Europe, North America · 16 Days · 24 Moments · August 2017

De journi van Nel naar Canada

24 August 2017

Vandaag weer terug naar Huis! We vliegen om 12.30u van Vancouver airport naar Edmonton, een vlucht van een 1,5 uur! We komen daar om 15.00u aan maar in Alberta is het een uur later dus 16.00u! Om 17.30u vertrekken we naar Amsterdam, vlucht zou ongeveer 8 uur duren! Alles verloopt redelijk op schema! Het vliegen met KLM is goed geregeld! Alleen het slapen in een vliegtuig wil niet lukken!

23 August 2017

Vandaag alweer de laatste dag in Vancouver. Vanmorgen naar Capilano park geweest! Daar zit een zalmhatchery waar je de zalm ook een zalmtrap in zie komen zwemmen, vooral voor Aad erg fascinerend om te zien! De zalmtrek is nu een beetje aan het beginnen! Deze plek ligt midden in een prachtig natuur reservaat waar je ook fantastisch kan wandelen ! We kozen voor de trail naar boven naar de dam en het Capilano lake! Prachtige natuur en heerlijk rustig! Nog wat om moeten lopen omdat de terug gedeeltelijk was afgesloten! We hebben er inmiddels aardig wat km. opzitten! Vanmiddag met de waterbus naar Vancouver downtown vertrokken om fietsen te huren en in Stanley park te fietsen! Vanuit dit park heb je prachtig uitzicht op de stad en al het water er omheen! De dag afgesloten met een heerlijke maaltijd en nu aan het pakken om morgen weer terug te vliegen! Als ik deze vakantie in 1 woord moet beschrijven dan zeg ik "fantastisch"

22 August 2017

Dinsdag de oversteek naar het vaste land gemaakt! Het was prachtig weer dus veel op het zonnedek gezeten. Overtocht duurde een kleine twee uur! We kwamen aan in West Vancouver rond 12.30u. Voordat we naar het appartement zouden gaan stonden er nog twee wandelingen op ons programma! De eerste bij de vuurtoren die daar staat en 1 bij het Lynn park! Bij het Lynn park loop je langs een canyon met een hangbrug! Mooi stukje natuur maar helaas wel erg druk met ja natuurlijk Chinezen. Rond 16.30u naar ons appartement gegaan. Mooi nieuw complex, en vlakbij de seabus die je ij 15min. over vaart naar hartje stad Vancouver! Hier de avond rond gebracht langs haven en naar Gastown waar we de stoomklok hebben gezien.

21 August 2017

Vandaag staat er een boottocht op het programma van uit Campbell River!Vier jaar terug waren wij daar ook maar met regenachtig weer.we vonden het toen zo gaaf dat we besloten hebben om deze toch nogmaals te doen.We hebben nu prachtig weer, strak blauwe lucht en +\_ 25 grd. Eerst rijden we naar de Elk falls! Deze waterval loopt door een Canyon waarover een suspension brug is gehangen! Prachtig om deze te zien! Daarna naar Eagle Eye, beginnen eerst met 1 Humback Whale, later volgen we 5 Orka's waarvan 1 kalf van deze winter! Later gaan we kijken bij 3 Humback Whales! De boot word uitgezet en op een gegeven ogenblik duiken ze recht voor ons alle 3 omhoog! Even schrikken maar zo bijzonder!
Elk falls

20 August 2017

19 August 2017

Gisteren van de west kust van Vancouver Island vertrokken naar de Oost kant van Vancouver Island! Eerst nog een trail aan de Pacific Rim gedaan! We liepen langs de oceaan! Gisterenmorgen was het erg mistig en nu helder dus dan zie je nog wat! We begonnen met een flinke hoop berenshit op ons pad, dit maakt zo'n wandeling toch wat spannender! 😂gelukkig liepen we hem niet tegen het lijf! Daarna via de Pacific highway richting oost vertrokken! Ook daar zijn meerdere parken en leuke plaatsen te vinden! Port Alberni is wel de leukste! Deze plaats lig aan een fjord die wel meer dan 40 km landinwaarts ligt! Heel apart om midden tussen de bergen een grote haven met vuurtoren en een zee containerschip tegen te komen! Rond 17.00u rijden we Nanaimo in op onze bekende b&b van vier jaar terug! Weer staan we versteld van het adembenemende uitzicht hier. We besluiten om vanavond lekker hier te blijven en alleen maar te gaan genieten van het uitzicht! Kolibries vliegen hier in de tuin rond !

18 August 2017

Vandaag na een heerlijk ontbijt( al genietend van de vele herten in de tuin) naar het Pacific Rim Park gereden! Eerst bij een info/museum over de oorspronkelijke bewoners rondgekeken! Daarna een houten trail gelopen! Halverwege het park zit een regenwoud, daar op een houten boardwalk gelopen! Mooi aangelegd allemaal! Daarna naar longbeach en Chestermanbeach gereden. Dit zijn de plekken voor de gevorderde surfers! Met helder weer zie je de walvissen op zee zwemmen! Maar er hingennnog wat mistbanken vannde ochtend! De ochtenden starten hier bijna altijd met mist! Om 15.00u moeten we in Tofino zijn voor een berenexcursie! We hijsen ons in pakken en gaan het water op met een zodiac! Het weer is heerlijk, de zon schijnt! We varen al een tijdje voor dat we wat zien! Eerst een rots vol zeehonden! Later zien we een moeder beer met cub langs een strandje lopen! Ze draaien daar de stenen om op zoek naar krabbetjes. Wat verder op loopt een beer op een klein eilandje te scharrelen! Zwemt later

17 August 2017

Vanmorgen de ferry van 8.15u genomen! De zee was wat ruw ondanks het mooie zonnige weer! Het was een hele tour om je te verplaatsen! Bij Victoria aangekomen gelukkig vrij snel door de grenscontrole heen! We zijn eerst daar naar de Fishermens werf gegaan! Een steiger met allerlei bont gekleurde woonboten. De meeste kan je wat te eten/ drinken bestellen maar er liggen er ook voor particulier gebruik! We zien er een zeeotter en meerdere zeehonden zwemmen! We lopen nog door naar het centrum waar het behoorlijk druk is! De stad is mooi versierd met vele hanging baskets! Ook hier zien we een zeeotter zwemmen. Na een paar uur gaan we naar de auto, moeten nog ruim 300 km rijden naar Uclulet! Het rijd niet zo snel ! De route is wel prachtig mooi! De b&b is prachtig! Eigenaar verteld regelmatig beren en wolven in de tuin te hebben! Hij geeft een super adres voor het avond eten! Een diner met een vieuw

16 August 2017

Vandaag om 8.15u vertrokken naar Olympic park! Dit park is grotendeels een regenwoud( enigste in de USA), dit is goed te zien aan al het mos en varens! Veel oude rottende bomen die weer de nieuwe voedselbron voor het woud vormen! We lopen er meerdere trails! Zien hertjes en kleine eekhoorntjes! Daarna rijden we door naar de kust, dit lig aan de Stille Oceaan! Het weer is hier zeer wisselvallig, het ene moment regent het en even later schijnt de zon weer! Er lig daar echt heel veel drijfhout op strand! En ja daar ben ik gek op maar helaas geen ruimte in de koffer om het mee te nemen! We zien bij het weg rijden nog een Bald Eagle! Vanavond gegeten bij de nummer 1 van Port Angeles, Thais! Maar oh wat was dat lekker zeg , verschillende soorten zeebanket in een heerlijke curry/ kokossaus! Ik wou dat ze in Katwijk een toko opent dankwam ik er iedere week! 😋

Vandaag Oregon verlaten en vertrokken naar Olympic national Park ! Het is mooi weer en rijden rond 8.15u weg! Het is een rit van een goede vier uur maar we zien zoveel mooie plekken en stoppen dus regelmatig om van deze mooie ver gezichten! Rond 16.00u zijn we in Port Angeles! Eigenaresse komt ons al tegemoet lopen en loopt mee naar een lief klein huisje in de achtertuin! Ziet er keurig uit! Ze zeg dat we nu echt naar het park moeten rijden omdat er s'avonds veel wildlife is! We rijden er naar toe, zien bij het naderen al gelijk een hert met jong lopen! Hurricane Ridge lig boven op een berg! We parkeren daar en lopen er wat trails! We zien steeds meer herten, marmotten, grondeekhoorntjes, de Famouse Grouse(sneeuwhoen) met 3 jongen! Kortom genieten en wat een uitzicht daar😍
Uitzicht van bovenaf

14 August 2017

Vandaag vroeg opgestaan om de toeristische route langs de Colombia River te gaan rijden! Hier zijn meerdere watervallen en een dam/sluis met vistrap! Het weer ziet er goed uit, een lekker zonnetje en een graad of 23! We doen een aantal watervallen! En rijden dan naar de dam! Ook hier veel vis bij de trap maar hier met name de steelheads( zeer grote forellen! ) Bij de dam valt ons oog op iets groots in het water, bleken er een aantal zeeleeuwen aan het jagen te zijn! Dit was heel bijzonder want de dam ligt zeker zo'n 60km landinwaarts! Een Amerikaan naast ons zei, this is amazing! Nou dat was het voor ons ook😂! Daarna doorgereden naar Mount Hood, ook een vulkanische berg met sneeuw! Met bij de sneeuwgrens het bekende hotel Timberline( de film "the Shining" is hier grote deels opgenomen) Al met al een top dag!!

Vandaag gestart met regen, was gelijk een stuk frisser! Dus lange broek aan en hopen dat het beter word! Eerst naar een bos gereden maar konden niet bij de trails komen omdat de weg was afgesloten ivm rotsblokken die konden vallen! Met veel moeite in de stad gekomen( ivm wandel/fiets zondag) veel wegen waren afgesloten! Daar in park Washington gewandeld en in de Japanse tuin. S'middags ging gelukkig de zon weer schijnen, korte broek weer aan! In de stad zijn veel daklozen/ Zwervers, dit gaf ons toch onze bedenkingen over de sfeer! We hebben genoten van park en Japanse tuin maar de stad kan ons gestolen worden!

Vanavond genoten van de maaltijd bij Outback! Nog steeds onze nummer 1
Vandaag verder gereisd richting Portland! Langs de route Mount Saint Helene uitgezocht om te bezichtigen! Deze berg is een vulkaan! In 1980 was hij voor het laatst uitgebarsten met een spoor aan vernietiging achter latend! Nu 37 jaar later is het nog steeds goed zichtbaar! Wel begint er weer nieuwe plantjes en bomen te groeien!

Vandaag al om 8.00 u op pad gegaan naar een sluis en tevens een zalmtrap er naast zodat ze daar verder stroom opwaarts konden zwemmen! Ze waren er al met honderden aanwezig! Zo gaaf om te zien! Sprongen er zelfs een aantal uit het water omhoog! Ook nog even bij de sluizen gekeken waar kleine maar ook grotere boten in een mum van tijd zakten in de sluis! Daarna het achterland in gereden voor 1e waterval en trail gewandeld!

10 August 2017

Seattle bij dag en bij nacht! Imposante stad met z'n wolkenkrabbers die s'avonds veranderen in een sprookjesachtig tafereel! S,avonds gezien vanaf de ferry naar Bainbridge Island
Grens gepasseerd lang leve Trump, wat een gedoe! Weer vingerafdrukken, foto's vertellen wat we kwamen doen! Maar ja we zijn binnen

Veilig aangekomen in Vancouver, het is 20.15u maar word toch tijd om zo te gaan liggen!
De vakantie is gestart! Gelukkig vlot door drop off en controle! Vakantie begonnen bij Starbucks.