbs! Stewarders en stewardessen op deze bullettrain legden ons in de watten (koekjes, thee, ...) en zetten ons af aan het station in Samarkand, dat eerlijk gezegd toch iets meeheeft van een Russische cabardouche! (pic 4) Na wat onderhandelen met lokale taxi's🚕 kwamen we aan bij Guesthouse Minora waar we, gezien we zooo welkom waren (pic 5), ons begonnen gedragen als Uzbeki's (pic 6) 👲🏽vooraleer we in ons nestje kropen.

10 July 2017

Als je dollars wisselt in som, zorg je best voor een handtas op maat 😱! Op stap door Tashkent: hotel Uzbekistan (Sovjet op zijn best)! I ❤️USSR! Samen op de metro: no pics allowed! Amir Timur museum: Mattias kijkt vol bewondering naar het museum ter ere van Timur; een grote sloeber-veroveraar die de eerste heerser werd van de Timurid-dynastie! Chorsu Bazaar: een gigantische (lees: uit zijn voegen gebarsten) markt op z'n Aziatisch 🙈 Kulkedash Medressa: een voorsmaakje van Samarkand, vermoeden we! 🕌 MAAR 5 keer onze rugzakken gecontroleerd vandaag... #politiestaat

9 July 2017

Aangekomen in Tashkent na een tocht van 18 uren! Oef, even rustig zitten in Topchan hostel.