Netherlands, Jamaica · 14 Days · 13 Moments · November 2018

De reis van Anke en Marco in Jamaica

29 November 2018

Vandaag onze laatste volle dag op Jamaica gehad. Over de laatste 2 dagen valt niet heel veel meer te vertellen. Alleen maar lui geweest😁 Gister Marco zijn verjaardag hier nog gevierd! Met een slinger en een cadeautje. Maar wat was het weer een heerlijke reis,in een bijzonder land met een heerlijke vibe. En bijna allemaal lieve beleefde mensen ontmoet. En we hebben ons geen moment onveilig gevoeld,terwijl het toch een beetje die reputatie heeft. Wij gaan morgenavond het vliegtuig in,en kunnen dan zaterdag begin van de middag weer met onze zwarte dondersteen kroelen!!! Al heeft die ons vast niet gemist,want die is in het vijfsterrenhotel op de dijk weer enorm verwend!! Dit was het weer voor nu,en misschien tot in februari,dan gaan we naar Sri Lanka. YAMAN......one love.....one heart....respect🇯🇲🇯🇲

27 November 2018

Vanochtend vroeg op pad want we moesten om 9.30 bij de black river zijn,om daar op de boot te stappen om krokodillen te spotten.en dat was nog een stukje rijden... We hebben er 2 mogen zien,maar ook een prachtige omgeving,we gingen dwars door de mangrove heen...... Echt een heerlijk boottochtje!! Daarna gingen we naar de YS watervallen,één van de bekendste van Jamaica,nou zijn we al een beetje verpest met wat we hebben gezien,maar het was wel even lekker afkoelen in het koude rivierwater.. Helaas konden we deze niet naar boven toe beklimmen... Voordat we door gingen naar onze laatste bestemming zijn we nog even door de bamboe avenue gereden. Een straat helemaal overgroeid met bamboe,erg bijzonder! Daarna zijn we doorgereden naar Negril onze laatste bestemming,waar we nog een paar dagen lekker kunnen luieren ...... Daar zijn we alvast mee begonnen,op dit moment zitten we lekker met de voetjes in het zand aan een cocktail,wij redden het wel komende dagen....😁☀️😎🍹🇯🇲

26 November 2018

Vanochtend na een stevig ontbijtje op naar de appelton rum fabriek. Daar aangekomen begon de rondleiding met een rum mix drankje,lekker verfrissend!! Daarna werd er uitgebreid verteld hoe de rum gemaakt word,en werd je het terrein rond geleid. Sommige losse ingrediënten kreeg je ook weer te proeven,het sap van suikerriet bijvoorbeeld,en het hart van de suikerriet. Want suikerriet sap is het begin van de rum. Daarna kregen we een bruin goedje te proeven wat er ook aan toe word gevoegd (erg zoet) En nadat we alle processen waren doorgelopen,kregen we drie verschillende soorten rum te proeven,eentje die je voor mixdrankjes gebruikt,en 2 die puur het lekkerst zijn. Met een stukje chocola erbij was dat erg lekker!! Flesje mee voor thuis,en weer terug na het hotel!! Daar gelijk het zwembad in gedoken,want het was weer erg warm vandaag......of was het misschien de rum😁😁 Morgen op naar onze laatste locatie,met een leuke tussenstop erin🐊🐊🐊

25 November 2018

Vanochtend weer vroeg op pad want we moesten weer een behoorlijk stukje rijden. Als tussenstop hadden we een lunch ingepland in Alligator pond want daar moest je de lekkerste vis kunnen eten. Daar werden we zeer vriendelijk ontvangen en werd er ons uitgelegd hoe het werkte.....je zocht je eigen visje uit,die net uit de zee kwam,dan kon je kiezen hoe die bereid moest worden,en dan werd die na een half uurtje bij je op het strand geserveerd. Wij kozen voor de fish jerk,Jerk is de typische manier van bereiden op Jamaica,dat hadden we helaas nog niet eerder kunnen proeven. Maar dit was het allerlekkerste visje wat we ooit hebben gegeten!!! Echt te lekker!!!! Daarna door na onze volgende locatie,dit maal vlak aan de zee,en weer de nodige graadjes warmer!! Helaas is de zee niet betrouwbaar hier,dus maar even afkoeling verzocht in het zwembad met een cocktail🍹 En dan op naar morgen,een rondleiding in de rumfabriek!!! Ook weer zin in!!

23 November 2018

Dat was even wennen het koelde gisteravond heel snel af,en we hebben het vannacht zelfs frisjes gehad.....dus de sokken maar aan🤣 en dicht tegen elkaar aan kruipen😉 Vanochtend hebben we hier rondom een rondleiding gehad over de koffieplantage. En uitleg over hoe dat proces gaat......dus ik heb ook even boontjes geplukt die ze hier om te stekken gebruiken....wie weet groeien er volgend jaar koffiebomen in onze moestuin!! Vanmiddag wilde we nog wat rondwandelen hier,maar helaas kwam daar een stortbui,die niet overwaaide......dus de boeken en spelletjes maar gepakt😁 Morgen weer een aardig stukje rijden naar Treasure beach.....kijken wat we onderweg allemaal nog tegen komen.
Vandaag moesten we een behoorlijke afstand afleggen,maar we wilden tussendoor ook nog een waterval bezoeken. Dus vroeg op pad,in weer in de stromende regen!! Maar we gokten erop dat als we bij de watervallen aan zouden komen het droog zou zijn. En ja hoor daar scheen de zon alweer volop!! We gingen met een gids deze waterval beklimmen,we waren de eerste dus alles voor ons alleen....eerst onder de waterval doorzwemmen dan weer in een gat springen,om vervolgens onder een grot door te zwemmen,echt superleuk deze!! Toen na nog een lange weg ,met dank aan mijn geweldige chauffeur!! (Ik durf inmiddels niet meer te rijden😫) zijn we veilig aangekomen hoog in de bergen,op weer een waanzinnige locatie,op dit moment verdwijnen we in de wolken,en is het uitzicht weg,maar had gelukkig al wat foto’s gemaakt! En we hebben morgen hier de hele dag en nacht nog!!! Dan gaan we de koffieplantages hier in de buurt waarschijnlijk bezoeken!!

22 November 2018

Vandaag hadden we niks op de planning en we hoefden niet door te reizen,dus gisteravond even uitgezocht wat we gingen doen. We zijn vanochtend eerst richting de blue lagoon gegaan,we hadden hier geen hoge verwachtingen van,want uit recensies bleek al dat dit een commercieel gebeuren zou zijn,en dat klopte... Daar kwamen ze weer,de verkopers.....eerst handje geven,even voorstellen....dan een boks....one love man.....yah man.....ik kan je dit en dat aanbieden en dan zit ik hier.....en dat allemaal met een grote glimlach. Gelukkig nemen ze na een no thank you daar wel genoegen mee!! Na een paar foto’s op naar winnifried beach. Op zich een mooi strand maar na gister op frenchman’s cove beach geweest te zijn,hebben we besloten om daar de middag weer door te brengen,want dat was toch echt een topplekje!! Dus om een lang verhaal kort te maken,wij hebben vandaag weer vrij weinig gedaan......we hebben nog nooit zoveel gelezen op reis🤣🤣 Morgen weer verder,op naar de blue mountains.....

21 November 2018

Vandaag werden we na het ontbijt opgehaald door een chauffeur die ons naar het bamboeraften toe bracht. Na dit ritje weten we ook hoe de Jamaicaan rijd(erg hard🙄) Daar aangekomen gingen we op een bamboevlot,waar ze een soort bankje op hadden gemaakt,dus wij zaten als een koningspaar🤣. Het raften was ver te zoeken,maar wat een geweldig mooie tocht!! Tussendoor nog even gezwommen,in het iet wat frissere bergwater. En daarna weer verder genieten van de mooie omgeving!! Rond 14.00 waren we weer terug,en besloten we nog even naar Frenchman’s cove beach te gaan. Een klein strand wat erg rustig bezocht is maar werkelijk ook weer eentje uit een boekje. Hier hebben we lekker op het strand geluncht. En gezwommen en geschommeld .......kortom hier zijn we gewoon lekker lui geweest!!! Zo nog even een hapje eten en dan even een plannetje voor morgen maken,aangezien er nog niks op de planning staat....jullie lezen morgen wat het geworden is!!

20 November 2018

Vanochtend nog een poging gedaan voor de zonsopgang,maar helaas teveel bewolking..... Na een dikke knuffel van Sarah namen we helaas afscheid van haar,wat een bijzondere vrouw op een bijzondere plek!! Iets wat we nooit zullen vergeten... We gingen eerst langs een soort tuin met veel fruit en specerijen. Leuk om te zien maar de presentatie er om heen viel een beetje tegen. Dus op naar het volgende....James bond beach,ook dat viel tegen,leuk strand maar ook niet helemaal ons ding. De plekjes waar we onderweg stoppen zijn vele malen leuker,en die hebben we vaak alleen😊 Onderweg weer een hoop van Jamaica gezien,en we komen er achter dat er een hoop mensen hier erg dromerig overkomen,wat waarschijnlijk door het vele rum gebruik en cannabis gebruik komen. Soms zijn ze ook echt helemaal de weg kwijt. Maar ze zijn wel allemaal even beleefd. Ook zien we toch ook wel een hoop armoede,maar ze ogen wel gelukkig!! We zitten inmiddels op onze 3e locatie,op naar morgen,bamboe vlot varen....

19 November 2018

Vannochtend de wekker om 5.45 gezet om vanaf deze mooie locatie de zonsopgang te kunnen zien,helaas viel dat plannetje in het water. We hadden weer een enorme wolkbreuk en het kwam met bakken uit de hemel. Onder het ontbijt onze plannen even gewijzigd,omdat het toch regende besloten we toch maar naar het graf van Bob Marley te gaan,tenslotte ligt die hemelsbreed hier 10 km vandaan. En volgens Sarah zou het met een uurtje of 2 weer prachtig weer zijn,dus dan konden we hier nog genieten van al het moois. Na een pittig tochtje met hele slechte en smalle wegen kwamen we aan in Nine mile,met dank aan mijn topchauffeur!!! De plek waar Bob is geboren,de eerste jaren is opgegroeid,en uit eindelijk is begraven. Leuk om gezien te hebben vooral ook het respect dat ze nog hebben voor Bob. Daarna terug naar onze geweldige plek,om hier nog even volop van te kunnen genieten. Zo nog een heerlijke maaltijd van de kok hier,met kaarslicht!!(Ja we worden hier verwend😉) En dan morgen op naar Port Antonio

18 November 2018

Vandaag na het ontbijt en een iet wat korte nacht door wat reuring bij het hotel,Montego bay verlaten. Op naar de Dunn’s river falls,waar je bij de waterval omhoog moet lopen/klimmen. Op de weg er naar toe af en toe nog even gestopt voor wat mooie plekjes en foto’s. Aangekomen bij de watervallen staan er helaas alweer hordes bussen met de nodige toeristen. En we krijgen bij het zien van hoe vol de watervallen staan een beetje onze twijfels of dit wel leuk is....maar eerlijk is eerlijk toen de grote massa weg was ,was het een erg leuke klim,zonder aangelegde treden,en nu met de nodige blauwe plekken🤣 Daarna na onze nieuwe slaap locatie gereden,via de stillere niet toeristische wegen. En het werd maar mooier en mooier,totdat we aankwamen bij de locatie,we werden zeer warm verwelkomd door 5 labradors,en door Sarah die hier woont,wat een ongelofelijke unieke plek dit,we zijn allebei erg hiervan onder de indruk,dus morgen meer....weet nog niet hoe ik dit ga omschrijven 😊😇😍

17 November 2018

Na een prima vlucht gisteravond aangekomen in Jamaica,eerste kennismaking was iets minder want het kwam echt met bakken uit de hemel🤨 Maar gelukkig scheen vanochtend de zon weer volop! Na een korte info van het reisbureau,de huurauto regelen,en een extra simkaart voor de navigatie,zijn we klaar voor onze reis door Jamaica. Tot nu toe een bijzonder eiland met trotse en zeer vriendelijke mensen,uiteraard ook de te vriendelijke mensen die na hun verhaaltje graag een dollar willen. Vanochtend langs de kust van Montego bay gelopen,en daarna geluncht bij het restaurant van Usain Bolt. Het autorijden is nog wel even spannend en wennen,heel ander verkeer en even omschakelen naar links rijden. Maar ook hiermee al meegemaakt,als je de weg even niet weet,dan gaan ze wel even voor rijden om het te laten zien🤣 Vanavond gezwommen in de Luminous Lagoon. Heel bijzonder om door organismen die door aanraking helder groen kleuren,te zwemmen.zo zag je ook de vissen om je heen zwemmen☺️Erg Leuke ervarin