Netherlands, Indonesia · 21 Days · 21 Moments · September 2017

Bali en Lombok september 2017

28 September 2017

Terugblik Wat een fantastische reis was het! Mijn eerste backpack ervaring, en wát veel gezien! Met als hoogtepunt én dieptepunt de Rinjani, waar ik onwijs heb afgezien maar tegelijkertijd de mooiste beleving ooit heb gehad. Met de paradeplaatjes Changgu, Nusa Lembongan en Cenegan, Gili Air, Seminyak waarvan ik iedereen zou aanbevelen om daar naartoe te gaan. En tegelijkertijd mijn eerste backpack ervaring waarvan ik de volgende keer dingen anders zou doen. Ik heb relatief veel gereisd, ben veel tijd kwijt geweest met het ter plekken uitzoeken van slaapplekken en vervoer, en heb onnodig veel in hotels geslapen omdat ik “het niet zo had op hostels”. Dit terwijl ik in het hostel in ubud “in tha logde” de meest luxe locatie van allemaal heb gehad voor 4 euro per nacht en ik hier juist mensen heb ontmoet om dingen te ondernemen. En nu? Op naar een nieuw avontuur. Mijn tweede backpack ervaring gaat zeker komen!
Dag 18 tm 20: De laatste dagen in Uluwatu! Deze waren vooral heel relaxt. Veel aan het strand gelegen. Ik sliep in een homestay. Het hele gezin hielp met onderhouden van de homestay, er was altijd iemand van het gezin aanwezig en zij maakten altijd een praatje. Erg gezellig! Het jammere was dat ik daar geen mensen leerde kennen om iets te ondernemen, dus ik heb de dagen in Uluwatu veel alleen doorgebracht. Maar zeker niet getreurd. Ik ben veel zelf op pad gegaan, rond getoerd met de scooter en veel aan het strand gelegen. De laatste dag ben ik naar een hotel met zwembad gegaan, daar kon je voor een x bedrag de hele dag liggen. Toch wel fijn om net even wat meer luxe te hebben! Uluwatu zelf vond ik niet veel. Er zijn een paar plekken waar wat te beleven is, maar verder is het rustig en ook wel eng om alleen naar huis te touren s avonds, omdat het zo rustig was. S Avonds is het ook altijd vroeg donker. Bijzonder in uluwatu was wel de Uluwatu dance! Met een verhaal over Sitah😁

26 September 2017

Dag 17: spannende reis van Gili Air naar Uluwatu Op dit moment is het gebied rondom de vulkaan Agung niet veilig ivm mogelijke uitbarsting van de vulkaan. De Nederlandse Ambassade gaf aan dat er geen boten zouden gaan Gili Air en Bali door de onrustige zee, de kans op plotseling slecht weer icm de slechte boten. Ook zouden de mensen uit Padang Bai geëvacueerd worden. Om terug op Bali te komen, moest ik echter met de Boot naar Padang Bai. De boten bleken gewoon te gaan dus ik nam het risico. Ik heb alleen gemerkt dat de zee onrustiger was dus die 2 uur op de boot vond ik toch wel spannend. Bij Padang Bai was het druk met taxi verkeer, omdat veel mensen weg wilden. Ook was het er erg bewolkt. Tijdens de rit naar Uluwatu wegen tegengekomen die waren afgezet en mensen die collecteerden om evacuaties te kunnen bekostigen. Ook reed er een vrachtwagen voor ons die alle dieren oppikte. Bizar om dit van zo dichtbij te zien! Nu veilig en wel in Uluwatu! Geen risico hier dus i am safe!

22 September 2017

Dag 15 tm dag 17: Gili Air Gili Air is één van de drie Gili eilanden die hoort bij Lombok en staat bekend om de mooie stranden, gezellige restaurantjes en de rust. Perfect om bij de komen van de Rinjani want die spierpijn heb ik wel een aantal dagen gevoeld 😁 Opvallend is dat Lombok beduidend minder ver in de ontwikkeling is dan Bali. Is is onder andere te merken aan het eten. Op Bali kan je vrijwel overal goed en glutenvrij eten, dat is op Lombok niet het geval. Ook is Lombok minder hygiënisch. De locale bevolking is vooral heel lief en behulpzaam. Mensen vragen hoe het met je gaat en of je hulp nodig hebt, niet zozeer omdat ze iets van je nodig hebben maar omdat ze je willen helpen. Opvallend vind ik ook dat over het algemeen de jongeren erg goed Engels spreken! Grappig vond ik ook dat ik een ouder iemand iets vroeg, en zij haar zoon erbij haalde om te vertalen en te reageren.
Dag 14 en 15: afdaling van 2400 m naar 600 m en chillen op gili air Na een goede nacht begonnen we om 7 uur met de afdaling. Het eerste stukje stijl over de rotsen (not my part) en daarna door de jungle tussen de aapjes door omlaag. Rennend naar beneden 😁 (wel my part). Ik had wel schik met de gids, dus dat was wel lachen. Om half 1 waren we beneden. Bizar hoe snel dat dan weer gaat 😁. Vanaf hier werd ik door de organisatie afgezet bij de haven, voor de tocht naar gili air (kwartiertje met de boot). Maar eerst een heerlijke douche. Dat het ijskoud water was, maakte me even niets uit. Heerlijk was dat na 3 dagen niet douchen en heel veel stof! Op Gili Air zit ik nu in een lekker luxe cottage. Eigen kamer, airco, zwembadje, ontbijt erbij. Heerlijk chillen!
Dag 13: Rinjani dag 2 - klim (3700 m) afdaling naar hotsprings & lake (2000m) en afsluitende klim (2400m) Na een korte nacht startten we om 02u30. Een loeizware klim door het losse zand. Moved like the Moonwalk van Michael Jackson: een stap vooruit, een halve stap terug. De laatste 400 m heb ik nog gedacht, hoe kóm ik daar in godsnaam? Het werd inmiddels licht dus om op tijd te zijn voor de zonsopgang, was een spannende. Maaar: precies op tijd! En WOW, dat uitzicht!! Na de afdaling een goed ontbijt en verder met een afdaling naar de hotsprings & lake. Dit was een zware: stijl omlaag over rotsen. Beetje eng 😜De omgeving maakte het goed: mooie natuur, midden in de bergen en opnieuw een prachtig uitzicht! Het laatste deel van de dag was nog even doorbijten. Van 2000 m weer klimmen naar 2400 m. Om 17u30 kwamen we aan bij de nieuwe overnachtingsplek. Dat was me het dagje wel, vanaf 02u00. Ik Was héél blij dat we er waren. Gauw gegeten en daarna geslapen als een roos!

18 September 2017

Dag 12: Rinjani dag 1 - klim naar 2600 m Het avontuur begon! Om 7 uur werden we opgehaald voor de start richting de Rinjani. Samen met 2 andere Nederlanders, een gids en 3 dragers voor onze spullen, startten we om 9 uur met de klim. Een kleine groep dus erg fijn! De eerste helft was prima te doen. We klommen naar 1500 m, waar we een uitgebreide lunch kregen. De spullen hiervoor nemen de dragers dus allemaal mee die berg op. Ongelooflijk! De tweede helft was zwaarder. Het klimmen en klauteren begon. Uiteindelijk om 4u aangekomen bij de overnachtingsplaats. Onze tenten werden opgezet en ook hier kregen we wat te eten. Al met al een prima eerste dag! Enorm goed georganiseerd: genoeg drinken, verse maaltijden en veel fun met de gids. En al een heel mooi uitzicht vanaf de overnachtingsplaats!! Na de maaltijd om 20u de nacht in. Inmiddels met handschoenen, muts, trui, lange broek, windjack en sokken aan, want het koelde flink af. Proberen om wat slaap te pakken voor de tweede dag!
Dag 11: Lombok - Rinjani. Let's do it! Vandaag een toch wat spannende dag. Na een week te hebben gereisd met Lisa, ga ik alleen verder naar Lombok om de Rinjani te beklimmen! De Rinjani is de op een na hoogste vulkaan van Indonesië van 3750 m hoog. De tocht zelf duurt 3 dagen, met 2 overnachtingen op de berg. Gemiddeld 8 uur hiken per dag. Voor zover dat kan, heb ik me voorbereid op de trip: lange termo en sportkleding mee, handschoenen, muts, bergschoenen, energierepen, reishanddoeken, etc. Ik heb een tocht geboekt waarbij alles van a tot z geregeld is: de pick up vanaf de haven op lombok tot aan de transfer naar mijn volgende bestemming. Dat is fijn! Vandaag eerst de boottocht van Nusa naar Lombok en de overnachting in het hotel. Morgenochtend om 6 uur start de tour. Spannend, maar vooral heel veel zin in!

17 September 2017

Dag 7 tm 10: Nusa Lembongan en Nusa Ceningan (vervolg foto's)
Day 7 tm 10: Nusa Lembongan & Nusa Ceningan De dagen op Nusa Lembongan voelen echt als vakantie! Vooral de relaxte sfeer en de relatief kleine groep toeristen in vergelijking met Bali. In een uur scooter je het eiland rond en kom je op de mooiste plekken. Ook kan je vanaf hier je vanaf hier via een brug naar een ander eiland, Nusa Ceningan. Dit eiland is kleiner en hier zie je nauwelijks auto's, alleen scooters. Naast het rondtouren met de scooter, met een bootje door de mangrove gevaren en twee keer gesnorkeld op het open water. Verder genoeg leuke mensen ontmoet hier! Oa met twee Australische jongens gaan snorkelen en twee Nederlandse jongens die we kenden uit Ubud hadden hetzelfde hotel geboekt. Gezellig! Zie de foto's!

14 September 2017

Dag 7: Hello beautiful Nusa Lembongan 😍 Wauw! Ik word enorm blij van Nusa! Geweldig mooi en qua sfeer doet het me denken aan Curaçao. Overnachting in een guesthouse met een infinity pool voor 8,50 euro per nacht. En onwijs luxe... watch And see 😍
Dag 7: Goodbye busy Ubud! Bij het ontbijt van hier mag het fruit van hier niet ontbreken. Het is erg lekker! Veel zoeter dan in Nederland. Én ze hebben dragon fruit, een paarse exotische fruitsoort, smaakt een beetje naar kiwi. Erg bijzonder! Voor de taxi gebruik ik een app waarmee je goedkoop een taxi kan regelen: uber of grab. Dat was een uitdaging vandaag omdat dit in ubud verboden is. Maar, als je op een afgelegen plek met een taxi chauf af kan spreken, durven ze het wel aan. Gelukt uiteindelijk, 5 euro pp voor een rit van een uur. Dikke prima! Bij de haven aangekomen leek het net de AirPort van taxi chauffeurs maar dan van mensen die een boottocht aan wilden smeren. Gekkenhuis! We hadden ons niet ingelezen, dus op gezond verstand een fast Ferry tocht geboekt die ons in 30 minuten naar Nusa bracht. Flinke golven dus niet goed als je snel zee ziek wordt, maar hóe gaaf!! Zo mooi op zee met uitzicht enerzijds op Bali en de Mount Batur (vulkaan in Bali) Nusa kwam in zicht!
Dag 6: Guning Kawi tempel, Tegenungan Waterfall en Desa Temple Dit keer ontbeten met een soort havermout van rijst met cashewnotenmelk en fruit, een creatie die ik hier nog niet op heb. Het eten blijft me verbazen. Zo goedkoop en lekker! Echt genieten. Na het ontbijt met 4 Nederlanders naar de guning kawi tempel en de tegenungan waterval geweest. De waterval was het hoogtepunt! Even klauteren en klimmen over stenen en trappen maar dan heb je ook wat. Zie de foto's. Echt prachtig! Ook hier hebben we weer een scooter gehoord. Tof om rond te touren! Wel opletten geblazen want ze rijden als een gek. Vanmiddag bij Starbucks de plannen uitgestippeld voor morgen: de trip naar Nusa Lembongan, een eiland ten zuid oosten van Bali. Snorkelen, kajakken, rondscooteren, strand wandelingen en bak en braad (zoals siet dat altijd zegt!) zin in! En reismaatje Lisa gaat mee. Gezellig!

12 September 2017

Dag 5: Campuhan Ridge Walk & Kanto Lompo Waterfall Samen met Lisa en een ander Duits meisje, begonnen met de Campuhan Ridge Walk. Een groot deel hadden we gisteren al gezien, het andere deel viel helaas tegen (veel langs wegen en weinig natuur). Helaas. Wel een lekkere wandeling gehad. In de middag zijn we met twee andere Nederlanders naar de Kanto Lompo Waterfall gegaan. Een minder bekende waterval in Bali, waar vooral locals komen. Heel mooi en ook hier leek het weer dat je midden in de jungle was! Nog met drie lieve Balinese kindjes op de foto geweest. Check die kleinste. Haha 😍 vet schattig Ubud is verder erg druk. Om de hoofdstraat uit te komen, is het alleen maar file rijden. Smalle straten, veel toeristen en veel boetiekjes. Op veel plekken lekker en goedkoop eten. Een nasi goreng voor bijvoorbeeld 25 000 roepia. Dat is €1,80. Wel merk je in Ubud centrum dat het ongeveer 1,5 / 2 keer zo duur is als een paar straten verder. Maar dan nog erg goedkoop!

11 September 2017

Dag 4: monkey forest en campuhan ridge walk Vanuit de koffieplantages doorgereden naar ons hostel 'in da lodge'. Prima hostel voor maar 4 euro per nacht! Een grote vila met kamers waar je met meerderen slaapt. Van daaruit naar monkey forest gegaan, apen kijken in de jungle. Erg leuk om te zien alleen had ik het niet zo op die apen. Die kunnen vals worden joh. Ze grijpen alles wat los én vast zien zodra ze de mogelijkheid zien. Lisa had haar tas met slotjes dichtgedaan, en ondanks dat hadden ze een pakje kauwgom uit haar tas gehaald 😂 Daarna een mooie wandeling gemaakt door de rijstvelden. Erg mooi en bijzonder, net alsof je in de jungle bent. Je komt echt in een hele andere wereld! Het werd alleen donker. Morgen ochtend staan we vroeg op om de tocht af te maken. Nu mijn eerste nacht ever in een hostel! Spannend! Toch een beetje gek om met 7 anderen op een kamer te slapen.
Dag 4: Goodbye Changgu 😢 Hello Ubud! Vanochtend kwam Lisa ons (mijn backpack en mij 👫) ophalen met de scooter. Voelde me een echte backpacker met alle spullen op de scooter 😂De scooter is trouwens hét vervoersmiddel van Bali. Zelfs kinderen van 8 jaar zie je ermee rondrijden. Daarna met een goed ontbijt gestart. In Changgu heb je veel leuke tentjes waar je erg goed (glutenvrij) kunt eten, dus perfect 😊 Daarna met de taxi richting Ubud, waar de taxi chauf ons naar een koffie plantage bracht. Hier maakten ze oa koffie louak, koffie die van poep van katten is gemaakt. Klinkt enorm ranzig maar toch wilden we het proberen. Verassend lekker!! De kat voeden ze koffiebonen en fruit, zodat de koffie lekker zoet wordt. Verder oogsten ze daar ook Lemongrass, kaneel, peper, cacao en gember. We kregen een proeverij van verschillende koffie en thee. Erg lekker. Vooral de koffie met vanille en met kokos! 😍

10 September 2017

Dag 3: Strand wandeling, chillen @ Seminyak en Indonesisch eten Vanochtend begonnen met een 4 km wandeling over het strand naar Seminyak. Seminyak is een wat luxer gedeelte van Bali. Veel mooie en luxe resorts. Bij Seminyak een beach club opgezocht bij een hotel die er chill uitzag en daar de hele middag gebleven. Lekker gegeten en hele vriendelijke mensen! Uiteindelijk bleek een van de duurste hotels van Seminyak. Een kamer voor 300 euro per nacht 😳. Lisa (meisje die ik heb leren kennen) kwam in de middag ook naar het hotel. Een stel naast ons had een grote kan sangria besteld en vonden het na twee glazen genoeg en gingen weer. Mochten wij hebben! Lekker!! Na de zonsondergang terug naar Changgu gereden en gegeten bij een lokaal indonesisch restaurantje. De plannen uitgestippeld voor morgen. Daarna met Lisa op stap geweest bij the Old Mens in Changgu. Morgen gaan we om 9u richting Ubud! Dé plek voor de mooie rijstvelden, ook zijn er watervallen en tempels te vinden. Zin in!
Hotel vs hostel Al met al genoeg mensen ontmoet en me niet verveeld! Wel ga ik na Changgu niet meer in hotels maar in hostels. Het is toch niet fijn om in een vreemd land in een hotel te zitten, vooral om dan alleen s avonds thuis te komen. Hier verder geen contact met anderen, en het is wel leuk als je tips en reizigers ervaringen kunt delen. Ik blijf nog een dag en nacht in Changgu en dan door naar de volgende bestemming.

9 September 2017

Dag 2: Het surfparadijs Chaggu Vanochtend vroeg de omgeving gaan verkennen. Tussen de hotels en hostels in, zijn hier ook rijstvelden te zien. Best bizar, dat had ik niet verwacht in zo n dorpje. Mijn hotel ligt vlakbij het strand en in het centrum, ideaal! In de middag ben ik gaan surfen, ging best oké! Én kunnen staan, én 3 hele golven "afgesurfd" tot aan het strand! Viel niet tegen maar vooral heel veel lol gehad met de surfleraar 'Puku Edo'. Een klein, sportief Balinees manneke die alleen maar aan het lachen was. En aangezien ik het super leuk vond, hadden we echt lol samen (ja pa, niet alleen een blije fietser maar ook een blije surfer)! Haha, was een dolle boel. Daarna de dag afgesloten met een heerlijke Balinese massage! En dat voor 7 euro. 'S avonds gegeten met twee meiden die ik ken van surfen, en op stap geweest met een ander meisje die ik ook weer tegen was gekomen met uit eten. Erg gezellig en lekkerr gegeten! Ze hebben hier veel hippe tentjes en ook glutenvrij 👌🏻!

8 September 2017

Dag 1: Aankomst vliegveld en uit eten met Gusti Exactly on time, om 19u25 lokale tijd geland op Bali. Lekker warm hier, dus ode aan de tip van Coraatje om een setje korte broek, shirtje en slippers in de handbagage te doen 😁 Ik merk dat ik echt even moet schakelen en niet meteen kon aarden. Wennen aan de andere cultuur, de drukte en chaos van de taxi chauffeurs op de AirPort en in de hoofdstad Kuta. Ik kwam in het donker aan en ben natuurlijk ook moe van de reis, dus dat speelt ook mee. Gelukkig had ik na een kwartier bellen en zoeken op de AirPort, de taxi chauffeur Gusti van het hotel gevonden. Als een ei zo blij 😁! Hij vroeg of ik nog wat moest eten en drinken. En, hoe lief, die beste man wist naar naar de beste plek te brengen voor dat moment. Voorbij de chaos van Kuta, een chill en rustig lokaal Indonesisch restaurantje midden tussen de rijstvelden. Gezellig tussen de locals en lekker gegeten!
HET IS ZOVER! Vandaag vertrek ik voor 3 weken naar Bali en Lombok. Alles gepakt, en ja, zelfs ik kreeg alles in een backpack (ook mijn schoenen). Ruimte over en dat betekent, juist, één paar extra schoenen mee. Ja Karen, en nóg genoeg ruimte over hebben dankzij de mega grote backpack van Milon! Om 16uur kwam taxi pap me ophalen om naar Schiphol te gaan. Ik hoefde er pas om 18uur te zijn, dus alle tijd. We stonden al bij Zaltbommel 30 minuten in de file, dus ik kreeg het wel even warm. Maar allemaal goed gekomen. Ik ben al even niet meer op Schiphol geweest, maar man, dat ziet er tegenwoordig chique uit hier! Inmiddels in het vliegtuig. Een vlucht van 16 uur met een overstap in Singapore. Morgen om 19u25 lokale tijd kom ik aan op Bali. De eerste 3 nachten verblijf ik op Changgu, schijnt een hip plaatsje te zijn waar je ook kunt surfen. Waarschijnlijk eerst lekker chillen daar!