Asia · 24 Days · 77 Moments · July 2018

De reis van A & M door Zuid-Oost Azië

13 August 2018

Nieuwe update! We zijn vanmiddag na 2 ontspannen dagen Gaya Eco Resort aangekomen in het Sultanaat Brunei. Het Eco Resort oogde erg luxe en ontspannen. We hadden een eigen huisje met een prive steiger zo de zee in. Temperatuur van het water was perfect. Je kon er heerlijk snorkelen en dobberen tussen de diverse soorten vissen. Deze vissen worden ook gevangen en s avonds in het Seafood restaurant aangeboden (er was gelukkig ook vlees haha). Alexandra nam de laatste avond een Zeebaars van 700 gram! Die werd vers voor haar alleen klaar gemaakt. Het huisje had een groot bed en een stort douche en een mini bar waar we "gratis" uit mochten drinken. Vanochtend met een boot terug naar Kota Kinabalu en doorgevlogen naar Brunei. Hier gaan we morgen de water stad bekijken en de grote moskee. Daarna vliegen we verder naar Singapore en zien we Wesley weer. Daar brengen we de laatste 2 dagen van onze reis door.

10 August 2018

Na een kort, héél kort nachtje van maar 3 uur door feestende Chinezen en andere hotelgasten met nachtmerries, begon om 03:30 onze ‘journy’ naar de jungle in oost Sabah. Bij het uitchecken in ons hotel konden we onze koffers achterlaten omdat we vandaag weer terugkwamen. Daarbij zagen wij er beide niets in om met vol bepakte tassen door de jungle te lopen. Om 04:00 kwam de taxi ons ophalen en om 6 uur vlogen we richting Sandakan. Sandakan ligt in het oosten van Sabah en dichtbij de Borneose jungle. Eenmaal in Sandakan aangekomen stond daar onze chauffeur ons op te wachten. Naast ons waren er ook nog twee Britten die met ons mee reden. Dat was nog erg gezellig.
In het busje vervolgde we onze weg naar een opvang voor orang-oetans en honingberen. Eenmaal bij de opvang aangekomen kregen we een rondleiding door beide verblijven. In deze verblijven worden de apen en beren opgevangen die in het wild gewond zijn aangetroffen of baby’s die hun moeder kwijt zijn geraakt. Het is de bedoeling dat de dieren, nadat ze zijn aangesterkt, teruggaan naar de natuur. Na de opvang werden we gebracht naar onze lunch. Daarna stond ons een twee uur durende busrit te wachten naar de lodge. Van een rustige busrit was geen sprake omdat de weg midden door de jungle ging en het daardoor vooral op en neer ging. Je moet dus geen kater hebben tijdens een tocht door de jungle ;).
Eenmaal aangekomen bij de lodge stapten we uit in een prachtige omgeving. De lodges lagen aan een rivier en waar je ook keek zag je ongerept regenwoud. Na het inchecken werden we naar ons verblijf gebracht. Dit was een hutje op palen in de grond en had 2 eenpersoonsbedden, een airco, toilet en douche. Ons inziens helemaal prima en tig keer beter dan we hadden verwacht. Diezelfde middag zijn we nog op een twee uur durende cruise over de rivier in het midden van het regenwoud geweest. Dit was adembenemend mooi. We zagen heel veel soorten aapjes, krokodillen, bijzondere vogels, wilde orang-oetans et cetera. Daarbij was de flora en fauna ook erg mooi om te zien. Deze rit hebben we geen foto’s gemaakt omdat de boottocht er nogal wild aan toe ging.
Na de boottocht was er diner en daarna was er nog een jungletocht by night. Dus: bloedzuiger sokken aan, veel deet opsmeren, zaklamp mee en laarzen aan. Met de gids gingen we toen samen de jungle in. Waar je vooral moest oppassen dat je niet op je plaat ging, was het wederom erg bijzonder. We hebben veel slapende dieren gezien en bijzondere planten zoals de ‘glow in the dark mushroom’. En uiteraard ook heel veel spinnen... Brrrrr. Toen een paar keer het licht uitging kreeg je even het idee dat de wereld ineens heel klein was.
Na de tour gingen we snel naar ons bed want we waren al bijna 24 uur wakker. Na een heerlijke nacht geslapen te hebben en 10 muggenbulten verder (Mitchell uiteraard niet) , moesten we om 05:30 ons bed uit voor de ochtendcruise. Deze tocht was vergelijkbaar met die van de dag ervoor. Echter, de flora en fauna had op dit moment een andere ambiance dan de dag ervoor. De rivier lag er rustig bij met een laagje mist erover heen. Wederom zagen we weer veel wildlife en was het een prachtige tocht. Na de tocht wad het ontbijt en moesten we alweer uitchecken. Na het uitchecken gingen we met onze gids nog naar een grot in de buurt. Ook deze grot was erg indrukwekkend en je moest vooral geen angst hebben voor kakkerlakken, vleermuizen en ander ongedierte want het krioelde ervan. Op dit moment van schrijven zitten Mitchell en ik op het dakterras van ons hotel en kijken we uit op het eiland waar we morgen onze welverdiende ontspanning tegemoet gaan.

8 August 2018

Gisteravond zijn we in Kota Kinabalu aangekomen. We zaten vrij krap in het vliegtuig, maar het duurde gelukkig maar 2 uur. We zijn na aankomst wat gaan eten en drinken. Na het eerste drankje mocht ik een cocktail voor Alexandra uitkiezen. Het werd de Flaming Lamborghini. Er werd een mini show van gemaakt met een toren van glas en vuur😂 Vandaag de stad wat verkent. We liepen langs de zee en hadden mooi uitzicht op de eilanden waar we aankomend weekend op gaan verblijven. Verder zagen we ook nog een aantal lokale groenten, vlees en vis markten. Tientallen kraampjes met alles wat je maar kan verzinnen. Straks nog even chillen bij het zwembad op het dak. Vannacht gaan we opweg naar Sandakan. We vliegen lokale tijd om 6:30, dus kort nachtje. Vanaf Sandakan gaan we met een busje opweg naar onze jungle tocht. Deze bestaat uit boottochten en wandelingen op verschillende tijden zodat je verschillende dieren gaat zien. Geen internet daar, dus we zijn even 48 uur offline.

7 August 2018

Eergisteren ben ik dan eindelijk geland in Singapore. Aan Mitchell en zijn broer Wesley had ik het vluchtnummer doorgegeven zodat Mitchell wist wanneer hij mij moest komen ophalen. Nog voordat we in de lucht zaten hoorde ik dat de vlucht maar 2 uurtjes zou duren i.p.v. 2,5 uur. Eenmaal aangekomen in Singapore sms’te ik direct aan Mitchell dat ik er was. Echter, hij was compleet verrast dat ik al geland was en moest dus nog naar het vliegveld komen. Geen zorgen want ik heb ruim driekwartier over de douane gedaan waar men erg geïnteresseerd was in wie ik was en wat ik gedaan had en wilde gaan doen. Toen ik eenmaal Mitchell na de bagageband tegenkwam zijn we met de Grab (Uber van Azië) naar het appartement van Wesley gegaan. Hier hebben we toen op het dakterras wat gegeten en gedronken. Niet veel later viel vooral Mitchell als een blok in slaap wegens de jetlag.
Gister zijn Mitchell en ik eerst een van de vijf zwembaden in Wesley’s complex ingedoken om vervolgens na anderhalf uur ons om te kleden en de metro te pakken naar de binnenstad. Hier zouden we een paar uur later een vriendin van mij uit NL ontmoeten die toevallig nu ook in Singapore is. Na wat gegeten te hebben, rond te hebben gelopen en wat foto’s te hebben gemaakt zijn we in het foodcourt van de shopping mall tegenover Marina Bay gaan zitten en niet veel later kwam Latisha aanlopen. Samen met haar, Mitchell en Wesley hebben we toen wat gedronken, hebben we de lasershow gezien en hebben we ten slotte nog wat gegeten bij een van de vele streetfoodtentjes. Aan het eind van de avond moesten de gebroeders Stuurman elkaar nog even flink afmaken met Mariokart waar men elkaar geen cm ruimte toe liet :). Vanmiddag vliegen mitch en ik naar Borneo!

3 August 2018

Gister was mijn allerlaatste dag in Chiang Mai en ben ik verder gereisd naar Koh Samui. Beide vluchten duurde apart van elkaar nog geen 2 uur in totaal. Helaas zat tussen de vluchten wel een wachttijd van 4 uur op het grootste vliegveld van Bangkok. Echter, mijn kleine laptopje met daarop toegang tot netflix en daarmee series én een heerlijke sushi maaltijd met miso soep en tofu, maakten het wachten zo erg nog niet. Om 10 's avonds lokale tijd kwam ik dan eindelijk aan in Koh Samui. Het vliegveld was erg klein en alles gebeurde in de open buitenlucht. Na de landing en mijn koffer weer in bezit te hebben, kon ik gelukkig nog vrij eenvoudig een taxi regelen naar het hotel voor nog geen 2 euro.
Eenmaal aangekomen bij het hotel wist met al wie ik was aangezien ik de laatste persoon was die nog moest inchecken (ik had doorgegeven dat ik pas laat zou komen inchecken). De vriendelijke jongen achter de counter bracht mij en mijn koffer vervolgens naar mijn 'kamer'. En wat een prachtige kamer! Het is als het ware een klein huisje met 2 tweepersoonsbedden (luxeprobleem?), een grote douche waar ik voor het eerst weer onder kan staan!, een bad, eigen balkon en een zitgedeelte. Echter viel ik niet veel later als een blok in slaap. Toen ik vanmorgen uitgerust wakker werd stond mij een ontbijt op het strand te wachten. Dus onder het genot van een kop koffie, vers fruit en wat typische Thaise ontbijtgerechtjes zat ik daar in de warme zon met een prachtig uitzicht over de azuurblauwe zee.
Na het ontbijt was het logischerwijs tijd om snel mijn zwemkleren aan te trekken, e-reader en een fles water in mijn rugzak te doen, en mij te begeven naar zowel het zwembad als later het strand. Hier heb ik dan ook de rest van de middag in zowel de zon als onder een palmboom in de schaduw mijn tijd gespendeerd. Naast al het zwemmen, zonnen, lezen en ontspannen, ben ik ook even de boulevard opgelopen omdat ik logischerwijs ook nog wat moest eten voor zowel lunch als een paar uur later ook avondeten. De boulevard is niet veel anders dan andere steden in Thailand. Als je wilt oversteken loop je gewoon door en hoop je maar dat je niet wordt aangereden, irritante taxichauffeurs willen je een rit aansmeren en op elke straathoek staan 8 Thaise vrouwtjes die je een massage willen aanbieden.
Ondertussen begin ik het wel iets te vinden. Al die chaos, levendigheid en geen blad voor de mond hebben. Wat een verschil met NL waar iedereen vaak zo gesloten is en op zichzelf is. Hier word ik door iedereen begroet en ook de locals onderling begroeten elkaar. Morgen is helaas alweer mijn laatste dag hier en zondag vlieg ik alweer door naar Singapore. Dan zie ik Mitchell eindelijk weer en gaan we samen verder op reis!

31 July 2018

Vandaag was een dag waar ik lang naar uitkeek: de Thaise kookcursus! Omdat ik pas tussen 16:30 en 17:00 bij het hotel werd opgehaald heb ik eerst lekker aan het zwembad gelegen en wat gezwommen. Na het zwemmen heb ik mij snel omgekleed en ben ik voor het hotel gaan staan wachten. Daar kwam binnen 10 minuten mijn taxi die mij naar de kookcursus school bracht. Eenmaal aangekomen bij de locatie werd ik verwelkomd door een uiterst vriendelijke en lieve vrouw. Ik bleek de eerste te zijn dus ik kon rustig gaan zitten en wat te drinken nemen. Er bleek nog een Amerikaanse vrijwilligster te zijn en we raakten in gesprek. Na ruim 20 minuten met haar gekletst te hebben kwam het overige deel van de groep, tevens ook allemaal Amerikanen. Ik betrap me er nu wel eens op dat ik soms meer in het Engels denk dan in het Nederlands door het vele Engels wat ik nu spreek (en niet Nederlands).
Toen iedereen was gearriveerd en gestationeerd bij hun kookeiland kon het feest beginnen. We kregen eerst een korte uitleg over Thais koken. Het komt er in het algemeen op neer dat je op zeer hoog vuur kookt en bakt, veel groenten eet en weinig vlees en, geen verassing, heel pittig eet. Daarbij gebruiken ze essentiële producten zoals garnalenpasta (trassi), tamarindesaus, vissaus, galangawortel en Thaise basilicum. Ten slotte is het de kunst om in een gerecht een goede balans te hebben tussen zout, zoet, zuur en pittig. Na de introductie hebben we curry's gemaakt, Thaise soepen, Papaya salades, roerbakgerechten zoals Pad Thai en sticky mango rijst. Het was aan de deelnemers zelf om te bepalen hoe pittig ze hun gerechten wilde hebben.
Echter, werd wel aangeraden als je het échte lokale eten wilde proeven, je aan hun standaarden betreffende pittigheid moest voldoen. Dit betekende niet 1, 2, 3 of 4 maar 5! grote groene of rawit pepers gebruiken in je curry of soep. Hallelujah! Uiteraard heb ik het geprobeerd en ik moet eerlijk zeggen dat dit ook voor mijn standaarden wel héél erg heet was. Ik heb het bij 2 a 3 gehouden (nog pittig genoeg). Ook kregen we een bijzonder gerechtje te proeven. We mochten van te voren niet weten wat het was omdat je het anders niet meer zou durven eten. Het ging om een ei wat de eigenaresse pelde en waaruit een soort geleiachtige substantie kwam met daarin harde zwarte stukjes. Een ietwat bijzonder iets om te zien.
Om het te eten moest je wat sushirijst nemen, daarop het ei goedje leggen en daarop een soort pittige salsasaus. Eenmaal in je mond proefde het vooral naar een gekookt ei. Wat bleek.. Dit waren bevruchte eieren (met het embryo er nog in). Echter was het embryo niet meer zichtbaar doordat het ei geschud is, vervolgens in de grond is gestopt in een substantie van urine van een paard (dit geeft het ei de specifieke kleur maar de urine komt niet binnen in het ei omdat de buitenkant er nog steeds omheen zit). Het klinkt allemaal heel raar maar het was verassend genoeg erg smakelijk. Dit blijkt een snack te zijn die ze hier in Azië net zoveel eten als wij chips eten. Tussen het bereiden van de gerechten door konden we het lekker opeten. Aan het eind van de cursus hebben we een kookboek gekregen met alle gerechten die we hebben gemaakt. Je bent dus gewaarschuwd Mitchell ;)

30 July 2018

Afgelopen twee dagen waren vooral ‘chillen aan het zwembad’ dagen. Waar ik elke dag een klein rondje door de stad ben gelopen, heb ik vooral mijn tijd gespendeerd aan het zwembad. Liggen aan het zwembad is hier iets wat je niet langer dan een halfuur zonder parasol doet. Met een zonkracht tussen de 9 en 11 raakt je huid snel beschadigd. Dus na een halfuurtje zonnen ben ik lekker onder de parasol gekropen waar ik flink wat hoofdstukken uit mijn huidige boek ‘de reiziger’ heb gelezen. In de avonduren ben ik naar de nachtmarkt geweest waar het mij opviel hoe honderden locals hun eigengemaakte spulletjes aan je willen verkopen. Aan de toerist is het vervolgens de kunst om middels een goede onderhandeltactiek iets leuks te bemachtigen. Zodoende heb ik een paspoorthoes met mijn naam en een olifantje erop gekocht. Ik kijk veel uit naar morgen want dan heb ik een Thaise kookcursus! Koken is een van mijn hobby’s en ik wil graag nieuwe smaken leren en natuurlijk nog meer pittigheid ;).

28 July 2018

vandaag was een dag waar ik lang naar uitkeek: de excursie naar het Elephant Nature Park. Mijn wekker ging vroeg, heel erg vroeg. Welgeteld om kwart over zes. Ondanks dat ik maar een paar uur geslapen had vanwege luidruchtige, feestende Spanjaarden op mijn hotelgang, stond ik vol enthousiasme op. De weg naar het ontbijt was rustig en er waren amper gasten te bekennen. Ik moet bekennen dat er 1 groot voordeel is aan zo vroeg opstaan, het ontbijt is super vers en het is heerlijk rustig. Na het ontbijt pakte ik snel mijn spullen bij elkaar en ben ik naar het kantoor van het natuurpark gewandeld. Vanuit daar werd ik met een tourguide en nog 7 andere toeristen naar het park gebracht. De reis duurde ongeveer anderhalfuur en bracht ons langs mooie landschappen, heuvels en uiteindelijk ook vrij enge, modderige heuvelweggetjes.
Eenmaal veilig bij het olifantenpark aangekomen werden we meteen verrast met het feit dat we een olifant wat te eten mochten geven. Een noot bij dit 'eten'. Het ging hier om 50 bananen die voor de olifant als een snack gezien worden. Na het voeren van de olifant gingen we met de gids door het park wandelen. We kwamen langs verschillende soorten olifanten met elk hun eigen, verdrietige verhaal. In het park wonen namelijk alleen maar olifanten die zijn gered uit de handen van logging en toeristische attracties zoals het circus, het berijden van een olifant en een olifant laten tekenen. Daarbij hebben deze olifanten vaak ook (ernstige) verwondingen opgelopen zoals blindheid, manke benen door botbreuken en huidaandoeningen. Sommige olifanten hadden ook emotioneel een deuk opgelopen waardoor hun vertrouwen in mensen gering is.
Desondanks waren er een paar olifanten die al jaren in het park woonde en inmiddels gewend waren aan de goede verzorging en de liefdevolle omgang van de verzorgers. Hierdoor stonden zij wat meer open voor een lichte aanraking van toeristen zoals ons. Na onze prachtige wandeling langs de verschillende olifanten kregen we een vegetarische lunch. Er was keuze uit tig verschillende bakken vol met curry's, noedels, salades en voor wie safe wilde spelen: frieten. Na de lunch vervolgde we onze weg naar de rivier waar de olifanten zich (lieten) wassen. Een fraai schouwspel waarbij in het bijzonder het plezier van de olifanten de boventoon voerde. Hierna zijn we nog langs een aantal andere olifantengroepen gelopen, waaronder een aantal jongen met een 'aaahhh factor' tien in het kwadraat. Toen de tour eenmaal over was gingen we weer terug naar het kantoor van het park in Chiang Mai.

27 July 2018

Mijn echte eerste dag in Chiang Mai begon met een beetje uitslapen. In Bangkok ging ik er steeds vrij vroeg uit omdat ik de ergste hitte wilde omzeilen en omdat het ontbijt maar tot 09:00 werd geserveerd. Hier in Chiang Mai is het qua klimaat een stuk aangenamer en het ontbijt wordt tot 10:30 geserveerd. Na het ontbijt ben ik de stad gaan verkennen. Chiang Mai is in tegenstelling tot Bangkok een stuk aangenamer wat betreft het aantal mensen, de hitte (in het bijzonder de benauwdheid) en de stank. Daarbij ligt de stad in een dal tussen de hoogste 'bergen/heuvels' van Thailand wat mij een aangenaam gevoel geeft. De verkenning bracht mij langs idyllische stadsparken, riviertjes en prachtige tempels.
Tijdens een bezoek aan een van deze tempels werd ik een keer goed op mijn plaats gezet toen ik bijna een tempel betrad waar alleen mannen mogen komen.. Licht vloekend (binnensmonds) omdat ik dat een belachelijke regel vind maar uiteraard ook hun cultuur respecteer, mocht ik gelukkig wel in de volgende tempel. Uiteraard wel op blote voeten. Na een paar uur slenteren en een heerlijke lunch was het tijd om het zwembad in te duiken (het zwembad was kkkoudd!) en lekker te gaan lezen op één van de loungebedden.
Na een paar uur hier gespendeerd te hebben ben ik gaan douchen, even bijgekomen op mijn hotelkamer en daarna wat gaan eten bij een van de vele eettentjes op de nachtbazaar. Dit vind ik overigens echt geweldig. In de buurt van het hotel zijn vele nachtbazaars met ontelbare streetfoodtentjes. De variatie aan eten, drinken en muziek is fantastisch. Wat zou dat leuk zijn om in Nederland ook te hebben.. Vanavond ga ik op tijd mijn bed in want morgen gaat de wekker al om 06:15!!. Echter, wel voor een heel leuk doel: het Elephant park waar ik de hele dag, middels een georganiseerde tour, spendeer. Ik ben heel erg benieuwd!

26 July 2018

Mijn avontuur in Bangkok is voorbij en gaat verder in het noorden van Thailand: Chiang Mai. Omdat ik vandaag pas om 15:45 vloog, had ik 'sochtends alle tijd om wakker te worden, te ontbijten en mijzelf klaar te maken voor de reis. Eenmaal op het vliegveld aangekomen ben ik eerst wat gaan lunchen alvorens ik ging inchecken. Nadat ik was ingecheckt had ik nog ruim 2 uur (liever te vroeg dan te laat) voordat het vliegtuig vertrok. In die tussentijd heb ik 2 afleveringen van een van mijn favoriete series gekeken, outlander. De vlucht duurde maar 1 uurtje en voordat ik het wist was ik in Chiang Mai. Het enige minpunt van de vlucht vond ik toch de beenruimte.. Dit vliegtuig was duidelijk gebouwd voor Aziaten en niet voor Europeanen met lange benen.. Toen de vrouw voor mij haar stoel ook nog eens naar achteren deed, zat ik in de houtgreep :).
Toen ik eenmaal aangekomen was in Chiang Mai en uit mijn benarde positie was bevrijd, moest ik echt zoeken naar een taxi.. Uiteindelijk bleek dat men je gewoon aanspreekt en je eerlijk gezegd ervanuit moet gaan dat de beste man een taxichauffeur is. A la, het ging gelukkig goed en ik werd afgezet bij mijn hotel. Het hotel is erg mooi en ik heb een fijne kamer met een héél groot bed voor mij alleen :). 'Savonds heb ik een kort rondje buiten gedaan maar ik merkte snel dat ik vrij moe was en ben dus op tijd mijn bed ingedoken. Morgen ga ik de stad eens echt goed verkennen.
Na ongeveer 1 uur was ik klaar en ben ik eerst wat gaan lunchen in een van de vele eettentjes. Wederom had ik weer gekozen voor een wat exotischere maaltijd in de vorm van een soort soep met daarin vis, ei, miso, zeewier en veel groentes die werd afgemaakt door een veelvoud aan complexe kruiden. Daarbij werd kimchi en een ei custard geserveerd. Al met al erg smakelijk! Ik denk dat ik thuis erg moet wennen aan wat minder heet en gekruid eten :). Na de lunch ben ik naar Madame Tussauds gelopen. Dit was 2 shoppingmalls verderop. Eenmaal aangekomen had ik de grootste lol met selfies maken. Toen ik er weer uit was ben ik een kijkje gaan nemen bij de Zara. En ja, ik heb een leuk jurkje gevonden die ik toevallig ook in de Nederlandse Zara heb zien hangen en die daar ca. 40% duurder is (#doet een dansje:)). Na mijn aankoop ben ik terug naar het hotel gegaan omdat het tijd werd om mijn koffer in te pakken.
Helaas was de Wi-Fi gister te slecht om mijn journi te updaten. Dus bij deze alsnog, in het kort dan wel, mijn journi van gister. Gister was mijn laatste dag in Bangkok (vandaag ben ik naar Chiang Mai, het noorden van Thailand gevlogen). Op mijn laatste dag wilde ik nog graag Sealife bezoeken en de winkels doorkruisen en hopen dat ik alsnog wat vind. Op de eerste plaats ben ik richting Sealife gelopen. Dit is ongeveer een wandeling van ca. 40 minuten waarbij je voornamelijk door koele shoppingmalls loopt. Eenmaal aangekomen bij sealife waren er gelukkig nog tickets en ik koos voor een combi ticket waarmee ik ook toegang had tot Madame Tussauds. Toen ik eenmaal binnen was bij Sealife vond ik het er geweldig! Er was een grote diversiteit aan onderwaterdieren. Als extraatje bij mijn ticket mocht ik mee op een glazenboot over het water waar de haaien zwommen. Heel leuk!

24 July 2018

Gisteren heb ik in mijn laatste journi verteld dat ik dé hotspots van Bangkok ging bezoeken vandaag. En ja, dat heb ik gedaan middels een klein avontuur. Waar menig tourist de taxi of tuktuk pakt om naar What Pho en het Koninklijk paleis te gaan, leek mij het wel een leuk idee om dit wandelend te doen. Maar wel vanaf een redelijke beginplaats: het treinstration van Bangkok. Om daar te komen moest ik eerst met de skytrain en vervolgens met de metro. Toen ik eenmaal was aangekomen bij het treinstation liep ik al snel de verkeerde kant op. Dit kreeg ik door toen ik een viaduct zag en geen brug over het water. Ik wist dat ik verkeerd liep omdat ik via mijn telefoon een app gebruik waar ik offline de kaart van Bangkok bij mij heb. Dat was alvast kilometer nummer één die ik extra heb gelopen vandaag.
Eenmaal weer terug bij het begin (na een interessant rondje langs allerlei scooterfabriekjes) kon ik mijn weg in de juiste richting vervolgen. Om in het oude centrum van Bangkok te komen moest ik een aantal hele drukke wegen oversteken. En nee, ze kennen hier weinig stoplichten. Durf je niet over te steken? Dan sta je er 24 uur later nog steeds. Eenmaal in het oude centrum wist ik ongeveer welke richting ik op moest. In ieder geval moest ik de rivier aan mijn linkerhand houden en alsmaar rechtdoor. Toen ik een paar keer gokte welke richting ik op moest merkte ik al snel dat ik niet helemaal de touristische route had genomen en in een wir war van straatjes terechtkwam. Volgens mij hadden ze daar nog weinig westerse touristen meegemaakt want ik was een ware attractie. Zelfs een aantal mensen wilde met mij op de foto.
Na ongeveer vier kilometer te hebben omgelopen kwam ik op een kruising terecht die ik herkende op mijn 'kaarten app'. En ja, er was ook nog eens een shop plaza in de buurt dus ik kon eindelijk naar de wc, wat eten en drinken maar vooral: zitten! Mijn voeten waren ondertussen een beetje gebroken (je moet dit ook niet op je slippers doen :)). Toen ik weer enigszins was bijgekomen, het buikje vol was en mijn vochtpeil weer was aangevuld vervolgde ik mijn weg. Het was nog ongeveer 5 kilometer lopen totdat ik er zou zijn. Gelukkig ging dit om 1 lange straat en moest ik wel erg goed mijn best doen om hier te verdwalen. Eenmaal aan het einde van de straat werd ik beloond voor mijn 'ambitie' om lopend naar What Pho en het koninlijk paleis te komen. De tempels, de immense grote boeddha van massief goud en het respect van bezoekers in de vorm van schoenen uit en mond dicht maakte bij mij veel indruk.
Na What Pho wilde ik nog graag het koninklijk paleis zien. Ik heb namelijk gelezen dat dit ook een en al pracht en praal is. Toen ik eenmaal bij het koninklijk paleis aankwam lopen (1km van What Pho) en richting de ingang liep, zag ik rij van mensen waarvan ik het einde niet eens kon zien. Duizenden en duizenden (ik gok vooral Chinezen en Jappeners) stonden daar te wachten. Op dat moment koos ik ervoor om het paleis maar niet te bezoeken want 3 uur wachten in 33 graden is nou niet bepaald mijn hobby. Na het paleis heb ik ervoor gekozen om een taxi te pakken en mijn 'arme' voetjes wat rust te gunnen. En lang leve de taxi hier: voor nog geen E 2,50 word je naar de andere kant van de stad gebracht. De rest van de dag heb ik niet zoveel meer gedaan behalve gelezen en een Japanse maaltijd genuttigd in een van de malls.

23 July 2018

Ook heb ik vandaag het zwembad uitgeprobeerd. Het hotel kent een klein zwembad dat gelegen is op de 22e verdieping. Het water was heerlijk verkoelend en ik heb voor 1 uur een boek kunnen lezen totdat ik moest rennen voor de moesonregen. Ik heb inmiddels door dat de moesonregen zich ca. 1 a 2 keer per dag voordoet en dan vooral aan het eind van de middag. De regen duurt ongeveer 1 uurtje en daarna is het binnen no time weer droog. Echter, een tip voor wie Bangkok ook nog eens gaat bezoeken. Stap niet met je blote voeten in het regenwater op straat. Dit water zit namelijk vol met micro organismen en bacteriën. En wanneer je zo hard je best doet om niet door muggen gestoken te worden (lang leven de deet!), zou dat toch een fikse tegenvaller zijn. Morgen ben ik van plan om de échte hotspots van Bangkok te bezoeken: het koninklijke paleis, een aantal bekende tempels en Chinatown.
Tussen al het gewandel en geshop door (in de airco :)) heb ik tijdens de lunch weer een nieuw gerecht geprobeerd (ik heb me voorgenomen zoveel mogelijk (gekke) dingen te proeven). Het hoofdcomponent was kip met Thaise basilicum, niks mis mee. Daarnaast stonden er allerlei kleine gerechtjes: kimchi (gefermenteerde groenten), rijst, misosoep, een hele zoute bouillon én een soort eiwitcustard. Vooral de custard vond ik erg bijzonder.. Het was eiwit, met een soort gel aan de bovenkant, gebonden zoals custard met varkensvlees, en palmsuiker. Ik denk dat ik aan dat gerecht nog even moet wennen.
Heet, heter, heetst Vandaag was een hele warme dag in Bangkok. Omdat het zonnetje scheen (normaal is het hier flink bewolkt) steeg de temperatuur tot ca. 36 graden (gevoelstemperatuur 42). In combinatie met de hitte die tussen de gebouwen blijft zitten was het een ware uitdaging om buiten te lopen. Echter, ik heb ondertussen ook gehoord dat er in Nederland nu sprake is van een hittegolf. Dit maakt dat ik de airco in mijn hotelkamer nóg meer waardeer :). Om de hitte een beetje te omzeilen heb ik vandaag mijn tijd gespendeerd in de vele shoppingmalls die Bangkok kent. De ene nog groter en luxer dan de ander. Waar ik mijn ogen vooral uitkeek naar alle architecturische hoogstandjes, ben ik ook her en der wat winkels (Zara, Mango, Villa) binnengelopen en de kledingrekken afgestruind. Helaas heb ik niks kunnen vinden.

22 July 2018

Gedurende de middag heb ik meerdere delen van Bangkok bewonderd en in het bijzonder de gigantische maar dan ook echt Gigantische shoppingmalls. Daar kan ik in de komende dagen nog genoeg tijd spenderen! Wat mij erg is opgevallen vandaag is dat je als toerist Bangkok lief hebt of haat. Tot nu toe vind ik het geweldig! Het eten (al die nieuwe, spannende en soms erg hete gerechten vind ik geweldig), de vriendelijkheid van de mensen en de grote hoeveelheid dingen die je kan zien. Doch zijn er ook 2 minpunten: de smog is niet bepaald fijn voor je longen (jaja, ondanks de hitte in Nederland, mogen we blij zijn met de frisse lucht!) en de stank op straat kan soms niet uit te houden zijn. Ik heb van iemand gehoord dat er ruim 1 miljoen straathonden hier op straat leven en al hun behoeften op straat doen: lekker! En ohja, die smeulende dieselauto's helpen ook niet echt mee. Al met al, weer een dag vol indrukken en tijd om lekker op tijd naar bed te gaan zodat ik morgenvroeg weer op pad kan!
Chaos, smog maar vooral: wow! Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan omdat ik heb gemerkt dat het, gezien de hitte en de luchtvochtigheid, vooral s'ochtends en in s'avonds verstandig is om buiten te zijn. Het ontbijt was heerlijk, uitgebreid en op grote hoogte (verdieping 81). Nadat ik mij heb gewaagd aan allerlei Aziatische ontbijtgerechten (een Europees ontbijt zat er niet in), die tevens nog verassend lekker waren ook, ben ik snel gaan douchen en vervolgens naar buiten gegaan. Toen ik weer buiten stond was daar weer die warme deken die over me heen viel. Ik had geen specifieke activiteit(en) gepland dus ik heb me laten verassen door wat ik tegenkwam (waaronder ook mijn eerste moesonregen waar ik gelukkig snel voor kon ontwijken). Na een rondje tussen de drukke marktjes ben ik naar de skytrain gelopen, heb ik een kaartje gekocht en ben ik op verkenning gegaan.

21 July 2018

Eenmaal weer terug in het hotel ben ik een hapje gaan eten en een cocktail gedronken bij de lobby van het hotel. Dit hapje was het nationale gerecht van Thailand: Pad Thai. Heerlijk! Ik heb mijzelf voorgenomen om vooral veel lokale gerechten te proeven en zo het échte Thaise eten te leren kennen. Na het eten ben ik naar mijn hotelkamer gegaan om daar vervolgens een ontspannen bad te nemen en nu lig ik te lezen vanaf mijn e-reader. Ik verwacht dat ik snel in slaap zal vallen.. En wat ga ik morgen doen? In ieder geval vroeg op pad zodat ik de middag hitte voor ben. Ik ben van plan om de buurt iets beter te verkennen en alvast een kaartje voor de skytrain en het metronet te kopen. Maandag wil ik namelijk het oude centrum gaan verkennen. En uiteraard een duik in het zwembad hoort daar ook bij. Tot de volgende keer!
Volgens mij is hier van verkeersregels weinig sprake. Mijn hotel is het Baiyoke hotel, tevens het langste gebouw van Bangkok. Dus: uitzicht gegarandeerd! Nadat ik was ingecheckt ben ik naar mijn kamer gegaan. De kamer is erg netjes met een tweepersoonsbed (veel ruimte dus:)), zowel een douche als een bad én, iets wat ik de afgelopen weken in Nederland heb gemist, een airco! Nadat ik wat uurtjes slaap heb ingehaald ben ik eens de buurt gaan verkennen. Wat een hitte en wat een benauwdheid! Hier moet ik nog wel even aan wennen.. Je merkt aan alles dat Bangkok een miljoenenstad is. Het krioelt van de mensen, dampend asfalt, scheurende motoren en overal hangt de geur van eten. Wat een indrukken allemaal! Ik heb het uiteindelijk bij een klein rondje gehouden omdat ik merkte dat ik toch erg moe ben van de vlucht.
Een dag met veel indrukken. Gister was het dan eindelijk zover: mijn langverwachte reis naar Zuid-Oost Azië is begonnen. Na een soepele doorgang door de bagagecheck (deze ging eens een keer niet af :)), kon ik al snel in het vliegtuig stappen. Op naar Bangkok en dat in 10 uur en 35 minuten (jaja, we hadden wind mee!). Helaas heb ik amper geslapen door een lawaaierige omgeving, huilende baby's en een airco die voor mij iets te koud stond. Desalniettemin kwam ik nog redelijk fris aan in Bangkok. Eenmaal aangekomen in Bangkok heb ik, nadat ik langs de douane ben geweest en mijn koffer heb opgehaald, een taxi genomen naar het hotel. Voor maar 15 euro! ben ik afgezet bij het hotel. Het was een taxirit die ik niet snel zal vergeten. Wat een chaos hier op de snelweg!