Iceland · 10 Days · 11 Moments · December 2017

De reis van Marco en Anke door Iceland

9 January 2018

En toen was het alweer de laatste dag.....en die wilde we nog even goed benutten,dus op naar de Hraunfosser waterval,een hele bijzondere want het water komt halverwege uit de berg stromen,wederom een prachtig gezicht!! Daarna zijn we naar de grootste heetwaterbron van Europa gereden,de Deildartunguhver! Ook weer zo bizar dat dat zo uit de grond komt.Dit hete water(100 graden) word in een straal van 65 km gebruikt!! Daarna zijn we naar Reykjavik gereden,en daar nog even een uurtje dit keer met daglicht rond gewandeld.....en toen onze laatste stop dat was bij de blue lagoon....ook weer zoo mooi dat melkblauwe water!! Ook daar kon je een bad nemen maar dat hebben we deze keer niet gedaan omdat het hier echt megadruk is,dus zijn wij er om heen gewandeld!!! De sneeuw is nu echt weg,onze koffers staan gepakt,en dan vliegen we morgenochtend met een geweldige reiservaring rijker naar huis!! Kicke knuffelen!!!! Thanks voor de leuke reactie’s en wie weet tot 23 februari ons Afrika avontuur....

8 January 2018

Vandaag begonnen we de dag met regen,heel bizar om te zien dat je met een pak sneeuw gaat slapen en met nog maar een heel klein beetje wakker word😳 We gingen op pad en de eerste stop was een krater,waar we via een aardige klim naar boven moesten,ook hier waren de trappen onder gesneeuwt,maar hadden we nog een soort van leuningen,door de regen was alles nog gladder geworden,de klim en vooral daling waren spannender dan het uitzicht,maar we zijn inmiddels verpest😬 Volgende stop was weer een waterval,het goot nu van de regen,dus glibberend naar toe gelopen,foto’s gemaakt en weer de auto in☔️ Toen richting ons nieuwe motel dit keer! Ook daar was het weer een ijsbaan en ging Marco helaas onderuit en greep het prikkeldraad😱,dat werd nog even een bezoekje dokter die een uur verder zat,gelukkig viel het mee met wat hechtpleisters konden we weer naar het motel! Hier hebben we een overheerlijke IJslandse maaltijd genomen,en een flesje wijn bij het haardvuur,hadden we wel verdiend na deze glij

7 January 2018

Vandaag begonnen we de dag met een bezoekje aan de Myvatn warmwaterbronnen,soort gelijk aan de blue lagoon die iets bekender is(en drukker). Het was koud met een straffe wind dus we verheugden ons erop,maar langer dan een half uur hielden wij en velen met ons het niet vol,de wind was te koud aan je hoofd,en koelde ook het water teveel af. Maar wel een prachtig bad!!! Daarna zijn we naar de Godafoss waterval gereden,en daar zijn we om heen gelopen,en naar beneden,alleen op goed geluk,want de trap was onder gesneeuwd(sorry beide moeders🤭) Maar wat was het hier ook weer sprookjesachtig mooi!! Nu weer aangekomen in weer zo’n schattig huisje,met weer een hottub,dit keer ‘natuurlijk’verwarmd !! Dus over een uurtje liggen wij daar voorlopig vanavond weer in!! Inmiddels het eiland driekwart rond dus nog maar een klein stukje te gaan......

6 January 2018

Vandaag stond de reis richting het noorden op programma,we konden volgens de berichten wat sneeuw verwachten,dus snel op pad want we wilden ook nog wat hotspots bezoeken....na een half uurtje stopte Marco ineens,en ja hoor daar waren eindelijk de rendieren die ik zo graag wilde zien!!! Beetje lastig om op de foto te zetten met die witte achtergrond,maar wel leuk!!! Uurtje later zaten we weer in een sneeuwstorm en stranden we samen met nog 5 auto’s in the middle of now where,absoluut geen zicht meer!!! Na een half uurtje wachten gingen we weer op pad. Helaas door de vele sneeuw zijn er wegen afgesloten zodat we dingen moesten schrappen,maar we konden wel een wandeling door de modderpoelen maken,en langs een natuurbad. Echt heel bizar of te zien voelen en ruiken(lees stinken) wat daar allemaal onder en boven de grond gebeurd. Daarna zijn we nog even een rondje langs het myvatn meer wezen rijden,en even een kloof in gegaan. Morgen weer verder met verstekeling muis in de auto😂😂

5 January 2018

Vandaag geen spannende blog,we hadden gister in de hottub al besloten niet ver weg te gaan,en hier in de buurt waren weinig hot spots. Dus even een daagje rust.....sauna.....boekje lezen.....even langs de locale supermarkt.....stukje lopen....paardjes aaien....foto ‘s maken van ons paradijsje hier!! En zo de hottub weer in. Morgen staan er weer meer dingen op planning en gaan we richting het noorden.

4 January 2018

Vandaag hadden we een lange reisdag voor de boeg. Richting de oostkust. Het werd een lange rit door de vele stops want we zien zoveel moois!! En toch ook nog wel wat sneeuwwegen,heel erg is het hier ook weer niet dat je niet door kan rijden want we zien zoveel moois!! 1 wandelingetje naar nog een prachtige ijsgletser gedaan.... En toen kwamen we aan bij onze nieuwe slaapplek,echt te leuk.....zo’n klein schattig rood ijslands huisje aan de kust😍 met een jacuzzi in de vorm van een boot,en een sauna, zal morgen wat foto’s plaatsen!! Wij duiken er zo in en hopen dan weer een glimp van het noorderlicht op te vangen,na de eerste vleug op oudjaarsavond,hebben we nieuwjaarsdag een groene dansende golf mogen zien,maar eerlijk gezegd overtreft voor mij persoonlijk de rest nog het noorderlicht.

3 January 2018

Vanochtend de dag weer vroeg begonnen,we hadden een ijs gletsjer hiking tour geboekt. Om 10.00 gingen we met spijkerschoenen een pikhouweel,en een harnas(die achteraf niet nodig was) de Skaftafell op,even wennen aan het gevoel van de spijkerschoenen,maar daar liepen we dan op meters dik ijs,ongelofelijk dat de natuur zulke mooie dingen kan maken in ook weer de mooiste kleuren!!! Ook konden we een gletsjerspleet in,wat echt een waanzinnige ervaring was!!het ijs leek wel 3d waar je tussen liep niet uit te leggen,vele films en serie’s zijn hier ook opgenomen oa batman en got.Echt te mooi😍 Na deze bijzondere ochtend zijn we naar Jokulsarlon gereden om daar de drijvende ijsschotsen te bekijken ook alweer zo niet te bevatten mooi!! Heel in de verte zagen we nog een groep zeeleeuwen liggen,eindelijk wat ‘wildlive’ En daar vlakbij lag Diamond beach,een strand met zwart zand(voelt precies als ons zand) met allemaal ijsbrokken(dus net diamanten) ook weer een plaatje!! Weer een topdag!!!

2 January 2018

Vandaag gingen we weer naar een andere locatie 240 km verder richting het oosten(we zitten nu dus een beetje zuid/oost) met een hoop mooie momentjes onderweg zijn we op tijd vertrokken om hopelijk de drukte een beetje voor te zijn,en dat lukte aardig. De eerste waterval was de Seljalandsfoss,wederom erg mooi! Na een fotomomentje gelijk door gereden naar de volgende de Skogarfoss,want daar wilde we naar boven toe,en ook daar waren we voor de drukte,ook weer prachtig!!! Ook na een pittige klim naar boven erg mooi!! De volgende stop was het zwarte strand,maar ineens sloeg het weer om....windkracht 10 en sneeuw,we hebben toch nog een poging gedaan om er wat van te zien,maar je zag werkelijk niks meer,en aangezien we ook nog anderhalf uur naar de volgende locatie moesten rijden,was Marco zo lief om het laatste stuk te trotseren,normaal rij ik na de lunch maar vond dit toch wel een beetje eng😰 Maar alles kan hier in ijsland de laatste 20 min was alles weer ‘wind en sneeuwvrij’👍🏻😊

1 January 2018

Iedereen een gelukkig en gezond nieuw jaar!! Wij hebben het dit jaar samen gevierd,met een hoop vuurwerk van achteraf de minister die bij een van de weinige buren zat,ennnnnn een vleugje Noorderlicht,hopelijk vanavond de rest,voorspellingen zijn goed!! Vandaag zijn we met de vulkaankrater Kerid begonnen,erg leuk!! We konden er bovenlangs lopen,maar er ook in!!! Toen zijn we naar de secret lagoon gegaan om even op te warmen,erg lekker en heel bizar dat het door de geisers om je heen word verwarmt! Toen we weer warm waren hebben we een prachtige wandeling naar een waterval gemaakt,via wat glibberige paadjes langs de afgrond werden we op het einde beloond met een prachtige waterval,waar ineens weer helder blauw water door zat!!! Die kleuren is iets wat ik de hele dag door roep,die zijn welk tijdstip ook, zo ontzettend mooi!! Net zelf even een maaltijdje gekookt,want de prijzen liggen hier enorm hoog!!! Aangezien we steeds in guest houses slapen,met keuken gaan we dat maar wat vaker doen.

31 December 2017

Oudjaarsdag.....vanochtend om 9.00 onze auto opgehaald,en besloten toch gelijk Reykjavik te gaan verlaten,en daar hadden we een uurtje later ook zeker geen spijt van,wat een overweldigend mooi landschap,de hele dag bleef de omgeving een sprookje en af en toe heel onwerkelijk! We gingen eerst naar de geisers,en dat dachten er vele met ons!! Heel mooi bijzonder gebeuren jammer genoeg erg toeristisch.... Daarna door naar de Gullfoss waterval,ook erg druk,maar echt een schitterde waterval! Maar onze eigen ‘stopjes’ waren niet minder mooi! Wel echt heeeel koud vandaag met een straf windje,auto gaf tussen de -5 en zelfs af en toe de -12 aan,dus we hebben veel korte uitstapjes gemaakt!! Kortom een super oudjaarsdag,nu duiken we bij ons huisje de hottub in met een glaasje cava(dankzij zus Agnes👍🏻) voor alle lezers een hele fijne jaarwisseling 🍾🥂🎉

30 December 2017

Na een prima vlucht,en de mooiste landing ‘ever’ ......het leek wel of we op de maan landen,aangekomen op IJsland. En daar lag het gehoopte laagje sneeuw,wat mooi en onwerkelijk,en dan beginnen we nog maar net. Na een uurtje met de bus stonden we in Reykjavik. Even opgefrist en warm aangekleed gelijk de helft van de stadswandeling gedaan,wat gegeten en toen nog een stuk vd wandeling. Leuke stad met een leuke sfeer in het centrum. Morgen richting golden circle benieuwd wat dat ons gaat brengen