Europe, Asia · 43 Days · 52 Moments · August 2017

De journi van J&R naar South Korea

18 September 2017

Communicatie in Koreaans blijft moeilijk.... zei toch echt ja toen ze vroeg of we er een glas bij wilden πŸ˜‚πŸ˜‚

15 September 2017

Oeps... flexibiliteit vereist Nadat eerst de buschauffeur niet stopte bij de halte bij de haven en we bijna klem zaten tussen de deur en de hoed (past niet in een tas...) afwaaide en weer in de bus terechtkwam staan we buiten, lopen (iets verder dan gepland) richting de boot naar Udo. We vonden al wel dat het hard waaide en dat het rustig was... en bij de deur van de Ferry terminal aangekomen snapten we waarom... boot uit de vaart ivm hoge zee... dus geen Udo vandaag. Via tourist information bij de terminal laten bellen naar ons pension om te annuleren. Via de bijna overal aanwezige WiFi uiteindelijk via booking.com geregeld en ons verblijf in Jeju-stad dag vervroegd. Kunnen zelfs in hetzelfde huisje slapen als dat we al hadden gereserveerd πŸ˜€ Lang leve internet en terugmailende accommodaties!!
Reisverslag Seogwipo (2/2) Volgens de receptiemedewerkster zouden we een uur en 50 minuten onderweg zijn. We zaten goed, dus rustig blijven zitten, beetje rondkijken en via Google maps zagen we dat we steeds dichterbij kwamen. Uiteindelijk verscheen op het bordje in de bus Next stop - Ilchulbong entrance. Uur en 10 minuten maar. Scheelt weer. We klimmen redelijk eenvoudig naar boven, selfies makende Koreanen ontwijkend en genieten onderweg van het mooie uitzicht en boven zien we de bedekte krater. Mooi!! Terug naar beneden, wat foto's maken nog, lunch en op weg naar bestemming nummer 2. Konden gewoon verder met de zelfde buslijn als waar we mee gekomen waren, ook handig voor de terugweg. Ook duidelijk aangegeven weer. Halte was 2,5 kilometer voor de ingang dus gelijk nog wat beweging meegepakt. Rondgelopen in de grot, 1 vd 7 kilometer was toegankelijk, beetje fris en nat maar wel mooi. Terug naar de bus. Na een lange rit terug bij het hotel, lange broek aan en op zoek naar een diner🍱?
Reisverslag Seogwipo - Jeju Island (1/2) Volle dag in Seogwipo, aan de zuidkant van Jeju Island. De weersvoorspellingen waren nog goed, de dagen hierna is het wat minder voorspeld. Daarom besluiten we om vandaag alvast naar de oostkust te gaan en niet te wachten tot we in het noorden zitten (wat net wat dichterbij ligt). Aan de oostkust zijn nl 2 must-sees van Jeju Island te bewonderen, Seongsan Ilchulbong en Manjang-gul. We hadden van 2 meiden die we in Seoul hadden ontmoet gehoord dat openbaar vervoer moeilijk was en dat we beter een auto konden huren. Maar sinds eind augustus is de dienstregeling aangepast en daarbij, we hebben de tijd. We gaan gewoon met de bus, bij het hotel even gevraagd waar de bushalte was en welk nummer want die bordjes lezen in het Koreaans blijft lastig. Ze wees de weg, man bij de bushalte en een groep schooljongens hielpen nog even mee, man zei zelfs nog tegen de chauffeur waar we heen moesten en schreef de Koreaanse vertaling van de eindbestemming op 😊
Manjang-gul 's werelds grootste lavagrot
Ilchulbong.... bedekte vulkaankrater aan zee
Goedemorgen, na een lekker bij de supermarkt om de hoek gekocht ontbijtje gaan we weer verder. Klein eindsprintje naar de bus met alleen bejaarde Koreanen πŸ˜€ maar voor nog geen 90 cent voor ruim een uur met de bus hebben we dat wel over. In ieder geval genoeg plek voor de bagage. En wat te kijken en luisteren maar we snappen ze nog steeds niet 😊

13 September 2017

Jeju Island Met mooi helder weer zijn we vanuit Busan naar Jeju Island gevlogen. Bij aankomst op zoek naar een bus. Snel gevonden, misschien niet de goedkoopste bus maar zeker niet duur, dus instappen en op weg. We ontdekken dat we onderweg gewoon WiFi hebben, dus we kunnen goed volgen waar we zijn en op juiste moment uitstappen en de route naar het hotel vinden. Een keer iets meer luxe. Ook wel lekker. Tas op de kamer en op pad, toch nog zorgen voor beetje beweging vandaag πŸ˜€ Op zoek naar leuk terras zien we bordje waterval. Even kijken, deze was er wel en ook nog mooi!! Weer terug, hΓ© foodstreet, klinkt goed, maar helaas geen sfeervolle restaurants en de vis in de vitrines zag er ook niet even vers uit... soms nog net levend πŸ˜•, dus nog even verder kijken. Op terras bij de supermarkt wat gedronken en op internet gezocht naar restaurants. Iets verder op, dichtbij hotel vonden we een sushi-tentje. Toch nog vis. Gegeten en op tijd terug naar het hotel. Plannen maken voor de volgende dag
3 nachten Busan zitten er weer op. Mede gezien het slechte weer van de eerste volle dag waren we blij dat we voor 3 nachtjes hebben gekozen. Op pad met zoveel regen is niet echt relaxed. Niet alleen voor ons zelf maar ook alle benodigde spullen voor een dagje uit... geld, fototoestel/telefoon voor de foto's zou drijfnat worden. En het hostel had een leuk dakterras, toch zonde om niet te kunnen gebruiken. Op de regendag vertrokken alle andere gasten (deels eerder dan gepland, alles ingepakt in plastic/regenjassen enz) en er kwam niemand voor terug. Dus een heel hostel voor onszelf πŸ˜€Na regen komt zonneschijn, ook hier. 2e volledige dag begon gelijk met zon. Op naar de grootste vismarkt van Zuid-Korea Jagalchi en naar de Busan Tower voor het uitzicht over de stad. Na afloop naar het strand aan de rand van de stad, beetje picknicken en een strandwandeling (toch leuker met mooi weer) en daarna een supermooie fonteinenshow bij de Sunset Fountain of Dreams. Op naar de volgende bestemming

11 September 2017

Wat begon als een relaxdagje in ons hostel is uiteindelijk toch nog beetje actief geworden. Rond een uur of 1 werd het droog, zagen we zelfs blauwe lucht. We besloten om richting het bekendste en grootste strand van Zuid-Korea te gaan met de metro. Toen we de metro uitkwamen, redelijk aan de andere kant van de stad, weg mooi weer.... toch weer veel regen... maar gelukkig, werd snel minder. Stukje langs het strand gelopen en de middag geΓ«indigd in een Irish pub (niet geheel toevallig, altijd leuk sfeertje) met een paar potjes digitale yahtzee. Wederom geslaagde dag.
Abrupt einde aan de rustdag Zon begint te schijnen, we gaan op pad. Richting het strand, een Irish pub, een park en wat verder op ons pad komt 😊
Koreaanse regenbui... kon wel eens de hele dag gaan duren πŸ™ˆπŸ™ˆ rustdagje... boekje, straks even paar boodschapjes doen, komen de dag wel door 😊
Ze kennen hier geen sfeerverlichting.... of ze willen een wannabe-lichtkoepel namaken πŸ˜‚ rustig wakker worden op een regenachtige dag πŸ˜€ Ohja.... regenachtig is nogal zwak uitgedruktπŸ™ˆπŸ™ˆβ˜”οΈβ˜”οΈβ˜”οΈβ˜”οΈβ˜”οΈβ˜”οΈβ˜”οΈ we kregen zelfs Koreaanse noodmelding op de telefoon voor zware regenval (lang leve Google Translate πŸ˜€)
Busan Na een ritje van 20 minuten minder dan gepland πŸ˜€komen we aan in Busan.... Who, weer even wennen zo'n grote stad (3,6 miljoen inwoners deze keer). Wel weer een metro, toch makkelijker te volgen dan een lijnbus πŸ˜€De eerste indruk, iets minder schoon, iets jongere mensen en iets minder gedisciplineerd dan in Seoul, maar wel veel bars en restaurants in de buurt van ons hostel. Ook weer een leuk hostel met dakterras, dus we gaan ons hier wel vermaken. We blijven 3 nachten, dus we hebben 2 volle dagen hier. Lekker! Omdat we rond 1 uur aan zijn gekomen, kunnen we gelijk op pad.

10 September 2017

Om een beetje rustig ons bezoek aan Busan te beginnen, brengen we een bezoek aan de grootste departement store ter wereld, Shinsegae. Of het echt zo is, weten we niet, maar groot is het zeker... alle (duurdere) merken zijn er te vinden, zelfs een rij om Gucci- en Louis Vuitton-winkel in te komen... vast niet alleen om te kijken. Je ziet ook iedereen lopen met een tas (of meer) van een of andere (of meer) winkel. Wat een geld zal er doorheen gaan door. Wij beperken ons tot een dubbele espresso en een paar simpele dingen voor het diner. Ook daar van is voldoende aanwezig. Chique eetgelegenheden, taartjes, chocola. Supergrote foodmarkt met import-spullen, zoals Max en Alex-stroopwafels πŸ˜€ maar ook cadeau-sets kaas (8 verschillende kaasjes voor 80 euro en een fruitmand met een paar meloenen (leek het) voor ongeveer 100 euro πŸ™ˆπŸ™ˆ, zal wel dure mand zijn of hele dure meloenen of een verrassing op de bodem... konden we natuurlijk niet lezen) Bizar om te zien, wel leuke dagbesteding πŸ˜€
Bulguk-sa en Seokguram Bij Seokguram binnen mochten we helaas geen foto's maken, dus de buddha-foto was uit een foldertje πŸ˜€

9 September 2017

Gyeongju Het is zeker de moeite van de ruim 8 uur bus waard. Nadat we gisteren al beetje centrum hadden verkend (ons leuke hostel zit er middenin) en zelfs een kroeg hadden gevonden waren we die busrit al weer vergeten. Vandaag zouden we gaan bezoeken waarvoor we zijn gekomen, tempelcomplex en een Buddha in een grot en als we tijd hebben nog wat meer. Eerst met de bus de goede kant op. Dat was al lastig. Uiteindelijk goede bus gevonden, foto gemaakt vd route om bushaltes terug te vinden... niet te doen, gekke tekens... maar toen het weer rustiger werd in de bus zagen we dat op de bushalte staat wat de volgende halte is. Dat hielp. Uiteindelijk bezoeken we Bulguk-sa (tempel) en Seokguram (grot met Buddhabeeld). De moeite waard, hoewel de route tussen de 2 toch een behoorlijke klim is (wederom πŸ™ˆ). Daarna terug met de bus, de bezienswaardigheden in de stad bekijken en picknicken in het park. Even terug naar het hostel om de overgebleven picknick in de koelkast te doen en toen weer verder
Traditioneel Koreaans eten.... onderweg naar ons hostel zagen we een restaurant met veel mensen. Dat hadden we na Seoul eigenlijk niet meer gezien dus we besloten maar weer eens te kijken wat ze hier voor lekkers hadden. We hadden deze keer ons aanwijsboekje en woordenboekje mee dus we zouden eten kunnen uitzoeken waarbij we zouden weten wat het was. Maar ze hadden zelfs een menukaart met Engelse vertaling... alleen alle gerechten pork... we wilden bijna opstaan en toen zagen we bulgogi op de kaart. Dit zou ook rund kunnen zijn... even vragen en ja, was rund! Dus dat bestelden we. Even later kwamen ze langs met een serveerkarretje met heel veel schaaltjes. De helft vd bijgerechten hebben we echter niet (geheel) kunnen ontcijferen πŸ˜‚ maar bulgogi was inderdaad rundvlees en lekker. Eigenlijk hoort een mix van alle gerechtjes in een blad waarna je dat in 1 keer in je mond steekt.... we eten alles 1 voor 1 met stokjes, al best een uitdaging πŸ˜€bv forel met graad. Maar het was lekker πŸ‘πŸ»πŸ˜Š
Donggung-Palace Eerst dachten we, wat doen al die mensen daar. Ze zaten echt te wachten en toen werd het donker en we snapten het.... zo'n mooie weerspiegeling. Het werd vervolgens alleen maar drukker in het park. Echt een file er naar toe en een lange stroom mensen. We waren echt net op tijd. Dit was echt het meest drukke, toeristisch gezien dan, stukje Zuid-Korea tot nu toe. Maar ook weer heeeeeel mooi.
Avondwandeling door een park net iets buiten Gyeongju. Na een kort gesprekje met een Koreaan die uitleg gaf over de tentjes en de lampionnen begrepen we dat de vlieger "jong" wordt genoemd in Korea en dat dit voor het (mobiele) telefoon-tijdperk werd gebruikt voor communicatie. 1 vlieger uit: iets blijs, 2 vliegers: iets verdrietigs aan de hand. Of andersom πŸ™ˆ maar bijna niet voor te stellen... zuid-Koreanen zonder mobiele telefoon. Ze hebben overigens nog wel veel telefooncellen.

8 September 2017

Oeps.... in plaats van de verwachte 5 uur met de bus (wat waarschijnlijk de normale reistijd is met een auto of een rechtstreekse bus) gaan wij er ongeveer 3,5 uur langer over doen πŸ™ˆπŸ™ˆ toch maar even wat extra eten ingeslagen πŸ˜€
Ingecheckt πŸ˜€

7 September 2017

Koreaanse uitspraak is heel belangrijk..... busstationmevrouw dacht dat we naar een andere plaats wilden.... kaartjes gekregen... even checken... dachten nog... oh andere spelling....maar op het bord stond onze bestemming met de juiste letters ook en die op het kaartje stond ook... oeps.... even terug. Ze had het zelf ook ontdekt omdat wij wel de juiste plaats hadden opgeschreven. Had ze eerst niet gelezen.... nieuw kaartje gekregen, extra geld betaald en geregeld. Het enige jammere is dat deze bus maar een keer per dag gaat en om 6.50 uur😱 maar ja, hoort erbij. Gelukkig wel volgende hostel kunnen bereiken, zodat we wel terecht kunnen als we aankomen πŸ‘πŸ»morgen 5 uur zitten in de bus... goed tegen de spierpijn door vandaag... of juist niet.... we gaan het zien, weer wat nieuws... leuk!!
Seoraksan NP Zo mooi, zo anders dan dat we ooit hebben gezien.... sportief dagje weer vandaag. 23 kilometer gelopen. Eerst geklommen naar een top van ongeveer 800 meter, route van 3,6 kilometer met een pittige klim de laatste 800 meter. Weer naar beneden, biertje (heel mooi Heineken-logo maar alleen glazen ervan en Koreaans bier, ook goed πŸ˜€) en daarna een soort van big mac. Vervolgens met de kabelbaan naar een andere top, even rondkijken en weer terug naar beneden, weer met de kabelbaan, deze keer iets voller en voorzien van Koreaans commentaar via een bandje en daarna wandelen naar 3 watervallen... eerste waterval gemist, wel iets van stroompje gezien maar vonden we het bordje niet waard, vervolgens stuk verder, wel beetje serieuze waterval en toen naar waterfall-(pokpo in Koreaans denken we)observatory... maar 400 meter extra... dit bleken 900 (!!) traptreden te zijn... en bovenaan zagen we mooi uitzicht en een opgedroogde waterval (😱) pfff en terug naar de bus... it was worth it

6 September 2017

Na een poosje zoeken, paar keer naar een bushalte te zijn verwezen... die kunnen we zelf ook zien lieve Koreanen... zitten we nu in de bus naar Sokcho. Chique bus en hij vertrekt binnen 10 minuten. Dezelfde bus die we hadden gehad als we in een keer goed waren gelopen πŸ˜‚ maar nu wel met een paar kilometer extra, de teller staat al weer bijna op 4 voor vandaag, met bepakking πŸ˜€πŸ‘ŠπŸ»

5 September 2017

Ons bezoek aan Chuncheon. Wat een rust hier, bijna saai na Seoul, terwijl er toch 275000 mensen wonen... alles is relatief he πŸ˜€ Maar omdat we met heel wat wandelkilometers toch het water en het uitzicht op de bergen hebben gevonden toch de moeite waard. Dat was een vd redenen om hierheen te gaan, de andere was om speciale kip te eten. Specialiteit hier, ze hebben er een hele straat naar vernoemd. Dakghalbi... gekruide kip aan tafel te bakken op een gloeiende plaat met daarbij door wat groente en rijstcakes (denken we) en paar patatvormige aardappelstukjes (denken we πŸ˜€) Dit hebben we uiteindelijk met de lunch al gegeten omdat we op Leo van ons hostel moesten wachten en om de stad door te lopen met alle spullen zagen we niet zitten. Beetje in de buurt koffie gedronken, af en toe gekeken of we al naar binnen konden en toen ergens gaan eten. Er stond kip op de kaart, dat kozen we en toen hadden we het al... bleek later want in de dakghalbi-straat aten ze allemaal hetzelfde πŸ˜‚
Vandaag zijn we vertrokken uit Seoul. We hadden ons er nog een paar dagen kunnen vermaken, maar hebben ook zin om de rest van het land te ontdekken. Tot nu toe alleen maar positieve indrukken (behalve dat er te weinig prullenbakken zijn πŸ˜‚) - erg vriendelijke mensen, onderling hebben ze het ook gezellig, leuk om te zien; - schoon; - geen vieze geurtjes zoals in andere Aziatische grote steden (maar kan ook aan het weer liggen en natuurlijk ook door het vorige puntje); - veel lekker eten en hoge hygiΓ«nische standaard, waardoor we eigenlijk overal veilig kunnen eten; - er komt drinkwater uit de kraan, en overal drinkwater-tappunten; - schone openbare toiletten met toiletpapier; - behulpzame mensen, ook al kun je niet met ze praten πŸ˜€; - veel WiFi-mogelijkheden; - goede koffie (wel heel veel koffiezaken, waarom zoveel weten ze zelf ook niet); - mooi weer tot nu toe 😎; - gedisciplineerd volkje, netjes rechte rijen bij trein en bus πŸ˜€; - minder gehaast dan bijv Chinezen Op naar de rest vh

4 September 2017

Seodaemun Prison History Hall
Gisteren hadden we een mix van geschiedenis, sport (ook geschiedenis eigenlijk πŸ˜€) en uitzicht. Mooie combi. We startten in de oud-gevangenis, Seodaemun. Daar werden we even stil van. Opgepakt worden omdat je onafhankelijkheid wilt voor je land is al erg, maar de martelmethoden helemaal. Net de Stasigevangenis die we aantal jaren terug in Berlijn hadden bezocht. Het verhaal van de gidsen van gisteren sloot hier mooi bij aan. Vervolgens besloten we iets luchtigers te gaan doen, bezoek aan het Olympisch Park. Grootste park van Seoul en er werd van alles in het park gedaan. We liepen een rondje langs de stadions, luisterden naar een Koreaans muziekfestival. De rock-muziek klonk best mooi! Vanuit het park liepen we verder, via het Peace Plaza en de medaillegalerij, naar de Lotte Tower om te genieten van een uitzicht over de stad op bijna 500 meter vanaf de andere kant dan van de week. Mooi!! Op de terugweg nog "even" langs olympisch stadion en toen met de metro iets terug om te eten. Topda

3 September 2017

Lotte Sky Tower Met op een van de foto's uitzicht op Lotte World.... er is hier ergens in Seoul een hele machtige Lotte die een heel imperium heeft opgebouwd. Van winkels, complete mall tot bioscoop, van pretpark tot hotels. Maar de view is mooi!!
Olympic Park

2 September 2017

Seoul by night
Leermomentje..... Koreaanse bbq. Na een YouTube-filmpje dachten we het te kunnen.... had best gekund... maar: pepers op de voorkant van het restaurant (onder ons hostel) over het hoofd gezien, soju smaakt als wodka light, spicy vlees/vis is spicy en rode saus in de sla (zoals het hoort) is beter van niet en al helemaal niet die met de pepers πŸ˜€πŸ™ˆ.... goed leermoment voor de volgende keer πŸ˜€ want het concept blijft leuk!
Seoul free walking-tour Op Facebook kwamen we de mogelijkheid tegen dat je in Seoul een twee uur durende stadswandeling kunt maken met 2 gidsen om op die manier kennis te maken met de stad. We kozen voor een tour Jeongdong, waarbij je vooral kennis maakt met de geschiedenis van Seoul. Na even zoeken vonden we de 2 niet-professionele gidsen (ze dekten zichzelf gelijk even in πŸ˜€), we waren de enige deelnemers die dag. We kwamen langs de wisseling van de wacht bij een van de paleizen, leerden wat over de Josan-dynastie en de droevige geschiedenis van het gevecht tussen Japan en Rusland om Korea... de koningin was voor Rusland en werd daarom vermoord door Japan. Koning werd bang, Rusland beschermt hem maar uiteindelijk wint toch Japan door soort verraad van paar ministers. De strijd om weer zelfstandig te worden wordt geleid door een 16-jarig meisje dat op de meisjesschool zat die we ook bezochten. Later nog een overall-view van de stad. Kortom interessante tour over geschiedenis!
Het gebouw rechts oud met moderne achterkant is de City Hall. Het voorste stuk werd gebouwd door Japan. Het moderne stuk door de Koreanen met bewust een zodanige vorm dat het lijkt alsof het oude deel wordt overspoeld door het nieuwe deel πŸ˜‚ ze vinden Japanners nog steeds niet zo leuk.... de jongere generatie heeft er niet zon probleem meer mee behalve met voetbal dan moet gewonnen worden van Japan πŸ˜€
Het witte gebouw was rond 1900 het hoogste gebouw in de omgeving, zodat de russen goed zicht hadden op de paleizen en de koning na de moord op zijn vrouw konden beschermen. Haast niet voor te stellen.
Niet alleen bezoeken van hoogtepunten is leuk...dit hadden we laatst in Londen ook weer ervaren maar ook hier geldt dat. We bevinden ons onderaan het park opeens in een wijkje met allemaal internationale restaurantjes, leuke kroegjes enzovoort. Nooit verwacht dat hier aan te treffen. Juist in de drukke wijk waar we gisteravond waren hadden we dat verwacht maar daar eigenlijk alleen Koreaanse restaurants en hier langs een drukke weg veel hamburgertentjes en andere Amerikaanse eetgelegenheden. We lopen nog even verder richting de wijk waar allerlei craft beer-zaakjes zouden moeten zitten. Dat is meer iets waar het s avonds druk is waarschijnlijk, dus we besluiten hier gezond Vietnamese pho te eten (soep die we in Vietnam als ontbijt aten) met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid cola. We lopen de rest van de dag beetje rond, dwalen rond in Gangnam (ja, van dat liedje) en het Beverly Hills van Seoul, stukje door een park, kortom leuke dag met veel loopkilometers (ergens tussen 21 en 25...)

1 September 2017

Dag 2, 1e volle dag en zo blij dat we na vandaag nog 3 van zulke dagen hebben😊 Topvakantieweer, 27-28 graden, volle zon en lekker uitgerust. Dat middagdutje van gisteren heeft toch echt geholpen πŸ˜€. We vertrokken vanochtend na een ontbijtje op het dakterras richting het Namsan-park. Tussendoor even een erg lekkere coffee-to-go gekocht, geld gepind en wat kleins te eten gehaald. Klein bakje yoghurt is wel erg weinig met die plannen die we hebben. In het park hadden we een route die we wilden lopen, maar die stuurde ons 3,2 km naar beneden, terwijl we naar boven al 1,5 km moesten lopen. Dan maar onze eigen route, alleen naar boven. Een behoorlijke klim, horeca kwam op 300 meter van de top precies op het goede moment πŸ˜€konden we gelijk hele hordes mensen die fris en fruitig uit de kabelbaan kwamen voor laten. Heerlijk, koel drankje en mensen kijken. Vervolgens nog iets verder en de lift in naar de hoogste verdieping van de N Seoul Tower.. wat een stad, wat een uitzicht, zelfs op de wc
Koreaans tussendoortje πŸ˜€ minion-soesjes met bananensmaak. Net wat lekkerder dan wit brood met pindakaas dat geen pindakaas was.... leermomentje 😊
Good morning Seoul. Breakfast at the rooftop 😎😎
Dag 1 Seoul Metro: goed te doen en dichtbij ons hostel β˜‘οΈ Behulpzame mensen: wegwijzen naar de juiste metro en het hostel (dat achteraf gezien om de hoek al zichtbaar werdπŸ˜€)β˜‘οΈ Toeristisch: volgens 2 Nederlandse meisjes die we spraken in ons hostel (wij waren de 1e Nederlanders die zij zagen in 1,5 week) vooral Japanners en Chinezen.... maar ja die lijken voor ons op Koreanen β˜‘οΈ Eten: jammie en genoeg keus β˜‘οΈ Aziatisch: ja toch echt wel, alleen dan schoner en netter in vergelijking met andere landen waar we zijn geweest β˜‘οΈ Bovenstaande was een korte samenvatting van onze ervaringen op loopafstand (10,5 kilometer afgelegd, inclusief doorkruisen van Seoul station en het vliegveld) van ons hostel.

31 August 2017

Streetfood op de Myeongdong nightmarket.
2 uur geleden geland op Seoul Incheon Airport na een voorspoedige vlucht. Backpacks kwamen snel van de band, vingerafdrukken werden herkend bij de paspoortcheck. Nu in de expreslijn naar Seoul Station en vanaf daar nog stukje met de metro en dan..... frisse Koreaanse lucht.... lekker na voor het gevoel al meer dan 24 uur binnen 😎Azië, we're back 😍😍

30 August 2017

Ingecalculeerd duur drankje.... zelfs dan is via Finland vliegen goedkoper 😊
We zijn begonnen πŸ˜€ Wel beetje vroeg vanochtend of was het vannacht toch beetje laat.... alles duurt natuurlijk altijd langer dan gepland. Dat even nog iets werk afmaken, dat afplakband dat te lang op het raam was blijven zitten en het toch wel nodig vinden om de kamer nog even een beetje te poetsen om half 12 's avonds πŸ™ˆmaar goed, het is vakantie en als de wekker gaat hoef je niet te snoozen dan πŸ˜‚dus.... 4.45 uur.... goedemorgen.... De laatste paar dingen in de backpacks gedaan, na beetje herschikken past ie ook nog dicht. Voor de zekerheid even wegen.... allebei net iets meer dan 12 kg, dus 10 kilo pp over. Best netjes. Precies op tijd volgens onze planning vertrekken we naar het station, toch handig, op loopafstand. Klein probleempje met in-en uitchecken in Arnhem en de overstap naar de NS maar met beetje hulp van een ns-meneer zitten we nu half uurtje later dan gepland maar nog ruim op tijd in de rechtstreekse trein naar Schiphol. Alleen jammer dat het de stiltecoupΓ© is.... sssst

29 August 2017

Belangrijkste spullen verzameld πŸ˜€, laatste was hangt te drogen... lang leve zomerweer. Stoelen uitgezocht voor in het vliegtuig.... eerste stukje tot aan Helsinki bij het raam, vanaf Helsinki tot aan Seoul aan het gangpad om te voorkomen dat we over slapende buren moeten heen klimmen 😊lekker op de achterbank. Bijna klaar voor vertrek dus. Nog even werken, beetje schoonmaken enzo. En dan..... South Korea, here we come 😎😎

24 August 2017

Prima vakantieweer voorspeld 😎😎

21 August 2017

Ons reisschema... allerlei verschillende accommodaties. We hebben er zin in πŸ˜€ En.... onze vlucht landt aan het eind vd middag ipv 's ochtends wat we dachten. Goed om te weten. Ook wel een lekker idee, als we dan thuis zijn kunnen we de gemiste slaap vanwege de films in het vliegtuig snel gaan inhalen en passen we ons gelijk weer aan aan het ritme van 7 uur vroeger.
Zojuist ook de laatste accommodatie van ons tripje geboekt. Raar idee, staat er: "u verblijft hier over 4 weken" en we moeten nog gaan... Omdat we hoogstwaarschijnlijk de een na laatste dag met het vliegtuig vanuit JeJu landen in de buurt van Seoul en we een dag later naar huis vliegen hebben we besloten om in de buurt van het vliegveld te blijven en niet weer richting Seoul-centrum te gaan. Na even zoeken vonden we een 5-sterren hotel op loopafstand van de zee en een kamer met uitzicht op de bergen, inclusief balkon (hotel Nest in Incheon) Er zit een spa in het hotel met een gedeelte buiten... dus het zou mooi zijn als we het laatste dagje ook nog even mooi weer hebben... kunnen we heel relaxed weer richting huis😊 maar gelukkig duurt dat nog even.

Ter oriΓ«ntatie

Voorpret... afgelopen zondag hebben we de route voor ons tripje uitgestippeld....we beginnen in Seoul. Als het goed is belanden we aan het eind van de ochtend, morgen over 3 weken, bij ons hostel. Daar blijven we 5 nachten. Tijd genoeg (hopen we) om te wennen aan het tijdsverschil (7 uur later) en deze toch wel serieus grote wereldstad te ontdekken. Op dag 7 (of was het toch 8... maar tijdlijn sluit dus komt goed) vertrekken we naar Chuncheon met een meer tussen de bergen en speciaal kip-gerecht😊De volgende dag gaan we dan door naar Sokcho, om daar onder andere een dagje naar een Nationaal Park te gaan. Verder staan nog een openluchtmuseum zonder muren (Gyeongju), Busan (grote stad aan het water met superverse vis en strand) en Jeju Island op het programma. Allerlei verschillende soorten accommodaties, soms luxe, soms vakantiehuisje en soms een hostel met gedeelde badkamer maar dan wel met tuin/terras. Toch maar wel alles geboekt, zodat we daar niet meer hoeven te zoeken en te denken.