Slovenia · 13 Days · 15 Moments · June 2018

De reis van Annemie en Philip in Slovenië

21 June 2018

Naar Predjama kasteel gereden , op 15 min van ons hotel. Gisteren al eens gestopt, nu gekozen voor bezoek aan het kasteel én bezoek aan de grot onder het kasteel. Begonnen met het laatste. Om 11u werden we opgewacht door de gids , biker type ;-), fijne kerel met leuke grapjes. Grot was echt fijn om te doen! Helm op en licht aan! Er zaten ook vleermuizen. Nadien bezoek aan het kasteel zelf met een Nederlandstalige audiogids. Interessante info. Daarna een paar kilometer verder gestopt om "iets" te eten, mega hamburger... in de namiddag nog eens rond gereden in een vallei in de buurt, hertje gespot! S avonds lekker gegeten en dan nog een terrasje... morgen stoppen we nog in Ljubljana en dan richting luchthaven...

20 June 2018

Vandaag naar de Skocjan grotten geweest. Unesco werelderfgoed: terecht! Indrukwekkend! De 2de grootste ondergrondse canyon in Europa. 😮Rivier Reka stroomt erdoor , wandelen over een brug 45 meter boven de grond. Een aanrader. Foto's mogen er niet genomen worden dus wat foto's van deel 2 van de wandeling daar. Daarna terug richting Postojna via de binnenbanen. Gestopt aan het Predjama kasteel. Iets gedronken, maar nog niet bezocht. Morgen waarschijnlijk. S avonds lekker gegeten. Het weer is nog steeds aangenaam zonnig ☀️

19 June 2018

Deze ochtend een stralende blauwe hemel! Eerst naar Lipica: de bekende Lipizaner paarden. Rondleiding op het grote domein. Ze worden dus donker geboren en na ongeveer 7 jaar worden ze wit. Op een paar uitzonderingen na. Op naar de kust! Ondertussen bijna 30 graden... eerst Koper, leuk dorpje met kleine steegjes. Daar iets gegeten. Dan door naar Piran, wat toeristischer, doet denken aan een Italiaans dorp. (Venetië is trouwens te zien in de verte!). Mooie wandeling langs het water en dorp. Terrasje op het plein gedaan. S avonds in Postanja lekker gegeten( zie foto's ) in een leuk kader! Morgen gaan we nog eens onder de grond!

18 June 2018

Vanuit Rimske Toplice vertrokken richting Postojna. Gestopt aan het Cerknica meer. Meer verdwijnt in het jaar door de poreuze ondergrond. Rustige omgeving! Daarna Rakov Skocjan kloof. Prachtige natuur! Afgedaald tot in de kloof, riviertje stroomt erdoor, er is een natuurlijke brug, maar ook één door mensen gemaakt. De moeite ! Daarna naar hotel, op tijd want om 17u was het voetbal! Terrasje met tv gevonden 😉. Aansluitend nog iets gaan eten in een gezellig restaurantje.

17 June 2018

Bij het opstaan was het grijs. Toch maar besloten om iets te gaan bezoeken. Richting Pekel (duivel 👹) cave! We moesten even wachten op het geleid bezoek. De gids was tevens ticketverkoper en café houder 😀. Met een 12 tal mensen de grot in. Een ondergrondse waterval gezien en een aantal mooie stalag(m)ieten. Na een uur terug buiten, daar was de zon! Richting Celje om iets te eten. Was veel dicht maar een leuk, druk restaurantje gevonden. Annemie pasta, ik paella. Nadien naar hotel en daar nog 2 uurtjes aan het zwembad van de zon genoten. Morgen naar het zuiden, Postojna! We zijn benieuwd !

16 June 2018

Uitgeslapen tot ongeveer 9u. Lekker ontbijt buiten in de zon, daarna vertrokken naar Celje. Op ongeveer 20 km van ons hotel. Aangenaam stadje met verkeersvrije straten. Er was een kleine rommelmarkt. Wat gewandeld door de straten. Nadien naar het Grad (kasteel) van Celje. De man aan de inkom gaf de nodige uitleg en vroeg ook naar ons plannen van de dag. We wilden graag nog naar Smartinsko Jerezo, meer net buiten Celje. Hij vertelde ons hoe er naartoe en wat mogelijks interessant was. Het kasteel zelf gaf een mooi zicht op de stad. Daar ook nog iets gedronken. Daarna naar het meer. Heel rustig, enkel wat lokale bewoners. Een deel van het meer rondgelopen en dan een Lasko (bier) in de schaduw. Op naar Zalec! Daar is een bierfontein. Je koopt een glas voor 8 euro waar onderaan een chip zit. Hiermee kan je 6 keer drinken, telkens 1 dl. Ofwel tap je 6 verschillende biertjes of hetzelfde, zoals je wil. Leuk om te doen en te proeven! Er was ook het begin van een klein festival. Morgen Rustdag

15 June 2018

Om half 10 vertrokken naar ons 2de verblijf, in Rimske Toplice. Maar natuurlijk met een tussenstop in de zoo van Ljubljana! Geen supergrote zoo, maar mooi en in natuurlijk groen gelegen. Vanaf daar verder naar ons hotel, waar we omdat de gewone 2persoonskamers volboekt zijn een upgrade krijgen naar een suite. Leuk meegenomen! Een totaal andere omgeving al in vergelijking met de vorige dagen, maar is een mooi en ruim hotel, met spa, zwembad en sauna. We hebben al slechter gezeten.. ❤️😉

14 June 2018

Vanmorgen om 08:40 de baan op voor een lange uitstap. Na 2 uur onderweg bereiken we eerst de Tolminska Korita. Een kloof. Mooi!! Na een uurtje wandelen terug vertrokken Kobarid, een dorpje vlakbij de Kozjak waterval. Daar een panini gegeten en dan te voet naar de waterval. Een hele mooie wandeling en indrukwekkende waterval, met een bassin waarin soms gezwommen wordt. De Soca rivier kringelt overal prachtig groenblauw tussen. Vanaf daar naar de Boca waterval. We zijn teruggereden over de indrukwekkende Vrsic pas, met 50 haarspeldbochten, de berg over op een hoogte van 1611meter! Fenomenaal! Tenslotte nog een stop aan lake Jasna. Als het echt mooi weer is, kan je er zwemmen. Wij hebben er een biertje gedronken ! 😜Tegen half 7 waren we terug op onze kamer, en daar slapen we vannacht ook de laatste keer voor we onze reis verder zetten.

13 June 2018

We hebben vannacht allebei slecht geslapen, dus we stellen onze dagtocht naar een iets verder gelegen gebied een dagje uit. We beslissen om de Vintgar kloof wat dichter bij te wandelen. Daar aangekomen met de auto blijkt deze echter gesloten... 😞 we nemen dan maar de wandeling die er naast loopt. Na een dik uur zijn we terug bij de auto, en bezoeken nog de nabij gelegen dorpjes Kranj en Radovljica. Terug aan het hotel beslissen we om nog eens rond "de put" te wandelen. Na een kwartiertje begint het echter weer te donderen en wordt het donker, dus keren we maar terug naar onze kamer. Aperitiefje drinken dan maar. 😜🍷🍸

12 June 2018

En toen aten we pizza... gelukkig mogen we de overschot meenemen... 😱😱🍕
We hebben natuurlijk niet alleen pizza gegeten vandaag. We zijn naar het meer van Bohinj gereden, daar gewandeld, en dan naar de waterval van Savica gereden. De eerste waterval die betalend was, en druk van de toeristen. Mooi, maar toch minder indrukwekkend dan die van Pericnik gisteren. Wel weer mooie uitzichten en groen groen groen... 💚

11 June 2018

Om 10:00 vertrokken met de auto om 2 watervallen in de buurt te gaan bezoeken. Die gingen gepaard met het nodige klimwerk, maar de zichten waren zeker de moeite waard. Onderweg ook nog 2 kleine herten gezien, eentje langs de kant van de weg en eentje dat vlak voor onze auto overstak! Maar die waren te snel weg om er een foto van te nemen... 😞tegen half 5 waren we terug in het hotel, waar we op ons terras genieten van een welverdiend aperitiefje. 🍸🍷

10 June 2018

Om 09:30 vertrokken naar het Triglav nationaal park om de kloof van Pokljuka te wandelen. Mooie vergezichten, stevige klimmen en smalle doorgangen. Echt wel de moeite waard, maar toch af en toe stevig. Na 2,5 uur waren we terug aan de auto, en dan via smalle bergwegen terug naar Bled. Om 14:00 terug in ons hotel. En douchen want we stonken uren in de wind naar het zweet. Zitten nu op ons terras, de regen valt met bakken uit de lucht maar we zitten droog.

9 June 2018

Om half 9 opgestaan, gedoucht en gaan ontbijten. Daarna vlug even naar de supermarkt om water en wijn. 😉om half 11 zijn we aan onze eerste wandeling begonnen, met het kasteel van Bled boven op de berg, en dan het meer rond. We hebben onderweg gepicknickt. Prachtige zichten en veel groen! Tegen 14:00 waren we terug in het hotel.

8 June 2018

Na een korte vlucht en het ophalen van de huur auto goed toegekomen in hotel Kompas in Bled. Nog even een korte wandeling en dan toch maar op tijd ons bed in. Was een grijze avond, maar niet koud, wel donker toen we gingen slapen.