Germany · 8 Days · 36 Moments · October 2017

Herfst 2017 in D, o.a. Spreewald, Leipzig

26 October 2017

Het marktplein met Stadsmuseum in oud beursgebouw. Mooi uitzicht vanaf ons terras. Het is echt ongelofelijk hoe vaak wij deze week buiten op een terras hebbeb gezeten. Een heerlijke week was het. Morgen een reisdag tot ergens in D niet te ver van huis. Zaterdag morgen gtorten kaufen en dan op huis an. Zondag verjaardag alvast vieren.
Weer een ander zicht op das alte Rathaus
Der alte Spinnerei in yuppenwijk Plagwitz. Allemaal kunstenaars hebben zich er gevestigd of.....het is nog in verval.
Stasi hoofdkwartier Der Runde Ecke, nu een museum. Big brother is watching you, maar dan altijd uit onverwachte hoek. Nepwapens en handtassen met camera's......
Vlakbij de CP is er een concentratiekamp geweest, waar munitie werd gemaakt.

25 October 2017

Zicht op het kopstation bij ondergaande zon.
Mädler passage, mooie oude chique met dito winkels.
Op het terras zien we al veel Bayern München fans
Tijd voor een heerlijke pauze op het terras van de brouwerij.
De Thomaskirche, waar Bach veel heeft gespeeld en z'n laatste rustplaats heeft gekregen. Nog altijd veel fans.
Het 'nieuwe' raadhuis
De Nicolaikirche, zo mooi licht van binnen.
Leipzig. Na een heleboel verkeerd gereden fietskm aangekomen in de stad. Martin heeft nog even bij EU grootste kopstation gekeken.

24 October 2017

Aangekomen in Luther en Renaissance stad Torgau. Op weg naar Leipzig zochten we naar een mooie slaapplaats. Deze stad met burcht en mooie kerken is het waard om bezocht te worden en wat fijn dat t lang zo druk niet meer is nu.
Ons plekje aan de Elbe in Torgau voor vannacht. Zojuist hebben we nog veel buren gekregen in de vom van een Elbecruiser.......en een camperaar, die vlak voor onze neus is gaan staan......en er is zoveel ruimte...............
Luckau zo'n onvervalst mooi klein stadje waarin de tijd letterlijk en figuurlijk heeft stil gestaan.
Hallenkerk St Nicolai Luckau

23 October 2017

De afgelopen dagen zagen we al veel aangevreten boomstammen. Op onze fietstocht vandaag van Lübben naar Schlepzig hebben we er ook echt heel veel gezien. In Schlepzig leken ze wel mak en zagen we er wel 8 bij elkaar, 3 op het land en vijf in het water.
In Schlepzig is een weidendom, een mooie kathedraal van wilgetakken, waar zo te zien, ook huwelijken worden gesloten.
Onderweg zien we mooie hputen kunstwerken bij exotische-reisen.de

22 October 2017

Zo zien hier de brandweerkazernes eruit. Klein en met sirenetoren.
Herfst
Vandaag een fietstocht van 42 km door het Oberspreewald gemaakt. De foto's zijn genomen in Lehde, een dorpje als Giethoorn. Erg rustig nog als je daar 's zondagsmorgen vroeg doorheen fietst. Op de terugweg wat drukker en gezelliger.
Burg, onderweg veel pottenbakkers en vooral veel augurken incl prullaria.
Bismarckturm Burg

21 October 2017

In Lübbenau staan er allemaal augurkentelers en mosterd kraampjes in de haven.
We komen door een mooi landschap en fietsen soms over vlonders, omdat het te drassig is. We gaan naar Lübben, een mooi plekje aan de Spree en rijden nog een stukje richting Schlepzig. Onderweg komen we een kabelbaan tegen over de Spree, maar die is al buiten het gebruik. Via de Gurkenradweg fietsen we weer terug. In totaal ruim 40 km.
We parkeren op de Cp van Lübbenau om in de middag te gaan fietsen in de omgeving.
Onderweg komen we een weiland vol met pompoenen tegen, alleen de paadjes zijn groen van t gras.
Onderweg naar 't Spreewald komen we langs Tropical Island, een giga bubble en vrml luchtschiploods. Europa's grootste tropische vakantiewereld. van 66.000 m2, ter grootte van 9 voetbalvelden. Je kunt er huisjes huren, er is een camping, diverse zwembaden, sauna's, watervallen etc. Kosten €42,- pppd. Het is indrukwekkend!

20 October 2017

Onze Cp voor de nacht Spruchs Alter Landgasthof in Bayruth/Mark. We eten er wat en zijn de enige gasten....
Vanaf Dornswalde wandelen we 3km tot Museumdorf Glashütte, wandelen daar wat rond en weer terug. Er zijn vele mooie ateliers gevestigd rondom de oude glasblazerij.
Herfst

19 October 2017

CP bij brouwerij Felsenkeller in Lauenau. Lekker eten in het restaurant en genieten van de lekkere biertjes. We zijn vandaag 223 km van huis gekomen.
Dörenther klippen bij Ibbenbüren. De zon schijnt flink dus na de middag tijd voor een wandeling/klimpartij.