Africa · 21 Days · 15 Moments · February 2018

De reis van Marco en Anke Uganda/Tanzania

15 March 2018

De laatste blog alweer. Gisteren een hele dag niks gedaan....zwemmen liggen cocktails drinken,en dat op repeat!!! Heerlijk daagje dus. Net met de Ferry vanuit Zanzibar aangekomen in Dar es Salaam,weer het vaste land van Tanzania. Wat een hectiek was dat met die Ferry,helaas is van 1 van onze medereizigers het paspoort en geld daar gestolen.....je moet echt bovenop je spullen zitten. Beetje zuur einde zo...... Wij zitten nu tot 19.30 in een hotelkamer,en gaan dan richting vliegveld om dan om 23.55 de lucht in te gaan. Maar wat was het een bijzondere reis,lange reisdagen,veel gehobbeld in de truck,maar geweldige dingen gezien en ervaren!! Voor ons zijn er 3 hoogtepunten die we nooit zullen vergeten.....de ontmoeting met de chimpansees ,de ontmoeting met de berggorilla’s, en het wildpark Serengeti!!! Wat zijn we toch enorm bevoorrecht om dit te hebben mogen ervaren!!! Wat zal dit een dik fotoboek worden haha!! Bedankt weer voor de leuke reactie’s!!!

13 March 2018

Gistermiddag aangekomen op onze laatste locatie,een appartement vlakbij het strand.... Niet het gehoopte huisje op het strand,maar wel heel dichtbij. Gister al lekker gezwommen en op een bedje gelegen Om 16.30 hebben we een Sunset cruise gemaakt met een drankje van onze jarige reisgenoot Chantal!! Het heeft een hoop leuke foto’s opgeleverd.....op een bootje de zon onder zien gaan. Daarna op het strand zitten eten met de voetjes in het zand,en alleen kaarslicht op tafel!! Vandaag hebben we helemaal niks in de planning,we gaan zo ontbijten en dan een beetje zwemmen boekje lezen en even aan ons kleurtje werken😊

12 March 2018

Eerste dag relaxen gehad...... Gister om 10.00 met een bootje naar Prison eiland vertrokken,het varen alleen al gaf lekker verkoeling! Want het is hier best warm,we lopen de hele dag leeg,en dat terwijl de zon niet eens schijnt! Op het eilandje hebben we een beetje rondgekeken,en schildpadden bezocht,die daar in een soort opvang/dierentuin zitten. Heb nog nooit zulke grote schildpadden gezien..., Daarna zijn we het bootje weer ingestapt,om een plekje te zoeken om te snorkelen. Hoop zeesterren en zee egels gezien,en ook wel wat visjes,maar geen spectaculaire. Maar wel lekker afgekoeld! Daarna met het bootje weer naar het strand gebracht,waar we een pizza’tje zijn gaan eten,en nog even van het uitzicht hebben genoten. In de middag waren we weer terug in Stonetown,daar zijn we na te hebben gedoucht nog even door het centrum gelopen. We hebben het gezien,maar we gaan zo gelukkig naar het noorden van het eiland.....weg uit de drukte.....en hopelijk het mooie bounty eiland beeld!!!

11 March 2018

Maandagochtend...voor de meesten het begin van een werkweek,voor ons het begin van een paar dagen Zanzibar. Na afscheid te hebben genomen van Charles onze chauffeur,en Salomon onze kok,zijn we gistermiddag na een korte vlucht geland op Zanzibar. We zijn met een busje naar het Hotel gebracht in Stonetown,maar de rit er naar toe gaf ons een iets ander beeld dan verwacht. Enorm vervallen allemaal,niks geen leuke straatjes of terrasjes.... S’avonds toen we naar ons restaurant liepen,moest er ook iemand mee lopen voor de veiligheid,door allemaal kleine slecht verlichte straatjes. Straks gaan we met een bootje naar een eilandje om te zwemmen en snorkelen,samen met 2 leuke reisgenoten! Even relaxen na een volle mooie reis.Ook lekker om even uit de groep te stappen,na 2 weken zijn er altijd mensen bij die op je irritatie zone gaan werken. En En dan hopen we morgen als we naar het noorden van het eiland gaan,het perfecte plaatje te krijgen!!

9 March 2018

Weer een dag vol belevenissen en wifi,dus nog een blog. Wat ik vanochtend nog was vergeten is dat er vanochtend zeker een groep van 50 olifanten langs onze camping kwam....sta je dan op een afstand van ong 30 meter open en bloot naar ze te kijken,Wauw!! Na onze truck rit hebben we een Masai stam bezocht,die nog echt tussen de beesten ook leven,bloed van de koe drinken en in hutjes van koeiestront en bamboe leven. Een belevenis om een keer gezien te hebben,maar het was allemaal zo ontzettend vies,mochten ook in hun hutjes kijken,maar zou het daar nog geen uur volhouden!! Jammer was wel dat er een gedwongen verkoop van hun handgemaakte spulletjes bij zat. In de middag hebben we een safari in de ngoro krater gedaan,en ja hoor daar werd onze big 5 compleet,daar zagen we nog de neushoorn die nog de missende 5 was. Het schijnt dat je ze zelden ziet,maar we hadden wederom geluk! Uurtje later kregen we onze laatste geluk de Cheeta die ook moeilijk te spotten schijnt te zijn!! Wat een beauty!!
Het is inmiddels vrijdagochtend en we zitten in de truck en verlaten nu de Serengeti,echt een geweldig mooi natuurpark,wat hebben we hier een hoop gezien,nu ik dit schrijf stuiten we alweer op een groep leeuwen,wat is dat toch elke keer weer leuk om te zien!! Gister hebben we zelfs gezien dat ze een olifant hadden gedood en die waren ze aan het opeten,heel bijzonder schijnt dat te zijn,want zelfs onze gids chauffeur en kok hadden dat nog nooit gezien. We zijn zelfs in de middag terug gegaan om te kijken hoever ze waren. Echt heel bizar om te zien,al die leeuwen op en in die dode olifant. Ook hebben we 2 keer luipaarden in de boom gezien,de mooi lopende giraffen,en wederom een enorme kudde olifanten.en wat al niet meer. We hebben 2 nachten op de Serengeti geslapen,zonder hekken tussen het gebrul van de leeuwen en het gejank van de hyena’s. Deze keer hebben we ze ook gezien,toen we bij het kampvuur zaten! Echt een magisch mooie plek met heeeel veel sterren!

5 March 2018

Inmiddels is het al maandag en zitten we in Tanzania. Gisterochtend zijn we vertrokken richting park Mburu,na de picknicklunch reden we het park binnen. Dat werd gelijk een ‘gamedrive’ weer beesten spotten. In dit park zitten niet de grote jongens maar wel veel zebra’s topi’s impala’s aapjes poemba varkentjes,en vele hele aparte vogels! Blijft toch erg leuk om dat allemaal te zien! Aan het einde van het park was een prachtig meer,waar we ook gelijk onze tenten weer op hebben gezet. Het meer lag weer vol met nijlpaarden,en rondom de tenten liepen ook aapjes en poemba’s (en wat al niet meer?) maar het gaat allemaal wennen,heerlijk geslapen,en zelfs alweer alleen wezen plassen in de nacht haha. Vanochtend weer een lange rit in de bus richting Tanzania,bij de grens ook lang moeten wachten voor iedereen zijn papieren in orde waren,maar nu bijna bij een nachtje Hotel!!! Eindelijk weer eens even normaal douchen,want afgelopen nacht hadden we geen water en elektriciteit!

3 March 2018

Zaterdag 3 maart de dag dat wij naar de berg gorilla’s mochten gaan,hierom hadden we toch deze reis geboekt! We gingen al vroeg op pad(5.30), eerst moesten we 2 en n half uur met het busje naar het begincentrum. Daar hadden we een korte uitleg en werd je ingedeeld om naar een familie te gaan,wij gingen naar de nshongi groep. Een zilverrug,4vrouwtjes, en 3 baby’s. Na een klim van ongeveer een half uur waren ze al gespot,en gingen we door de jungle schuin naar beneden om bij ze te komen,voor ons werd met een mes een soort van ‘pad’ gemaakt,en je had een hulp (porter)mee die je hielp om beneden te komen. En dan ineens in de jungle zaggen we als eerste een baby’tje in de boom spelen,toen ook al snel de vrouwtjes en andere baby’s. Voor de zilverrug moesten we nog iets dieper de jungle in......maar wow dat was toch indrukwekkend die van dichtbij te zien,zo mooi om tezien hoe ze eten,spelen en leven en dat van zooooo dichtbij!!! We zijn zo onbeschrijfelijk blij dat het gelukt is!!😊💪🏻

1 March 2018

Vanochtend moesten we alweer vroeg op,7.00 was het ontbijt maar dan moest de tent alweer in de truck liggen. We hadden weer een lange reisdag voor de boeg,we komen nu dichterbij het gorilla avontuur.....maar dan moeten we eerst richting het drielandenpunt van Congo Rwanda en Oeganda. Na een lange rit ,met geweldige uitzicht punten op een prachtige plek aangekomen. Hier blijven we nu 3 nachten,dus even geen tent afbreken en opbouwen,al zijn we daar inmiddels al erg handig in geworden!! Iets wat wel een rare gewaarwordig blijft is dat wij hier de attractie zijn. Kinderen roepen allemaal in hun taal blanke blanke en staan allemaal te lachen en te zwaaien. Af en toe zie je ook in dorpjes dat ze voor het eerst blanke mensen zien,af en toe willen ze ook even voelen aan je huid of haar. Voel me af en toe wel een beetje opgelaten als ‘rijke’ blanke. Dan heb je weer even het besef hoe groot de verschillen in de wereld zijn!! Zo weer eten en de gorilla indeling afwachten,morgen? Of overmorgen??

28 February 2018

We hebben de nacht overleeft geen hippo’s om de tent gehad,wel poemba varkentjes! Wel de hippo’s gehoord en hyena’s,maar ik moet zeggen het gaat wennen,dus best aardig geslapen,ondanks het 5.30 opstaan.... We gingen vroeg op gamedrive,bij de camping zagen we daarom een hoop hippo’s terug het water in gaan! Die willen voor zonsopgang weer in het water liggen. Daarna op zoek naar andere dieren,dat viel niet mee,we zagen alleen maar hippo’s,maar bijna op het einde kregen we onze beloning,een enorme kudde olifanten echt super dichtbij!!! Met kleintjes en al!! Toen weer terug naar de camping,om daar weer lekker te lunchen,vandaag pannenkoeken!!! Vanmiddag zijn we met een boot het water opgegaan,ook daar weer vele hippo’s van heel dichtbij gezien,ook nog een krokodil en vele mooie vogels. Kortom weer een fantastische dag!!! Zo leuk al die beesten😍

27 February 2018

Vannacht al iets beter geslapen....wie weet gaat het wennen,al is ons gisteravond verteld dat we vannacht en morgennacht tussen de hippo’s liggen,dus dat is dan wel weer spannend. Na heel snel tenten afbreken(het ging regenen) gingen we richting het Queen Elisabeth park,wat ook bijna weer een dag rijden was door de slechte wegen. Onderweg weer een picknick gedaan,deze keer helaas in de regen. In de middag kwamen op het punt aan waar we op de evenaar stonden,even foto’s gemaakt,en toen het park in!! Onze eerste gamedrive dus met onze truck....vandaag hebben we olifanten buffels gazelle’s en kleine phoemba varkentjes en heel veel nijlpaarden(hippo’s) gezien. In het meer vlakbij onze parkeerplaats lagen echt enorm veel nijlpaarden,heel indrukwekkend om te zien!!! Maar het besef dat we er vlakbij liggen en zonder hekken maakt het ook wel enorm spannend!! Wij gaan zo weer eten,en hopelijk morgen weer een nieuwe blog😫

26 February 2018

Jaaaa en dan vandaag,ben het allemaal nog aan het verwerken,maar ik zal bij het begin beginnen. Vannacht de eerste nacht in de tent gehad,Marco redelijk geslapen,ik een beetje op en aan,hoorde natuurlijk van alles(wat er helemaal niet was) Maar goed na het ontbijt op weg naar onze chimpansee trekking,na de briefing gingen we met zn vijven en een ranger de jungle in. En al na een half uur zagen we een groep midden in de jungle. Eerst zaten er 2 keer 2 chimpansee’s op de grond,maar hoe langer we er waren hoe meer we er zagen. Ze hadden net gegeten waarschijnlijk en lagen te rusten,of boven in bomen te slingeren. Vaak blijven ze dan even op 1 plek om dan later weer verder te trekken,dus wij waren erg gelukkig dat te treffen!!! Na ong 45 min kwamen ze zelfs met een hoop kabaal naar beneden slingeren.Alsof we in een natuur film zaten,wat voelen wij ons bevoorrecht die te hebben mogen ervaren!! En dat alles binnen handbereik!! Zo weer eten,en dan morgen op naar more wildlife!!!

25 February 2018

Vandaag een reisdag richting het zuidwesten,op weg naar onze camping......het was flink wat uurtjes reizen doordat ook de wegen hier niet zo goed zijn. Onderweg gestopt voor onze lunch die we met zijn allen hebben klaar gemaakt langs de weg. Nu zijn we inmiddels in het mooie Afrika beland,prachtige theeplantages,heel veel mooie groene bomen en langs de weg allemaal schattige zwarte zwaaiende kindertjes,die ons erg bijzonder vinden! De tent staat inmiddels en we zijn allemaal gesetteld,we gaan zo eten van onze meereizende kok Salamon en dan kijken of we kunnen slapen in het tentje,we zijn erg benieuwd!!!

24 February 2018

En dat was de eerste echte dag Afrika,na het ontbijt zijn we met onze truck en de eerste helft vd groep naar het drukke centrum van Kampala gereden,dat was wel even wennen hoor,dat mega drukke centrum. En eigenlijk hadden we het met een uurtje ook wel gezien.....was ook weer even wennen die vochtige warmte en dat vele verkeer en stof! En toch ook wel het armoedige beeld van Afrika moesten we even aan wennen....maar we houden ons maar voor zoals de gids zei,het blijft Afrika. Helaas waren we gelijk wel 1 iemand van onze groep kwijt geraakt in Kampala,na lang wachten en uitkijken zonder hem vertrokken,wat wel even een rotgevoel in de groep gaf,maar gelukkig kwam die einde vd middag gelukkig zelf bij het hotel aan. Vanmiddag kleine wandeling naar een lunchplek gemaakt,waar we al wat meer mooi Oeganda kregen te zien!! Inmiddels is de groep compleet en lijkt dat best gezellig te gaan worden!!! Wij gaan eten koffers pakken en vroeg slapen,op naar wildlife morgen en overmorgen chimpansee’s

23 February 2018

Even een kort verslagje,na een prima vlucht(bij de nooduitgang) aangekomen in Oeganda. Duurde daar nog zeker anderhalf uur voordat we ons visum hadden,maar ook dat kwam weer goed! Toen nog een uur met onze stoere hoge safaritruck naar Kampala,het was donker dus konden de omgeving nog niet heel goed zien,maar wat ik zag was een hoop krottehuisje troep en een hoop mensen die op straat stonden te koken en een soort van chillen......en mannen met grote geweren bij vooral banken en sommige winkels Wij gaan nu slapen is hier inmiddels half twee,en we zijn zeer benieuwd wat morgen ons brengt!!!!