Netherlands, Spain, Cuba · 13 Days · 20 Moments · April 2017

Roadtrip Cuba

14 April 2017

Nadat we 3 dagen hebben genoten van zon,zee en strand en een all-inn hotel gaan we onze rondreis in Cuba beëindigen. We zijn met een taxi van Varadero naar de luchthaven van Havana gebracht. Om 23u25 vertrekt onze nachtvlucht naar onze tussenstop in Madrid om daarna onze trip in Amsterdam te beëindigen. Waar we nog een nachtje doorbrengen voor we weer naar huis rijden. Slaapwel iedereen en tot de volgende :).

12 April 2017

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken richting onze laatste bestemming Varadero. De rit van Remedios naar Varadero duurde bijna 4 uur, een lange rit naar de witte stranden en de blauwe zee van Varadero. Vanaf nu is het zon, zee en strand voor de komende 2 dagen. Een welverdiende rust om onze rondreis in Cuba af te sluiten. Zeker een aanrader :) !!

11 April 2017

Tijdens onze rit van Trinidad naar Remedios zijn we op verschillende plaatsen gestopt. Stop 1 was in Manaca Iznaga, hier was er een uitkijkpunt over de vallei van Trinidad. El torre de Iznaga is een 42 meter hoge toren die vroeger gebruikt werd om de slaven op de suikerrietplantages in het oog te houden. Dit plaatsje was ook bereikbaar met een stoomtrein. Het ritje Trinidad - Manaca Iznaga zou 3 uur duren. Gelukkig waren wij er sneller met onze auto (15 min) :D Daarna zijn we doorgereden naar Santa Clara om het standbeeld en het mausoleum van de Cubaanse held met Argentijnse nationaliteit Che Guevara te gaan bezoeken. Iets verder op de route naar Remedios zijn we gestopt aan "El Tren Blindado". Oude treinwagons waren in gericht als museum. Het verhaal van Che Guevara's strijd werd hier tentoongesteld. Daarna doorgereden naar onze eindbestemming van de dag Remedios. Hier verblijven we 1 nacht om morgen naar Varadero te rijden om naar onze rondtrip in Cuba te beëindigen.
Op dag 2 in Trinidad zijn we door behulp van een lokale gids meer te weten gekomen over deze stad. Tijdens deze wandeling hebben we ook mogen proeven van het lokale drankje "La Canchanchara", is op basis van honing, rum,limoen,... . En voor en tijdens ook souvenirs gekocht voor het thuisfront :).

10 April 2017

Na onze tour in Trinidad zijn we doorgereden naar Topes de Collantes. Dit is een bosgebied met watervallen,20km buiten Trinidad. De weg er naartoe was vrij steil en vochtig. Onderweg was er een mirador (uitkijkpunt) over het landschap van Trinidad. Na ons ritje ernaartoe hebben we 1 van de vele wandelingen genomen. Deze ging naar één van de vele watervallen, nl. Vegas Grande. Was een wandeling van ca. 3km in bergachtig gebied. Het laatste stuk was steil naar beneden. Maar het wandelen was de moeite waard wanneer we aan de waterval aankwamen. Was ook een mogelijkheid om hier te zwemmen, maar waren hier niet op voorzien.
In de voormiddag zijn we Trinidad gaan verkennen met een bicitaxi (fietstaxi) in een groep met andere Belgen. Was weeral een leuke ervaring :). De stad is hier in 2 delen opgesplitst. Gisteren hebben we de toeristische kant van de stad gezien, vandaag zijn we kant van de lokale bevolking gaan bezichtigen. Aan de lokale kant vind je ook een hoofdplein, bars, restaurantjes en winkels. Deze zijn wel anders ingericht en heb je ook een ander gevoel dan aan de toeristische kant.

9 April 2017

Aangekomen in onze Casa voor de komende 2 nachten in Trinidad. In de namiddag onze eerste verkenning gedaan in de stad. 'S avonds nog iets gaan eten en drinken rond het hoofdplein waar er Cubaanse muziek werd gespeeld.
Zijn in de voormiddag nog verder Cienfuegos gaan verkennen. Heel de hoofdstraat afgewandeld om te genieten van prachtige uitzicht over de baai van de stad.

8 April 2017

Rond 14u zijn we aangekomen in onze Casa in Cienfuegos, nl. Hostal Cienfuegos Center. Alweer een prachtige Casa met een hartelijk ontvangst, we hebben zelf een dakterras waar we morgenvroeg zullen ontbijten. Na onze aankomst zijn we het centrum van Cienfuegos gaan verkennen. Aan de baai van Cienfuegos hebben we genoten van de zonsondergang.
Vandaag rit van Soroa naar Cienfuegos (ongeveer 350 km - van het westen naar het oosten). Met een tussenstop in een plaatselijke mini-dierentuin voor een snelle lunch.

7 April 2017

Vandaag hadden we normaal een wandeling gepland met een gids, maar die is tot 2 keer niet komen opdagen. Zijn we maar zelf op ontdekking gegaan in de buurt van Soroa. Zo zijn we in de natuur ingetrokken om een waterval te gaan bezichtigen, maar door het droogseizoen hier nu was er spijtig genoeg niet veel aan te zien :(. Daarna zijn we nog verder te voet in de natuur getrokken. Dit was een lange wandeling met vele hoogteverschillen en vele obstakels op de weg.

6 April 2017

Na ons strandavontuur zijn we richting Las Terrazas vertrokken (ritje van 1u20). Hier ligt onze volgende slaapplaats voor de komende 2 dagen. Deze is veel groter en moderner dan die in Viñales. Ligt ook buiten een dorpskern. Hier ook goed ontvangen met una cerveza en een lekkere maaltijd, afgesloten met live muziek van een plaatselijk bandje.
Na onze check-out bij onze Casa in Viñales zijn we met een taxi naar Cayo Jutias gegaan. Dit was een hels ritje, voor 50 km bijna 1u30 onderweg geweest. Vele putten in het wegdek en grind wegdek. Gelukkig was de bestemming wel top, witte stranden met palmbomen en helderblauw zeewater. Hier genoten van het mooie uitzicht, zwemmen en het zonnen ☀️☀️😎😎

5 April 2017

Na een lekker ontbijt (typisch Cubaans) in onze Casa gingen we naar onze volgende excursie. Deze was vandaag een wandeling van ca 4 uur door de tabaksvelden in de vallei van Viñales. Meer geleerd hoe dat ze de tabaksbladeren laten drogen en hoe dat ze daarvan de perfecte sigaren van maken. Zelf de kans gekregen om er zelf 1 te roken. Ook meer uitleg gekregen over de fauna en flora en hoe dat ze hier de perfecte koffie maken. In de namiddag was het tijd voor ontspanning in onze Casa.

4 April 2017

Na een wandeling op de Malecon (laan langs het water) hebben we ons bezoek aan Havana beëindigd. Vandaag naar Viñales gereden (westen van Cuba), een ritje van ongeveer 2u. Hier overnachten we in een Casa particular (bed and breakfast). Een hele nieuwe ervaring voor ons, maar was een aangename kennismaking met de gastvrouw. Vanavond Viñales verder ontdekt, is een leuk pittoresk dorp met leuke cafés en restaurantjes.

3 April 2017

After a good night of sleep in our hotel - Hotel Habana Riviera - we went to the city center - Vieja Habana. The Cocotaxi was waiting for us to bring us to the old town where we visited the Havana Club Ron Museum. It was a nice experience, were we saw a lot of kinds of Havana Ron (3,7, special,15,master, ...) We ended our visit with a shot of Havana 7 ānos. The cocotaxi brought us now to a cigares factory. It was nice to see how they make the cigares, it's a lot of hand work. Unfortunately we were not allowed to take pictures. In the afternoon we visited the city center by foot. Today we have picked up our car, it will be ours for the 9 next days. It was a busy but nice day :). Tomorrow ahead Viñales.

2 April 2017

Arrived in our hotel after a trip of almost 24h. Time to go sleep :).
Almost there :p. Longhaul flight Madrid - Havana.