Europe, Asia · 21 Days · 41 Moments · August 2017

Dave en Sitah naar Vietnam

16 September 2017

En we zijn er weer😩! Vlucht van 12 uur ook prima verlopen, alleen het vliegtuig eten van onze voorkeur was op dus mochten we het doen met Hollandse pot ipv een beef met rijst. Maarja kleinigheidje hou je toch. De foto is trouwens van ons ontbijt, dus hebben nog wel een beetje Azië kunnen mee pikken ook al is het geen pho.

15 September 2017

Na een korte vlucht van 2,5 uur aangekomen op Hongkong AirPort. We hebben hier een stop van 1,5 uur dus dachten mooi nog even wat te eten(ofcourse) maar bijna alles was gesloten, zelfs de burger king! Ons laatste redmiddel was een cakeje en een broodje bij de Starbucks. Nu nog een vlucht van ongeveer 12 uur te gaan voordat het toch echt helemaal is afgelopen en weer in de kou zitten!
Dag 20 - Ho chi minh. De laatste dag! Dus extra genieten en dus extra veel koffie en eetstops. We wilde nog wat sightseeing doen in de stad maar uiteindelijk de gebouwen niet gevonden en gewoon beetje rondgelopen. Ook nog even een voetenmassage gedaan, zelfs Dave die altijd hysterisch wordt als er iemand aan zijn voeten zit. En ons voorgevoel over de vele massage salons werd ook bevestigd, het zijn namelijk gewoon verkapte hoerententen. We zagen namelijk even iemand aan de hand naar binnen gesleurd worden mee naar boven. Om 4 uur opgepikt door de taxi en in het tergend langzame verkeer (45min over 7km) naar de AirPort. Hier de duurste pho ooit op van €6,5 maar gelukkig was die lekker haha. En toen het vliegtuig in voor onze eerste vlucht naar Hongkong!

14 September 2017

Na de tour was de eerste prioriteit ETEN! Natuurlijk uit wanhoop bij een matige hut gaan zitten waar ze de helft van de kaart weer niet hebben, daar zijn ze hier heel goed in. Maar uiteindelijk even de honger kunnen stillen. Ff naar het hotel douchen etc en naar de volgende foodstop, banh xeo(hartige pannekoek gevuld met taugé en garnalen) en banh canh(soort hartige poffertjes met garnalen). Eten was lekker maar het personeel(inclusief hetje) had er geen trek in vandaag, kwam geen woord uit. Maarja eten op en wegwezen. Daarna shopping time, koffie, thee en andere prullaria. Daarna nog een happie gedaan en een Coco koffie, die gaan we missen😩!
Dag 19 - Ho chi minh. Vandaag staat de tour naar de mekong delta op de planning. Dit is een gebied waar de mekong river stroomt en er allerlei eilandjes zijn die ieder een eigen naam en specialiteit hebben. Wij zijn naar unicorn(coconut farm), fenix(bee farm) en turtle island(crocodile farm)geweest. Maar dit was een grote toerist trap, bij de coconut farm zaten 4 vrouwtjes snoep te maken dat bestemd moet zijn voor de export. Hier hebben we ook coconut whiskey en Dave slang/schorpioen wiskey op. Bij de bijen kregen we honing thee waarbij elke tafel even een verkopertje erbij kreeg. En de crocodile farm was gewoon 1 kooi met 30 krokodillen bij elkaar.. Lunch was ook bagger en precies vandaag waren we slecht voorbereid dus hele dag kapot van de honger Haha. Daarna even in een mini bootje varen naar toeristen marktje..En op de terugweg stopten we bij de grootste grap, live tell sell voorstelling van een bamboe vezel doekje en magic scarf. Dit was echt de slechtste tour ooit Haha

13 September 2017

Dag 18 Mui Ne --> Ho Chi Minh (HCM) Vandaag vroeg uit de veren om... Jawel met de slaapbus richting HCM te vertrekken. Waarom nu wel een slaapbus? Nou omdat het nu maar 4-5 uurtjes is, en geen 18 :/. Wij dus nog ff lekker ontbijten aan het strand waarna we de bus in mochten. Niet verwacht maar wel heel gaaf, gewoon soort van coconnetjes waar je in ligt, best wel comfy eigenlijk. Na de rit even een hapje gegeten en een beetje acclimatiseren. Wow wat is dit westers, wolkenkrabbers, mensen met normale kleding maar vooral meeega druk echt niet normaal.. Ons hotel (heel cheap 15 euro per nacht) is super nieuw, alles mooi schoon enzo. Heel relaxt dus... Siet helemaal blij want dr naam stond op een bordje 🤔.. Savonds goeie Bun Cha gegeten, dat had Dave natuurlijk uitgezocht. En daarna richting de shopping malls. Daar was echt niks aan, dus maar weer snel weg en op jacht naar een biertje! Check we zitten nu op een mooi rooftoppie met uitzicht over HCM, Ohja en het onweert hier zoals elke dag!

12 September 2017

Dag 17 - Mui ne. Vandaag weer bak en braad eerst op strand later aan het zwembad. Tegen 3en hebben we de zon opgegeven voor wat sightseeing hier in dit Russische dorp. En het was me toch eens heet vandaag zweette zo de strandbedden af💦. We hebben een scooter gehuurd om naar de fairy stream te gaan, dat komt neer op een waterstroompje met kalkwanden best fun. Daarna naar phan tiet, een stadje verderop. Hier weer een kleine foodtour gedaan met een koffie aftereight en tiramsu, Noodlessoepie krab, rijst met kip/beef en nog een toetje ofcourse. Terug gereden naar mui ne om een massage te pakken en voor Siet een mani pedi, voor maarliefst €10 in total. En nu beland bij de enige hut waar nog iets van leven is voor een weiss bier en pinaaaa. Nog even genieten de laatste dagen! Ohja schijnt hier nogal een hunt te zijn op westerse scooterrijders door de politie die proberen je 40€ te laten betalen. Wij al helemaal voorbereid door overal geld te verstoppen maar we hebben ze niet gezien!

11 September 2017

We kwamen langs een hut met een erdinger bord dus Dave kreeg direct grote ogen. Bleek het een Duits brauhaus te zijn met Schnitzel, kaiserschmarn en apfelstrudel 😂.
Dag 16 - Mui ne. De tijd gaat zo hard volgende week zijn we alweer aan het werk😱. Lekker ontbijt op!! Cakejes, pannekoeken, fruit, rijst, broodjes dat was ff bunkeren Haha. En vandaag staat in het teken van bak en braad! Beide zijn we nogal vlekkenmonsters geworden dus er is nog werk aan de winkel!

10 September 2017

Dag 15 - Mui ne. Alles weer ingepakt en op de motoren gebonden gingen we om 8.15 weer de weg op. Eerst ff pho eten in een stadje daarna weer veel mooie stops gehad, bij dorpelingen in huis kunnen kijken, ijzersmid, dragonfruitfarm, cashewbomen, bamboedrogerij en een sugar cane drankje op. Uiteindelijk nog paar dragonfruit gekocht langs de weg, witte en de roze, heel lekker! Uiteindelijk in mui ne aangekomen, de plek van dood en verderf😂. Oké het is niet zo erg maar je ziet hier bijna niemand op strand veel in het Russisch vertaald en weinig local food. Gelukkig wel prima hotel, zwembadje en aan het strand. We hadden de easy riders om 3uur vaarwel gezegd(toen moesten zij nog 7 uur terug rijden) dus konden mooi nog even zwembad hangen met een Coco en food. Savonds op zoek naar eten! Hadden wel prima hutje gevonden maar nog steeds heel dood overal en toen begon het keihard te regenen, dus zaten we om 10 uur gezellig op de hotelkamer 😅. Wij blij dat we hier nu maar 3 nachten zitten ipv 6

9 September 2017

We hebben savonds onder het genot van mega vals zingende karaoke gegeten, de muziek stond zo hard en het was gewoon geschreeuw die Aziaten zijn echt leip met hun karaoke. Dave kreeg lekker in stukken gehakte kip, een hele kip. En nog ff wat gedronken met de easy riders en toen naar bed want zo achterop een motor zitten is me een partij vermoeiend haha.
Dag 14 - Dalat. Kwart voor 7 op(en dat op vakantie😱) want om half 9 werden we opgehaald door de easy riders. Wij dachten op voorhand hoe gaan ze dat ingodsnaam doen met onze mega koffers, maar dat was geen probleem. De motoren helemaal bepakt en toen begon de tour. We zijn veel gestopt onderweg bij o.a. koffieplantages, waterval, peperbomen, happy buddha, silkfabriekje, orchideeënfarm, bakstenenfabriek, en thee bedrijfje maar daar mochten we niet naar binnen. En onderweg kwamen allemaal over hobbelige weggetjes, waarvan we dachten hoe gaan we hier doorheen, en door super mooie landschappen. En regelmatig overstekende koeien. Uiteindelijk bij een waterval uitgekomen waar je ook kan slapen(net op tijd 2 min later dikke regen), dus we dachten cool in een bungalow! Tot dat de deur open ging.. badkamer al zeikesnat door een lek en een stank Maarja tis 1 nachtje. We liepen naar de waterval want je kon daar zwemmen.. dat was niet mogelijk maar waren alsnog zeiknat door de wind!

8 September 2017

Dag 13 - Dalat. Vandaag even een ietwat moeizamere opstart na gisteravond. Maar om half 9 zaten we in de auto naar de Langbiang berg. We dachten dit wordt een eitje met een hoogte van 'maar' 2100m. Sommige stukken gingen wel steil omhoog en er waren een soort traptreden gecreëerd die ook erg hoog waren, dus zo'n eitje was het ook weer niet. De eerste paar 100m liepen we vooral door een dennenbos, we dachten is dit het? Dat kunnen we thuis ook. Maar daarna kwam de 'jungle', we hadden bijna een kapmes nodig om ons er doorheen te manoeuvreren zo dicht begroeid. Dus dat was wel gaaf en geen enkele andere toerist te bekennen. Op de top werd de lunch klaar gezet voor ons, dit is altijd zo goed geregeld! Hebben onderweg ook nog een beetje regen gehad maar dat hoort erbij. De weg naar beneden was door de regen nogal slippery waardoor er nog een aantal mooie sliders zijn gemaakt, vooral door sitah.

7 September 2017

Als laatste voor vandaag stond de maze bar op de planning, een bar met wel 20 trappen en dus makkelijk kan verdwalen. Eerst een cocktailtje maar die was niet zo spannend, Dave had natuurlijk weer een vieze te pakken ook al was het met dubbel shot rum. Dus toen wilde we eig weer vertrekken maar we keken nog eens beter naar de kaart en spotte een fles rum voor nog geen €8 dus dat ging um worden. Colaatje en red bulltje erbij en wij vermaakte ons wel. Ook nog aan de praat geraakt met een soort jack sparrow, die vond alles helemaal geweldig Haha. Oftewel dit was weer een mooi dagje!
Eenmaal terug van ons abseiling avontuur, douchen omkleden en de stad in voor koffie, eten en shoppi as always. Onder andere bij een hut gegeten waar je je eigen bakplaat en bbq kreeg om je vleesjes te bakken, heel leuk!
Even een impressie van onze tour van gister!
Dag 12 - Dalat. Vanochtend 7 uur op om nog ff een banh mi en pho te scoren voordat we worden opgehaald voor de abseiling tour. We beginnen met oefenen op het droge, hoe je jezelf soepel langs de wand naar beneden krijgt. We lopen door de jungle naar beneden totdat we eindelijk bij een rotswand terecht komen, de eerste keer voor het echie en direct de hoogste (18m). Dat viel niet tegen! Na weer een jungletocht door het water en over smalle paadjes, rotswand 2! Dit was ook nog een droge wand en verliep ook prima en daarna tijd om te lunchen. Toen kwam het heftige geschut, eerst watergliding was maar klein stukkie maar dat water is toch wel sterk. Daarna kwam het gene waarvan we beide zeiden dat we niet zouden doen, waterfall jumping! Eerst 'maar' 7m en daarna de 11m, heftig maar heel vet!! En als laatste gingen we naar de washing machine, abseilen totdat je overspoelt word door het water. Ook dit was echt vet! Morgen zullen de blauwe plekken ons nog wel even herinneren hieraan!

6 September 2017

Hadden rond 7 de tours pas geboekt en we liepen nog steeds in onze korte broeken. Dus ff naar het hotel omkleden en eten, Oz burgers nr1 op tripadvisor. Daarna beetje rondgelopen en bleek het centrum toch wat groter en leuker te zijn dan verwacht. Je zag heel veel mensen op straat zitten met warme soyamelk en allemaal soorten cakejes, dus wij hebben ook even wat cakejes ingeslagen. En er bleek nog een leuke nightmarket te zijn, waar nog veel meer eet en kleding/prul kraampjes stonden. En hadden we een echt goede koffiehut gevonden!
Na een kort vluchtje aangekomen in dalat, in de taxi rit naar het hotel werden we direct warm welkom geheten met dikke regen! Wij hadden zoiets shitttt is dit normaal?! Maar bleek maar uurtje te zijn en daarna prima, maar wel koud! Wij liepen ook echt als 2 verloren toeristen rond in een korte broek, zoiezo echt bijna geen toerist te bekennen. Spullen gedropt bij het hotel, wat echt meer dan prima hotel is, en opzoek naar eten(hadden al 4 uur geen eten meer op dus dan weet je het wel). Toen we zo de stad doorliepen hadden we toch wel iets anders verwacht, veel (voedsel)marktkramen met allemaal hetzelfde en het stonk als de hel. We zagen alles voorbij komen, varkenspoten/oren, dikke padden, aalen, organen, etc. Dus we dachten 4 dagen is wel lang hier... weer de planning aangepast! Dagje eerder weg hier en dagje langer mui ne. Aangezien hier in de stad niet veel te doen is hebben we direct 2 tours geboekt, morgen abseilen en overmorgen bergje (2100m) beklimmen.
Dag 11 - Hoi an/Dalat. Vanochtend laatste spullen gepakt en wachten op de tas die geleverd zou worden, dit werd nog ff spannend aangezien het mannetje een half uur te laat kwam. Hij kon het niet vinden en het telefoonnummer can het hotel werkte niet, hij was lichtelijk in paniek, zielig. Toen halfuurtje in de taxi en nu wachten op de aiport voor onze vlucht naar Dalat!

5 September 2017

Rond 5 weer op de fiets richting het centrum met als eerste stop de beste banh mi hut van hoi an, lekkerrrrr! Daarna shoppi shoppi, nog even last minute een leren tas laten maken die ze morgenochtend bij het hotel komen bezorgen. Stop 2, op de market wat happies gegeten. En stop 3, nogmaals pho op dit eten ook bijna elke dag als ontbijt zo lekker! Nog een laatste keer naar onze koffie hut voor de lekkerste Coco coffee en Dave zag nog een paar lekkere sateetjes voor zijn neus gebraden worden. Die moesten natuurlijk geproefd worden. En als afsluiter een paar cocktails en Dave had natuurlijk weer een paar vieze te pakken 😂 dat is hem al vaker gebeurd.
Dag 10 - Hoi an. Vandaag lekker stranddagje, voor 10 uur lagen we al te bakken. Tot iets voor 1 want we waren door de hotel eigenaresse uitgenodigd voor een lunch, super lief! Samen met een vrouwtje uit new-zeeland kregen we loempiaatjes, gebakken rijst en sweet soup natuurlijk weer super lekker! We wilde daarna weer terug het strand op maar er kwam even een mega zwarte lucht aan en het begon ook al te donderen... Er kwam geen regen maar de bewolking bleef dus dat was voorlopig het strand, in mui ne hebben we ook nog een dagje om te bakken.

4 September 2017

Na de rit direct door naar de 3de fitting, laatste kleine aanpassingen gedaan en onze stuff kon mee. Allebei zo blij mee niet verwacht dat het zo mooi zou worden. Daarna weer lekker gegeten, noodlessoepies, fresh springrolls, chicken Rice en fresh Coco. Maar toen gingen we even research doen naar onze reis van hoi an naar dalat, in eerste instantie zouden we met de bus gaan. Maar na veel horror verhalen op internet was Dave er al snel klaar mee. Toen nog ff naar de trein opties gekeken maar het werd toch het vliegtuig, we hadden ergens nog cheap tickets gevonden. Maar toen kregen we gegevens niet juist ingevuld, hij bleef het telefoon nummer weigeren... wel 100 combinaties geprobeerd toen maar naar een booking Office, zij hebben uiteindelijk vietnamairlines gebeld en je moest dus een Vietnamees nummer invoeren... gewoon die van het hotel gepakt. Daarna gelukkig nog iets mee kunnen krijgen van het full mooi festival, bijna alle verlichting uit alleen verlichte lantaarns in het water.
Dag 9 - Hoi an. Vandaag gaan we op pad met de scooter. Eerst even naar het centrum voor een 2de fitting en daarna rijden we door naar monkey mountain, dit is niet te vergelijken met monkey forest in Bali. Hier moet je je best doen om een aapje te spotten want ze zijn over het algemeen bang voor mensen. Onderweg nog ergens wat gegeten, dit stelde weinig voor, kip in stukken gechopt en instant Noodles erbij. Toen begon de heftige rit naar boven, met veel stukken een helling van 10% scheelde weinig of we moesten lopen. Het was helemaal uitgestorven en reden door gammel weggetje door de de jungle. Eenmaal boven mooi uitzicht over Da nang. Op de terugweg bijna de hele weg volle bak moeten remmen, dus expert Dave liet ons om de 5min stoppen om de remmen te laten afkoelen. Ook nog een glimp van een paar monkeys kunnen spotten, maar ze waren snel weg. Onderweg naar ff lekker mega ijskoffiemilkshake iets op😍.

3 September 2017

Nog ff een aantal free cocktails kunnen bemachtigen en daarna kostte ze maar liefst 2€😂. En als afsluiting nog een cakje, het was weer een top dag vandaag! Ook zie je veel mensen in mooie matchende bananen of pineapple pakkies.
Dag 8 - Hoi An. Vanochtend heeeel vroeg begonnen, 4 uur sochtends op om de early sunrise my Son tour te doen. Dit houdt in, een beetje oude tempels checken, althans wat er nog van over is. De Amerikanen hebben er namelijk wat bommetjes gedropt. Van de 70 zijn er nog 20 een beetje oké, de rest is verwoest met een aantal flinke kraters als herinnering. Hierna met het bootje (nee niet Siet) over de rivier terug richting Hoi an. Daar hebben we in een behooorlijk crappy hutje geluncht, maar het eten was goed! Verder stond er weinig meer op het programma, beetje onder de parasol op het strand liggen slapen. Savonds gezellig eten, een door Siet opgezocht hutje waar je tafel vol gezet word met eten. Rijstvelletjes erbij en rollen maar! Na het eten door naar de tailor voor onze eerste fitting! Wat een super mooie shop, met super mooie materialen. Hop pakje aan in die hitte en alles even doornemen, knoopje hier knoopje daar. Iets korter hier en wat ruimer daar. Dat moet wel geweldig worden!

2 September 2017

Even met de fiets opzoek naar een lunch plek aangezien gister de hut aan het strand geen succes was. Vandaag hadden we een hutje gevonden met een schattig mannetje die geen woord Engels kon en met lekker eten! Daarna nog een uurtjes zwembad gelegen om op zoek te gaan naar voorbeeld pakken, jasjes en bloesjes om savonds naar een tailor te gaan. Dit hebben we dan ook gedaan en moeten de komende dagen nog 3x terug om alles door te passen, wij zijn heel erg benieuwd naar het eindresultaat. En ook vanavond hadden we niet echt geluk met eten, eerst naar een 'top' hut in Grilled wontons en rose dumplings, dit stelde weinig voor. Daarna naar een andere hoi an specialty, chicken Rice, bij de meest crappy hut gaan zitten(die zijn meestal het best) maar ook hier was weinig bijzonders aan. Uiteindelijk bij een meer toeristische hut wel geslaagd. Daarna nog een smerig bonendrankje op.. en terug naar huis. Vanacht om 4 op voor een excursie naar My Son ruïnes.
Dag 7 - Hoi An. Sochtends begonnen met een paar uurtjes zwembad hangen aangezien we onze trip aan het wijzigen zijn. We zouden na 6 nachten hier doorgaan naar mui ne voor 5 nachten maar dit blijkt echt een toeristenbroedplaats te zijn met weinig lokaal eten, dus dat gaan we toch even anders doen. Het plan is nu om vanuit hier met de slaapbus(van 14 uur) naar Da lat te reizen, daar 3 nachten te blijven, dit ligt in de bergen met veel actieve mogelijkheden zoals abseilen, hiking, van watervallen afspringen. Vervolgens daar achterop de motor van een easy rider, we zullen dan in 2 dagen rijden van Da lat naar mui ne met allerlei mooie stops onderweg. De easy riders zijn een bekende motorgroep die toeristen achterop de motor rondrijden maar ook als gids dienen voor mooie bezienswaardigheden onderweg, dit is een erg populaire manier van reizen in Vietnam. Dan nog 2 nachten in mui ne chillen om uiteindelijk met de bus naar onze laatste bestemming af te reizen, Ho Chi Minh

1 September 2017

Dag 6 - Hoi An. Eerst ontbijten met fruit in kokosmelk en pho, dat is al een goed begin. Strak blauwe lucht dus een perfecte bakdag. 2 min lopen en we stonden op het strand, bedje en parasolletje gehuurd voor maarliefst €1,5, verder heel rustig strand. Eerst ff snackie besteld op het strand, banh xeo(hartige pannenkoek met garnalen). Smiddags ergens bij een toeristenhut wezen lunchen, dit was geen succes. We zijn ook wel erg verwend na Hanoi wat eten betreft, alles was daar zo cheap en lekker. Toen kwamen we er ook achter dat we beide kats verbrand waren dus de rest van de dag alleen nog maar onder parasol gelegen... Uurtje of 5 naar onze hut omkleden en naar het oude centrum fietsen. Heel mooi stadje met overal lichtjes en lampionnen(hiervan komen een deze dagen nog wel foto's van). Een paar stops gedaan om wat te eten, maar viel helaas allemaal een beetje tegen.. Dave heeft ook nog geïnventariseerd naar het laten maken van een pak, dat is namelijk de specialiteit van hoi an.

31 August 2017

Dag 5 - Hanoi. Vandaag onze laatste dag in Hanoi, vanavond vliegen we door naar hoi an, dus moeten er nog een aantal foodstops afgestreept worden. Vanwege de enorme hitte beginnen we rustig aan met een Coco ice coffee om daarna opzoek te gaan naar pho(beef noodlessoup). Dit viel niet mee, na een uurtje lopen hadden we toch eindelijk gevonden. Dave wilde ook nog een nieuw telefoonhoesje dus wij opzoek naar de telefoonhoesjesstraat, lees weer een uur lopen, toen waren we er klaar mee en gingen we kapot van de hitte. Ondertussen alweer tijd voor de foodtour die gepland stond, 3 schattige meisjes hebben ons verschillende specialiteiten laten proeven. We kwamen op plekken waar we zelf nooit terecht zouden komen, door een stoffenwinkel heen naar boven voor een koffiehut. Ook de kleintje loempia kraam van Hanoi. Na de tour weer terug naar een hut die we tegenkwamen tijdens de tour voor een telefoonhoesje(weer een uur lopen vanwege de toeristische route van Dave) en daarna naar het vliegveld.

30 August 2017

Na terugkomst van de mega lange busrit hebben we onze eigen foodtour gehouden, begonnen met een bahn my(een stokbrood met vlees) vervolgens een stop bij een schattig koffie hutje voor weasel koffie. Pas 1,5 later hadden we onze volgende stop gevonden, Hanoi is echt een doolhof en ze groeperen hier veel van hetzelfde in 1 straat. Uiteindelijk een hele lekkere toko gevonden, niet te crappy maar wel met echte Vietnamese specialiteiten. Volgende stop was een waffel met ijs en een koffie voor Dave. Als afsluiting hebben we biertjes en cocktails gedronken in de drukke straat. En daar gebeurde iets bizars, uit het niets moest iedereen opstaan alle tafels en stoelen naar binnen(van de hele straat) omdat er een autootje met 2 politiemannetjes aankwamen... dikke chaos en na 2 minuten kon alles weer terug op zijn plek. Hierdoor aan de praat geraakt met een Canadees koppel die oorspronkelijk uit Vietnam kwamen, dus nog een aantal goede foodspots doorgekregen.
Dag 4 Halong Bay - Hanoi Sochtends (en snachts) wakker worden in ons mooie hutje ergens op zee. Toch een mooi idee, maar als je dan je cabine uit komt word het toch wel heel erg gaaf. Heel mooi omringd door hoge rotspartijen die ook nog eens volbegroeid zijn met bomen en jungle. Ohja snachts waren we ook nog een aantal keer wakker geworden, want Siet had waarschijnlijk wat verkeerds gegeten. Arme Siet, maar ze was er na het ontbijt zo weer bovenop. Hierna richting de Kajakken om eens een rondje van dicht bij te doen, tussen de grotten in langs de rotsblokken af(toen was het zowaar even droog). Gezamenlijk met een partij kwallen! Niet normaal overal kon je ze spotten. Foto's van dit tripje volgen. Daarna een spoed cursus loempia vouwen, even lunchen en door met de boot richting alweer de bus en het einde van ons tripje. Terwijl ik dit typ ligt Siet uiteraard weer te slapen. Zie prachtige foto! Haha.. Nu naar het hotel, douchen en lekker eten!

29 August 2017

Yes eindelijk aangekomen in Ha Long Bay, ja gewoon 4.5 uur in het busje gezeten.. Siet lag natuurlijk de hele tijd te slapen, en ik was maar een beetje van het landschap aan het genieten. Het schijnt altijd te regenen in Ha Long Bay maar we hadden 2 dagen terug foto's gezien van stralend weer! Dus wij blij, totdat we in de haven aan kwamen. Echt dikke regen, de hele dag regen! Ach zijn we gewend toch? Nou wij lekker de boot op, beetje eten. Ondertussen lekker varen richting de rotsen. Ik heb me laten vertellen dat er 1969 kleine eiland rotsen zijn, Nouja klein. Ze zijn eigenlijk best groot. We zijn ook in een grot geweest, waar tot wat jaartjes geleden 10.000 Vietnamese mensen woonde. Die hadden zo'n 1m2 per persoon! Na de grotten zijn we richting een ander rots eilandje gevaren, hier zijn we helemaal naar boven geklommen in de stromende regen. Check de foto's vooral hahaha dat sloeg nergens op. Savonds lekker eten en squid fishing! Niks gevangen uiteraard! Wel een super lekkere dag
Dag 3 Hanoi - halong bay.Nu zitten we te wachten op onze chauf naar ha long bay, we zullen hier op een boot langs allerlei rotsen varen en ook 1 nacht op de boot slapen. Schijnt heel mooi te zijn, alleen regent het hier momenteel dus hopen dat daar het weer beter zal zijn.

28 August 2017

Sitah wilde graag bij de mini stoeltjes eten bij de crappy hutjes, Dave was hier niet heel enthousiast over maar wilde het wel proberen... Eerste poging was meteen dikke faal, kregen rare dumplings waar je de vissen ogen zag zitten en crappy loempia's voor een toeristenprijs natuurlijk.. dus 3 happen op en weg. Daarna wel super lekker gegeten bij een hutje binnen met 3 schattige vrouwtjes, soort boullion met varkensvlees, Noodles en loempia's. Nog wat rondjes gelopen en ineens kwamen we bij de toeristen massa, die zaten ff gegroepeerd in 3 straten. Hier konden de Vietnamezen ineens Engels en waren een partij opdringerig. Omdat het toch leuk kijkvoer is, een cocktail en een biertje gedaan. Ook nog een voeten en body massage gehad na onze wandeltocht van ongv 30k vandaag. We wilde afsluiten met koffie en een toetje maar alles ging rond 11 al dicht, dus dan maar een cakje en koffie to go.
Dag 2 Hanoi. Vanochtend om half 10 wakker geschrokken, we waren door de wekker heen geslapen😑. Goed geslapen maar wel zonde van de tijd. Na een simpel ontbijtje richting het Ho Chi Minh mausoleum vertrokken met de benenwagen, ondertussen nog een koffie en Coco break. We zweette ons kapot zo warm. En na deze culturele check door naar een markt, een gigantische chaotische bedoeling maar wel fun om daar als enige toerist rond te lopen, ook bij de lunch was dit een uitdaging. Ze konden geen klap Engels(kunnen ze hier overigens bijna nergens) en ook hier waren wij een attractie. Wel heel lekker gegeten voor maar liefst 3 euro, pho ga( Vietnamese noodlesoep met kip) en fried rice with chicken. Daarna nog drankje en hapje gedaan om ff te chillen tijdens de zoektocht naar de crab lady(vrouwtje met krabben en die kookt ze ter plekke) en sightseeing tour. Helaas niet gevonden :(. Nu even opdrogen en afkoelen in de kamer en daarna opzoek naar foodtour deel 2 Haha.
Dag 1 Hanoi. Bij aankomst op de AirPort moesten we eerst nog een visum regelen, dit duurde natuurlijk wel ff. Maar daarna hup koffers halen en er stond al mooi een chauffie op ons te wachten dus rond 11 uur kwamen we aan bij het hotel. Beetje crappy maar het was wel Ok. Spullen dropt en nog ff wat eten, omdat het al zo laat was waren veel hutjes al dicht in de buurt van het hotel tenminste. Uiteindelijk een lekker dim sum hutje gevonden, zo werden de gemiste dim summetjes in Hongkong toch nog een beetje gecompenseerd. Daarna terug naar het hotel en slapen. Onze eerste indruk van Hanoi was dat het er sommige dingen best wel heel modern uitzagen zoals de grote wegen, mooie bruggen en gebouwen maar aan de andere kant op straat ligt super veel rommel en veel crappy hutjes.

27 August 2017

Na 20 rondjes in de shoppingmall met nog steeds bijna niks open waren we er klaar mee. Hadden we eindelijk een etenshut gevonden(samen met 50 andere) kon je alleen cash betalen😩. Dus wij weer terug naar de AirPort, het weer werd er ook niet beter op, daar prima kunnen eten. Niet het geweldige dim sum ontbijt wat we voor Hongkong gepland hadden maar het was oké. Na al uren rondgehangen te hebben bleek ook nog dat we vertraging hadden van 1,5 uur, maar daardoor konden we nog wel een lekker soepie eten dus dat maakte veel goed. En nu nog een half uurtje wachten om dan eindelijk richting Hanoi te gaan. Hopen dat we hiermee de pech van de vakantie gehad hebben!
Ondertussen al even in Hongkong en het is hier helemaal uitgestorven. Vanuit de AirPort de trein gepakt naar kowloon(een gedeelte van Hongkong), hier waarschuwden ze al voor level 8 storm, maar wij dachten proberen het gewoon. Kwamen in een shoppingmall aan, 20 rondjes eindelijk de uitgang gevonden. Dachten gaan wel ff buiten kijken maar binnen 2 minuten waren ook beide paraplu's naar de ju en niet veel later kwamen er ook dingen van het dak gewaaid, dus wij weer naar binnen en zeikesnat. Nu een beetje in de shoppingmall rond hangen en straks een nieuwe poging, het weer schijnt iets minder erg te worden.

26 August 2017

Menu voor vandaag!
Ready for take off! 7 uur de wekker om de laatste dingen te pakken, om half 9 stond taxi Angela klaar om ons naar Schiphol te brengen! Gelukkig waren we op tijd vertrokken want de A2 was afgesloten en was er een lichtelijke file bij Schiphol. Koffers gedropt pizza erin om 10.30(in Vietnam is het al lunchtijd) en om 11.30 waren we door de douane. Nog een beetje rondgelopen en natuurlijk traditie getrouw naar de Starbucks, dit keer een popcorn caramel frappecino met een warme cinnamon roll😍.