United Kingdom, Ireland · 12 Days · 13 Moments · July 2018

De reis van Ann door Ierland

15 July 2018

De mooie zonnige reis zit er bijna op. Vandaag terug richting Oostkust om de hoofdstad Dublin te bezoeken en vandaar uit de boot terug naar Groot Brittanie te nemen. Het verkeer is druk in Dublin en ons hotel ligt pal in het centrum. We checken in en beginnen aan de stadswandeling. De stad is niet zo groot en heêl overzichtelijk, en niet echt bezienswaardigheden die moeten bezocht worden. Enkel Trinity College and the Library willen we zeker bezoeken voor Simon. Nog net voor sluitingstijd binnen geraakt. Heel indrukwekkend. Verder heel veel mooie gekleurde pubs met bloemen versierd. We gaan op zoek naar Temple Bar. Er lopen al heel veel zatten op straat. We sluiten de vakantie af met een lekker sushi restaurant en gaan dan slapen want morgen moeten we vroeg uit de veren om op tijd te zijn voor de ferry.

14 July 2018

Vers ontbijt in het gezellige hotel met alles erop en eraan.Het zal nodig zijn want vandaag zullen onze beentjes mogen werken.We gaan de Croagh Patrick, de heilige berg van de Ieren beklimmen. De weg ernaar toe is al een belevenis op zich. Meren, grasgroene heuvels, steile rotsen, helder blauwe fjorden, grote kastelen. Om 13u kan DE tocht beginnen. Continu steil bergop via rotsen en pasjes met losse stenen. Onderweg worden we aangemoedigd door anderen die al terug naar beneden komen. Ik vind het echt super zwaar en puf en hijg en zweet. Regelmatig wat rusten om op adem te komen. Het laatste stuk wordt nog wat erger. Steil omhoog en allemaal losliggende stenen.Met de houten stok als balans zou het moeten lukken.De jongens zijn voorop. Papa past want hij heeft hoofdpijn.Sofie en ik gaan het ook op het gemakske proberen. Wat een inspanning maar het wordt beloond door het zicht op de top. Maar bergaf is zeker zo zwaar. Doodop maar trots en voldaan ribbetjes gegeten in Westport

13 July 2018

Vandaag staat de 1ste grote stad op het programma : Galway. De rit ernaar toe is weer via kleine weggetjes en we doen er redelijk lang over. Galway zelf is niet groot met een gezellige straat vol met restaurantjes en pubs en overal is er live muziek. We doen een stadswandeling en gaan op zoek naar een plek om te lunchen. Het wordt moeilijk omdat we helemaal geen zin hebben in de Ierse kost. We stappen uiteindelijk binnen in een Thai. Lekker gegeten. We beslissen het niet te lang te trekken en verkiezen natuur boven de stad. We zetten onze tocht verder naar Clifden, het centrum van de Connemarra. Het Franse liedje "le lac du Connemarra" schelt uit de box van onze auto. Wat is het mooi hier. Overal meren omringd door bergen. We zien de 7 sisters onderweg. Clifden is een gezellig stadje en het hotel is prachtig gelegen met zicht op een meer. Het restaurant krijgt goede commentaar en we gaan daar eten met alles erop en eraan. Dat was ook eens leuk na de Ierse pubfood.

12 July 2018

Gisteren na een teleurstellende match nog terug naar de cliffs of moher geweest voor de zonsondergang. Via het bezoekerscentrum kregen we prachtig zicht op de oranjegekleurende kliffen en lucht. Het ontbijt op onze boerderij was lekker maar de uitleg van Eve was te lang. We ontbijten liever op het gemakske. Vandaag gaan we wandelen in de Burren. Een vreemd ogend maanlandschap bestaande uit verschillende rotsformaties. De wandeling is zwaar, vooral door de hitte. Het is erg laf, wie had dat nu verwacht in Ierland. We hebben zelfs de zonnehoed nodig. Na de wandeling hebben we heel erg honger en rijden naar de kust op zoek naar een goed visrestaurant. Hier is er waterschaarste. Het koffie apparaat doet het niet meer omdat er te weinig druk is. De rit terug naar onze caravan is indrukwekkend met links zicht op de onstuimige zee en rechts het maanlandschap van de Burren.

11 July 2018

Het ontbijt in onze B&B is onvergetelijk. 3 dames in witte outfit bereiden in de keuken kunstwerkjes van wafels. Nu begrijpen we waarom de bestelling de dag voordien moest doorgegeven worden. Patrick koos voor geroikte zalm en ook zijn bord was fantastisch. We vertrekken richting de Burren. Hier bevindt zich de top 1 van elke Ierse reisgids : The cliffs of Mohair. We rijden naar Lisdoornvarna en zijn nog op tijd voor een boottocht langs de torenhoge cliffen. Wat een geluk hebben we dat het zonnetje schijnt. We kijken onze ogen uit en worden stevig door elkaar geschut door de wilde golven. Ook de kust is ruw en we worden stil van het uitzicht. We gaan op tijd naar onze overnachtingplaats want het is wereldbeker match vandaag. Halve finale België-Frankrijk. De Glamping is een beetje bizar. Een omgebouwde trailer op de erf van een boerderij. Eve en Steve verwelkomen ons hartelijk. Wat een geluk dat het niet regent want onze bagage moet in de auto blijven.

10 July 2018

Vandaag gaat onze tocht verder naar het schiereiland Dingle. We passeren op weg hier naartoe opnieuw de prachtige baan van Kenmare naar Killarney. Onze 1ste stop van de dag is het gigantische strand Inch Beach met zicht op de omringende bergen. Het is koud en er waait een stevig windje. Jas nodig voor de 1ste keer. De Ieren hebben niet koud en gaan in zee. We rijden verder naar het stadje Dingle en gaan op zoek naar food. Nog maar eens Fish and Chips. Er staat echt overal hetzelfde op de menukaart. We kunnen niet weerstaan aan de toerist trap : een boottocht met garantie op het zien van de dolfijn Fungi. Tourist trap of niet, het was echt de moeite waard. De boot nam ons mee in een prachtig fjord en gaf ons de mogelijkheid mooie foto's te nemen.En ja, we zagen de dolfijn.Iedereen was enthousiast.We rijden verder via de Conor pas naar de andere kant van het schiereiland. Schitterend zich met de wolken. Onze B&B is mooi gelegen met zicht op zee. Na avondwandeling bedje in.

9 July 2018

Heerlijk geslapen met Ierse countrymuziek op de achtergrond. Ontbijt wordt geserveerd boven de pub. Eitjes en spek. We zijn het al gewoon om veel te eten s ochtend. Vandaag staat de Ring of Beara op het programma. Deze zou veel rustiger en nog mooier zijn dan de bekende Ring of Kerry. Geen autobussen toegelaten op deze smalle wegjes. Het is spijtig genoeg wat bewolkt en voor het eerst deze vakantie valt er een drupje regen. We rijden vlak naast de zee en stoppen af en toe voor een kiekje. S middags lunchen we in een oude pub om nadien door te rijden naar het zuidelijkste punt. Dursey island. De kabelbaan is echt vergane glorie. We beslissen ze niet te nemen en een fikse wandeling te doen op de groene kliffen. Wat een zichten. Het is opgeklaard en we kunnen de Skellig eilanden zien liggen. Zo mooi en rustgevend. De terugweg is mooier dan de heenweg maar dit zal liggen aan het zonnetje dat het water helder blauw kleurt. Moe maar voldaan lekkere pizza gegeten in Kenmare.

8 July 2018

Vandaag serieus ritje voor de boeg. We laten Oost Ierland achter ons en vertrekken richting het nog mooiere westen. Via Rock of Cashel waar we een lekkere picknick doen in het zonnetje met onze stoeltjes rijden we verder naar Kenmare. We logeren vandaag in het centrum van het stadje boven een pub. We krijgen onze kamers achteraan toegewezen maar Patrick en ik slapen liever aan de straatkant. Dit zal ons straks misschien berouwen maar het was een heel gezellige nacht met live muziek tot na 01u00. We besluiten nog een stukje van de Ring of Kerry te doen en rijden door prachtige landschappen. We passeren Black Vally, Ladies View en de Gap of Dunloe. De weggetjes zijn zo smal dat je echt geen tegenligger wil tegenkomen. In Killarney aangekomen wandelen we wat rond en stappen uiteindelijk binnen in een Amerikaans restaurant, cowboy stijl. Heerlijk ribbetjes en Ceasar Salad. De zon gaat hier pas onder rond 22u30 en zo kunnen we nog een mooie sun set meemaken in Killarney NP.

7 July 2018

Vandaag verjaardag van Thomas. 13 jaar. Wow, de tijd vliegt. We ontbijten opnieuw in ons hotel want de prijs is inclusief. Vandaag gaan we opnieuw een mooie wandeling maken, deze keer langs de kust. We vertrekken rond 10u30 en gaan via Sally Gap (wat een prachtig zwart meer) richting Bray net onder Dublin. Dit is een gezellig stadje met heel groot strand. De wandeling loopt over de kliffen met zicht op zee. Hier wel wat volk in de beide richtingen. Het is erg warm. Zelf in t shirt en short is het nog zweten geblazen. De uitzichten zijn adembenemend mooi. Het pad eindigt in Greystone. Hier zijn er veel bouwwerken aan de gang en de laatste 2 km zijn vrij saai. We scheuren van de honger en gaan op zoek naar een restaurantje. Keuze te over en we vleien ons neer in een Frans zaakje. Lekkere slaatjes met geitenkaas en dunne pizza's. Heerlijk in het zonnetje, en dat voor Ierland. We nemen de trein terug naar Bray waar onze auto staat. Moe maar voldaan terug naar het hotel.

6 July 2018

Heerlijk geslapen en gewekt door gekeuvel van toeristen die al vroeg op pad zijn in het mooie Glendalough. We ontbijten op het gemakske in de antieke eetzaal en trekken de wandelbottinnen aan voor een dagtrektocht. Dit hebben we aan Simon beloofd. De toerist office raadt onze een wandeling van 6 uur aan via upper en lower lake. Dit beklagen we ons niet. De uitzichten op de zwarte meren zijn magnifiek. De wandeling is heel zwaar in het begin, we moeten stevig klimmen via 300 trappen. Nadien blijft het stijgen maar de uitzichten zijn het afzien meer dan waard. Doodmoe komen we aan bij power lake en nemen een lekker vieruurtje aan een van de vele kraampjes. Nog een lekker aperitiefje op het zonnige terras van het hotel, een lekker douchke en daarna op zoek naar een leuke pub om avond te eten.Tijdens het eten komen er 2 bekenden van Simon binnen. Een scoutsleider met zijn lief komt juist op hetzelfde moment in dezelfde pub eten. Wat een toeval en we trakteren hen op een drankje

5 July 2018

Na een boottocht van 3 uur komen we aan in Dublin. Het lijkt een gezellige stad te zijn met vele knusse terrasjes. Hiervoor hebben we nu geen tijd, Dublin gaan we uitgebreid bezoeken op de laatste dag van onze reis. We rijden verder richting zuiden en genieten van het prachtige landschap in de Wicklow Mountains. We moeten omrijden omdat er een kleine bosbrand is uitgebroken door de maandenlange droogte. Deze wordt geblust vanuit de lucht. We cruisen rustig verder op de smalle wegjes en beseffen dat we niet op tijd in het hotel zullen aankomen voor het avondeten. Dan maar onderweg stoppen in een dorpje en onze eerste portie Ierse kost eten. Afhaal pizza en frieten lekker opeten op de trappen van de kerk. Om 21u komen we aan in het autenthieke Glendalough hotel, prachtig gelegen midden tussen het historische erfgoed. Het hotel is vergane glorie met krakende trappen maar het heeft wel iets gezellig. Onze kamers zijn wel mooi opgeknapt maar iets te warm. Geen airco in Ierland

4 July 2018

Ferry van Wales naar Dublin. 2 uurkes boot.
Na een drukke autostrade doorheen Groot Brittannië komen we aan in Wales en beslissen om kleinere wegjes te nemen voor de laatste 100 km. We doorkruisen Snowdonia NP. Mooie zichten.